De verbouw-topic!

Hier aangevraagd op 2 september 2022, goedgekeurd op 4 januari 2023. Er zijn blijkbaar ontzettend veel aanvragen.
 
Ik heb een offerte ontvangen voor het plaatsen van 3 steunbalken (HEB 260 van 383cm, HEB 300 van 660 cm en HEB 220 van 550cm) voor 11.800 euro excl btw. Omvat dus de aankoop en levering van de steunbalken + plaatsing ervan. Voorbereiding voor het plaatsen van de balken wordt apart aangerekend. Alles op het gelijkvloers te doen en makkelijk bereikbaar van op straat.

Dit lijkt me een absurde prijs? Iemand ervaring mee?
 
Ik heb een offerte ontvangen voor het plaatsen van 3 steunbalken (HEB 260 van 383cm, HEB 300 van 660 cm en HEB 220 van 550cm) voor 11.800 euro excl btw. Omvat dus de aankoop en levering van de steunbalken + plaatsing ervan. Voorbereiding voor het plaatsen van de balken wordt apart aangerekend. Alles op het gelijkvloers te doen en makkelijk bereikbaar van op straat.

Dit lijkt me een absurde prijs? Iemand ervaring mee?
Heb hier nog van eind december HEB 320 van 5.2m voor €1200 ex BTW. Wel zonder plaatsing, hebben we zelf gedaan met onze kraan.
 
Ik heb een offerte ontvangen voor het plaatsen van 3 steunbalken (HEB 260 van 383cm, HEB 300 van 660 cm en HEB 220 van 550cm) voor 11.800 euro excl btw. Omvat dus de aankoop en levering van de steunbalken + plaatsing ervan. Voorbereiding voor het plaatsen van de balken wordt apart aangerekend. Alles op het gelijkvloers te doen en makkelijk bereikbaar van op straat.

Dit lijkt me een absurde prijs? Iemand ervaring mee?

Wij hebben hier ongeveer 65 meter aan stalen liggers laten plaatsen, 12 stuks. Vraag me niet welke types allemaal. De liggers op zich waren 15000 euro excl btw. Plaatsing weet ik niet van buiten maar viel al bij al nog mee voor de hoeveelheid werk...Er waren 2 liggers van 12 meter elk die - door de gevel - op de houten dakstructuur geschoven moesten worden 😅
 
Ik heb een offerte ontvangen voor het plaatsen van 3 steunbalken (HEB 260 van 383cm, HEB 300 van 660 cm en HEB 220 van 550cm) voor 11.800 euro excl btw. Omvat dus de aankoop en levering van de steunbalken + plaatsing ervan. Voorbereiding voor het plaatsen van de balken wordt apart aangerekend. Alles op het gelijkvloers te doen en makkelijk bereikbaar van op straat.

Dit lijkt me een absurde prijs? Iemand ervaring mee?

Hangt er ook wel wat vanaf wat er moet afgebroken/geschoord worden om die te plaatsen, maar voor die prijs wil ik ze wel komen steken :unsure:
 
Renteloze lening in december aangevraagd, nog niks van nieuws gekregen over goedkeuring etc...

Aangevraagd op 16 januari, nog steeds niks, vind het wel een beetje belachelijk worden
Dit gaat dan over de rentesubsidie van de Vlaamse overheid?
Want ik dacht dat vóór 1 januari er de renteloze lening was en daarna de rentesubsidie.
Is omdat wij zelf ook 1 zouden aanvragen binnenkort.
 
Dit gaat dan over de rentesubsidie van de Vlaamse overheid?
Want ik dacht dat vóór 1 januari er de renteloze lening was en daarna de rentesubsidie.
Is omdat wij zelf ook 1 zouden aanvragen binnenkort.
Je hebt ook de VerbouwLening, die niet te combineren is met het renovatiekrediet waar jij het over hebt: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/lenen/mijn-verbouwlening
  • Deze lening is renteloos (0% intrest), zolang de wettelijke rente onder 3% blijft. Als de wettelijke rente op jaarbasis hoger is dan 3%, dan zal de intrest voor Mijn VerbouwLeningen stijgen boven 0%.
  • Voor aanvragen van Mijn VerbouwLening vanaf 1 februari 2023 bedraagt de rentevoet 2,25% voor de looptijd van de lening. Dit is een korting van 3% op de wettelijke rentevoet (die momenteel 5,25% bedraagt).
 
