De verbouw-topic!

Hetgeen je ook zou kunnen voor kiezen is om het dak niet te isoleren maar uw plafond in overdrive te gaan. Gewoon 30 - 40cm er bovenop leggen. Is mogelijk nog sneller gedaan en je kan eventueel ooit die platen dan ook nog eens hergebruiken als je in de toekomst uw dak laat herdoen.
Daar twijfelde ik inderdaad ook aan.
Echter, het plafond op het verdiep zijn nog die typische houten latjes uit de tijd van toen. Bij gelegenheid overweeg ik die weg te halen en een nieuw plafond te steken in gyproc ofzo, en als ik dan de zoldervloer al volledig heb geisoleerd valt die hele boel er weer uit als ik die latjes uitbreek 😛 lijkt mij wel een hoop dubbel werk zo.

Als ik ergens in de komende jaren dat plafond doe kan ik dan natuurlijk nog langs onder de zoldervloer verder isoleren.

EDIT: of ik moet bovenop de OSB3 dan beloopbare isolatieplaten leggen, bedoel je dat? Dan wordt het wel tegoei opletten met het dampscherm, dan moet dat eigenlijk tussen de OSB en de platen komen. Of ik neem aan dat de OSB als dampscherm kan dienen...
 
Daar twijfelde ik inderdaad ook aan.
Echter, het plafond op het verdiep zijn nog die typische houten latjes uit de tijd van toen. Bij gelegenheid overweeg ik die weg te halen en een nieuw plafond te steken in gyproc ofzo, en als ik dan de zoldervloer al volledig heb geisoleerd valt die hele boel er weer uit als ik die latjes uitbreek 😛 lijkt mij wel een hoop dubbel werk zo.

Als ik ergens in de komende jaren dat plafond doe kan ik dan natuurlijk nog langs onder de zoldervloer verder isoleren.

EDIT: of ik moet bovenop de OSB3 dan beloopbare isolatieplaten leggen, bedoel je dat?
Uw edit is waarop ik doelde ja.

Alternatief is rotswol voor de gaten te vullen tussen de OSB en de zoldervloer. En dan daarbovenop beloopbare isolatieplaten. Dan moet je niet zitten prullen met die spanten. En is het enigste dat je moet doen op die OSB de ene plaat na de andere gewoon tand groef steken. Afplakken en aan de kanten dan snijden, afspuiten met PUR en dan nog bijplakken. Lijkt mij iets makkelijker werken dan in die spanten. Maar opnieuw, is moeilijker als je natuurlijk nog woonruimten in het dak hebt zitten. Maar als het dak echt zo'n dak is dat bovenop uw woonruimten staat, dan is dat het makkelijkste.

En 20 jaar later, als je dan uw dak echt renoveert, kun je dan gewoon die isolatieplaten eruithalen en desnoods onder uw dak steken of laten steken. IPV nieuwe platen. (natuurlijk ook geen lekkend dak hebben...). Al moet je dat niet noodzakelijk uitbreken dan... je kan het evengoed laten steken en heb je gewoon nog eens extra isolatie. Zolang uw ramen niet onlangs vernieuwd zijn en uw muren dan niet zwaar geïsoleerd zijn, heb je waarschijnlijk nog meer als voldoende normale ventilatie voordat je problemen krijgt met vocht in huis. Wat het nadeel is van overisoleren. En waarom men dan ook spreekt over investeringen in ventilatiesystemen bij nieuwbouw.

Al houdt niets u tegen om ook uw spouwmuur te laten opspuiten. Al gaat de impact daar iets minder snel zijn als van het plafond/dak te isoleren omdat de dikte dat je kunt isoleren dan ook maar enorm beperkt is (4-6 cm, afhankelijk van de effectieve vrije breedte van uw spouw).
 
Daar twijfelde ik inderdaad ook aan.
Echter, het plafond op het verdiep zijn nog die typische houten latjes uit de tijd van toen. Bij gelegenheid overweeg ik die weg te halen en een nieuw plafond te steken in gyproc ofzo, en als ik dan de zoldervloer al volledig heb geisoleerd valt die hele boel er weer uit als ik die latjes uitbreek 😛 lijkt mij wel een hoop dubbel werk zo.

