De verbouw-topic!

Kost momenteel wel redelijk wat en volgens mij krijg je daar momenteel nog geen premies voor?
Een betonnen regenwaterput van 10000-20000 L kost tussen de 1000 en 2000 euro. Dan komt daar nog het buizenwerk, de graafwerken, en de pomp en aansluitingen bij. Premies weet ik niet, dat kan je best eens checken met de Premiezoeker die op een of andere overheidswebsite staat.

Als je die enkel gaat gebruiken voor de tuin te besproeien kan je (spijtig genoeg voor het milieu) beter grondwater oppompen. Als je die ook aan je WC en wasmachine enzo gaat hangen kan je die regenwaterput beter niet te ver van je huis zetten denk ik dan...
 
Een betonnen regenwaterput van 10000-20000 L kost tussen de 1000 en 2000 euro. Dan komt daar nog het buizenwerk, de graafwerken, en de pomp en aansluitingen bij. Premies weet ik niet, dat kan je best eens checken met de Premiezoeker die op een of andere overheidswebsite staat.

Als je die enkel gaat gebruiken voor de tuin te besproeien kan je (spijtig genoeg voor het milieu) beter grondwater oppompen. Als je die ook aan je WC en wasmachine enzo gaat hangen kan je die regenwaterput beter niet te ver van je huis zetten denk ik dan...
Ik zou dan inderdaad ook de wasmachine en de WC eraan willen koppelen, in feite alles wat mogelijk is met zo'n put. Bedankt!
 
Ik zal hier ook eens kort een vraagje stellen. Binnenkort werk ik de binnenkant af van ons tuinhuis in houtskeletbouw af zodat het ook bruikbaar is tot bureau/hobbyriumte.

Ziet er nu zo uit langsbinnen (zwart = dampscherm):

Bekijk bijlage 9621

Ik zou dat dus afwerken met isolatie tussen de verticale balken, daarop OSB 12mm geplaatst (horizontaal) en dan tenslotte een gipsplaat van 9.5mm (verticaal). Door de werking van het hout en de grote temperatuurverschillen (is niet permanent verwarmt) heb je de laag OSB nodig om het krimpen en uitzetten van het hout tegen te gaan en zodoende barsten tussen de gipsplaten te voorkomen.

Maar nu lees ik op internet dat er ook mensen zijn die 2 lagen gipsplaat boven elkaar plaatsen (ipv OSB bv.). Gezien het "grote" verschil in prijs tussen OSB en een gipsplaat vraag ik me dan ook af of het met twee gipsplaten (ipv OSB + gipsplaat) ook niet zou lukken... Mijn buikgevoel zegt me dat ik beter investeer in de OSB om alle risico's te vermijden. Toevallig iemand die iets gelijkaardigs heeft gedaan?
Ik zou OSB nemen en minstens 18 mm.
 
Vandaag komen ze chape plaatsen. Hoelang vooraleer je daarop mag? Vannacht zal het ook regenen, kan dat kwaad?
Hier zijn we een dag of 5 er vanaf gebleven. Was wel vezelversterkte chape.
Regen kan zeker kwaad (toch de eerste dagen) als er rechtstreeks contact is of water oploopt. Kan je het afschermen?
 
Hier zijn we een dag of 5 er vanaf gebleven. Was wel vezelversterkte chape.
Regen kan zeker kwaad (toch de eerste dagen) als er rechtstreeks contact is of water oploopt. Kan je het afschermen?
't Is ook vezelversterkte chape. Heb daarstraks eens gebeld. Een dag niet op lopen en na een week mag er gevloerd worden. Natuurlijk als het continu zal regenen niet. Maar als het weer zo blijft wel.

Afschermen zal moeilijk zijn.
 
Das een gewone (stugge) netwerkkabel voor je binnenbekabeling, cat 5(e) ? Dus vanaf je modem/router naar je inbouwdozen.
Het is voor de aansluiting van mijn proximus modem naar de verdeelkast (?) in het appartementsgebouw, dus ik koop gewoon een rol stugge (?) kabel ? Of kan ik ook een Cat6a gebruiken, want daar heb ik nog eebn rol van liggen?
 