Dit gaat dan over de rentesubsidie van de Vlaamse overheid?
Want ik dacht dat vóór 1 januari er de renteloze lening was en daarna de rentesubsidie.
Is omdat wij zelf ook 1 zouden aanvragen binnenkort.
Gaat over die renteloze lening, via Interwaas in mijn geval. Vanaf februari is die idd niet meer renteloos, maar wij hebben aangevrazgd op 16 januari, geen idee dus, ik hoop dat wij er nog bijzitten?

Die lening met rentesubsidie moet samen aangevrazgd worden met het hoofdkrediet (hypotheek), hadden we dat toen in 2021 geweten, hadden we dit direct gedaan, maar onze bank heeft hier in alle talen over gezwegen..
 
Ik heb 6 maand na aanvraag mn spouwmuur isolatie premie goedgekeurd gekregen. Betaling voor 16 april blijkbaar
 
We hebben de zolder verbouwd, we willen hier een kamer van maken met een toegankelijke vaste trap (ipv de huidige zoldertrap). Zijn we verplicht hiervoor een vergunning aan te vragen? Er zouden tevens 2 balken tussen 1ste verdieping en zolder gedeeltelijk doorgezaagd moeten worden (nadien opnieuw verstevigen rond trapgat) . Moet hiervoor een architect ingeschakeld worden? Stabiliteitsvergunning?

Alvast bedankt
 
Er zouden tevens 2 balken tussen 1ste verdieping en zolder gedeeltelijk doorgezaagd moeten worden (nadien opnieuw verstevigen rond trapgat) .
Dit is idd een wijziging in de draagstructuur, dus je hebt een vergunning nodig.
Moet hiervoor een architect ingeschakeld worden? Stabiliteitsvergunning?
Vraag eens na op je stad/gemeente en dan eens zien welkeen van de 2 goedkoper is, als je mag kiezen.
 
Hier iemand (recente) ervaring met het afkappen van de buitengevel?
Momenteel een spouwmuur, maar onvoldoende dik. Idee is om het af te kappen en dan te isoleren. Maar we vragen ons af:
1) Wat de kostprijs is om het te laten doen?
2) Of het zelf doenbaar is? Ervan uitgaande dat we dan wel stellingen etc. moeten huren.
 
Als je het hier over gevelsteen hebt, was de offerte bij ons 5-6k voor 3 gevels. Uiteindelijk zelf gedaan en dat ging redelijk vlot, moeilijkste was wennen aan de stelling en het verzetten ervan.

Mocht ik het terug doen zou ik waarschijnlijk een hoogte werker huren om flexibeler en sneller de hoogste stukken te kunnen doen.
 
Een stuk van onze woning heeft maar +-5cm voor alle lagen (chap, isolatie, vloerverwarming, vloer) en daar gaat er bij ons met https://www.thermoduct.be/nl/producten/detail/ultra-thin gewerkt worden. Ideaal is het waarschijnlijk niet maar but'll have to do. Ook kruipkelder hieronder.

Bij ons gaat dit over de gang, toilet en bureau. De rest van de woning wordt met een normaal tacker systeem gedaan en meer isolatie etc.

