De verbouw-topic!

Voor het leggen van een nieuwe parketvloer moet ik de bestaande planken van mijn woonkamervloer uitbreken. Dit is een buitenkansje voor mij om isolatie te voorzien in de ruimte tussen het kelderplafond en de vloer. Ik ben zelf drummer en wil graag terug meer muziek maken in de kelder. In andere kamers heb ik Knauf glaswol TR312 met spijkerflens Rd gebruikt en heb daar nog een rol van.

Mijn vraag aan jullie is dus of de hierboven genoemde glaswol ook degelijke akoestische isolatie biedt, of zou ik beter een ander type isolatie kopen om tussen de balken te steken? Ik heb niet veel tijd om dit gedaan te krijgen voordat de balken terug bedekt worden, dus het zou iets moeten zijn dat ik zelf kan gaan kopen in een bouwmaterialen winkel.
 
Voor het leggen van een nieuwe parketvloer moet ik de bestaande planken van mijn woonkamervloer uitbreken. Dit is een buitenkansje voor mij om isolatie te voorzien in de ruimte tussen het kelderplafond en de vloer. Ik ben zelf drummer en wil graag terug meer muziek maken in de kelder. In andere kamers heb ik Knauf glaswol TR312 met spijkerflens Rd gebruikt en heb daar nog een rol van.

Mijn vraag aan jullie is dus of de hierboven genoemde glaswol ook degelijke akoestische isolatie biedt, of zou ik beter een ander type isolatie kopen om tussen de balken te steken? Ik heb niet veel tijd om dit gedaan te krijgen voordat de balken terug bedekt worden, dus het zou iets moeten zijn dat ik zelf kan gaan kopen in een bouwmaterialen winkel.
Akoestische isolatie moet zwevend bevestigd worden, dus rollen tussen balken proppen, zal volgens mij weinig uithalen...
 
Akoestische isolatie moet zwevend bevestigd worden, dus rollen tussen balken proppen, zal volgens mij weinig uithalen...

Ja en nee, door een zwevende bevestiging ga je contactgeluid verminderen.
Glaswol kan wel een absorberend vermogen hebben van luchtgeluid. Kijk bvb ook akoestische wandbekleding,... dat is niet zwevend
 
Ik ga in ieder geval iets van isolatie steken, aangezien de opportuniteit er nu is. Als het dan enkel maar thermische isolatie biedt, so be it.

Ik was direct aan rubberen matten aan het denken, maar hier vind je wat mooie tips denk ik.
 
Vraagje voor @Renegadexxripxx en andere mensen die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan mij...

Huis gekocht met EPC 218, met zonnepanelen, ik heb zelf de prehistorische gasketel al vervangen dus epc zal wel gezakt zijn want volgens het verslag had de ketel nog maar 82% rendement.
Momenteel wordt de zolder niet gebruikt, als de dochter groter is, zal ze die als slaapkamer krijgen (over 8-10j). Die is al volledig ingericht als slaapkamer met stopcontacten, lichtpunten, radiator en grote Velux.

Maar nu de vraag/ het dilemma.
Heeft het, vanuit financieel oogpunt, zin om de zolder opnieuw te laten isoleren nu al?
Ik heb een gratis energiescan laten uitvoeren en naast de slaapkamer is nog een stockagezolder waar de muren en dak niet bekleed zijn dus mooi zicht op wat gedaan is:
In de jaren 90 hebben ze het dak vernieuwd: onderdak gelegd en dan 2x een laag rotswol van 9cm mèt folie op, over elkaar. Deze hangt lichtjes door. Volgens de man van de energiescan prutswerk en hij adviseerde om alles eruit te halen, deftig te isoleren en ineens voor 30cm te gaan. Kom je ineens aan een betere energiescore maar hij zei dat het vooral in de zomer naar oververhitting toe een enorm verschil zal zijn als het als volwaardige slaapkamer gebruikt zal worden.