Het is voor de aansluiting van mijn proximus modem naar de verdeelkast (?) in het appartementsgebouw, dus ik koop gewoon een rol stugge (?) kabel ? Of kan ik ook een Cat6a gebruiken, want daar heb ik nog eebn rol van liggen?
Voor aansluitingen in muren gebruik je stugge kabel met volle kern. Hoe hoger de categorie, hoe beter. hogere cat betekent hogere snelheden op langere afstanden. Voor aansluitingen tussen toestellen (met een jack dus) gebruik je kabels met gevlochten aders.

Best practice zegt ook dat je nooit een kabel hebt met aan 1 kant een jack en de andere kant een keystone/doos.
 
Het is voor de aansluiting van mijn proximus modem naar de verdeelkast (?) in het appartementsgebouw, dus ik koop gewoon een rol stugge (?) kabel ? Of kan ik ook een Cat6a gebruiken, want daar heb ik nog eebn rol van liggen?
Zolang het geen inbouw is voldoet een gewone kabel wel die je dan mooi via een bvb 16mm pvc buis tegen de muur naar je verdeelkast brengt. Cat6a lijkt me zeker voldoende of je moet overal cat7 ofzo al hebben liggen.
 
't Is ook vezelversterkte chape. Heb daarstraks eens gebeld. Een dag niet op lopen en na een week mag er gevloerd worden. Natuurlijk als het continu zal regenen niet. Maar als het weer zo blijft wel.

Afschermen zal moeilijk zijn.
Das wel heel snel vloeren. Gebruik je tegels ? Hier mochten we toch rekenen op een week per cm voor onze pvc vloer erop mocht. Vochtigheid moest onder de 10 a 15 ofzo zitten.
 
Das wel heel snel vloeren. Gebruik je tegels ? Hier mochten we toch rekenen op een week per cm voor onze pvc vloer erop mocht. Vochtigheid moest onder de 10 a 15 ofzo zitten.
Als ik het goed begrijp is het voor een terras dus buiten. Chape droogt sneller buiten en als de toplaag droog is mag je er op lijmen.
 
Klopt wat @jvc zegt.

Blijkbaar mag je inderdaad al lijmen als de toplaag droog is, water kan weg naar onder.

Binnen moet je rekening houden met 1 week per cm. Dat ging 18 weken wachten zijn. :eek:
 
Voor een chappe binnen word er een Rijnzand 0/3 met 125kg Cem gebruikt volgens mij. (Meer cement gebruiken chappers niet volgens mij)
Daarom ook die absurde droogtijd voor chappe.

Ik heb voor binnen al een stabilisee zee/rijnzand 275kg Cem gebruikt. (Half cemI)
3 dagen later gewoon een laminaat over kunnen leggen.
Was wel in de zomer. Jaar later nog geen problemen mee.
 
18 cm chape?! Jij woont in een bunker?
't Is voor buiten. Bedoeling was 15 cm drainagebeton en 5 cm vezelversterkte chape.

Moest die klojo van een grondwerker mijn plannen gevolgd hebben en geluisterd hebben naar mijn uitleg die ik tot 3 maal toe gegeven heb gevolgd hebben, was dat ook zo.

Meneer heeft zomaar eventjes 13 cm te diep uitgegraven. Dus moet ik wel optrekken naar 18 cm chape om aan m'n vloerpas te komen.

Afsluiting beloofd voor eind april. Staat er nog niet. Zonet gebeld. Weer excuses dat de panelen niet binnenkomen van de leverancier. Palen en betonplaten staan er al. Plaatser zei nu: anders moet je zelf bellen naar de leverancier als je mij niet gelooft.

Als je uw materiaal niet binnen hebt, maak dan geen beloftes.

Zou ik als eindklant zelf eens bellen? Of zal dat niet veel uitmaken? Als hij excuses zocht dan zou hij de betonplaten er niet komen insteken zijn denk ik dan. Dan kon hij evengoed den boel afgewerkt hebben. Thoughts?
 
Terug
Bovenaan