De verbouw-topic!

en dat kan het goedkoper maken? Bestaat dat ook al in een soort prefab?
Houten prefab in de zin dat de schrijnwerker de klaargemaakte muren kan monteren op de werf, maar niet massa productie ofzo.

Aangezien de houtprijzen terug wat genormaliseerd zijn, en beton nu duurder aan het worden is door de hoge energieprijzen zou ik zeker eens die optie navragen bij een aannemer. Met houtskelet kan je de fundering meestal ook wat minder zwaar maken, hoewel die verzakking daar niet veel vertrouwen schept.
 
Heb enes een vraagje ivm vocht in de muren.

We hadden hier sinds sinds de aankoop vochtplekken in de gang gelijkvloers waar de primer die we plaatste terug los kwam.
Mogelijks lag dat aan een defecte regenpijp, maar mogelijks komt het uit de grond.
De regenpijp is hersteld half jaar geleden dus het is afwachten.

Andere plaatsen in de living waar het ook vochtig was geeft hij ondertussen 0% aan dus lijkt me ok.

Maar hoe vochtig mag een muur eigenlijk zijn?
Ik deed hier net een testje in de gang en kwam uit op 1 tot 1,5% vocht volgens die meter en het lampje WET brandde rood (niet zichtbaar op de foto). Dacht het heeft nu al heel lang niet meer geregend, ik test eens. En als het dan weer eens ene paar dagen regent dan ga ik nog eens testen.

Als ik dan google dan staat er dat je vochtpercentage in muren tot 12% mag zijn? Dat lijkt me dan wel weer veel.

Maar is mijn muur nu nog vochtig of niet :D
Of is zo'n goedkoop meterke brol?


IMG-8790.jpg



ter info:
Dit was het in november toen we echt de mogelijke oorzaak opmerkten omdat er ook vocht was bij de buren:
Schermafbeelding-2022-08-15-171951.png
 
Maar hoe vochtig mag een muur eigenlijk zijn?
Ik deed hier net een testje in de gang en kwam uit op 1 tot 1,5% vocht volgens die meter en het lampje WET brandde rood (niet zichtbaar op de foto). Dacht het heeft nu al heel lang niet meer geregend, ik test eens. En als het dan weer eens ene paar dagen regent dan ga ik nog eens testen.

Als ik dan google dan staat er dat je vochtpercentage in muren tot 12% mag zijn? Dat lijkt me dan wel weer veel.

Die tabellen van vochtigheid staan in de handleiding van uw vochtmeter normaalgezien...
 
Onze CLT-cohousing van 4 eenheden begint hier eindelijk op gang te komen. :) Onze buurman is eens met de drone langsgevlogen.

Terwijl die mannen hier 4 ruwbouwwoningen neerpoten in twee weken tijd ben ik aan het prutsen met mijn gyprocwandjes beneden. Het contrast doet me echt een amateuristische prutser voelen.
 
We gaan onze woning laten aansluiten op het gasnet.
Ik heb zonet de offerte van Fluvius goedgekeurd en ik merk nu op dat ik een sleuf en werkput nog zal moeten graven :)..

Hebben jullie dit ook zelf gedaan? Iemand ervaring met het prijskaartje als je dit door Fluvius zelf laat uitgraven?
 
We gaan onze woning laten aansluiten op het gasnet.
Ik heb zonet de offerte van Fluvius goedgekeurd en ik merk nu op dat ik een sleuf en werkput nog zal moeten graven :)..

Hebben jullie dit ook zelf gedaan? Iemand ervaring met het prijskaartje als je dit door Fluvius zelf laat uitgraven?
Ja je bent verplicht om op je eigen privégrond de sleuf voor technieken te graven.
Dit tot aan de rooilijn.
Fluvius zal normaal gezien niet graven op privégrond.

Gewoon een dagje graven en klaar.
 
We gaan onze woning laten aansluiten op het gasnet.
Ik heb zonet de offerte van Fluvius goedgekeurd en ik merk nu op dat ik een sleuf en werkput nog zal moeten graven :)..

