De verbouw-topic!

Een bouwkost van €1700/m² was twee jaar geleden standaard, en zal nu dus wel al rond de €2000/m² zitten. De kans is dat je architect de berekening 30m² * €2000/m² maal factor 1.05 (onzekerheid opvangen) gedaan heeft. Mogelijk kan dat dus een overschatting zijn, omdat in die 2000/m² allerhande kosten zitten die je niet hebt zoals je technieken/keuken/badkamer.
Het hangt er natuurlijk ook volledig van af hoeveel ramen je steekt, hoe je het afwerkt en hoeveel je zelf doet.

Die prijzen was ik inderdaad ook wel al tegen gekomen. De schatting die ik gekregen heb, is enkel en alleen voor de ruwbouw. Dus al de rest zou er nog eens extra bijkomen.
 
Nog twee klusvraagjes:
-Ik moet onze betonnen trap langsonder isoleren. Kan ik daar gewoon met tec7 PIR-platen met gipsafwerking tegenkwakken? (zoiets) of is dat niet aan te raden voor 'hangende' stukken isolatie?

-Hoe maak ik cement zo glad mogelijk? In verhouding meer cement of net meer zand?
Reden: Onze pleisterafwerking stopt te hoog om deftig plinten te kunnen plaatsen, en op sommige plaatsen zelfs geen overlap. Ik ga dit met waterdichte cement moeten opvullen, maar wil wel dat het er zo goed mogelijk uitziet eenmaal geverfd. Bestaat er eventueel een alternatief?
Ja je kan daarvoor best Tec7 X-tack gebruiken.

Meer cement is gladder maar het is net het rijnzand die het meer waterdicht maakt met compactuna.
Je zou eventueel dit kunnen gebruiken: https://www.compaktuna.be/nl/producten/pleisters/putzuna-hy
 
Nog twee klusvraagjes:
-Ik moet onze betonnen trap langsonder isoleren. Kan ik daar gewoon met tec7 PIR-platen met gipsafwerking tegenkwakken? (zoiets) of is dat niet aan te raden voor 'hangende' stukken isolatie?

-Hoe maak ik cement zo glad mogelijk? In verhouding meer cement of net meer zand?
Reden: Onze pleisterafwerking stopt te hoog om deftig plinten te kunnen plaatsen, en op sommige plaatsen zelfs geen overlap. Ik ga dit met waterdichte cement moeten opvullen, maar wil wel dat het er zo goed mogelijk uitziet eenmaal geverfd. Bestaat er eventueel een alternatief?
Cementpleister gebruiken?
Edit: die putzana van hierboven werkt wel makkelijk, hier dat gebruikt om na afbraak van een schouw te pleisteren, dat roet trekt na verloop van tijd gewoon door een kalkpleister dus maar gedaan met cementpleister.
 
Iemand een idee wat het ongeveer kost om een aanbouw van 25 a 30m2 te laten zetten? Raming volgens onze architect is 65k, maar dat lijkt me nogal veel?

Wij hebben een budget voorzien van 230 a 250k, maar begin al serieus schrik te krijgen dat we er totaal niet gaan komen hiermee...

Die prijzen was ik inderdaad ook wel al tegen gekomen. De schatting die ik gekregen heb, is enkel en alleen voor de ruwbouw. Dus al de rest zou er nog eens extra bijkomen.

Voor ruwbouw/stabiliteit zitten wij in totaal aan +- 37K EUR in onze (gedetailleerde) raming voor een gelijkaardige aanbouw (daar zit ook een deel afbraak van bestaande aanbouw in).
 
Iemand een idee wat het ongeveer kost om een aanbouw van 25 a 30m2 te laten zetten? Raming volgens onze architect is 65k, maar dat lijkt me nogal veel?

Wij hebben een budget voorzien van 230 a 250k, maar begin al serieus schrik te krijgen dat we er totaal niet gaan komen hiermee...
Moeilijk te zeggen zonder te weten hoe en wat natuurlijk.
das bijna het zelfde als vragen hoeveel kost een auto....
 
Ale we zijn nog maar twee dagen ver in de afbraak werken en ik denk dat ik mezelf overschat heb en de werken onderschat.