Als ik ergens in de komende jaren dat plafond doe kan ik dan natuurlijk nog langs onder de zoldervloer verder isoleren.

EDIT: of ik moet bovenop de OSB3 dan beloopbare isolatieplaten leggen, bedoel je dat? Dan wordt het wel tegoei opletten met het dampscherm, dan moet dat eigenlijk tussen de OSB en de platen komen. Of ik neem aan dat de OSB als dampscherm kan dienen...
Is dat plafond in planchetten niet bevestigd aan een uitlatting tegen uw spant of roostering? Want in principe, als je van bovenaf isoleert met glaswol, zou dat toch redelijk moeten blijven zitten door die uitlatting wanneer je later uw plafond wilt weghalen.

Overigens is een dampscherm daar in principe niet nodig als ge u zolder ook isoleert hé.
 
Laatst bewerkt:
Uw edit is waarop ik doelde ja.

Alternatief is rotswol voor de gaten te vullen tussen de OSB en de zoldervloer. En dan daarbovenop beloopbare isolatieplaten. Dan moet je niet zitten prullen met die spanten. En is het enigste dat je moet doen op die OSB de ene plaat na de andere gewoon tand groef steken. Afplakken en aan de kanten dan snijden, afspuiten met PUR en dan nog bijplakken. Lijkt mij iets makkelijker werken dan in die spanten. Maar opnieuw, is moeilijker als je natuurlijk nog woonruimten in het dak hebt zitten. Maar als het dak echt zo'n dak is dat bovenop uw woonruimten staat, dan is dat het makkelijkste.

En 20 jaar later, als je dan uw dak echt renoveert, kun je dan gewoon die isolatieplaten eruithalen en desnoods onder uw dak steken of laten steken. IPV nieuwe platen. (natuurlijk ook geen lekkend dak hebben...). Al moet je dat niet noodzakelijk uitbreken dan... je kan het evengoed laten steken en heb je gewoon nog eens extra isolatie. Zolang uw ramen niet onlangs vernieuwd zijn en uw muren dan niet zwaar geïsoleerd zijn, heb je waarschijnlijk nog meer als voldoende normale ventilatie voordat je problemen krijgt met vocht in huis. Wat het nadeel is van overisoleren. En waarom men dan ook spreekt over investeringen in ventilatiesystemen bij nieuwbouw.

Al houdt niets u tegen om ook uw spouwmuur te laten opspuiten. Al gaat de impact daar iets minder snel zijn als van het plafond/dak te isoleren omdat de dikte dat je kunt isoleren dan ook maar enorm beperkt is (4-6 cm, afhankelijk van de effectieve vrije breedte van uw spouw).
Is dat plafond in planchetten niet bevestigd aan een uitlatting tegen uw spant of roostering? Want in principe, als je van bovenaf isoleert met glaswol, zou dat toch redelijk moeten blijven zitten door die uitlatting wanneer je later uw plafond wilt weghalen.

Overigens is een dampscherm daar in principe niet nodig als ge u zolder ook isoleert hé.
Het heeft volgens jullie dus wel degelijk meerwaarde om naast het dak óók de vloer te doen?

Als ik de punten zowat samen smijt kom ik eigenlijk tot de conclusie die volgens mij in mijn situatie het handigst is: geef zo'n 600€ extra uit en stop (glas-/rots-)wol 12 à 18cm in de vloer, leg daar OSB3 18mm op en steek dan nog 18cm tussen de spanten.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat tussen de spanten isoleren ook niet zo'n lastig werk is toch? Die breedte is redelijk standaard.
De spanten zijn even dik als de isolatie dus ik kan daar telkens afmaken en tapen. Platen aan de zijkant proper laten aansluiten gaat ook heel wat prutswerk zijn: afzagen op lengte, afwerken rond de spanten, opspuiten, ...
De hoogte valt ook wel mee, ik kan met een klein opstapje aan de nok.

