De verbouw-topic!

Ruwbouw aannemer zei het gisteren ook nog dat de beton nog eens is opgeslagen. Ik heb €100 betaald per m3 en nu stond de prijs al op €129 per m3. Ocharme op een paar maanden tijd.

EPDM dan nu op ons dak geplaatst wordt gaan ze de productie (tijdelijk) mee stoppen. Het kost teveel om die EPDM te produceren. Hij heeft nog verschillende leverancier opgebeld en alles op gekocht wat nog in stock was.
Dat belooft. Roofing is ook al een drama om aan te geraken.
 
Resitrix opgeslagen van 240 naar 350 euro per rol. En het gaat ne nipte worden met de (4) rollen die ik nu liggen heb. 😶
 
Hier de beton 110 betaald. 2020 wast 58eur m3

Mag blij zijn dat we onze aanbouw-dak-ramen 2019-2020 hebben gedaan. Waren nog serieus aan het twijfelen om alles wel gelijk te doen.

Dit blijft ni duren.. als het zo door gaat zit den bouw op zen gat.
 
PVC in plaats van EPDM dan?
Voor onze bouw heeft hij zeker nog genoeg EPDM. Had nog wat stock opgekocht bij andere leveranciers.
De volgende bouw zal hij iets anders moeten plaatsen, geen idee wat. Je hebt nog andere soorten EPDM.

Maar als ik @Castil hoor is het precies algemeen problemen met dakbedekking.
Kennis die ook aan het bouwen is heeft ook problemen met zijn dakpannen.
 
Hier de beton 110 betaald. 2020 wast 58eur m3

Mag blij zijn dat we onze aanbouw-dak-ramen 2019-2020 hebben gedaan. Waren nog serieus aan het twijfelen om alles wel gelijk te doen.

Dit blijft ni duren.. als het zo door gaat zit den bouw op zen gat.

Op het werk hier
Groothandelstarieven voor aankoop cement in betoncentrale:
Voorheen 85 euro per ton excl btw
Prijsstijging januari 2022: + 22 %
Prijsstijging mei 2022: + 20 %
Op heden circa 125 dus

Voor een standaard M3 met 300 kg cement is de meerprijs voor cement alleen al dus 12 euro.

Daarnaast nog de prijsverhoging voor zand, personeel, elektriciteit en diesel en het wordt stilaan onbetaalbaar.
 
Daarnaast nog de prijsverhoging voor zand, personeel, elektriciteit en diesel en het wordt stilaan onbetaalbaar.
Ik ben ook wel eens benieuwd over pakt een dik jaar.

Zit toch eerder met het idee dat de bouwsector dan serieuze klappen gaat krijgen.
Materiaalkosten dat serieus zijn gestegen (en nog blijven stijgen). Toch een sector waar loonkost serieus doorhakt (?) en deze ook goed mee stijgt. Gaat allemaal doorgerekend moeten worden naar de klant. Ik zie dit ook niet in de toekomst terug zakken ofzo.

Ondertussen beginnen de intresten op leningen te stijgen en mensen krijgen meer schrik. Bijgevolg gaan ze veel uitstellen of laten hun plan links liggen. Je hoort toch vaker van bepaalde renovatie werken dat ze toch niet meer gaan doen. Hoor zelfs van mensen die al een grond hebben en twijfelen of ze überhaupt wel gaan bouwen.

Ik vind bouwen leuk, maar nu met de onzekerheden is het soms een domper. Moeilijk om aan materiaal te geraken. Als ik iets bestel laat ik het direct leveren, zodat ik niet voor ongewenste verrassingen kom te staan.
 
Ik hoor toch al wel veel geruchten en verhalen die mij doen vrezen dat de bouw volgend jaar zware klappen gaat krijgen.
Huidige projecten waar al in geschrapt wordt, budgetten die toch al lager liggen, materialen die gewoon bijna niet te krijgen zijn, aannemers die nu (contractueel) onder hun prijs moeten werken, orders voor volgend jaar die toch trager binnen komen, de loonkosten die in januari ook een serieuze sprong gaan maken,....
En als wij dat allemaal al horen en merken in het toch wel hogere segment vd markt waar wij in zitten kan ik wel raden hoe het er op de "gewone" markt aan toe gaat, laat staan de onderste regionen die al jaren onder druk staan in een race to the bottom.....
 
