De verbouw-topic!

Onze tijd is redelijk egaal, maar langs een zijde loopt hij op een meter redelijk stevig af tot de scheiding met de buur. We vinden dit onpraktisch en willen dit in de zomer oplossen.

Het gaat om een hoogteverschil van +30cm. Hoe kunnen we dit het best aanpakken? Een boordsteen van 30cm 10cm ingraven tegen de scheidingsdraad en leven met het verschil van 10 CM lijkt ons de "makkelijkste" oplossing, maar misschien zijn er betere ideeën?
Is zo een boordsteen genoeg om dat verschil op te vangen? @GADGET weet hier waarschijnlijk wel het juiste advies te geven. (Ik neem aan dat 'tijd', 'tuin' moet zijn in uw post)

Keerwanden zullen wss overkill zijn.
 
Onze tijd is redelijk egaal, maar langs een zijde loopt hij op een meter redelijk stevig af tot de scheiding met de buur. We vinden dit onpraktisch en willen dit in de zomer oplossen.

Het gaat om een hoogteverschil van +30cm. Hoe kunnen we dit het best aanpakken? Een boordsteen van 30cm 10cm ingraven tegen de scheidingsdraad en leven met het verschil van 10 CM lijkt ons de "makkelijkste" oplossing, maar misschien zijn er betere ideeën?
Hier heb ik dat gedaan met vlechtmatten (wel nog zelf met worteldoek bekleed) en iedere halve meter een paal van 5x5 een halve meter of zo in de grond.
Na anderhalf jaar of zo heb ik er nog altijd geen problemen mee.

 
Is zo een boordsteen genoeg om dat verschil op te vangen? @GADGET weet hier waarschijnlijk wel het juiste advies te geven. (Ik neem aan dat 'tijd', 'tuin' moet zijn in uw post)

Keerwanden zullen wss overkill zijn.

@Niklas

Voor +30cm op te vangen ga je er niet komen met boordstenen helaas. Dat dient om af te boorden en nauwelijks om grond op te vangen.

Goedkope (ongewapende) keerwandjes van 40cm hoog ofzo is perfect. Dat zet praktisch even snel en als je wat zoekt moet dat ook geen fortuinen kosten.
 
Ik zou graag om mijn huis beter te isoleren aan de buitensteen zo van die 15 cm dikke isolatieplaten toevoegen, beetje zoals op deze foto;

YP6Hos3.png


En dan crepi erop plakken om het weer toonbaar te maken.
Buitensteen - Isolatie - Crepi .

Beetje verder id straat is dit recent gebeurd en ziet er OK uit.

Mijn vraag is, hoe moeilijk is die omgevingsvergunning daarvoor te krijgen? Kan ik dit via snel ingave doen?
Hoe streng zijn ze daarop, mijn gevel is namelijk beschermd dus ik vraag me af of ik er zelf aan moet beginnen.

Is uiteindelijk beter voor het milieu dus zou dit graag willen doen.
Kan ik subsidies rekenen als ik mijn EPC dusdanig kan laten zakken?

Mvg
 
@Niklas

Voor +30cm op te vangen ga je er niet komen met boordstenen helaas. Dat dient om af te boorden en nauwelijks om grond op te vangen.

Goedkope (ongewapende) keerwandjes van 40cm hoog ofzo is perfect. Dat zet praktisch even snel en als je wat zoekt moet dat ook geen fortuinen kosten.
Nog nooit van gehoord dus bedankt! Gaat zeker lukken
 
Klein vraagje omtrent een bouwvergunning, we hadden hier een renovatie met bouwvergunning gepland maar de corona/oekraine prijsstijgingen gaan we dit project in de koelkast moeten steken, moet ik mijn bouwvergunning nu zelf opzeggen of kan ik deze laten "verlopen", de start van de werken is nooit doorgegeven.

Zie onder, beetje te bekijken ifv wanneer je die werken dan wel zou willen uitvoeren. Je kan bvb door overmacht een uitstel van 2 jaar bekomen. Maar als je niet goed weet wanneer je die werken gaat uitvoeren (5 jaar,...?) zou ik de vergunning gewoon laten vervallen en wanneer nodig opnieuw aanvragen?

Mag ik vragen waarom jullie gaan wachten? Zo een absurde stijging in de offertes? Ga zelf binnenkort ook verbouwen dus hou mijn hart al vast...


Wanneer vervalt een bouwvergunning?
Zoals reeds besproken vervalt een bouwvergunning enkel wanneer ze niet tijdig gebruikt werd. Onder de huidige wet zijn er drie situaties wanneer dit het geval is:

  1. Wanneer je twee jaar na de exacte datum van de verkrijging van de bouwvergunning nog steeds niet bent begonnen bent met de bouw van de woning.
  2. Wanneer je wel begonnen was met de bouw maar gedurende een periode van meer dan twee jaar niet meer verder aan de woning werkte.
  3. Wanneer de woning na vijf jaar niet volledig winddicht is.
 
Zie onder, beetje te bekijken ifv wanneer je die werken dan wel zou willen uitvoeren. Je kan bvb door overmacht een uitstel van 2 jaar bekomen. Maar als je niet goed weet wanneer je die werken gaat uitvoeren (5 jaar,...?) zou ik de vergunning gewoon laten vervallen en wanneer nodig opnieuw aanvragen?

Mag ik vragen waarom jullie gaan wachten? Zo een absurde stijging in de offertes? Ga zelf binnenkort ook verbouwen dus hou mijn hart al vast...