Qua ventilatie maak ik me nog geen zorgen. Ramen zijn nog origineel (dubbel glas van 1979 in merbau), spouw niet geisoleerd.
Ramen, deuren en garagepoort vervang ik binnen enkele jaren allemaal bij een grondigere renovatie en dan voorzie ik meteen ventilatie D.
Spouw laten opspuiten ben ik niet echt fan van. Sowieso doe ik dit niet voor de ramen zijn vervangen, en ook daarna heb ik wat schrik voor vochtproblematiek. Ik zou het liefst de gevel afbreken, isoleren en nieuwe gevel maar dat is uiteraard een stevige investering en gaat gepaard met aanpassingen aan het dak dus is nog niet voor meteen.
 
Het heeft volgens jullie dus wel degelijk meerwaarde om naast het dak óók de vloer te doen?

Als ik de punten zowat samen smijt kom ik eigenlijk tot de conclusie die volgens mij in mijn situatie het handigst is: geef zo'n 600€ extra uit en stop (glas-/rots-)wol 12 à 18cm in de vloer, leg daar OSB3 18mm op en steek dan nog 18cm tussen de spanten.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat tussen de spanten isoleren ook niet zo'n lastig werk is toch? Die breedte is redelijk standaard.
De spanten zijn even dik als de isolatie dus ik kan daar telkens afmaken en tapen. Platen aan de zijkant proper laten aansluiten gaat ook heel wat prutswerk zijn: afzagen op lengte, afwerken rond de spanten, opspuiten, ...
De hoogte valt ook wel mee, ik kan met een klein opstapje aan de nok.

Qua ventilatie maak ik me nog geen zorgen. Ramen zijn nog origineel (dubbel glas van 1979 in merbau), spouw niet geisoleerd.
Ramen vervang ik binnen enkele jaren allemaal bij een grondigere renovatie en dan voorzie ik meteen ventilatie D.
Spouw laten opspuiten ben ik niet echt fan van. Sowieso doe ik dit niet voor de ramen zijn vervangen, en ook daarna heb ik wat schrik voor vochtproblematiek. Ik zou het liefst de gevel afbreken, isoleren en nieuwe gevel maar dat is uiteraard een stevige investering en gaat gepaard met aanpassingen aan het dak dus is nog niet voor meteen.
Ik vond de vloer met platen doen sneller en praktischer dan de spanten opvullen en deftig en volledig afwerken (bij mijn vader en grootmoeder gedaan). Maar is mijn voorkeur. Grotendeels omdat het een groter gedoe is.

Maar als je toch de moeite gaat doen om OSB platen te steken, dan zou ik voor die 600€ er gewoon rotswol steken in die vloer ja. Voordeel gaat altijd meer zijn dan enkel het dak.
 
heb niet echt een bouwgerelateerde vraag maar mogelijks ga ik hier het snelst een antwoord verkrijgen:

Ik ben op zoek naar een bouwstofzuiger voor huis, tuin en keukengebruik.

Zou er afval mee willen opzuigen van boren en slijpen (stof, geen grote brokken puin)
En de betonmolen vd kelder af en toe eens ontdoen van het stof en zeer licht steengruis.

Aangezien ik geen pro ben wil ik ook geen pro prijs betalen :p

Welke is prijs/kwaliteit wel OK?
 
Ik heb momenteel deze: https://www.toolmax.nl/karcher-stof-waterzuiger-wd-3-premium.html

Een tijd geleden rap rap moeten kopen in de Gamma omdat de andere kapot gegaan was. De versie met ingebouwd stopcontact was dan niet op voorraad anders had ik die gekocht voor de beperkte meerprijs: https://www.toolmax.nl/karcher-wd-3-p-v-17-4-20-nat-en-droogzuiger-1000-w-17l-1-628-170-0.html
Ik moet zeggen dat die heel wat krachtiger is dan verwacht. Ik raad wel aan om toch een 2de filter te kopen als je ook vloeistoffen wilt opzuigen, dan gebruik je ene hiervoor en de andere voor stof en zo. Best gebruik je ook zoveel mogelijk een zak bij droog materiaal.
Het stof houdt het vocht vast en je pot kan dan doorroesten.
 
