De verbouw-topic!

Wij willen een gordijn van 2,80x2,60 ophangen voor een gat waar wat koude lucht doorkomt in onze nieuwe woning.
De bedoeling is dat het gordijn enkel de komende twee maand blijft hangen om wat te besparen op energiekosten voordat daar een deur komt.
Daarom ook het goedkoopste gekocht.

Ik zie dat de muur 1cm gyprocwand is en er daarachter bakstenen zitten.

Wat koop ik dan best qua schroeven/pluggen ? Boor ik best door tot in de bakstenen ? Koop ik een dikke korte plug ? Kan ik een gyprocplug ook in de bakstenen steken of beter een gewone plug die dan ook in de gyproc zit ?
Ik zou pluggen kopen van 6x50mm zodat je diep genoeg gaat en de bakstenen gebruikt als anker.
Zoiets: https://www.schroef.nl/product/fisc...gySK4VS-0AiTU5EJVitntgrHsBcMgIhxoCbqMQAvD_BwE
 
Ik zie dat de muur 1cm gyprocwand is en er daarachter bakstenen zitten.
gyproc, geplakt tegen de steen of met spouw (op regelwerk)?
gordijn, boven/over de opening of tussen?

Als het echt tijdelijk is, hoef je ansich niet te verankeren in de stenen muur. Maar tijdelijk heeft soms een redelijk permanent karakter.
 
gyproc, geplakt tegen de steen of met spouw (op regelwerk)?
gordijn, boven/over de opening of tussen?

Als het echt tijdelijk is, hoef je ansich niet te verankeren in de stenen muur. Maar tijdelijk heeft soms een redelijk permanent karakter.
Ziet er geplakt uit, het gordijn komt boven het gat te zitten tegen de muur.
is wel maar 1 cm dik die gyproc, lijkt me dan toch wel nodig om ook in de baksteen te boren voor een gordijn van Ca. 2kg + een roede van Ca. 1kg ?
20230413-125901.jpg
 
Dit lijkt gewoon pleister, geen gyproc. Dus je gaat sowieso in de baksteen moeten boren voor stevigheid.
Nu je het zegt, is wel heel erg broos :smile:
Nog een beginnersvraagje , voor het boren in baksteen, bv voor iets op te hangen. Gebruik je best altijd een plug of is dit bij bakstenen wel stevig genoeg zonder ?

EDIT: alsook, de 'hanger' van het gordijn is 5 cm hoog, is dat dan oké als mijn vijs er half in zit aangezien ik anders een gat van 5cm in de pleister moet maken ?
 
Merci voor de tips, ik probeer in de baksteen te boren maar het wil niet lukken, nochtans met de juiste boor en juiste stand. Als ik op een losstaande baksteen probeer raak ik er wel door.
 
Dit lijkt gewoon pleister, geen gyproc. Dus je gaat sowieso in de baksteen moeten boren voor stevigheid.
dat lijkt niet alleen op gewoon pleister, het is gewoon pleister :p
Idd gewoon wat goede pluggen in huis halen en de juiste dikte boor gebruiken. Goed opletten dat je niet gaat zwabberen en het gat te groot maakt ;)
Oh en je hebt echt niet veel en geen mega dikke vijzen nodig om bepaalde dingen stevig op te hangen. (op voorwaarde dat de pluggen stevig in de muur zitten.
 
Merci voor de tips, ik probeer in de baksteen te boren maar het wil niet lukken, nochtans met de juiste boor en juiste stand. Als ik op een losstaande baksteen probeer raak ik er wel door.
In van die oude muren durft wel eens een steen te zitten die superhard is. Die losse steen is waarschijnlijk niet van die muur of vrij zacht?
Normaal geraak je daar wel door maar moeilijker als uw boor niet scherp is en je met een lichte machine boort.
 
Zit inderdaad met een lichte machine en de ene steen gaat veel vlotter dan de andere. Ga dat gat terug opvullen en langs de andere kant boren waar geen pleister zit.

Merci voor de tips allen
 
Binnenkort eens horen bij een expert, maar misschien hier al eens pre advies inwinnen.

We willen onze woning beter ventileren met oog op verdere isolatie van de gevel. Ventilatie verloopt vandaag enkel via roosters in de vensters maar is gewoon ruim onvoldoende voor bv de slaapkamer.

Huis is volledig onderkelderd en door de aanwezigheid in het verleden van luchtverwarming, is de "structuur" eigenlijk al aanwezig voor luchtkanalen te plaatsen waar nodig.

Wat we ons op dit moment nog afvragen.
1) Er is een ruimte waar dat laatste niet het geval is, en ook via een vals plafond zal het lastig zijn om zowel toe als aanvoer te voorzien. Is het een optie om zowel toe als aanvoer in de vloer te plaatsen ?
2) klopt onze veronderstelling dat je voor gewone ruimtes als een slaapkamer slechts 1 toe en afvoer punt nodig hebt?
3) is het aangeraden om met flexibele buizen van bv RENSON te werken, of is dit af te raden. Iemand ervaring?
 
Als het puur over de ventilatie is;
Natte ruimtes, keuken, berging : afvoer
Leefruimte, slaapkamers etc: toevoer
in de keuken wel rekening houden met de dampkap.
 
Ook belangrijk is de ruimte onder de deuren, deze zorgt ervoor dat de toevoegen en afvoeren in verschillende ruimtes voldoende verbonden zijn.
 
De hoop die ik had om binnenkort een antwoord te krijgen ivm lening ... was ongegrond.
19/04, 5 maand geleden ingediend, nog steeds geen nieuws
 
Terug
Bovenaan