Dilemma: nog 8-10j wachten, netjes sparen ervoor en dan laten uitvoeren met het risico op geen of minder premies?
Of nu kijken om een energielening van 0% aan te gaan en tot 50% van de factuur (bedrag begrenst tot dik 5000 euro) te recupereren via premies?
Of gewoon niets doen want er zal waarschijnlijk weinig "winst" uit te halen zijn in vergelijking met de kost? (En dat kan ik dus totaal niet inschatten)

Zelf doen is geen optie, zowel ik als mijn pa zitten met zware artrose in de nek en "boven het hoofd werken" is niet haalbaar.
Op zich hoef je geen 10 jaar te wachten met die zolder opnieuw te isoleren, ik denk dat dat de grote kost niet is en aan huidige energieprijzen kan je niet snel genoeg isolatie laten renderen.

Eventueel al eens een paar offertes vragen, ik denk echt dat dat niet extreem duur hoeft te zijn.
 
Op zich hoef je geen 10 jaar te wachten met die zolder opnieuw te isoleren, ik denk dat dat de grote kost niet is en aan huidige energieprijzen kan je niet snel genoeg isolatie laten renderen.

Eventueel al eens een paar offertes vragen, ik denk echt dat dat niet extreem duur hoeft te zijn.
Ik kan gewoon totaal niet inschatten of het al dat geld echt "waard" is. En het is een groot huis, de Gyproc moet weggehaald worden en dan nadien opnieuw geplaatst, Velux vervangen en eventueel eentje extra steken in de 2de kamer,... Ik denk dat ik niet onder de 8000 euro zal stranden eens alles af is. Maar stel dat het me maar 200 euro/jaar extra kan opleveren is dat in verhouding wel een grote investering.
 
Ik kan gewoon totaal niet inschatten of het al dat geld echt "waard" is. En het is een groot huis, de Gyproc moet weggehaald worden en dan nadien opnieuw geplaatst, Velux vervangen en eventueel eentje extra steken in de 2de kamer,... Ik denk dat ik niet onder de 8000 euro zal stranden eens alles af is. Maar stel dat het me maar 200 euro/jaar extra kan opleveren is dat in verhouding wel een grote investering.
Ha ok ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat die zolder nog niet afgewerkt was en het gewoon een kwestie was van opnieuw te isoleren.. dan betwijfel ik ook of ik daar nu de tijd en moeite in zou steken om dan misschien binnen 8 jaar het nog eens opnieuw te willen aanpakken.
 
Ha ok ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat die zolder nog niet afgewerkt was en het gewoon een kwestie was van opnieuw te isoleren.. dan betwijfel ik ook of ik daar nu de tijd en moeite in zou steken om dan misschien binnen 8 jaar het nog eens opnieuw te willen aanpakken.
Als ik het nu zou laten doen, laat ik het niet nog eens doen hè, dan steek ik er 30cm isolatie tegen en klaar voor de komende 30 jaar. 😁
 
Ik kan gewoon totaal niet inschatten of het al dat geld echt "waard" is. En het is een groot huis, de Gyproc moet weggehaald worden en dan nadien opnieuw geplaatst, Velux vervangen en eventueel eentje extra steken in de 2de kamer,... Ik denk dat ik niet onder de 8000 euro zal stranden eens alles af is. Maar stel dat het me maar 200 euro/jaar extra kan opleveren is dat in verhouding wel een grote investering.
Om te zeggen hoeveel levert dat op, is enorm moeilijk.

In principe als uw volledige woning is voorzien van een laag isolatie. Dan moet je de laag verdubbelen om een halvering van de kost (eigenlijk niet 100% correct, aangezien het gaat over het warmteverlies te compenseren) te krijgen.

Dus logischerwijze zou je het warmteverlies moeten berekenen van de woning ZONDER die isolatie. Dan het warmteverlies berekenen met die bestaande isolatie.
En dan de versie met de aangepaste berekening (nieuwe isolatie). Al zou je eventueel ook zonder die eerste stap het moeten kunnen halen. Die factor zou je dan moeten kunnen gebruiken als indicatie (niet 100% zeker) voor het potentieel voor de besparing ceteris paribus.


