De verbouw-topic!

Ergens is dat wel verwacht; je gaat er meer op letten en er is hoogst waarschijnlijk per ruimte verwarming in tegenstelling tot "nieuwe" BCD label woningen waar er vloerverwarming in gesmeten is.

Ik had het verschil theorie/praktijk wel kleiner ingeschat, maar puur op gelijk comfort. Is dat ook niet wat er hier in de cijfers een beetje verloren gaat? Natuurlijk is het "comfort" van een gelijk verwarmde woning ook heel relatief tov enkel de ruimtes waarin je effectief bent.
Zelfs bij een nieuwbouw zit daar een groot verschil op, vind ik.
Bij een nieuwbouw hebben ze over het algemeen meer gegevens om in te kunnen vullen. Terwijl bij een oudere woning misschien wel zaken verbeterd zijn loop der jaar, maar niet aangetoond kunnen worden. Uiteindelijk blijft het allemaal maar theoretische benaderingen van gegevens dat ze kunnen aantonen en die in hun databank zitten.

Ons EPB dossier zegt het volgende dat we zouden verbruiken naar verwarming/warm water en koeling toe. EPB: 5.354 Kwh
In de praktijk zit ik nu op het volgende (nog 19 dagen te gaan voor een volledig jaar): 1 778kwh

Bij warm water kan ik nog een grotere afwijking verstaan, wij zijn maar met 2. Een gezin van 5, zal het verbruik wel hoger liggen. Naar comfort toe kan ik in mijn ogen niet echt nog verbeteren, wij verwarmen en koelen steeds gans de woning.
Dit jaar hebben we de kelder niet mee verwarmt, maar hier verwacht ik geen grote stijging van als je ziet hoe stabiel de temperatuur daar was gans de winter.

Ik verschiet daar niet van dat er dus in de praktijk veel verschil zit op woningen waar ze veel minder gegevens van hebben en dan ook nog eens meer verbruiken.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje: Een veiligheidscoördinator is verplicht, maar als ik er meer over op zoek vind ik het volgende op de website van de Vlaamse Overheid:

Bij werven vanaf 500 m² stelt de opdrachtgever de veiligheidscoördinator aan. De veiligheidscoördinator moet gecertificeerd zijn.

Voor werven kleiner dan 500 m² is een soepeler regime voorzien dat toelaat dat aannemers zelf de functie van coördinator tijdens de verwezenlijkingsfase kunnen uitoefenen.


Betekent dat wij bij onze totaalrenovatie hier vrijgesteld van zijn?
De oppervlakte van ons perceel is 630m². De oppervlakte van de benedenverdieping 145m² en de totale oppervlakte van het huis zal dus minder dan 500m² bedragen. Het zou alleszins een uitgespaarde kost zijn.
 
:unsure: Iemand ervaring met het DIY bouwen van een mini-bunker/panic room/surveillance room in hun huis? :unsure:
 
Betekent dat wij bij onze totaalrenovatie hier vrijgesteld van zijn?
De oppervlakte van ons perceel is 630m². De oppervlakte van de benedenverdieping 145m² en de totale oppervlakte van het huis zal dus minder dan 500m² bedragen. Het zou alleszins een uitgespaarde kost zijn.
We hadden voor onze nieuwbouw geen aparte veiligheidscoördinator. Dus in principe vervullen de aanwezige aannemers dan zelf die rol (al is daar door geen enkele ooit iets over gezegd). En zoals er staat mogen er dan normaalgezien geen meerdere aannemers tegelijk aan het werk zijn. Ik denk niet dat dit soort van zaken leeft bij de meeste (tenzij misschien bij de grotere aannemers)
 
:unsure: Iemand ervaring met het DIY bouwen van een mini-bunker/panic room/surveillance room in hun huis? :unsure:
Niet persoonlijk maar bij klanten iets dergelijks. Het eindresultaat heb ik nooit gezien maar dat was een ruimte in de kelder dichtbij zowel de binnentrap als de buitendeur (bereikbaarheid). De ruimte zelf was 25cm gegoten beton (buitenmuuur) en gemetste ( betonblok) binnenmuur. Binnenzijde kamer is toen bekleed met 25mm staalplaat en nieuwe gepantserde deur.
Kamer was elektrisch aangesloten op aparte automaat (Fun fact: benoemd als pomp oid op de plannen) en z´n eigen batterijsysteem geplaatst in die kamer. Qua communicatie had dat een eigen, aparte, aansluiting naar buiten met eigen klein netwerkje (computer en telefoon permanent aanwezig) softwarematig verbonden met het gewoon thuis- en cameranetwerk. Ook eigen Ventilatiesysteem met "verborgen" pulsie- en extractiemonden buiten.
Ruimte natuurlijk ook voorzien van alle (basis) comfort: zetel, stoel, tafel, frigotje, minikeukentje,....

Dat was dus een volledig uitgerust ministudiootje van +- 25m², qua opzet volledige zelfvoorzienend voor dat gezin (4 personen) voor +- 12u



Oja, dit allemaal natuurlijk ook nergens op plan voorzien, uitgevoerd na oplevering/bouw door andere firma's dan de oorspronkelijke aannemers. Ik sluit zelfs niet uit dat een deel van wat ik weet (uit mondelinge instructies) bewust foutieve informatie van die klant was.
 
Bij een klant heb ik wel eens gezien dat alle slaapkamerdeuren gepantserd waren, en in de master bedroom was er een valse wand in een kast waar een ruimte van zo’n 5m2 achter zat. (Voorzien van een bankje en telefoon,lagen ook nog jachtpatronen)
 
We hadden voor onze nieuwbouw geen aparte veiligheidscoördinator. Dus in principe vervullen de aanwezige aannemers dan zelf die rol (al is daar door geen enkele ooit iets over gezegd). En zoals er staat mogen er dan normaalgezien geen meerdere aannemers tegelijk aan het werk zijn. Ik denk niet dat dit soort van zaken leeft bij de meeste (tenzij misschien bij de grotere aannemers)
Zoals ik het begrijp moet die hoofdaannemer dan wel officieel die rol nemen. Dus veiligheid studie enzo maken. Dat is niet automatisch en meestal vragen ze daar ook gewoon geld voor dat meer is dan de 600 euro voor de cheapste veiligheidscoördinator.

Als je het allemaal negeert en er gaat niets mis ga je er trouwens ook niets van horen. Dat kan niemand van die aannemers iets schelen.

En die veiligheidscoördinator van 600 euro is overigens ook maar om je als bouwheer in te dekken. Die van ons stuurde een 50 pagina copy paste plan dat ik dan heb laten tekenen door de aannemers en zo was ik ontdaan van mijn verantwoordelijkheid.

Voor de rest van niemand meer iets gehoord. Die is ook nooit op de werf geweest ofzo (is ook niet verplicht). De aannemers houden zich ook totaal niet aan veiligheidsvoorschriften. Zeker dakwerkers, heb je ooit dakwerkers op particuliere werven gezien die niet gewoon zonder iets op het dak lopen ?
 
Voor de rest van niemand meer iets gehoord. Die is ook nooit op de werf geweest ofzo (is ook niet verplicht). De aannemers houden zich ook totaal niet aan veiligheidsvoorschriften. Zeker dakwerkers, heb je ooit dakwerkers op particuliere werven gezien die niet gewoon zonder iets op het dak lopen ?
Ha, mijn ruwbouw aannemer (die ook het dak deed) legde gewoon een palet op een vork van de bouwkraan en ging daar opzitten en hijstte zichzelf zo naar boven :eek: Dat was ook de "hoofdaannemer" zogezegd.
 
Ergens is dat wel verwacht; je gaat er meer op letten en er is hoogst waarschijnlijk per ruimte verwarming in tegenstelling tot "nieuwe" BCD label woningen waar er vloerverwarming in gesmeten is.

Ik had het verschil theorie/praktijk wel kleiner ingeschat, maar puur op gelijk comfort. Is dat ook niet wat er hier in de cijfers een beetje verloren gaat? Natuurlijk is het "comfort" van een gelijk verwarmde woning ook heel relatief tov enkel de ruimtes waarin je effectief bent.

Ik denk zelfs met 'gelijk comfort' de impact van een renovatie vaak wordt overschat.

Bij de hoge EPC's zijn een aantal 'fake' boosdoeners die het hoger maken die in de praktijk geen extra verbruik geven (bijvoorbeeld onverwarmde garage/zolder/veranda die als verwarmt word gezien in EPC. Of isolatie/ramen die als slechter worden genoteerd dan ze zijn. Ook verbruik in de zomer word gerekend in EPC terwijl niemand zijn volledige woning koelt naar 21 graden).

En bij lage EPC's heb je ook het omgekeerde effect. Bonus punten voor zonnepanelen/warmtepompen/... die niks aan het verbruik per m2 veranderen. Of relatief veel meer impact op verbruik van open deuren/ramen of warm water opwarmen. Of kleine foutjes/slijtage die tot koude bruggen/extra verbruik leiden.

Als ik rond mij naar verbruik kijk van equivalente oppervlaktes en comfort (heb hier is een high level vergelijking gemaakt). Is het verschil tussen een oud huis met wat must have ingrepen (geen enkel glas, toch iets van minimale dak isolatie, dus EPC C-D) en een gerenoveerd huis tot EPC A, een factor twee kwa verbruik met gelijk comfort.

In de grafiek van de tijd is dat zelfs nog een kleiner verschil maar dat ligt dan aan dat comfort verschil.

Daarnaast komt er bij veel renovaties ook gewoon extra oppervlakte bij, dus is het effect nog minder. Wij gaan van enkel gelijkvloers naar een verhoogde en uitgebouwde boven verdieping. Volgens EPC is er nu minder verlies, maar in de praktijk net ietsje meer (de oude situatie werd wat overschat kwa verlies en de huidige onderschat. Puur door boven te zijn open je meer ramen enzo die de extra isolatie teniet doen. Plus er zijn wat koude bruggen en niet ideale isolatie die in de EPC niet worden meegenomen), en daar bovenop gaat de oppervlakte van het huis bijna X2. Dus ons EPC halveert, maar het verbruik stijgt lichtjes :p
 
Laatst bewerkt:
2 vraagjes

Mijn huis heeft 2 buurtjes, van de 1ne hoor ik niks door een betere indeling van het huis. De andere kant lijkt het soms alsof ik mee in de living sta.
Zijn hier oplossingen voor die niet al te ingrijpend zijn (lees duur)?

Ik ga mijn huis verhuren, kan een eventuele huurder hier een zaak van maken? Ik heb ook pas laat door gehad hoe luid de buurman is en het feit dat zijn kinderen geen uur hebben om te gaan slapen.
 
Terug
Bovenaan