Van het weekend alweer een stevig aantal dingen gedaan in de nieuwe woning (ik hoop dat het ok is als ik dat hier post):
- Keuken eruit gezwierd
- Badkamer voor de derde keer gepoetst
- Waskamer voor de tweede keer gepoetst
- Behang uit de muziekkamer gestoomd (3de slaapkamer)
- Geverfd in de 2de slaapkamer (2de kamer die bijna volledig af is)
- TV opgehangen in de woonkamer (nu kan ik eindelijk terug degelijk relaxen)
- Veranda volledig ingericht als woonkamer (en gaat zo blijven, de 'echte' woonkamer gaat gebruikt worden als cinemakamer/lounge)

Openstaande problemen:
- Bidet die niet doortrekt (die moet weg maar was zo vuil en stond al heel lang droog dus stonk stevig)
- Wasmachine aansluiting sluit niet degelijk (quick fix maar verlies ik altijd uit het oog)
- De keukenkasten stonden op een betonnen verhoog, die moet weg eer ik er nieuwe kasten op kan zwieren
- Douchekabinet op de plaats van de bidet gaat wellicht niet zo gemakkelijk zijn als gedacht

Nu wat werken, volgend weekend kan er weer veel gebeuren.
 
Iemand ervaring met ikea laminaat. Toch echt wel een stuk goedkoper dan andere bekende leveranciers. Is goedkoop, duurkoop of valt het bij deze wel mee? Zou voor slaapkamers zijn.
 
Ik heb indertijd cheapass laminaat gebruikt uit de brico… die zijn nog altijd goe. Zolang ze nie flinterdun zijn zalt wel meevallen
 
Iemand ervaring met ikea laminaat. Toch echt wel een stuk goedkoper dan andere bekende leveranciers. Is goedkoop, duurkoop of valt het bij deze wel mee? Zou voor slaapkamers zijn.
Als je er alleen op je sokken/blotevoeten/pantoffels over loopt en niet te vaak meubels over veschuift/rolt.
Mijn ervaring met goedkope laminaat is vooral ook dat de verbindingen al tijdens het monteren, veel sneller durven sneuvelen.
 
Ivm na-isoleren van de buitengevel met isolatieplaten: moet je eigenlijk ook onder het maaiveld gaan isoleren met XPS ofzo om koudebruggen te vermijden, of is de gangbare praktijk echt maar gewoon tot op de grond te isoleren?
 
Hoe realistisch is het om dakpannen te laten schilderen? Geen idee of dit keramische of betonpannen zijn. Niet ver van waar we wonen heb ik ze dat zoen doen bij renovatie van een oude woning en het resultaat ziet er nu na enkele jaren nog best ok uit.

Zelfde vraag over gekleurde alu ramen.

We zijn namelijk met één oog aan het kijken naar een woning die al langere tijd te koop staat. Dit komt, denken we, grotendeels omdat de stijl (heel klassiek en veel zuiderse accenten, rood dak, groene ramen, beige crepi,... ) niet echt past bij de woning en ligging.

De woning heeft eigenlijk wel potentieel en is in goede staat (bouwjaar 2000), relatief goed EPC, mooi stuk grond en ruime bewoonbare opp.)

Dak en ramen vervangen is na 20 jaar waarschijnlijk nog niet aan de orde dus mochten er doenbare opties zijn om het esthetisch wat te fixen, dan zouden we er ons wel aan durven wagen. Afhankelijk van de prijs uiteraard.
 
Ik heb van mijn vorige woning de ramen (alu) geschilderd; Enfin: 2 exemplaren omdat die sterk verbleekt waren. Mits de juiste producten kan je zeker mooi resultaat krijgen. Maar onderschat de klus niet: bij mij viel het nog mee omdat de ralkleur identiek was aan het origineel en dus de binnenzijdes niet moesten meegenomen worden. Ik zou het niet graag doen voor een heel huis. Ik zou eerder bieden met het oog op de ramen te vervangen. Als de woonst idd uit gekke kleuren bestaat kan je het hebben: veel mensen vallen over dat soort dingen.
 
Vandaag nieuwe offerte ontvangen van onze ramen. 34k ipv 31k (incl. plaatsing etc). vorige offerte was van eind april.
Ik weet dat alles blijft stijgen maar iemand die mij kan bevestigen dat 10% stijging over deze periode iet ofwat normaal is voor aluminum (incl. plaatsing etc)?
 