Oude tegels, chappe, zavel en beton allemaal door elkaar en alles moet er uit voor de vloerverwarming :cry:
 
Graag jullie mening/advies: 2 schadegevallen

1.
Na de onderstuttingswerken hebben we grote barsten in de muren van onze afgewerkte badkamer. (Schilderwerken door schilder/vakman gedaan)
Herstellingskost : +- € 1500

2.
In de afwerkingsfase van onze verbouwing is er waterschade aan de nieuwe pas geschilderde plafonds & houtwerk.
(Schilderwerken laten doen door een schilder/vakman)
(Oorzaak: een bepaalde afdichting van nieuw plat dak was nog niet in orde gemaakt door de aannemer)
Herstellingskost: +- € 1600

ABR verzekering komt niet tussen omdat het minder dan € 2500 per schadegeval is.

Aannemer ziet in dat hij verantwoordelijk is, maar wil de herstellingswerken door zijn eigen mensen laten doen. (En wil niet betalen voor onze schilder)
Uit ervaringen weten we dat zijn mensen niet in staat zijn hetzelfde afwerkingsniveau te halen.
 
Ale we zijn nog maar twee dagen ver in de afbraak werken en ik denk dat ik mezelf overschat heb en de werken onderschat.

Oude tegels, chappe, zavel en beton allemaal door elkaar en alles moet er uit voor de vloerverwarming :cry:
Komt goed niet panikeren :)
 
Hier over een dik jaar verhuizen naar m'n ouderlijke woonst. Zit daar een beetje, zoals zovelen, met het energievraagstuk

- huis is van 1989, ligt pas een nieuw dak op en 10.000Wp aan zonnepanelen

- qua isolatie is dat niks speciaals. Enkel het dak is geïsoleerd, en onder de vloerverwarming zit ook isolatie. Voor de rest is het gewoon een dubbele baksteen met spouwmuur. Wel overal recente dubbele beglazing met alu profielen

- verwarming is nog met een oude mazoutketel, er hangen ook 2 L/L warmtepompen voor airco/verwarming

- het huis is esthetisch eigenlijk nog veel te goed om nu al grondig te renoveren.

Eerst was mijn idee om gewoon meteen voor een grote investering te gaan en een geothermische warmtepomp te plaatsen. Maar nu neig ik eigenlijk meer om het wat simpeler te doen: stookolie eruit, simpele gas condensatieketel erin en op lage temperatuur VVW stoken, kan dan altijd bijverwarmen met de L/L als er surplus aan elektriciteit is.

Als we dan over een jaar of 5 grondig zouden renoveren om de isolatie op peil te brengen, kan ik daarna alsnog opteren voor een warmtepomp zodra het keteltje versleten is - want ik heb nu toch wel wat vrienden met een nieuwbouw, warmtepomp en die hun verbruik in de winter ligt toch wel erg hoog.

Ofwel ga ik proberen nog 5 jaar verder te stoken met die oude mazoutketel maar daar heb ik precies weinig zin in..
 
Ik zou persoonlijk idd snel de stookolieketel verwijderen. Ik heb voor de gasketel geopteerd, maar vooral omdat ik net recht had op een premie voor 50%.
Grootste uitdaging en kost is uiteraard de gevelisolatie. Ik zou zeker kijken waar je uitkomt mbt de verbouwpremie. Er zijn hoge premies geweest dit en vorig jaar en men begint al serieus terug te schroeven naar 2024. Als je spreekt om het over 5jaar te doen, kan je mss wat sneller de investering maken en met zekerheid een mooi bedrag terugtrekken. (Als je ervoor in aanmerking komt natuurlijk)
 
Ik zou persoonlijk idd snel de stookolieketel verwijderen. Ik heb voor de gasketel geopteerd, maar vooral omdat ik net recht had op een premie voor 50%.
Grootste uitdaging en kost is uiteraard de gevelisolatie. Ik zou zeker kijken waar je uitkomt mbt de verbouwpremie. Er zijn hoge premies geweest dit en vorig jaar en men begint al serieus terug te schroeven naar 2024. Als je spreekt om het over 5jaar te doen, kan je mss wat sneller de investering maken en met zekerheid een mooi bedrag terugtrekken. (Als je ervoor in aanmerking komt natuurlijk)
Denk ook dat ik voor de gasketel ga. Ivm premies kom ik 99% zeker niet in aanmerking
 
Ale we zijn nog maar twee dagen ver in de afbraak werken en ik denk dat ik mezelf overschat heb en de werken onderschat.

Oude tegels, chappe, zavel en beton allemaal door elkaar en alles moet er uit voor de vloerverwarming :cry:
Op den duur wordt je techniek wel beter en worden je armen en schouders taaier. Herinner me net hetzelfde bij onze afbraakwerken.
 