Wij hadden hetzelfde probleem, uiteindelijk met vloeichape gewerkt, en maar een goeie 6cm pur, niet veel ik weet het, maar we wouden echt vloerverwarming. Tot hiertoe nog geen overdreven verbruik gemerkt eerlijk gezegd

Bedankt voor de info, heb zelf ook nog wat opgezocht en zie 2 mogelijke oplossingen.
optie: nat systeem met vloeichape
- tegel & lijm (1.5 cm)
- ontkoppelingsmat
- buizen vastgemaakt met tacker nieten in de pur, overgoten met vloeichape (4.5 cm)
- elektriciteits leidingen met pur schuim (3 cm)

optie: droogbouw
- tegel & lijm (1.5 cm)
- fermacell (2.5 cm)
- warmtespreidingsprofielen
- droogbouwplaat eps (2.5 cm)
- elektriciteits leidingen met pur schuim (2.5 cm)

Ik lees op verschillende plaatsen dat droogbouw een dunnere opbouw is, maar met vloeichape is een nat systeem zelfs nog iets dunner.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor het nat systeem omdat er meer massa is: betere en langere warmte spreiding.
Droog systeem warmt sneller op, maar is dat met tegels niet eerder een nadeel door de snelle temperatuur wijziging?

Zie ik iets over het hoofd?
 
Iemand advies voor het volgende:

Vorig jaar huis gekocht, de veranda is in zijn geheel aan renovatie toe.
Het is allemaal nog enkel glas, en de vloer in de veranda vertoont hier en daar verzakkingen, vloer staat niet meer mooi recht.
Onder de veranda zit een regenwaterput. Ik heb geen idee of dat invloed heeft op de stand van de vloer.
Afgelopen winter hebben we daar ook amper gezeten waardoor die ruimte niet verwarmd werd, en in de zomer is er volle hitte op.

Ik vermoed dat de enigste oplossing een nieuwe vloer leggen is, en dan op termijn de beglazing onder handen nemen.
Oplossing voor de vloer = uitbreken van bestaande vloer, nieuwe chappe laten leggen, en dan nieuwe vloer erop?
Ik ben niet echt handig, en neem liever geen risico's, ik zal dus alles dienen uit te besteden.

Iemand ervaring met dergelijke situaties?
Hoe gaat dit aan zijn werk?
Ik neem aan dat het chappebedrijf de vloer zelf niet gaat uitbreken, dat uitbreken vloer al op voorhand dient te gebeuren door vloerder.
Ik zal dus wellicht 2 aannemers moeten contacteren? Eerst vloerder voor uit te breken, dan chappebedrijf voor chappe, en dan terug vloerder voor tegel te leggen?
Kent er iemand aannemers regio Aalst - Ninove - Gooik die het volledige pakket doet?

Iemand zich op duurtijd van begin tot einde? Dien ik op weken rekenen voor alles afgewerkt is? Het zal wellicht allemaal te zien zijn met hun schema's..
Ruimte is ruim geschat 5m op 5m.
Iemand al idee qua richtprijs?
 
Al aan gedacht om gewoon een kamer in de plek te zetten. Een veranda is eigenlijk zo'n ding dat 20 jaar geleden heel hip was, maar volledig zijn doel voorbijschiet.

Meer on Point.
Als een en ander verzakt lijkt kunnen er meer problemen zijn. Wellicht is dit fundering slecht uitgevoerd of gewoon niet aanwezig. Kans ik groot dat je een volledig nieuwe betonplaat mag voorzien.is de put verzakt, of juist omhoog gekomen omdat deze leeg is en er relatief veel water in de bodem zit.

Zonder vakkundig onderzoek en zeker zonder beeldmateriaal is er weinig over te zeggen.
 
