Websites bouwen voor bedrijven

Nada

Member
In bijberoep zou ik graag websites bouwen voor KMOs.

Ik overweeg twee pistes.

1. Bouw de website volledig gratis met Astro (frontend Javascript framework). Hierbij codeer ik dus een statische website van scratch. Nu, over verschillende designs heen zal ik waarschijnlijk 80% kunnen hergebruiken. Vervolgens zou ik de website hosten voor de klant en samen voor wat klein onderhoud hier zo'n €50 - €100 per maand voor vragen. Eventueel ook een dienst voor schrijven van blog posts eraan koppelen en SEO.

2. Het nadeel van de eerste optie is dat de meerwaarde voor de klant vrij beperkt blijft tot een online brochure. Ik zou ook de website kunnen bouwen met Odoo, een ERP systeem met een ingebouwde website bouwer. Hierbij zou ik dus gratis een website bouwen en later kan ik dan bijkomende diensten van het ERP systeem ook aanbieden. Voordeel is dat er veel interne processen geautomatiseerd kunnen worden. Mijn probleem hierbij is dat ik niet zo goed weet hoe ik dit moet aanbieden. De klant moet uiteraard een eigen account hebben op hun ERP systeem, dus dan zien ze al snel dat de kostprijs van Odoo maar €20/maand bedraagt. Bovendien, eens gebouwd, waarom zouden ze dan nog aan mij betalen?

Heb het gevoeld dat ik voor optie 2 moet gaan, omdat potentiële meerwaarde echt 10 keer hoger kan zijn voor het bedrijf. Nadeel is dat ik het moeilijker vindt om er een business plan aan te hangen. Zou uiteraard met een eenmalige implementatie fee of uurtarief kunnen werken. Zou echter liever een portfolio van websites opbouwen die maandelijks voor wat passieve inkomsten zorgen. Thoughts?
 
In bijberoep zou ik graag websites bouwen voor KMOs.

Ik overweeg twee pistes.

1. Bouw de website volledig gratis met Astro (frontend Javascript framework). Hierbij codeer ik dus een statische website van scratch. Nu, over verschillende designs heen zal ik waarschijnlijk 80% kunnen hergebruiken. Vervolgens zou ik de website hosten voor de klant en samen voor wat klein onderhoud hier zo'n €50 - €100 per maand voor vragen. Eventueel ook een dienst voor schrijven van blog posts eraan koppelen en SEO.

2. Het nadeel van de eerste optie is dat de meerwaarde voor de klant vrij beperkt blijft tot een online brochure. Ik zou ook de website kunnen bouwen met Odoo, een ERP systeem met een ingebouwde website bouwer. Hierbij zou ik dus gratis een website bouwen en later kan ik dan bijkomende diensten van het ERP systeem ook aanbieden. Voordeel is dat er veel interne processen geautomatiseerd kunnen worden. Mijn probleem hierbij is dat ik niet zo goed weet hoe ik dit moet aanbieden. De klant moet uiteraard een eigen account hebben op hun ERP systeem, dus dan zien ze al snel dat de kostprijs van Odoo maar €20/maand bedraagt. Bovendien, eens gebouwd, waarom zouden ze dan nog aan mij betalen?

Heb het gevoeld dat ik voor optie 2 moet gaan, omdat potentiële meerwaarde echt 10 keer hoger kan zijn voor het bedrijf. Nadeel is dat ik het moeilijker vindt om er een business plan aan te hangen. Zou uiteraard met een eenmalige implementatie fee of uurtarief kunnen werken. Zou echter liever een portfolio van websites opbouwen die maandelijks voor wat passieve inkomsten zorgen. Thoughts?
Ik denk dat quasi 90 procent van de ITers ooit zo heeft gedacht, is begonnen en ook snel terug mee is gestopt (mezelf included).