Ale we zijn nog maar twee dagen ver in de afbraak werken en ik denk dat ik mezelf overschat heb en de werken onderschat.

Oude tegels, chappe, zavel en beton allemaal door elkaar en alles moet er uit voor de vloerverwarming :cry:
Ik heb na één dag afbreken besloten het toch te laten doen.
Er zijn toen twee dagen, vier man bezig geweest met wat ik in mijn weekends wel 'even' zou doen.
Heeft me inclusief containers een 3000€ gekost. Beste 3000€ ever.
 
Ik moet nog offertes beginnen opvragen, maar is een budget van €30.000 voor een nieuwe badkamer geplaatst realistisch?

Breekwerken zou ik zelf doen. Is ook excl nieuwe chappe en VVW. Zal ook aan 6% btw zijn.

Gaat over een ruimte van 3x5, graag een dubbele wasbak meubel en een deftige inloopdouche + wat kasten.
 
Het geel papier hangt hier sinds deze week uit :woohoo:
Nog 35 dagen en de isolatiewerken kunnen beginnen!

Ik moet nog offertes beginnen opvragen, maar is een budget van €30.000 voor een nieuwe badkamer geplaatst realistisch?

Breekwerken zou ik zelf doen. Is ook excl nieuwe chappe en VVW. Zal ook aan 6% btw zijn.

Gaat over een ruimte van 3x5, graag een dubbele wasbak meubel en een deftige inloopdouche + wat kasten.
Hier twee jaar geleden 20k betaald voor een gelijkaardige oppvervlakte, wel met een whirlpool bad zonder VVW. Dat lijkt mij wel een realistische prijs ja.
 
Ik heb na één dag afbreken besloten het toch te laten doen.
Er zijn toen twee dagen, vier man bezig geweest met wat ik in mijn weekends wel 'even' zou doen.
Heeft me inclusief containers een 3000€ gekost. Beste 3000€ ever.
Tgoh we zijn in die twee dagen helaas al veel "lijken in de kast" tegen gekomen die mij ferm op kosten ga jagen, dat ik de kost om het te laten afbreken liever mijd. Voor hoeveel m2 was dat?
 
Alle stripwerken tot op kale structuur op het gelijkvloers.
+/- 55m2 vloer
afkappen 175m2 pleisterwerk/tegels
Keuken
Sanitaire toestelen
elektrische boiler
Ik ging in eerste instantie zelf eigenlijk alleen de vloer uitbreken (om te isoleren en een nieuwe chape etc), maar toen ik belosten had de afbraakwerken toch uit te besteden, heb ik dan toch maar gekozen om alles te laten strippen. Kwestie van een degelijke renovatie en geen oplap renovatie te kunnen doen.
(van F naar B gegaan)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet nog offertes beginnen opvragen, maar is een budget van €30.000 voor een nieuwe badkamer geplaatst realistisch?

Breekwerken zou ik zelf doen. Is ook excl nieuwe chappe en VVW. Zal ook aan 6% btw zijn.

Gaat over een ruimte van 3x5, graag een dubbele wasbak meubel en een deftige inloopdouche + wat kasten.
Met 30.000 euro ga je zeker al wat kunnen doen. Alles hangt af wat je kiest en hoe je het laat doen.

Onze badkamer is ook 15m² groot.

Loodgieter:
Vroeg €4.000 excl btw voor leiding en afvoeren (was wel voor een ganse nieuwbouw, dus daar mag je gerust nog een heel deel afhalen. Pakt 2.000 excl btw voor de badkamer om te overdrijven.)
Als we de toestellen kochten via loodgieter, dan plaatste die deze "gratis". Had 2 winkels waarbij we konden gaan horen en kregen dan 10% korting erop.
Voor de badkamer kwam dat dan neer op 12.500 excl btw. Is dan een inloopdouche/bad/wc/inbouwkranen en meubel van 2 meter met de nodige toebehoren.

Uiteindelijk besloten om enkel de kranen te plaatsen door de loodgieter (bijgevolg dus via hem aan te kopen) de rest kopen we zelf aan. Kranen wilde we overal inbouw, daarmee dat het makkelijkst was dat hij deze ook ineens aansloot.
Omdat we ook een groter meubel wilde (hebben nu 3 meter) en wat maatwerk te pas kwam (vooral het blad) elders besteld, evenals de rest (wc/bad/spiegels/...).
Kwamen we uit op 9.000 excl btw.