‘T is hier al goed begonnen 😤 hadden een architect gevonden puur om de plannen te tekenen en in te dienen in het omgevingsloket. Het betreft een totaalrenovatie van een huis van begin de jaren ‘60.
Communicatie van onze kant en instructies zijn bijzonder efficient verlopen.
Contract was in regie met een richtprijs totale werkzaamheden voor €4.500 (excl btw)
Zonet de factuur ontvangen voor €9.600 (excl btw). ‘T is precies niet dat de plannen 10 keer gewijzigd zijn..
Opvolging project gebeurt door een projectleider alsook epb, veiligheid, … Dus hier hebben we dus nog niet voor betaald.
Wat kunnen wij hier in godsnaam nu tegen doen?
 
‘T is hier al goed begonnen 😤 hadden een architect gevonden puur om de plannen te tekenen en in te dienen in het omgevingsloket. Het betreft een totaalrenovatie van een huis van begin de jaren ‘60.
Communicatie van onze kant en instructies zijn bijzonder efficient verlopen.
Contract was in regie met een richtprijs totale werkzaamheden voor €4.500 (excl btw)
Zonet de factuur ontvangen voor €9.600 (excl btw). ‘T is precies niet dat de plannen 10 keer gewijzigd zijn..
Opvolging project gebeurt door een projectleider alsook epb, veiligheid, … Dus hier hebben we dus nog niet voor betaald.
Wat kunnen wij hier in godsnaam nu tegen doen?

Lessen uit trekken en nooit nog iets in regie laten uitvoeren, een raming is een raming voor een reden.
 
‘T is hier al goed begonnen 😤 hadden een architect gevonden puur om de plannen te tekenen en in te dienen in het omgevingsloket. Het betreft een totaalrenovatie van een huis van begin de jaren ‘60.
Communicatie van onze kant en instructies zijn bijzonder efficient verlopen.
Contract was in regie met een richtprijs totale werkzaamheden voor €4.500 (excl btw)
Zonet de factuur ontvangen voor €9.600 (excl btw). ‘T is precies niet dat de plannen 10 keer gewijzigd zijn..
Opvolging project gebeurt door een projectleider alsook epb, veiligheid, … Dus hier hebben we dus nog niet voor betaald.
Wat kunnen wij hier in godsnaam nu tegen doen?
Ik zou bezwaar aantekenen en bewijs vragen voor de nood aan overprestaties.

Of dat veel uithaalt is natuurlijk een ander verhaal.
"in regie" is gevaarlijk he... Geeft zowat een vrijgeleide om te lanterfanten.
 
Ik heb mijn architect ook in regie laten werken met een raming.
De eerste factuur was ook boven de raming. Heb dat in twijfel getrokken, ook om van in het begin een signaal te geven dat ik er kort op zit. Hij heeft daar wel vrij zwaar op gereageerd: "vertrouwen is zoek", "we moeten aan tafel gaan zitten", ...

Een vergadering later was alles uitgeklaard, hadden ze al wat werk op voorhand gedaan ofzo. En sindsdien wel netjes binnen de raming gebleven. Als regie-klant kom je dan wel meestal de laatste in de rij wanneer je ze nodig hebt, had ik de indruk. Maar soit.

In ieder geval: € 4500 is ook wel heel weinig geld imo. Stel dat hij aan €80/u werkt, zijn dat 56 uren werk. Ofwel anderhalve week werk voor alle informatievergaring, vergaderingen, opmeting, tekeningen, indienen, ...
Anderzijds is het dubbele vragen zonder reden te geven ook wel arrogant. Duidelijk om uitleg vragen (zijn de meerwerken terecht of niet?) en hopelijk ergens proberen een tussenweg te vinden.
 
Ik heb 15j geleden al 5000 betaald voor totaalrenovatie met uitbouw. Ik denk dat 7-8k wel een normale prijs is, maar daar zitten jullie weer boven. 😞
 
Ik heb onlangs voor het eerst in jaren de EPB man/veiligheidscoördinator gehoord.