Vandaag nieuwe offerte ontvangen van onze ramen. 34k ipv 31k (incl. plaatsing etc). vorige offerte was van eind april.
Ik weet dat alles blijft stijgen maar iemand die mij kan bevestigen dat 10% stijging over deze periode iet ofwat normaal is voor aluminum (incl. plaatsing etc)?
De prijs van aluminium als grondstof is serieus gezakt sinds dit voorjaar maar 't is natuurlijk maar de vraag met welke snelheid dat doorsijpelt naar afgewerkte producten.
Voor de rest: energiekost is énorm gestegen de voorbije maanden en dat is natuurlijk iets dat hier ook impact heeft. Arbeid is/wordt ook duurder etc.

Heb je toevallig ook een idee van de prijs bv vorig jaar? Voor 't zelfde geld hield die offerte van april nog geen rekening met de toenmalige stijging en dan mag je nu ook geen daling verwachten natuurlijk.
 
Vandaag nieuwe offerte ontvangen van onze ramen. 34k ipv 31k (incl. plaatsing etc). vorige offerte was van eind april.
Ik weet dat alles blijft stijgen maar iemand die mij kan bevestigen dat 10% stijging over deze periode iet ofwat normaal is voor aluminum (incl. plaatsing etc)?
Ik lees hier soms dat de prijzen terug aan het zakken zijn. Maar zelf merk ik daar niet veel van. In tegendeel.

In begin juni prijs gevraagd voor trap. Deze week zie ik dat de trap met 10% gestegen is.
En zo heb ik nog wel wat voorbeelden. Voor bouwverlof kregen we dan ook te horen dat de prijzen na bouwverlof gingen stijgen, van verschillende aannemers.

Als ik zie welke prijzen ik betaald heb in begin dit jaar en hoeveel ze nu vragen. Is een enorm verschil. Ben blij dat ik al veel zaken vast heb liggen.

Ik verwacht de prijzen komende maanden ook nog stijgen. Als je ziet hoe de energieprijs de lucht in gaat. De hout handelaar was dan ook bezig dat er vanaf volgend jaar extra sancties komen, waardoor hij moeilijker aan hout gaat geraken. Zal de prijs ook wat verder op drijven.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje voor @Renegadexxripxx en andere mensen die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan mij...

Huis gekocht met EPC 218, met zonnepanelen, ik heb zelf de prehistorische gasketel al vervangen dus epc zal wel gezakt zijn want volgens het verslag had de ketel nog maar 82% rendement.
Momenteel wordt de zolder niet gebruikt, als de dochter groter is, zal ze die als slaapkamer krijgen (over 8-10j). Die is al volledig ingericht als slaapkamer met stopcontacten, lichtpunten, radiator en grote Velux.

Maar nu de vraag/ het dilemma.
Heeft het, vanuit financieel oogpunt, zin om de zolder opnieuw te laten isoleren nu al?
Ik heb een gratis energiescan laten uitvoeren en naast de slaapkamer is nog een stockagezolder waar de muren en dak niet bekleed zijn dus mooi zicht op wat gedaan is:
In de jaren 90 hebben ze het dak vernieuwd: onderdak gelegd en dan 2x een laag rotswol van 9cm mèt folie op, over elkaar. Deze hangt lichtjes door. Volgens de man van de energiescan prutswerk en hij adviseerde om alles eruit te halen, deftig te isoleren en ineens voor 30cm te gaan. Kom je ineens aan een betere energiescore maar hij zei dat het vooral in de zomer naar oververhitting toe een enorm verschil zal zijn als het als volwaardige slaapkamer gebruikt zal worden.

Dilemma: nog 8-10j wachten, netjes sparen ervoor en dan laten uitvoeren met het risico op geen of minder premies?
Of nu kijken om een energielening van 0% aan te gaan en tot 50% van de factuur (bedrag begrenst tot dik 5000 euro) te recupereren via premies?
Of gewoon niets doen want er zal waarschijnlijk weinig "winst" uit te halen zijn in vergelijking met de kost? (En dat kan ik dus totaal niet inschatten)

Zelf doen is geen optie, zowel ik als mijn pa zitten met zware artrose in de nek en "boven het hoofd werken" is niet haalbaar.
 
Terug
Bovenaan