Nog steeds wachtende op nieuws van lening overheid :headshake:

Hier ook nog steed aan het wachten sinds eind december. Wel een weinig praktische oplossing als je facturen moet beginnen betalen ondertussen :unsure: Als je niet goed gekeurd wordt dan mag je ondertussen al >1.5% bovenop de rentevoet van december bij de bank gaan betalen

Aangevraagd op 16 januari, nog steeds niks, vind het wel een beetje belachelijk worden

Ik heb vorige woensdag eens gebeld (Interwaas). Aanvraag van 9/01/2023.
De dame aan de telefoon zei me dat ze zo goed als aan mijn dossier zaten. Om de volledigheid van de aanvraag te controleren. Dan ging ik daar bericht van krijgen. Ofwel is alles ok, ofwel moet ik extra zaken doorsturen.
Daarna gaat het dossier "in studie" en mag ik nog eens 3 a 4 weken wachten. :wallbash: :wallbash: :wallbash: 🤬

Op mijn vraag wat ik moet doen met de offertes die reeds 4-5 maand vervallen zijn en de prijzen die intussen gestegen zijn zei ze dat ik van zodra ik bericht krijg dat het dossier volledig is, best nieuwe offertes vraag en die upload. Anders is het max bedrag van de reeds bestaande offertes ook het max dat ik ga kunnen lenen. (Nog een geluk dat ik telkens de duurste offerte heb doorgestuurd, geeft me wat marge)
Ze kijken ook niet per type werken, het is gewoon het totaalbedrag dat niet mag overschreden worden.

Da is toch met de mensen hun voeten rammelen en nodeloos werk geven?

Dat is dus meer dan 3 maand, om simpelweg te kijken of een dossier volledig is. En dan nog eens een maand om te kijken of alles klopt. Dat is toch absurd?


Ik ben begin oktober begonnen met bekijken wat we wouden doen en met aannemers contacteren om offertes te verzamelen.
Pas na de laatste offerte, eind december) kon ik de aanvraag doen.
Nu moet ik voor de 2e keer die aannemers aanspreken (die ondertussen al lang vergeten zijn dat ze hier ooit geweest zijn) om een nieuwe offerte te krijgen. Maar tegen dat dan de uiteindelijke goedkeuring komt zijn die allicht terug vervallen en lag ik een 3e offerte vragen voor dezelfde werken.

Om nog maar te zwijgen dat alles enorme vertraging oploopt.

De aannemer voor ons dak bvb (niet de duurste, maar diegene die we het gaan laten doen), die zei begin december dat zijn planning al vol zat tot half april. Dat is ondertussen al serieus opgeschoven.
Ook wouden we airco installeren. Met de lente en zomer in aantocht zal die zijn planning ook al serieus uitlopen. Terwijl we die airco echt wel voor deze zomer al zouden willen. Want die moet geplaatst zijn voor ik ons dochter haar slaapkamer van binnen afwerk. En die kamer moet af zijn tegen 1 september. (Dan gaat ze naar het 1e middelbaar en heeft ze haar eigen kamer nodig).

Niet alle werken die we willen doen kunnen via MijnVerbouwLening, en ik ben ook niet zeker dat alles zal aanvaard worden. De rest gaan we via de gewone bank doen. Maar dat kunnen we pas aanvragen als we eerst die goedkeuring hebben.
Ik weet ondertussen al de helft niet meer van wat we allemaal willen laten doen. Gelukkig staat alles uitgebreid op m'n USB-stick.



Ik ga het risico nemen om nu geen nieuwe offertes meer te vragen en dit pas te doen eens we de goedkeuring hebben. Dan ga ik ineens naar de aannemers die we willen dat de werken uitvoeren, vragen we een geupdate offerte en keuren we ze direct goed.

We zitten totaal aan 58.000€, en hebben een "speling" van een dikke 10.000€. (bvb de offerte voor ons dak die we hebben doorgestuurd was 7000€ duurder dan de offerte van de aannemer die de werken zal doen)
 
Als je het sowieso laat doen, via verbouwlening of bank, kan je toch gewoon alle aannemers bevestigen?

neemt niet weg dat het systeem idd nergens op slaat. Ik denk dat zowel de lening als de premies niet lang zullen blijven bestaan (in hun huidige vorm)
 
ik wist niet dat er een regel was dat je niet voor offertes boven de 60k mocht doorsturen. Ik heb gewoon alle offertes doorgestuurd van zaken die al bevestigd waren maar niet uitgevoerd :oink:(200k)
 