"wanneer zijn de werken klaar?"
"we wonen hier al 3 jaar man, en ik heb aan de gemeente een jaar geleden al doorgegeven dat we klaar zijn"
"OK, hier is uw slotfactuur"

Echt waar, wat voor bedriegerij is dat eigenlijk? Dat kost mij dan dik 1000 euro als ik me niet vergis, om eens een half uur op de werf te komen een paar jaar geleden, en nu wat info van mij te vragen en die te forwarden naar de provincie of gemeente...
 
Iemand verstand van voegen?

Verhouding cement/zand? Hoe beïnvloed je het kleur? Voeg eerst nat maken? Welk materiaal koop ik best, ik veronderstel een voegijzer? Do's and don'ts?
 
Iemand verstand van voegen?

Verhouding cement/zand? Hoe beïnvloed je het kleur? Voeg eerst nat maken? Welk materiaal koop ik best, ik veronderstel een voegijzer? Do's and don'ts?
Niet zó veel verstand van maar wel al gedaan. Koop u enkele voegijzers en slijp er 1 of 2 af op de hoogte van een steen voor de verticale voegen. Welke je eerst doet speelt geen rol, horizontaal of verticaal. Je zal profeten vinden voor beide methodes, maar niemand die overtuigend uitlegt waarom het ene beter is dan het andere.
Mij hebben ze gezegd om de dag er voor de muur nat te spuiten.
 
Iemand verstand van voegen?

Verhouding cement/zand? Hoe beïnvloed je het kleur? Voeg eerst nat maken? Welk materiaal koop ik best, ik veronderstel een voegijzer? Do's and don'ts?

Don't do it :p

Maar als je dan toch er voor wil gaan;
Koop klaargemaakte zakken Seifert als dat gekleurd moet zijn. Niet zelf beginnen mengen/kleuren want de kans is vrij groot dat je dat gaat zien op je muur.

Niet te nat maken.

Steen eens nat zetten voor het voegen kan geen kwaad (afhankelijk welk type steen) zodat die niet direct al het vocht uit je voegsel absorbeert.

Na een half uurtje voegen, je voegwerk af borstelen met een handvegertje. Dan komt dat mooi effen.

Voor de rest.. goed in duwen en veel geduld hebben. Een plankje is ook handig (must) voor je voegsel op te leggen. Om de horizontale er in te duwen .
 
Niet zó veel verstand van maar wel al gedaan. Koop u enkele voegijzers en slijp er 1 of 2 af op de hoogte van een steen voor de verticale voegen. Welke je eerst doet speelt geen rol, horizontaal of verticaal. Je zal profeten vinden voor beide methodes, maar niemand die overtuigend uitlegt waarom het ene beter is dan het andere.
Mij hebben ze gezegd om de dag er voor de muur nat te spuiten.

Don't do it :p

Maar als je dan toch er voor wil gaan;
Koop klaargemaakte zakken Seifert als dat gekleurd moet zijn. Niet zelf beginnen mengen/kleuren want de kans is vrij groot dat je dat gaat zien op je muur.

Niet te nat maken.

Steen eens nat zetten voor het voegen kan geen kwaad (afhankelijk welk type steen) zodat die niet direct al het vocht uit je voegsel absorbeert.

Na een half uurtje voegen, je voegwerk af borstelen met een handvegertje. Dan komt dat mooi effen.

Voor de rest.. goed in duwen en veel geduld hebben. Een plankje is ook handig (must) voor je voegsel op te leggen. Om de horizontale er in te duwen .


Merci voor jullie input! Blijkt voegen toch een aparte stiel te zijn. Ik dacht altijd dat voegen eigenlijk één van de simpelste zaken in den bouw was. Tot ik er mij nu in verdiep.

Ons nieuwe muur in de tuin zal ik laten voegen. Maar over 1 lange (5+ meter) horizontale voeg in de achtergevel (waar vroeger een afdak stond) hebben ze lood ingeslepen die dan overlapte op het afdak. Afdak weg, dus zit er nog enkele meters lood in de gevel. Die zal ik eruit gooien en die voeg opvullen. De moeilijkheid zal vooral zijn om het kleur van de bestaande voeg te benaderen.

Als ge niets probeert, kan je niet missen! I'll give it a shot.
 
Terug
Bovenaan