Hebben jullie dit ook zelf gedaan? Iemand ervaring met het prijskaartje als je dit door Fluvius zelf laat uitgraven?
Wij hadden wachtbuizen steken voor alle vijf de bochten in onze energiebocht, dus we hebben gewoon een put moeten graven aan de gens vooraan waar die buizen staken, alsook vlak voor de werkelijke bocht aan het huis. Misschien heb jij ook een energiebocht en wachtbuizen liggen?
Ze breken dan wel de buis open aan het huis om hun zware buis erdoor te krijgen en de verbindingen te kunnen maken.
 
We gaan onze woning laten aansluiten op het gasnet.
Ik heb zonet de offerte van Fluvius goedgekeurd en ik merk nu op dat ik een sleuf en werkput nog zal moeten graven :)..

Hebben jullie dit ook zelf gedaan? Iemand ervaring met het prijskaartje als je dit door Fluvius zelf laat uitgraven?
Heb ik in september nog zelf gedaan. 8 lopende meter oprit opengelegd, sleuf gegraven tot +-70 cm diep (60 + doorsnee wachtbuis), wachtbuis gestoken (PVC 110cm) en sleuf weer gedicht.
Een drietal mandagen maar dat was inclusief weghalen en terugleggen van kasseien, daar kroop ook wel tijd in.
Het klinkt zwaar maar ik vond het eigenlijk nog leuke arbeid. Bovendien: tracht maar eens een aannemer te vinden voor zo'n werkje en als je iemand vindt, het zal kosten. Ik heb 1 offerte kunnen bemachtigen en die was zo'n 1000 €, dus mijn twee pollekes hebben mooi verdiend op die dagen 😁
 
Haha dat was alvast 1 keer de oplossing.

De andere keren voor kortere stukjes:
hbm-113-50.jpg-1200x600-2b30cebc88.jpg


Die is voor verschillende zaken al een geweldige aankoop geweest voor wat het kost. :D
(Alleen die houder is niet optimaal maar die heb ik zelf verstevigd)
 
Misschien nuttig voor anderen: In plaats van de energielening (bij aankoop woning) kan je nu tot 60K EUR renteloos* lenen via de Mijn Verbouwlening van de Vlaamse Overheid. Belangrijkste voorwaarde is je inkomen, waarbij naar het meest recente aanslagbiljet wordt gekeken. Dat is dus inkomsten 2020, waardoor wij gelukkig net binnen de grens vallen :).

Bij de procedure moet je wel gedetailleerde/technische offertes van je verbouwing kunnen voorleggen, dus daar gaan we nu werk van maken.
(* zolang wettelijke rente 3% niet overschrijdt)
 
Is er iemand die mij wat tips en do's en dont's kan geven met betrekking tot zolderisolatie?

Ik zou graag het dak isoleren in september/oktober. In de zomer is het daar snikheet. De vloer is geïsoleerd maar alle beetjes kunnen komende winter maar helpen. :unsure:

Deze staat bijvoorbeeld momenteel promo, is dat een interessante deal? Lijkt me de makkelijkste werkwijze?
 
Is er iemand die mij wat tips en do's en dont's kan geven met betrekking tot zolderisolatie?

Ik zou graag het dak isoleren in september/oktober. In de zomer is het daar snikheet. De vloer is geïsoleerd maar alle beetjes kunnen komende winter maar helpen. :unsure:

Deze staat bijvoorbeeld momenteel promo, is dat een interessante deal? Lijkt me de makkelijkste werkwijze?
Houd er rekening mee dat om zoiets te snijden of zagen je best een volledig pak en ffp3 masker aan doet, want godmiljaarde wa voor vuilen Briel daar vanaf komt, wtf zeg. Ik had hier wat restjes verkleind om weg te smijten en heb bijna moeten weglopen al hoesten van dat stof Die daar af kwam
 
Een zolder koud houden zal niet enkel dakisolatie zijn.
Maar wil je toch zo goed mogelijk isoleren tegen warmtedoorslag kan je best isolatie nemen met meer thermische massa. Een PIR plaat isoleert minder tegen warmte.

Een plaat is ook lastiger om iets als een gemiddelde zolder te isoleren. Persoonlijk zou ik gaan voor rotswol/glaswol/papiervlokken laten inspuiten.
En richting 30cm+.