Ik heb vorige woensdag eens gebeld (Interwaas). Aanvraag van 9/01/2023.
De dame aan de telefoon zei me dat ze zo goed als aan mijn dossier zaten. Om de volledigheid van de aanvraag te controleren. Dan ging ik daar bericht van krijgen. Ofwel is alles ok, ofwel moet ik extra zaken doorsturen.
Daarna gaat het dossier "in studie" en mag ik nog eens 3 a 4 weken wachten. :wallbash: :wallbash: :wallbash: 🤬

Op mijn vraag wat ik moet doen met de offertes die reeds 4-5 maand vervallen zijn en de prijzen die intussen gestegen zijn zei ze dat ik van zodra ik bericht krijg dat het dossier volledig is, best nieuwe offertes vraag en die upload. Anders is het max bedrag van de reeds bestaande offertes ook het max dat ik ga kunnen lenen. (Nog een geluk dat ik telkens de duurste offerte heb doorgestuurd, geeft me wat marge)
Ze kijken ook niet per type werken, het is gewoon het totaalbedrag dat niet mag overschreden worden.

Da is toch met de mensen hun voeten rammelen en nodeloos werk geven?

Dat is dus meer dan 3 maand, om simpelweg te kijken of een dossier volledig is. En dan nog eens een maand om te kijken of alles klopt. Dat is toch absurd?


Ik ben begin oktober begonnen met bekijken wat we wouden doen en met aannemers contacteren om offertes te verzamelen.
Pas na de laatste offerte, eind december) kon ik de aanvraag doen.
Nu moet ik voor de 2e keer die aannemers aanspreken (die ondertussen al lang vergeten zijn dat ze hier ooit geweest zijn) om een nieuwe offerte te krijgen. Maar tegen dat dan de uiteindelijke goedkeuring komt zijn die allicht terug vervallen en lag ik een 3e offerte vragen voor dezelfde werken.

Om nog maar te zwijgen dat alles enorme vertraging oploopt.

De aannemer voor ons dak bvb (niet de duurste, maar diegene die we het gaan laten doen), die zei begin december dat zijn planning al vol zat tot half april. Dat is ondertussen al serieus opgeschoven.
Ook wouden we airco installeren. Met de lente en zomer in aantocht zal die zijn planning ook al serieus uitlopen. Terwijl we die airco echt wel voor deze zomer al zouden willen. Want die moet geplaatst zijn voor ik ons dochter haar slaapkamer van binnen afwerk. En die kamer moet af zijn tegen 1 september. (Dan gaat ze naar het 1e middelbaar en heeft ze haar eigen kamer nodig).

Niet alle werken die we willen doen kunnen via MijnVerbouwLening, en ik ben ook niet zeker dat alles zal aanvaard worden. De rest gaan we via de gewone bank doen. Maar dat kunnen we pas aanvragen als we eerst die goedkeuring hebben.
Ik weet ondertussen al de helft niet meer van wat we allemaal willen laten doen. Gelukkig staat alles uitgebreid op m'n USB-stick.



Ik ga het risico nemen om nu geen nieuwe offertes meer te vragen en dit pas te doen eens we de goedkeuring hebben. Dan ga ik ineens naar de aannemers die we willen dat de werken uitvoeren, vragen we een geupdate offerte en keuren we ze direct goed.

We zitten totaal aan 58.000€, en hebben een "speling" van een dikke 10.000€. (bvb de offerte voor ons dak die we hebben doorgestuurd was 7000€ duurder dan de offerte van de aannemer die de werken zal doen)
Pffffff echt, wat een klucht toch he, ik had dat ook al es gevraagd, wat met die al die offertes die totaal niemeer relevant gaan zijn dan, kreeg geen echt duidelijk antwoord.
En nog een extra maand wachten?? Ik had gebeld een paar weken terug en toen zeiden ze dat ze volk extra gingen hebben de weken erop zodat het sneller ging gaan :/
 
Terug
Bovenaan