De verbouw-topic!

Heb een betonnen vloer op de zolder.
1)Dus als ik het goed voorheb kan ik daar drukvaste isolatieplaten opleggen.
2)Ik zorg dat er tussen de vloer en de isolatie een dampscherm ligt, de naden plak ik aan elkaar met zo die alutape?
3)Hoe doe je dat dan aan de buitenste randen?
4)Hoe dik leg ik de platen?
5)Wat met de randen, dak loopt schuin af (uiteraard)

6)Wat zijn goeie isolatieplaten?
7)En mss vooral waar het best kopen?

1) Jup
2) jup, https://www.isover.be/nl/nieuws/aan-welke-kant-moet-je-het-dampscherm-plaatsen
3) opspuiten met pur, randen gelijk afsnijden en dan afplakken.
4) kies je zelf. Gebruik die tool die ik hierboven gepost had voor de impact te berekenen en beslis in functie van de kost en het voordeel. Houd rekening met het principe dat 1 plaat leggen een voordeel geeft. Een 2de plaat leggen het verlies grofweg halveert (niet 100% correct), dat je dan 2 platen moet leggen om weer een halvering te voorzien, dan 4, dan 8, dan 16... dus ik gok dat je waarschijnlijk 2 platen gaat leggen en dat het daarna de moeite niet meer waard is.
5) zie 3, effect gaat gewoon zijn dat de besparing en isolatie minder is dan als je die platen volledig had kunnen zetten. Maar enkel op die beperkte locatie ga je dan wat hogere verliezen hebben tov al de rest. Maar de doelstelling was dan ook niet om een optimale oplossing te voorzien, maar een snelle, eenvoudige en goedkoopste oplossing te voorzien die een serieus effect geeft.
6) Maakt eigenlijk niet zo zeer veel uit. bekijk gewoon zelf de kost rekening houdende met de isolatiewaarde en de dikte en desnoods de simulatie.
7) geen idee. Mijn vader heeft het destijds gekocht bij zo'n isolatiegroothandel. Was toen de beste prijs. Uiteindelijk waar je de beste prijs kunt krijgen.
 
Wij beginnen binnenkort aan de renovatie van onze nieuwe woning. Nu gezien het plat dak al redelijk geisoleerd is (8 cm PUR met R waarde 3.63) twijfelen om het dak nog extra te isoleren. We gaan ook zonnepanelen plaatsen.

Zouden jullie nog extra isolatie plaatsen of gewoon zo laten? Geen idee of deze isolatie voldoende is.
 
Wij beginnen binnenkort aan de renovatie van onze nieuwe woning. Nu gezien het plat dak al redelijk geisoleerd is (8 cm PUR met R waarde 3.63) twijfelen om het dak nog extra te isoleren. We gaan ook zonnepanelen plaatsen.

Zouden jullie nog extra isolatie plaatsen of gewoon zo laten? Geen idee of deze isolatie voldoende is.
Ja. Verdubbeling van de isolatie zou in principe een halvering van het warmteverlies via het dak betekenen. Dus als je 10000kwh verliest langs het dak. Dan is dat nog maar 5000kwh als je die extra isolatie steekt. Waardoor je ook 5000kwh minder warmtevermogen in de woning moet steken. Kortom 5000*0.25 == 1250€ minder te betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Prg9
Iemand ervaring met een uitbouw met verdiep?
Is dit realistisch (vooral ook qua vergunning). Dat het niet goedkoop zal zijn is al duidelijk :)
 
Op wat is zoiets geraamd als ik vragen mag? :D
Zal wel eerst even duiden: de woning zoals hij was wordt deels ook aangepakt. De huidige badkamer boven wordt vergroot, de huidige keuken verdwijnt (nieuwe keuken in nieuwe deel), er komt ook nog kleine nieuwe badkamer (inloopdouche, wastafel) op het gelijkvloers.

Dit samen, met de nieuwe aanbouw...zal (volgens de zeer gedetailleerde raming) rond de 300000 liggen
 
Iemand ervaring met een uitbouw met verdiep?
Is dit realistisch (vooral ook qua vergunning). Dat het niet goedkoop zal zijn is al duidelijk :)
Eerst eens langsgaan bij stad/gemeente wat de regels zijn, hoe diep je mag gaan.
Afhankelijk van hoeveel er wordt extra gebouwd, moet je al dan niet aan bepaalde epb- eisen voldoen.
Ondertussen 10j geleden, maar ik heb mijn woonvolume met 40% uitgebreid.
- 5000 euro kosten architect
- 800 euro epb-verslag en veiligheidsverslag
- +-60.000 aan materialen en heel beperkt aantal aannemers (dakdekker, plaatser van de ramen, chapper en PUR- laten spuiten) om beneden 10m en boven 4m extra aan het woonhuis te zetten. Mijn pa heeft alles gedaan qua afbraak, ruwbouw, elektriciteit en sanitair, gyproc en afwerking... Anders zou dat x2 geweest zijn qua kostprijs.
 
Bij het verwijderen van behang in de slaapkamer heb ik een stevige schimmelplek gevonden op de muur in de hoek van het plafond en de enige buitenmuur.
Ik woon hier nu ruim 2j en heb nooit iets gemerkt dus ik weet niet of het oud of recent is. Hoewel ik continu verlucht heb ik een donkerbruin vermoeden dat de vorige eigenaars dat niet deden: huis rook toen zeer muf, ramen hebben geen kipstand en ze hadden geen vliegenramen.

A1FE7B96-0192-46A6-A424-FB5FF57742DA.jpeg


Aan de buitenmuur is langs binnen duidelijk ook al eens product aangebracht.
Woning van 1979 met luchtspouw, niet opgevuld. Metselwerk buiten is intact en ik zie geen sporen op de gevel dus doorslaand vocht lijkt me sterk.
Boven dit plafond is de zolder.
Bovendien stopt de schimmel ook mooi gelijk met het behang dus lijkt mij typisch geval van condensatieschimmel?

Ik ging sowieso binnen enkele jaren bij de renovatie van de benedenverdieping een ventilatiesysteem D op zolder installeren en zo kanalen naar alle relevante ruimtes brengen.
Zou het nut hebben dat ik dat systeem nu al installeer en de ruimtes op het verdiep alvast voorzie van ventilatie, en binnen enkele jaren uitbreid naar de benedenverdieping?

Binnen enkele weken ga ik al het dak en zoldervloer isoleren dus dat is ook al een stapje dichter naar de nood om meer te ventileren, dus ik zou het wel overwegen. ‘t Is allesbehalve een verloren kost lijkt me.
 
Iemand toevallig toegang tot dit artikel? Ben wel benieuwd naar de verdeler van die Tuinkantoor.

 
Iemand toevallig toegang tot dit artikel? Ben wel benieuwd naar de verdeler van die Tuinkantoor.

Sorry neen geen toegang toe. Vergeet echter wel niet de kostimpact op de verwarmingsfactuur als je zoiets wil zetten... zo'n ding verwarm je niet goedkoop... dat ziet er uit zoals een kleine/mini werfcontainer of een schoolcontainer.
 
Iemand toevallig toegang tot dit artikel? Ben wel benieuwd naar de verdeler van die Tuinkantoor.

 
Terug
Bovenaan