Als je zag dat men op het nieuws afkwam met een raad van u zal 40k moeten investeren. En dat verdient u dan terug op 10 jaar. U gaat dan van een factuur van 8k naar 4k op jaarbasis. Dan zie je nu eenmaal dat het meestal geen get rich quick schemes zijn. En dat er toch wel wat tijd over gaat. Als het echter de intentie is om het in de toekomst aan uw dochter te geven, en je hebt er het budget voor (je kunt die lening dragen), dan zou ik het nu doen aangezien je er zelf dan ook nog snel (maar eigenlijk zo lang mogelijk) voordeel aan hebt maar je nu tenminste ook nog eventuele premies kan krijgen. En het is niet alsof die zaken in absolute waarde goedkoper worden in de tijd... (inflatie geldt ook voor werkuren en bouwmaterialen...).

Maar zoals gezegd, echt goedkoop gaat het niet zijn. En je zou dan ook uw vader eens deftig moeten laten kijken naar de staat van het dak. Aangezien het zonde is om dat af te breken en opnieuw in orde te zetten als binnen 10 jaar dat dak moet vernieuwd worden. Dan is het gewoon interessanter om gewoon voorlopig wat isolatieplaten op de zolder te zetten. Die vb 10 jaar later wanneer je het dak vernieuwd, dan eventueel gebruikt kunnen worden als materiaal voor het dak.
 
Als ik het nu zou laten doen, laat ik het niet nog eens doen hè, dan steek ik er 30cm isolatie tegen en klaar voor de komende 30 jaar. 😁
Ik bedoel als je de Gyproc en al moet afbreken.. dan breek je hem af en isoleer je enkel, de afwerking kan je dan nog pas 8 jaar later doen he. Maar het kan ook zijn dat ik de situatie niet begrijp :p

Als er al isolatie zit zou ik het gewoon laten tbh.
 
Mijn pa heeft het dak al goed bekeken en zegt dat het, met enkele kleine ingrepen die me misschien 1000 euro gaan kosten, nog wel 20j zonder problemen mee zal gaan.
Structureel is het goed gedaan in de jaren 90, het is alleen het zelf isoleren dat slecht gedaan is.

En gigantische besparingen zal het me niet opleveren, gezien ik aan huidige optifixprijzen aan een jaarverbruik van 1800 euro kom aan gas.

Maar een energielening kan ik zonder problemen er nog bij nemen nu, en terug uitkleden met gyproc zou mijn pa fysiek nu waarschijnlijk ook wel nog aankunnen. 😌
 

@Renegadexxripxx ik dacht eens foto's te trekken omdat beelden toch wat duidelijker zijn, maar gebaseerd op het raam kan daar toch geen 18cm rostwol onder zitten?

En ik zag ineens ook dat de dubbele laag enkel aan de zuidkant werd gedaan, de noordkant is dus maar 1 laag inclusief koudebruggen! 🙈 Dat maakt de beslissing wel wat eenvoudiger! 😁
 
Mijn pa heeft het dak al goed bekeken en zegt dat het, met enkele kleine ingrepen die me misschien 1000 euro gaan kosten, nog wel 20j zonder problemen mee zal gaan.
Structureel is het goed gedaan in de jaren 90, het is alleen het zelf isoleren dat slecht gedaan is.

En gigantische besparingen zal het me niet opleveren, gezien ik aan huidige optifixprijzen aan een jaarverbruik van 1800 euro kom aan gas.

Maar een energielening kan ik zonder problemen er nog bij nemen nu, en terug uitkleden met gyproc zou mijn pa fysiek nu waarschijnlijk ook wel nog aankunnen. 😌
Dan zou ik eerst die ingrepen uitvoeren.

Daarna een prijs vragen voor die isolatie van het geheel. En dan zoals gezegd even herbekijken wat het uitkomt. Denk er wel aan dat uw vorige factuur 1800€ was. Herbereken die ook even naar de kostprijs via het contract aan 25 cent aub. Aangezien prijzen uit het verleden mogelijks verkeerde informatie kunnen geven.

Al zou ik verwonderd zijn dat je belachelijk hoge bedragen zou hebben met een EPC van 200. Al kan het met deze prijsstijgingen natuurlijk wel...