Je onderschat hoe moeilijk en kostelijk het is om klanten te vinden.
Je onderschat hoe veel kleine extratjes en aanpassingkjes je gaat moeten doen.
Je onderschat hoe veel vragen je zal krijgen.
Je onderschat hoe veel ze gaan verwachten voor die prijs.
Je onderschat hoe veel onderhoud en hosting je gaat kosten in tijd en geld.

En qua optie 2 mag je Odoo niet zo maar resellen, je moet partner worden. De website bouwer is ook helemaal niet flexibel en je kan er niet veel mee. KMOs gaan ook geen nood hebben aan de meeste Odoo features.

Ik zou zeggen probeer het vooral, wie weet lukt het allemaal, de downside is heel klein.
Maar ik zou het niet meer doen buiten voor de ervaring in "een business runnen" en wat van alles te moeten leren.

Liever lang zoeken naar 1 klant die je 10k per maand betaald dan 100 klanten die je 100 euro betalen.
 
Laatst bewerkt:
Gezien je spreekt over bijberoep , vergeet ook het 'standb-by' gedeelte niet.
Wat als je op u hoofdberoep bezig bent en al u gehoste websites knallen ineens onderuit? Ga je dan u -tig klanten bellen om te zeggen 'ik kijk er vanavond is naar.'
 
Passieve inkomsten gaan het nooit zijn.

Hier even een simulatie van je mailbox als je dit start:
"Hey, ik wou wat foto's aanpassen en nu is die contactpagina verschoven, help?"
"Mijn neef maakt ook websites en die vraagt maar €20/maand. Zak je naar zijn prijs?"
"Er komt geen volk op die website, los dat eens op"
"seg, menne email, kunde gij dat ook regelen?"

Het lijkt allemaal niets maar het telt snel op. Ik zit hier voor iemand email signatures in orde te brengen en we zitten al aan mail 8. Deze keer was de feedback "In de eerste versies stond er toch geen blauw lijntje onder"...het was van de spellcheck...
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch idee. Enkel maar 20 jaar te laat.
Vat het eigenlijk mooi samen, hoor.

Ik ben in 2008 afgestudeerd en toen waren er ook gasten die toen nog probeerden om daarmee een zaak op te richten. Die zijn er allemaal mee gestopt een paar jaar later omdat het gewoon niet rendabel is. De gouden tijden van "maakt keer nen website" waren ongeveer 1999-2004. Dat waren trouwens de gouden tijden van zowat alles in de IT. Ongeloofelijk wat een fortuinen daar aan uitgegeven zijn toen.

Nu is het zo dat elke normale begaafde mens zich op Wix kan aanloggen en met het betere sleepwerk een webshop kan in elkaar knutselen. En statische websites, misschien een cafe om de hoek die u daar een paar gratis pinten voor zal geven. Maar ik kan mis zijn, wel.
 
Vat het eigenlijk mooi samen, hoor.

Ik ben in 2008 afgestudeerd en toen waren er ook gasten die toen nog probeerden om daarmee een zaak op te richten. Die zijn er allemaal mee gestopt een paar jaar later omdat het gewoon niet rendabel is. De gouden tijden van "maakt keer nen website" waren ongeveer 1999-2004. Dat waren trouwens de gouden tijden van zowat alles in de IT. Ongeloofelijk wat een fortuinen daar aan uitgegeven zijn toen.

Nu is het zo dat elke normale begaafde mens zich op Wix kan aanloggen en met het betere sleepwerk een webshop kan in elkaar knutselen. En statische websites, misschien een cafe om de hoek die u daar een paar gratis pinten voor zal geven. Maar ik kan mis zijn, wel.

Juist door COVID hadden veel KMO's een simpele online aanwezigheid nodig (webshop, algemene info, beetje SEO,...). Juist geboomd de laatste 3 jaar.
Website met 4 pagina's, klein webshoptje/reservatiesysteem en makkelijk content toevoegen.