Dus als ik alles liet doen door de loodgieter en enkel naar de badkamer kijk, zal dat rond de 14.000 excl btw zijn geweest. Nu zijn wij iets van een 11.000 excl btw kwijt, met een groter meubel en hier en daar extra's.

Vloerder:
Tegels komen van RG tegels.
Via de vloerder was het 3.500 excl btw voor de tegels. We zullen nog wel korting kunnen losgekregen hebben, maar zal niet wereldschokkend zijn geweest.
Uiteindelijk afgesproken dat ik de tegels zelf bestel en ze ook in de woning verdeel (was toen voor een volledige nieuwbouw). Uiteindelijk de tegels dan gekocht voor 1.900 excl btw. Zijn vloer en wand tegels van 60cmx120cm.
Om het te plaatsen met de nodige materialen (kerdimaten, profielen,...) was het 2.600 excl btw. Kroop wel veel werk in de wandtegels, zitten best wel wat met hoekjes en kantjes door nissen en dergelijken. Dat heeft de prijs wat naar boven gebracht.

Dus kortom zitten wij aan iets van een 15.500 excl btw. Voor vloerwerken/tegels/leidingen/afvoeren geplaatst. Dan heb ik de tegels naar boven gedragen en moet ik nu enkel nog het meubel ophangen en bad in een hoek duwen (is een vrijstaand hoekbad).
Als we de tegels en materialen via hun hadden besteld zaten we op 20.600 excl btw en hadden we eigenlijk ook minder.
 
Met 30.000 euro ga je zeker al wat kunnen doen. Alles hangt af wat je kiest en hoe je het laat doen.

Onze badkamer is ook 15m² groot.

Loodgieter:
Vroeg €4.000 excl btw voor leiding en afvoeren (was wel voor een ganse nieuwbouw, dus daar mag je gerust nog een heel deel afhalen. Pakt 2.000 excl btw voor de badkamer om te overdrijven.)
Als we de toestellen kochten via loodgieter, dan plaatste die deze "gratis". Had 2 winkels waarbij we konden gaan horen en kregen dan 10% korting erop.
Voor de badkamer kwam dat dan neer op 12.500 excl btw. Is dan een inloopdouche/bad/wc/inbouwkranen en meubel van 2 meter met de nodige toebehoren.

Uiteindelijk besloten om enkel de kranen te plaatsen door de loodgieter (bijgevolg dus via hem aan te kopen) de rest kopen we zelf aan. Kranen wilde we overal inbouw, daarmee dat het makkelijkst was dat hij deze ook ineens aansloot.
Omdat we ook een groter meubel wilde (hebben nu 3 meter) en wat maatwerk te pas kwam (vooral het blad) elders besteld, evenals de rest (wc/bad/spiegels/...).
Kwamen we uit op 9.000 excl btw.

Dus als ik alles liet doen door de loodgieter en enkel naar de badkamer kijk, zal dat rond de 14.000 excl btw zijn geweest. Nu zijn wij iets van een 11.000 excl btw kwijt, met een groter meubel en hier en daar extra's.

Vloerder:
Tegels komen van RG tegels.
Via de vloerder was het 3.500 excl btw voor de tegels. We zullen nog wel korting kunnen losgekregen hebben, maar zal niet wereldschokkend zijn geweest.
Uiteindelijk afgesproken dat ik de tegels zelf bestel en ze ook in de woning verdeel (was toen voor een volledige nieuwbouw). Uiteindelijk de tegels dan gekocht voor 1.900 excl btw. Zijn vloer en wand tegels van 60cmx120cm.
Om het te plaatsen met de nodige materialen (kerdimaten, profielen,...) was het 2.600 excl btw. Kroop wel veel werk in de wandtegels, zitten best wel wat met hoekjes en kantjes door nissen en dergelijken. Dat heeft de prijs wat naar boven gebracht.

Dus kortom zitten wij aan iets van een 15.500 excl btw. Voor vloerwerken/tegels/leidingen/afvoeren geplaatst. Dan heb ik de tegels naar boven gedragen en moet ik nu enkel nog het meubel ophangen en bad in een hoek duwen (is een vrijstaand hoekbad).
Als we de tegels en materialen via hun hadden besteld zaten we op 20.600 excl btw en hadden we eigenlijk ook minder.
Bon, merci hiervoor. Dan lijkt me 30k ruim genomen zeker haalbaar. Ik had de vloer etc apart gebudgetteerd en zat bijgevolg niet in die 30k.
 
Terug
Bovenaan