Vergeet geen aandacht aan luchtdichtheid, dampscherm en ventilatie.

//Edit: ik veronderstel dat je het dak wilt isoleren en niet de zolder vloer nog extra isoleren?
ant dan ben je inderdaad beter af met platen
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook eens aan het kijken om het dak alsnog dit najaar te isoleren.
Er moet eerst een zoldervloer komen om de zolder beloopbaar te maken. Geen meerwaarde naar isolatie toe maar dat maakt het me wel een pak makkelijker. 57m² OSB3 18mm aan pakweg 12 €/m² (kan iets goedkoper, maar inclusief vijzen etc) --> 700€

(bereikbare) dakoppervlakte: 100m²
Spanten zijn 18cm breed dus dan steek je ook gewoon 18cm isolatie zeker? Daar dan 22cm in gaan proppen lijkt mij geen goeie praktijk?
Op het eerste zicht verkies ik glaswol - behalve irritatie bij plaatsing zie ik weinig nadelen? Makkelijk en goedkoop. Ik zie weinig meerwaarde bij mij om platen te gaan gebruiken.
Met 18cm haal ik 4,5m²K/W, of kan het beter?
Kostprijs 100 m² x 11 €/m² = 1100 €
Pakweg 200m aan isolatietape en nog wat klein materiaal: 250 €

Totale indicatieve kost: 2050 €

Ik lees dat je zo'n 9 à 14 m³ aan gas per m² dakoppervlakte bespaart per jaar bij bovenstaande isolatie.
Laat ons nu zeggen 10 m³/m² = 1000 m³ ofwel 11000 kWh @ 0,105 €/kWh (mijn huidige vaste prijs tot maart 2024) = 1155 €/jaar besparing.

Ik vind dat precies nogal veel aan besparing... maar als het klopt, nobrainer 😛
Klopt mijn redenering?
Heeft iemand nog tips?

Lijkt mij ook een klusje dat ik perfect zelf kan. Met het laten uitvoeren heb ik wel recht op een paar 100€ premie maar de prijs is ongetwijfeld hoger, 't is weer gedoe met offertes opvragen en inplannen enal, en bezorgdheid of je wel een goede partij in huis haalt. Mezelf kennende ga ik dan toch grondig zitten inspecteren of het wel proper en correct is gedaan.

Merk op: dakconstructie is van 1979. Alles nog in zeer goede staat en er zijn dus absoluut nog geen concrete plannen om het dak te vernieuwen.
Het onderdak is vrij zeker asbest maar daar zie ik voor nu eigenlijk geen probleem in, ik bevestig niets aan dat onderdak of bewerk het op geen enkele manier.
Met 18cm / 4,5 m²K/W haal ik waarschijnlijk de zogezegde doelstellingen 2050 net niet maar daar sta ik nu minder bij stil denk ik dan?
Ik neem aan dat ik tegen 2050 het dak wel volledig zal vernieuwen en dan toch alles opnieuw doe.
Als ik echter nu al de isolatie incl. zoldervloer op 2 jaar kan terugverdienen vind ik dat een nobrainer, ongeacht de langere termijn...
 
Uw analyse klopt, behalve dat ik niet zou uitgaan van 10m3 aan gas gaat uitsparen per m2 oppervlakte. Lijkt mij wat hoog in mijn aanvoelen. Uiteindelijk is 18cm glaswol, grofweg 9cm PIR. Of de helft van een nieuwbouw, ik zou dan eerder zeggen dat je daarmee iets van een 5m3 zou besparen per m2 oppervlakte. Al is het moeilijk om daar correct in te zijn.

Mag ik u ook aanraden om naast de zolder beloopbaar te maken, dan wat extra isolatie te steken in de zolder? Als je dan toch bezig bent om dat beloopbaar te maken, dan is voor een beperkte meerkost dat direct ook uitgevoerd.


Hetgeen je ook zou kunnen voor kiezen is om het dak niet te isoleren maar uw plafond in overdrive te gaan. Gewoon 30 - 40cm er bovenop leggen. Is mogelijk nog sneller gedaan en je kan eventueel ooit die platen dan ook nog eens hergebruiken als je in de toekomst uw dak laat herdoen.
 
Terug
Bovenaan