Omdat we aan de huidige prijzen het project niet betaald krijgen, alles is minstens 30% duurder geworden en dat was niet echt gebudgetteerd dus zijn we genoodzaakt om het voor onbepaalde tijd op te schorten.
 
Oei. Dan ga je kunnen fluiten naar uw idee. Dat wordt langs de binnenkant isoleren.

Om zeker te te zijnn dat we over hetzelfde babbelen, in het document die ik vorig jaar bij aankoop staat ;

VASTGESTELD BOUWKUNDIG ERFGOED

Eenheidsbebouwing
Vastgesteld bouwkundig erfgoed van 14-09-2009 tot heden


Dit betekent dus beschermd erfgoed? Ik mag hier niets aan veranderne, de planeet kan de pot op?
 
Wij hebben sinds een paar maanden een nieuwbouw met een plat dak (roofing). Het lijkt er op dat door de Roofing ons regenwater lichtgelig begint te kleuren. Op zicht gebruiken we dat water momenteel enkel voor de wc & om in de tuin te werken, dus is dat geen ramp. Ik had er ook graag de wasmachine op aangesloten.

Momenteel zit er al een korrelfilter & een actieve kool filter tussen, dus dat water is perfect zuiver & geurloos, behalve de lichtgele kleur.
Heeft iemand (goedkope :tongue:) tips om dit probleem op te lossen? we kunnen ons dak niet schilderen, omdat er al een houten terras + zonnepannelen opliggen...
Dat verbetert met de tijd. Ons plat dak is 4-5 jaar oud maar vorige week pas de pomp laten zetten. Ons water is perfect helder. In de grove filter niet 100% maar dat zal door het zand ed zijn. Tegen dat het in de wc loopt is het wel proper. We hebben 3 filter inc koolstof.
 
Heeft iemand ervaring met wandtegels genre dumaplast? Van die "valse" tegels met tegel-look. Ik zou graag onze keukenwand betegelen maar ben helemaal niet handig, en aangezien die muur net proper geschilderd is...
 
Ik heb mijn badkamer helemaal gedaan met die Dumawall. Plaatst heel gemakkelijk maar de hoeken proper afwerken is wel klote werkske, zeker de 'buitenhoeken' bij bv een raam. Daar heb ik niets anders gekund dat dat met een alu profiel af te werken.
 
Ik ben ook al een tijd bezig met dumawall. Wel enorm veel verlies als je met een niet-vierzijdig model werkt zoals ik. Meer dan 20% verlies is standaard.
 
Vandaag beton netten gaan halen voor het tuinhuis, begin van de week waren deze 32EUR stuk, vandaag 45,7EUR. :wallbash:
 
Ik heb mijn badkamer helemaal gedaan met die Dumawall. Plaatst heel gemakkelijk maar de hoeken proper afwerken is wel klote werkske, zeker de 'buitenhoeken' bij bv een raam. Daar heb ik niets anders gekund dat dat met een alu profiel af te werken.

Ik ben ook al een tijd bezig met dumawall. Wel enorm veel verlies als je met een niet-vierzijdig model werkt zoals ik. Meer dan 20% verlies is standaard.
Hier ook gebruikt, maar verlies en afwerking is toch niet veel anders dan bij tegels?
Gemak om te plaatsen en tijdswinst is enorm.
 
Vandaag beton netten gaan halen voor het tuinhuis, begin van de week waren deze 32EUR stuk, vandaag 45,7EUR. :wallbash:
Ruwbouw aannemer zei het gisteren ook nog dat de beton nog eens is opgeslagen. Ik heb €100 betaald per m3 en nu stond de prijs al op €129 per m3. Ocharme op een paar maanden tijd.

EPDM dan nu op ons dak geplaatst wordt gaan ze de productie (tijdelijk) mee stoppen. Het kost teveel om die EPDM te produceren. Hij heeft nog verschillende leverancier opgebeld en alles op gekocht wat nog in stock was.
 
Ruwbouw aannemer zei het gisteren ook nog dat de beton nog eens is opgeslagen. Ik heb €100 betaald per m3 en nu stond de prijs al op €129 per m3. Ocharme op een paar maanden tijd.

EPDM dan nu op ons dak geplaatst wordt gaan ze de productie (tijdelijk) mee stoppen. Het kost teveel om die EPDM te produceren. Hij heeft nog verschillende leverancier opgebeld en alles op gekocht wat nog in stock was.
Ik heb maand geleden nog EPDM in Nederland gevonden, in België kreeg ik als zelfbouwer (voor het dak) nergens iets vast en op de leveringstermijn kon niemand een datum plakken.
 
Ruwbouw aannemer zei het gisteren ook nog dat de beton nog eens is opgeslagen. Ik heb €100 betaald per m3 en nu stond de prijs al op €129 per m3. Ocharme op een paar maanden tijd.

EPDM dan nu op ons dak geplaatst wordt gaan ze de productie (tijdelijk) mee stoppen. Het kost teveel om die EPDM te produceren. Hij heeft nog verschillende leverancier opgebeld en alles op gekocht wat nog in stock was.
PVC in plaats van EPDM dan?
 
Ruwbouw aannemer zei het gisteren ook nog dat de beton nog eens is opgeslagen. Ik heb €100 betaald per m3 en nu stond de prijs al op €129 per m3. Ocharme op een paar maanden tijd.

EPDM dan nu op ons dak geplaatst wordt gaan ze de productie (tijdelijk) mee stoppen. Het kost teveel om die EPDM te produceren. Hij heeft nog verschillende leverancier opgebeld en alles op gekocht wat nog in stock was.
Dat belooft. Roofing is ook al een drama om aan te geraken.
 
Terug
Bovenaan