En zo'n mensen gaan zelf niet zitten te foefelen in Wix of gelijk welk platform. Dat is eerder voor de mensen die dromen van een webshop in bijberoep, een student die iets wil opstarten, een leerkracht die een tuin heeft en zijn patatten wil verkopen,...

Een loodgieter, bakker, slager,... die willen daar niet mee bezig zijn met van die zelfcontent-gedoe.
 
Ik daag u uit om voor een bakker, slager of loodgieter een subscription based systeem op te zetten dat elke maand voor inkomsten moet zorgen zonder dat je er teveel moeite voor moet doen. Voor die mensen telt ook elke cent en moet het zo goedkoop mogelijk, liefst een vaste prijs waarbij ze je dan nog elke 5 voet lastig vallen voor de stomste updates, die je dan wel kan factureren aan uurtarief, maar good luck om zo tien klanten zelf te managen.
 
Ik daag u uit om voor een bakker, slager of loodgieter een subscription based systeem op te zetten dat elke maand voor inkomsten moet zorgen zonder dat je er teveel moeite voor moet doen. Voor die mensen telt ook elke cent en moet het zo goedkoop mogelijk, liefst een vaste prijs waarbij ze je dan nog elke 5 voet lastig vallen voor de stomste updates, die je dan wel kan factureren aan uurtarief, maar good luck om zo tien klanten zelf te managen.
Voorbeeld:

5.000 klanten
Minimum is 800 euro exclusief per jaar.
 
Good luck met je 5 sterren klantenservice op elk moment in je eentje voor 800 euro per jaar.
Voor die 800 per jaar is het 7 uur per werkdag bereikbaar.

Je kan dan nog 900 meer betalen voor premium support

Wat is de kostprijs van een Premium Support jaarlicentie?​

Tarief: € 900 excl. BTW per jaar*
*in totaal wordt er 12 uur aan je website gewerkt gedurende het jaar.


Lijkt me allemaal perfect doenbaar
 
Good luck met je 5 sterren klantenservice op elk moment in je eentje voor 800 euro per jaar.

Ja, dat zijn bedrijven met personeel natuurlijk. Maar je start ergens natuurlijk. Dat bedrijf zal ook gestart zijn met 1 of 2 man.

Als dat is voor halftijds te doen in bijberoep, dan moet je natuurlijk oftewel ietwat goedkoper zijn of beperkt zijn in klanten of van je bijberoep een hoofdberoep maken :p.

Om zoiets in bijberoep te doen, denk ik dat de moeilijkheid veel meer ligt bij het vinden van klanten dan bij het onderhouden van klanten.
 
Begrijp me niet verkeerd: ik juich het toe, probeer het!

Maar ik denk dat de realiteit wel zal zijn dat de effort die je erin zal moeten steken en de verwachtingen van de klanten zeer hoog zal liggen.

Ik heb ooit eens een statische pagina gemaakt in 2008 voor een helderziende, voor echt een appel en een ei... En elke week was het wel "kan je dit aanpassen?" etc etc

Ik had rap door: jesus, 1 is al mottig, laat staan 200 van die gasten.
 
  • Leuk
Waarderingen: daca
Ik daag u uit om voor een bakker, slager of loodgieter een subscription based systeem op te zetten dat elke maand voor inkomsten moet zorgen zonder dat je er teveel moeite voor moet doen. Voor die mensen telt ook elke cent en moet het zo goedkoop mogelijk, liefst een vaste prijs waarbij ze je dan nog elke 5 voet lastig vallen voor de stomste updates, die je dan wel kan factureren aan uurtarief, maar good luck om zo tien klanten zelf te managen.
volgens mij is dit nochtans exact wat Horse doet op het forum
 
Begrijp me niet verkeerd: ik juich het toe, probeer het!

Maar ik denk dat de realiteit wel zal zijn dat de effort die je erin zal moeten steken en de verwachtingen van de klanten zeer hoog zal liggen.