@Renegadexxripxx ik dacht eens foto's te trekken omdat beelden toch wat duidelijker zijn, maar gebaseerd op het raam kan daar toch geen 18cm rostwol onder zitten?

En ik zag ineens ook dat de dubbele laag enkel aan de zuidkant werd gedaan, de noordkant is dus maar 1 laag inclusief koudebruggen! 🙈 Dat maakt de beslissing wel wat eenvoudiger! 😁
Rotswol is zoals glaswol samendrukbaar. En ik ben altijd slecht geweest in afstanden beoordelen. Ik ben nu eenmaal een man. Voor mij is alles al snel minstens 15 cm. Het kan, maar het kan dus ook niet het geval zijn.
 
Dan zou ik eerst die ingrepen uitvoeren.

Daarna een prijs vragen voor die isolatie van het geheel. En dan zoals gezegd even herbekijken wat het uitkomt. Denk er wel aan dat uw vorige factuur 1800€ was. Herbereken die ook even naar de kostprijs via het contract aan 25 cent aub. Aangezien prijzen uit het verleden mogelijks verkeerde informatie kunnen geven.

Al zou ik verwonderd zijn dat je belachelijk hoge bedragen zou hebben met een EPC van 200. Al kan het met deze prijsstijgingen natuurlijk wel...
Neenee, de 1800 is de berekening met huidige optifix prijzen, verbruik berekend aan 7000 kWu. Voorlopig ziet het er naar uit, als we eenzelfde zachte winter hebben als vorig jaar, dat ik zelfs maar net boven de 6000 kWu zal uitkomen.
 
Neenee, de 1800 is de berekening met huidige optifix prijzen, verbruik berekend aan 7000 kWu. Voorlopig ziet het er naar uit, als we eenzelfde zachte winter hebben als vorig jaar, dat ik zelfs maar net boven de 6000 kWu zal uitkomen.
Dan gaat het moeilijk zijn dat het echt enorme budgettaire verschillen gaat geven natuurlijk. Nu ja, zoals gezegd laat uw vader eerst dat dak in orde stellen. Dat de basis voor die 20 jaar zeker goed is (structuur in orde stellen is altijd belangrijkste punt). En kijk dan wat het zou kosten om het aan te passen. Eventueel door de afbraakwerken door u en uw vader te laten doen (en die informatie ook te geven aan de installateurs voor een eventuele prijsconsequentie). Afbraakwerken zijn vlot, plezant (en semi doenbaar in jullie omstandigheden) en besparen u dan toch wel wat manuren... kan significant verschil zijn.

Bekijk dan wat het kost, wat het eventuele voordeel is en beslis en zit op gevolgen van die beslissing...

Laat uw vader dan wel toezicht houden op de werken dat die niet dezelfde broljob uitvoeren... want dat zou zonde zijn van het geld.
 
Nu we over isolatie van daken bezig zijn.
Wij hebben ook een zolder, totaal niet afgewerkt, daar ligt uiteraard een dak op en er is isolatie.
Echter die isolatie is zo rokwol die tegen het dakgebinte is vastgeniet.
Hangt inderdaad door en op enkele plekken is die ook losgekomen.

We zijn niet zeker of we nog lang in dat huis blijven wonen, maar wou toch weten wat ik zelf kan doen om het wat beter te isoleren?
 
Nu we over isolatie van daken bezig zijn.
Wij hebben ook een zolder, totaal niet afgewerkt, daar ligt uiteraard een dak op en er is isolatie.
Echter die isolatie is zo rokwol die tegen het dakgebinte is vastgeniet.
Hangt inderdaad door en op enkele plekken is die ook losgekomen.

We zijn niet zeker of we nog lang in dat huis blijven wonen, maar wou toch weten wat ik zelf kan doen om het wat beter te isoleren?
Het snelste, makkelijkste en goedkoopste is vloerisolatie op de zolder. Zeker als je die zolder niet gebruikt of enkel gebruikt als brolopslag.
 
Terug
Bovenaan