De verbouw-topic!

Gegarandeerd. Maar bon, echt gigantisch veel moet er niet gebeuren. Het is het onderste pand in een appartementsblok en is de facto een betonnen doos die we vrij kunnen invullen. We willen de beton-looks bewaren dus de buitenmuren en het plafond blijven onveranderd. Grootste taken zullen de vloer zijn (openbreken + nieuwe vloer met vloerverwarming) en de tussenmuren (en zelf dit valt hopelijk mee, er komt 1 badkamer + berging maar de andere ruimtes lopen loft-gewijs in elkaar over)
In theorie klinkt dat allemaal zeer beperkt, maar onderschat zoiets niet!
Zo een pand invullen en laten lijken alsof het open en vrij is is heel moeilijk.

Hoe is het gesteld met de isolatie? Want bij zo een open pand zit je met het comfort dat toch een vrij egaal gevoel moet hebben en waar je geen koude hoeken en kanten hebt.
 
In hoeverre zijn bepaalde wandpanelen aan de muur achter het bed doeltreffend om luchtgeluid te dempen, komende van aangrenzend appt. aan de muur in kwestie?
Meer specifiek bv. van die houten latstructuren aangebracht op schuimpanelen, of simpelweg van die 'design' isolatietegels die je naast elkaar op de wand aanbrengt. Dus eigenlijk direct contact. Doet dat iets om binnenkomend geluid te dempen, of is 't eerder weggesmeten geld en kan je het alleen maar verbeteren met geisoleerde voorzetwand over de volledige muur? Iemand ervaring?

edit: Bij nader bekijken lijkt mij dat toch eerder iets om geluid uit de kamer te houden ipv te voorkomen dat geluid binnenkomt. Voorzetwand zal wrs enige deftige optie zijn.
 
Laatst bewerkt:
In hoeverre zijn bepaalde wandpanelen aan de muur achter het bed doeltreffend om luchtgeluid te dempen, komende van aangrenzend appt. aan de muur in kwestie?
Meer specifiek bv. van die houten latstructuren aangebracht op schuimpanelen, of simpelweg van die 'design' isolatietegels die je naast elkaar op de wand aanbrengt. Dus eigenlijk direct contact. Doet dat iets om binnenkomend geluid te dempen, of is 't eerder weggesmeten geld en kan je het alleen maar verbeteren met geisoleerde voorzetwand over de volledige muur? Iemand ervaring?

edit: Bij nader bekijken lijkt mij dat toch eerder iets om geluid uit de kamer te houden ipv te voorkomen dat geluid binnenkomt. Voorzetwand zal wrs enige deftige optie zijn.
Hier ook een voorzetwand geplaatst 3 weken geleden. Effect zo goed als verwaarloosbaar. 😭

Efkes gebabbeld met de buren, blijkt dat de geluiden (ruzie makende stemmen :S )die ik hoor voornamelijk uit hun living komen. Onder mijn slaapkamer is mijn garage, daarnaast ligt hun keuken en naast hun keuken, in het verlengde, de living waardoor er eigenlijk geen enkele verbinding is tussen hun living en mijn slaapkamer.
Rare is dat ik dus meer hoor van hen in mijn slaapkamer dan wanneer ik op het gelijkvloers naast hun living sta. 🙈
 
In hoeverre zijn bepaalde wandpanelen aan de muur achter het bed doeltreffend om luchtgeluid te dempen, komende van aangrenzend appt. aan de muur in kwestie?
Meer specifiek bv. van die houten latstructuren aangebracht op schuimpanelen, of simpelweg van die 'design' isolatietegels die je naast elkaar op de wand aanbrengt. Dus eigenlijk direct contact. Doet dat iets om binnenkomend geluid te dempen, of is 't eerder weggesmeten geld en kan je het alleen maar verbeteren met geisoleerde voorzetwand over de volledige muur? Iemand ervaring?

edit: Bij nader bekijken lijkt mij dat toch eerder iets om geluid uit de kamer te houden ipv te voorkomen dat geluid binnenkomt. Voorzetwand zal wrs enige deftige optie zijn.
Die houten latstructuren en isolatietegels dienen voor de akoestiek IN de kamer te verbeteren (galm etc reduceren), dus niet wat jij zoekt.. lijkt me heel moeilijk om langs de binnenkant dat geluid gaan tegen te houden.
 