Ik heb ooit eens een statische pagina gemaakt in 2008 voor een helderziende, voor echt een appel en een ei... En elke week was het wel "kan je dit aanpassen?" etc etc

Ik had rap door: jesus, 1 is al mottig, laat staan 200 van die gasten.
Kon die dat niet op voorhand zien :unsure:

Vroeger ook als raad gekregen om dat te doen, maar had toen al het vermoeden dat zo'n business lastig schaalbaar is met massa's klanten die enorme verwachtingen hebben voor wat in verhouding peanuts zijn.
 
Google eens naar webbureau. Dat zijn bedrijven met +20 man personeel en vragen nooit minder dan €5000 voor een website.

Als je dankzij een professionele website 1 aanvraag per dag kan krijgen, dan is die toch zijn investering waard. Een Dakwerker kan toch meestal 20k of meer vragen per offerte. Al was het voor €200, een klant is een klant. Die levenslang (als je het goed aanpakt) op jou rekent en die aan al zijn vrienden stoeft over jouw bedrijf. Dus is een klant misschien wel in al die jaren duizenden euro’s waard.

Copywriting, een professionele fotograaf, een site die overtuigt, … AG Consult is bv zeer goed in uit te leggen waarom je met een zelfgemaakte wix website geen ROI zal hebben. Vergeet niet dat de meeste mensen eerst eens online gaan kijken alvorens ze de volgende stap zetten.

Ieder webbureau vraagt een kleine €1000 per jaar, en dan zwijg ik nog over SEO of SEA of Social media. Dat zijn toch allemaal mooie bedragen als je het mij vraagt. Webhero heeft +5000 klanten, dat zijn ondernemers die ten eerste snappen dat hun wix site op niets lijkt en die daar ten tweede geen tijd of goesting in hebben.

De meeste kopen ook een computer en als die niet werkt, doen ze die binnen ipv te googlen naar een oplossing.

Voor alle duidelijkheid dit is NIET gemakkelijk. Maar dat is geen enkele sector denk ik. Je moet wel niet voor de lokale bakker werken, ken je doelgroep.

Ik heb deze week geschilderd, kan dat beter? Waarschijnlijk. Door een professionele schilder. Maar voor mij persoonlijk is dat niet belangrijk. Voor iemand anders wel. En dan hebben die schilders werk.

Ik ga hier geen namen noemen, maar €3500 voor een logo is normaal bij die grote bureau’s. Kan jouw nichtje ook iets tekenen? Waarschijnlijk. Een Porsche hoeft ook niet als je met een dikke bmw kan rijden. En met een Volkswagen geraak je ook aan zee, dus een bmw hoeft ook niet.

Er zijn ook complexe Websites / webshops waarbij je met 50k niet toekomt. Maar dat kun je meestal niet alleen. Alhoewel ik iemand ken die grote projecten helemaal zelf doet, van grafisch design tot programmeren in Laravel.
 
Laatst bewerkt:
50-100 euro per maand voor een statische website met een blogsysteem? Als dat de normale prijs is, moet ik vlug websites beginnen bouwen voor andere bedrijven (zelf eigen website gemaakt, dus ik weet hoeveel werk het is).
Absoluut niet. Op mij vorige werk was dat 250 per jaar en eigenlijk vond ik dat zelf al schandalig duur.
Dat gaat dan wel over een basis website met een pagina of 6 waar we zelf content op konden zetten.
 
Bij webhero vragen ze dacht ik €900 per jaar, Digital Leader en andere webbureau’s vragen dezelfde prijs. Eens je met seo sea begint gaat het al snel naar €2000 en €4000 per maand, dat is dan wel inclusief klikbudget om te adverteren.

Je kan dat veel vinden maar ik heb voor een dienstencheques bedrijf gewerkt en die kregen iedere maand 250 aanvragen voor €4000. €16 per aanvraag dus. Spotgoedkoop dus. Daar werkte toen 80 man dacht ik en die moesten allemaal voldoende werk hebben natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan