De verbouw-topic!

Sorry neen geen toegang toe. Vergeet echter wel niet de kostimpact op de verwarmingsfactuur als je zoiets wil zetten... zo'n ding verwarm je niet goedkoop... dat ziet er uit zoals een kleine/mini werfcontainer of een schoolcontainer.
De pod is voorzien van een lucht-lucht warmtepomp, die zowel zorgt voor de verwarming als koeling. Het grote voordeel hiervan is dat je op die manier je verwarmingskosten enorm kan drukken wanneer je thuis werkt. Enerzijds omdat een warmtepomp heel energiezuinig is, en anderzijds omdat de pod een kleine ruimte is, zeker in vergelijking met een volledige (woon)kamer bij je thuis. Het exacte verbruik wordt bijgehouden in de app en kan je daar altijd raadplegen. Een compensatie voor de verwarmingskosten kan eventueel met de werkgever worden besproken.
 
De pod is voorzien van een lucht-lucht warmtepomp, die zowel zorgt voor de verwarming als koeling. Het grote voordeel hiervan is dat je op die manier je verwarmingskosten enorm kan drukken wanneer je thuis werkt. Enerzijds omdat een warmtepomp heel energiezuinig is, en anderzijds omdat de pod een kleine ruimte is, zeker in vergelijking met een volledige (woon)kamer bij je thuis. Het exacte verbruik wordt bijgehouden in de app en kan je daar altijd raadplegen. Een compensatie voor de verwarmingskosten kan eventueel met de werkgever worden besproken.
Warmtepomp is geen magische oplossing. Kleine oppervlakte is geen magische oplossing. Alles hangt af van welke isolatie dit ding heeft.

Mijn boodschap is dan ook dat je u daar niet op miskijkt. Neem contact, bekijk de gegevens erover en gooi dat desnoods in die warmteverliesberekening tool. Het principe van die tool is gelijk, zoveel kwh warmte moet uw toestel genereren gedurende de herfst en winterperiode. En bekijk dan of zelfs met een cop van 2.5 dit betaalbaar is voor hetgeen jij wenst. Verwacht ook niet dat uw werkgever zomaar even zegt geen probleem. Ik kan mij namelijk inbeelden dat bedrijven dat niet zomaar gaan doen... heck er is nu al de mogelijkheid om iets van een forfait van 167 of zo per maand te geven zonder veel discussie van de fiscus. Desondanks is dat ook niet wijdverspreid (zelfs bij de overheid is het beperkt tot 50€ ondertussen komende van 20)

Daarnaast moeten we ook eerlijk zijn dat een kleine oppervlakte verwarmen zoals hier vermeld wordt ok is, op voorwaarde dat je eens je gedaan hebt met te telewerken u niet naar uw living terugtrekt om dat dan warm te stoken. Want dan is het puur verspillend.

Het principe van beperkte locatie verwarmen draait juist om daar dan uw "leven / tijd" in door te brengen.
 
Ik wil in ons bestaand huis 2 extra schakelaars voor buiten plaatsen. Nu moet ik de inbouwdozen zelf plaatsen. Hoe ga ik best te werk?

Ik dacht om ze af te tekenen en rondom 1cm meer te nemen en dan uit te kappen met een beitel. De doos plaatsen en vast zetten met snelgips te smeren achteraan en rondom de doos. Nadat de schakelaar geplaatst is wil ik verder dicht plamuren.
 
Een directe prijs kon ik niet meteen vinden, het zal dus wel wat zijn.
Rond de 400€/maand incl onderhoudscontract volgens het artikel.
Artikel op zich is ook gewoon een advertorial voor de pods aangezien David een van de oprichters is (ook vermeld in het artikel
Ik wil in ons bestaand huis 2 extra schakelaars voor buiten plaatsen. Nu moet ik de inbouwdozen zelf plaatsen. Hoe ga ik best te werk?

Ik dacht om ze af te tekenen en rondom 1cm meer te nemen en dan uit te kappen met een beitel. De doos plaatsen en vast zetten met snelgips te smeren achteraan en rondom de doos. Nadat de schakelaar geplaatst is wil ik verder dicht plamuren.

Uitklappen zonder slijpen zal moeilijk zijn.
Je hebt ook klokboren speciaal op de afmeting van inbouwpotjes. In een bestaand huis zal dit properder werken dan slijpen. Liggen er al leidingen of moeten die ook nog geslepen worden ?
 
Rond de 400€/maand incl onderhoudscontract volgens het artikel.
Artikel op zich is ook gewoon een advertorial voor de pods aangezien David een van de oprichters is (ook vermeld in het artikel


Uitklappen zonder slijpen zal moeilijk zijn.
Je hebt ook klokboren speciaal op de afmeting van inbouwpotjes. In een bestaand huis zal dit properder werken dan slijpen. Liggen er al leidingen of moeten die ook nog geslepen worden ?
De doos komt tegen een buitenmuur en we gaan rechtstreeks de kabels van buiten naar binnen trekken
 
Ik wil in ons bestaand huis 2 extra schakelaars voor buiten plaatsen. Nu moet ik de inbouwdozen zelf plaatsen. Hoe ga ik best te werk?

Ik dacht om ze af te tekenen en rondom 1cm meer te nemen en dan uit te kappen met een beitel. De doos plaatsen en vast zetten met snelgips te smeren achteraan en rondom de doos. Nadat de schakelaar geplaatst is wil ik verder dicht plamuren.

Als het zo'n inbouwdoos is:

Zou ik het met zo'n gatenzaag doen:
 
Zou het zin hebben om een officiele epc berekening te laten doe. Alsk na nieuwjaar een verbouw project zou starten? Ik zie dat fluvius een 2500 euro geeft als je van e - f naar c b of a gaat ( a zal voor verbouwing nie echt realistisch zijn) worst case kost het me de epc berekening zeker?
 
Ivm na-isoleren van de buitengevel met isolatieplaten: moet je eigenlijk ook onder het maaiveld gaan isoleren met XPS ofzo om koudebruggen te vermijden, of is de gangbare praktijk echt maar gewoon tot op de grond te isoleren?
Iemand?
 
Zou het zin hebben om een officiele epc berekening te laten doe. Alsk na nieuwjaar een verbouw project zou starten? Ik zie dat fluvius een 2500 euro geeft als je van e - f naar c b of a gaat ( a zal voor verbouwing nie echt realistisch zijn) worst case kost het me de epc berekening zeker?
Die heeft me vorig jaar rond de 250 euro gekost voor een rijwoning.
Hoe lang heb je het huis al? Hoe oud is het, welke zaken zijn er wel of niet,...?

Als het huis bvb in 2010 al gerenoveerd werd met nieuwe beglazing, hoogrendementsketel,.. zal je niet aan E of F score komen. Is het huis voor 1995 gebouwd, niet gerenoveerd, mazoutkachel in de living,... Dan zal dat al veel interessanter zijn.
 
1970 denk bouwjaar
Woon er zelf al 15 jaar
Half open. Maar is een kleine woning
Ongeveer een 6.5 meter op 9 meter. Zo 2 verdiepingen.


Dubbel glas geplaatst rond 2000 door vorige eigenaar. Uitegezonderd benedenverdieping tuin kant. Vermits er daar een veranda is geplaatst ( die dan wel dubbel glas is)
Spouw muur leeg
Gascondens ketel sinds 3 jaar door mezelf laten plaatsen

Er is een dun laagske rockwol denk k op de zoldervloer. ( is zo een heel scherpe 3 punt dak dus zoldervloer zal kruipen worden)

Hm kdacht dat een epc controle wel wat goekoper zou zijn.


Ik ben van plan om de hele vloer te laten uitfraven. Isoleren. Vloerverwarming. Veranda uitbreken en keuken uitbreiden en daar dan nieuwe raam en deur.

Los van da verbouwingske. Zonnepanelen zijn ingepland en spouwmuur isolatie staat ook op de planning. Morgen komt er een vertegenwoordiger langs
 
1970 denk bouwjaar
Woon er zelf al 15 jaar
Half open. Maar is een kleine woning
Ongeveer een 6.5 meter op 9 meter. Zo 2 verdiepingen.


Dubbel glas geplaatst rond 2000 door vorige eigenaar. Uitegezonderd benedenverdieping tuin kant. Vermits er daar een veranda is geplaatst ( die dan wel dubbel glas is)
Spouw muur leeg
Gascondens ketel sinds 3 jaar door mezelf laten plaatsen

Er is een dun laagske rockwol denk k op de zoldervloer. ( is zo een heel scherpe 3 punt dak dus zoldervloer zal kruipen worden)

Hm kdacht dat een epc controle wel wat goekoper zou zijn.


Ik ben van plan om de hele vloer te laten uitfraven. Isoleren. Vloerverwarming. Veranda uitbreken en keuken uitbreiden en daar dan nieuwe raam en deur.

Los van da verbouwingske. Zonnepanelen zijn ingepland en spouwmuur isolatie staat ook op de planning. Morgen komt er een vertegenwoordiger langs
Het zal waarschijnlijk ne nipte zijn dan qua score, best zo snel mogelijk laten uitvoeren dan.
 
1970 denk bouwjaar
Woon er zelf al 15 jaar
Half open. Maar is een kleine woning
Ongeveer een 6.5 meter op 9 meter. Zo 2 verdiepingen.


Dubbel glas geplaatst rond 2000 door vorige eigenaar. Uitegezonderd benedenverdieping tuin kant. Vermits er daar een veranda is geplaatst ( die dan wel dubbel glas is)
Spouw muur leeg
Gascondens ketel sinds 3 jaar door mezelf laten plaatsen

Er is een dun laagske rockwol denk k op de zoldervloer. ( is zo een heel scherpe 3 punt dak dus zoldervloer zal kruipen worden)

Hm kdacht dat een epc controle wel wat goekoper zou zijn.


Ik ben van plan om de hele vloer te laten uitfraven. Isoleren. Vloerverwarming. Veranda uitbreken en keuken uitbreiden en daar dan nieuwe raam en deur.

Los van da verbouwingske. Zonnepanelen zijn ingepland en spouwmuur isolatie staat ook op de planning. Morgen komt er een vertegenwoordiger langs
Soms wil de controleur wel meewerken als je aangeeft dat het is om te verbouwen en te verbeteren (dus niet voor verkoop). Alsook: wat je niet weet, is er niet. "Zit er isolatie in de x?" "Ik weet het niet, allesinds geen factuur van" = geen isolatie.

250€ betalen om nadien 2500€ terug te krijgen is wel een goeie investering lijkt me.
 
Soms wil de controleur wel meewerken als je aangeeft dat het is om te verbouwen en te verbeteren (dus niet voor verkoop). Alsook: wat je niet weet, is er niet. "Zit er isolatie in de x?" "Ik weet het niet, allesinds geen factuur van" = geen isolatie.

250€ betalen om nadien 2500€ terug te krijgen is wel een goeie investering lijkt me.
Ja je hebt gelijk maar de keuring gebeurt 2x natuurlijk. Ik zal er werk van maken
 
Ja. Verdubbeling van de isolatie zou in principe een halvering van het warmteverlies via het dak betekenen. Dus als je 10000kwh verliest langs het dak. Dan is dat nog maar 5000kwh als je die extra isolatie steekt. Waardoor je ook 5000kwh minder warmtevermogen in de woning moet steken. Kortom 5000*0.25 == 1250€ minder te betalen.

Thanks voor de info!

Dus zeker de moeite om de extra investering te doen? Hadden er geen rekening mee gehouden in het budget aangezien het volgens het EPC net voldoende is.
 
Thanks voor de info!

Dus zeker de moeite om de extra investering te doen? Hadden er geen rekening mee gehouden in het budget aangezien het volgens het EPC net voldoende is.
Of het zeker de moeite is kan ik u niet beloven of zeggen. Daarvoor moet je de berekening doen. En op basis van die gegevens een aanname maken.

Maar als je op een bepaalde locatie werken doet, dan zou ik daar zeker rekening mee houden. En als ik het budget niet heb, dan zou ik liever iets van de andere zaken laten, dan dat ik geld ga gaan besparen op isolatie. Juist omdat daar later een aanpassing aan doen allemaal niet zo evident is. En het dus het beste is dat je dat doet en dus in orde brengt wanneer je structurele werken doet.

Maar dat kost dan wel meer geld ja.
 
Vraagje: het ouderlijk huis heeft hier altijd al een natte kelder gehad. daar staat al jaar en dag een dompelpomp in de laagste hoek die dan word aangezet als er water in staat.
Nu ziet dat water plots pikzwart.. dat hebben we nog nooit gehad :/


Zou dat zijn omdat ze aan de overkant van de straat aan het bouwen aan een (erg groot) appartementenblok? door de drainagewerken daar?
Gewoon dompelpomp aanzetten en wegpompen?
 
Terug
Bovenaan