Hier ook een voorzetwand geplaatst 3 weken geleden. Effect zo goed als verwaarloosbaar. 😭
Ah da's jammer. Met metalstuds en dubbele gipsplaat?

Die houten latstructuren en isolatietegels dienen voor de akoestiek IN de kamer te verbeteren (galm etc reduceren), dus niet wat jij zoekt.. lijkt me heel moeilijk om langs de binnenkant dat geluid gaan tegen te houden.
Ja, vreesde er idd al voor.
 
Zolang die trillingen via andere wegen uw ruimte bereiken kan je daar nog zo een dikke geïsoleerde binnenwand gaan plaatsen, dat gaat weinig helpen vrees ik.
 
Hier ook een voorzetwand geplaatst 3 weken geleden. Effect zo goed als verwaarloosbaar. 😭

Efkes gebabbeld met de buren, blijkt dat de geluiden (ruzie makende stemmen :S )die ik hoor voornamelijk uit hun living komen. Onder mijn slaapkamer is mijn garage, daarnaast ligt hun keuken en naast hun keuken, in het verlengde, de living waardoor er eigenlijk geen enkele verbinding is tussen hun living en mijn slaapkamer.
Rare is dat ik dus meer hoor van hen in mijn slaapkamer dan wanneer ik op het gelijkvloers naast hun living sta. 🙈
Schouw of leidingenschacht? Buis van de dampkap ofzo?
 
Even jullie raad:
- welk gereedschap is onmisbaar voor het strippen van een gelijkvloers?
(Afbreken kleine muurtjes / uitbreken vloeren / afschieten pleisterwerk / …)
 
Een goeie boorhamer inderdaad, de mijne van Hitachi (nu Hikoki) is goud waard geweest. Maar even belangrijk zijn goeie beitels voor erop.
Zoiets bv was zijn gewicht in goud waard. Ook ideaal om bv de vierkante openingen te maken voor de bakjes van de electriciteit, heeft net de goeie breedte :D
 
Weet niet of het de juiste topic is, maar soit, klein vraagje.

Ik wil graag tegen de garage een aflopend dak zetten (langs 3 kanten open, zuidkant is een muurtje)
Breedte is 3m, lengte is 4,5m. De rechtopstaande palen kan ik vastzetten in een schoen die ik bevestig op gepolierde beton. Qua fundering dus zeker ok. Maar volgende vragen vind ik niet direct terug:
1) hoe dik moeten u rechtopstaande palen zijn, en om de hoeveel meter plaatst ge die dan? In de breedte had ik gehoopt met enkel de 2 hoeken toe te komen (?) voor de lengte ga ik ervan uit dat dit elke 2m moet met een oversteek van 50cm

2) ik zou er gewoon doorzichtige golfplaten op willen leggen, is dit wat bestand tegen de wind? Is wel een grote oppervlakte waar de wind onder kan spelen natuurlijk.

3) als er nog zaken zijn waar ik op moet letten qua formaat hout, afstanden,... Shoot!

Thx!
 
je zou die muur kunnen gebruiken om een balk tegen de bouten. Dat scheelt je al 3 palen (+ properder).
Andere kant gewoon 3 palen zetten. Ik zou kijken naar iets van 14/14 ofzo. of 15/15... maakt niet veel uit. 10/10 is dan eerder dun te noemen.
Dan aan die kant ook een balk tegen de palen (balk douglas/oregon, kan je makkelijk vinden in die lengte. 75x230 ofzo)
Dan dwarsbalken elke 45cm. Zou je wat minder breed kunnen pakken. Of balken van 70x180 in 2 laten zagen, in 35x180.. Of je zoekt grenen balkjes van 40x200 ofzo? Dat werkt ook gemakkelijk.

Houtsoort is zoals je zelf wilt uiteindelijk. Als je alles in dat goedkopere tuinhout zet zal dat zijn tijd meegaan maar goed, dat verminderd wel na een bepaald moment he. Zet je dat in padouk ofzo dan staat dat binnen 20j nog exact hetzelfde.

dak zou ik dan eerder polycarbonaat kanaalplaten gebruiken. Is wat degelijker en properder dan die golfplaatjes.

Uiteindelijk maak je dat zo degelijk (duur) als je zelf wil.

*edit: Die draagbalken, best een houtbout DOOR je paal. Die er gewoon tegenvijzen met wat vijsjes kan resulteren dat je dak opeens tegen de grond ligt :p Heel die constructie draagt daar op, dan scheurt gewoon uit, zeker bij goedkoper (zachter) hout.
 
Ik wens op korte termijn over te gaan tot de aankoop van een nieuwe voordeur, ik dacht aan een PVC voordeur omwille van de budgetvriendelijkheid.
Vrijdag komt al iemand kijken om offerte op te maken zodat ik toch een idee heb van wat te verwachten.
Er is ook nog een dubbelraam dat nog geen dubbelglas heeft, dus dat zou ik ook op termijn willen vernieuwen.

Hier mensen die recent een (pvc)voordeur hebben aangekocht?
Wat hebben jullie betaald voor de deur en plaatsing inclusief? Wat lijkt een correcte prijs?
Wat is een richtprijs voor een dubbelraam met dubbele beglazing?
Wat kan ik verwachten voor het totaal "project"?
Is het aan te raden om met pakweg Belisol of Kwadro deuren in zee te gaan?

Tips? Zaken waar ik moet op letten?
Behoudens vergissing is er ook tussenkomst voorzien via MijnVerbouwPremie?
 
@-steven- Persoonlijk zou ik bij het vervangen van het buitenschrijnwerk, alles in één keer laten vervangen, kwestie dat je niet met verschillende uitzichten zit.
Als je een klein beetje waarde hecht aan esthetiek, kun je ook gaan voor kunststof kozijnen met aluminium clipsen. Deze zijn ook beter bestand tegen de vlakke zon, zeker als je voor een donkere buitenzijde zou willen gaan.
 
@-steven- Persoonlijk zou ik bij het vervangen van het buitenschrijnwerk, alles in één keer laten vervangen, kwestie dat je niet met verschillende uitzichten zit.
Als je een klein beetje waarde hecht aan esthetiek, kun je ook gaan voor kunststof kozijnen met aluminium clipsen. Deze zijn ook beter bestand tegen de vlakke zon, zeker als je voor een donkere buitenzijde zou willen gaan.

Voor het gemak ga ik opteren voor alles in 1 keer te vervangen. Het raam is nu wel op de achterzijde van de woning.
Ik ga dat raam laten vervangen en in dezelfde stijl laten plaatsen als de ramen die wel al over dubbele beglazing beschikken.
De man die is komen kijken zal mij volgende week offerte bezorgen, ruwe schatting voor het plaatsen van nieuwe voordeur = 4 000 euro, voor dat raam ( 2 ruiten);-: 2 000 euro, dat is inclusief werken.
Tijdspanne om af te leveren: 15 weken.

Mijn eerste reactie is: veel geld, en lang wachten.
Maar, ik ken de sector niet, mogelijk is dat allemaal marktconform.

De keuze van de deur is 100 % PVC, maar de stijl, dat is toch nog wat anders, ik vind dat niet gemakkelijk om te kiezen.
 
Voor het gemak ga ik opteren voor alles in 1 keer te vervangen. Het raam is nu wel op de achterzijde van de woning.
Ik ga dat raam laten vervangen en in dezelfde stijl laten plaatsen als de ramen die wel al over dubbele beglazing beschikken.
De man die is komen kijken zal mij volgende week offerte bezorgen, ruwe schatting voor het plaatsen van nieuwe voordeur = 4 000 euro, voor dat raam ( 2 ruiten);-: 2 000 euro, dat is inclusief werken.
Tijdspanne om af te leveren: 15 weken.

Mijn eerste reactie is: veel geld, en lang wachten.
Maar, ik ken de sector niet, mogelijk is dat allemaal marktconform.

De keuze van de deur is 100 % PVC, maar de stijl, dat is toch nog wat anders, ik vind dat niet gemakkelijk om te kiezen.
Ik had 3j geleden al 3000 euro voor een voordeur en 700 voor 1 vast raam (dat niet open kan) als offerte gehad, exclusief uitbreken en afvoeren van de oude natuurlijk. Lijkt me dus geen zotte prijs.
 
@-steven- : ik herinner me dat mijn broer in mei een offerte moest maken voor iets dergelijks, dat was toen 5.000€ excl. btw voor een voordeur, achterdeur en een raam van 2m breedte (incl. plaatsing) waarvan een stuk draaikip en de andere helft vast.

Ruw geschat zit dat er nu niet zover naast van jou, ondertussen zullen de prijzen ook wel weer gestegen zijn.

Edit: levertermijn is sinds corona/Oekraïne bij zijn leverancier ook wel van een 12-tal weken naar 14 weken ofzo gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan