Voor onze vloeropbouw hebben we op ons benedenverdiep maar 11cm. Als ik daar 2cm aftel voor de tegel hebben we er dus nog 9..
We zouden graag pur & chape willen maar voor 9cm wordt dat allemaal wat nipt nee?

Er is een kruipkelder onder ons hele huis. Dan is het misschien een betere optie om een dikke laag puur onderaan aan te brengen en dan kan er ook voldoende chape op de betonplaten gelegd worden?

edit: ohja geen onbelangrijk detail, we gaan vloerisolatie leggen. als die pur dan via de kruipkelder zou gaan, dan liggen we wellicht de ganse tijd die betonplaten op te warmen via de vloerverwarming??
Bij gewone cementchape moet je minstens 6 à 7 cm hebben voor vloerverwarming, dus dan geraak je er sowieso al moeilijk. PUR spuiten gaat sowieso meestal pas vanaf 3cm à 4cm, je kan ook wel platen leggen van 3cm maar dat is echt veel te laag qua R-waarde voor vloerverwarming.

Wanneer je maar maximaal 3cm of 4cm PUR kan spuiten kom je aan een maximale R-waarde van 1 à 1.33, dat is echt heel laag voor vloerwarming. Men schrijft bij vloerverwarming een R-waarde van 5 voor, wel voor het totale pakket van je vloeropbouw, wat wel heel hoog, er zijn maar weinig opbouwen die dat halen.

Liggen of komen er op je betonplaat leidingen (sanitair of electriciteit)? Want PUR moet ook afgeschraapt worden, als die leidingen slechts in 3cm of 4cm liggen gaat dit normaal gezien ook niet lukken.

Bij anhydriet chape kan je idd met 4cm toekomen, dan heb je nog 5cm PUR, maar ook dat gaat toch heel nipt zijn.

EPS of XPS onder je plaat in de kruipruimte is ook een mogelijkheid, maar is natuurlijk geen oplossing voor je vloerverwarming.

Eventueel kan je kijken naar een minder dikke vloer om zo toch 6cm PUR te kunnen spuiten? Een gietvloer bv.

Gaat wel vrij duur worden dan, 6cm PUR, 4cm anhydriet chape en 1cm gietvloer. Let wel op met die vloeichape mocht je kruipruimte vrij vochtig zijn, dat is niet ideaal daarvoor.
 
Je weet dat je dat kan door op die knop bovenaan te duwen?

Je moet eens in de handleiding kijken, paar keer knop bovenaan ingeduwd houden als hij opstaat terwijl je de slang dicht houd met je hand. Hij "blaast" dan de filter schoon. Niet automatisch, maar nu ook niet zo'n moeilijk werkje.

Ik (allé kindjes vinden dit leuk speelgoed) drukken af en toe eens op deze knop en ik heb die filter één keer uitgeblazen met de compressor maar was (toen) eigenlijk niet de moeite. Bij echt fijn stof gebruik ik wel meestal een zak.
Ik had de handleiding effectief gelezen, maar enkel het geschreven deel dus, wat belachelijk weinig is. De belangrijkste zaken staan enkele afgebeeld helemaal vooraan het boekje, zoals die knop.

Heb die dus laat ontdekt, maar ondertussen na 20x proberen ben ik er toch niet van onder de indruk. Het lijkt me maar een functie om het handmatig uitkloppen hoogstens een minuutje uit te stellen.
 
Heb deze bouwstofzuiger intussen in gebruik genomen door die meteen 8 uur aan een stuk te gebruiken (nieuwbouw stofvrij maken ter voorbereiding van gieten vloerisolatie).

Eerste minuut: amai dat zuigt goed, zo verslavend!
Derde minuut: oei, de zuigkracht is al weg. Even uitschakelen en nakijken.

Na het openen van de behuizing werd meteen duidelijk waarom: de filter moest uitgeklopt worden. Wat een hels routinewerkje. Nu snap ik meteen waarom die duurdere modellen een automatische filterreiniging hebben.

Massa's tijd verloren daarmee. Maar al bij al wel tevreden.

Je weet dat je dat kan door op die knop bovenaan te duwen?

Je moet eens in de handleiding kijken, paar keer knop bovenaan ingeduwd houden als hij opstaat terwijl je de slang dicht houd met je hand. Hij "blaast" dan de filter schoon. Niet automatisch, maar nu ook niet zo'n moeilijk werkje.

Ik (allé kindjes vinden dit leuk speelgoed) drukken af en toe eens op deze knop en ik heb die filter één keer uitgeblazen met de compressor maar was (toen) eigenlijk niet de moeite. Bij echt fijn stof gebruik ik wel meestal een zak.

Altijd ene pakken met klopfunctie.

Ik heb een Nilfisk met klopfunctie, dat verschil is echt groot. Ik had die eens op de verkeerde stand gezet en had het niet door, na een kwartier was de zuigkracht ook plots weg en wist dus niet waarom, stond gewoon op de stand zonder klopfunctie. Op de juiste stand werkt dat ding gewoon continu als een droom.
 
Zou je hier eens een foto van willen delen? Geen spijt dat je hem niet volledig hebt ingesmeten? Voor mij zijn het weghalen van de schouw en het doortrekken van de vloer de twee grootste breekpunten. Momenteel hebben we een L vormig woongedeelte met een verhoogd gedeelte waar de TV hoek is. Nu spant die vloer mooi over de 3 ruimtes, waardoor je een gevoel van eenheid hebt. Als die vloer van de keuken doorgetrokken wordt, heb je precies 2 helften.

Nog enkele aanvullende foto's:

Natuurlijk, ik heb je even op gang geholpen

XKOcoK4.png


Iu7PzPD.jpeg


Raam in de keuken vergroten naar 1 groot raam om maximaal zicht op je (moes-)tuin te hebben.
In de living vloerverwarming en nieuwe vloer dus radiatoren kunnen weg en dat klein raampje kan er volledig uit en plaats maken voor een hi-finity schuifraam met slanke profielen. Houten (sier-)balken aan je plafond in de woonkamer gaan er ook eruit om het iets strakker te maken.

Iets serieuzer: Er is maar 1 iemand die weet of hij het allemaal de moeite waard vindt om een wand af te breken en een poutrel te steken en dat ben jij.
 
Over enkele weken gaan we normaal de badkamer beginnen vernieuwen, alleen weet ik niet wat het slimste is naar verwarming toe: een elektrische radiator die als handdoekenrek dienst doet ook, of een infraroodpaneel?
Badkamer is +-6m2 en wordt maar 10 minuten per dag gebruikt. Radiator kan niet vlak aan de douche geplaatst worden waardoor ik niet weet of infrarood de slimste keuze is of niet.
 
Nadeel van zo'n balken is dat het een gigantische speeltuin is voor spinnen. Moet het in ieder geval nooit van zijn leven nog hebben, hoeveel uren dat ik gespendeerd heb aan spinnewebben aftrekken.
Wij hebben vergelijkbare balken en eerlijk, af en toe hangt daar wel eens een spinneweb aan, maar echt problematisch is dat toch nooit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Nadeel van zo'n balken is dat het een gigantische speeltuin is voor spinnen. Moet het in ieder geval nooit van zijn leven nog hebben, hoeveel uren dat ik gespendeerd heb aan spinnewebben aftrekken.

Wij hebben vergelijkbare balken en eerlijk, af en toe hangt daar wel eens een spinneweb aan, maar echt problematisch is dat toch nooit.
Hier ook niet speciaal last van 😛 niet anders dan elders in huis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
@Plutus hoe kwam je tot dit resultaat. Wij staan op het punt ze wit te schilderen maar dit ziet er ook wel knap uit
Deze hebben we laten luchtgommen.
Het resultaat is uiteraard ook afhankelijk van het type hout. Dit is eik, maar in die tijd was dat vrij courant voor die toepassing dus kans is groot dat het bij jou ook eik is.

De balken hebben we onbehandeld gelaten. De trap bv gaan we ook laten luchtgommen en die gaan we uiteraard wel behandelen.
 
Ik heb een kinderkamer met een houten vloer. die niet mooi is en niet goed afgewerkt. We willen hier laminaat op. Welke ondervloer zou hier best voor dienen? Ik denk dan vooral aan minder kraken van de houten vloer?
 
Ik heb een kinderkamer met een houten vloer. die niet mooi is en niet goed afgewerkt. We willen hier laminaat op. Welke ondervloer zou hier best voor dienen? Ik denk dan vooral aan minder kraken van de houten vloer?
Ik heb sencys ondervloer isoboard onder mijn laminaat op zolder. Daar was de originele vloer ook oud en niet erg egaal. Vangt alles mooi op. Is ook een beetje geluidsdempend, misschien zelfs een tikkeltje isolerend. Kraken heb ik zogoed als niet. Maar voordat ik aan de ondervloer en laminaat ben begonnen heb ik wat rond gelopen en de krakende planken gezocht. Meestal komt kraken voor door loszittende planken. Deze heb ik dan wat vaster gezet met een paar extra nagels.
Een ondervloer gaat weinig tegen kraken doen.
 
VASTGESTELD BOUWKUNDIG ERFGOED

Eenheidsbebouwing
Vastgesteld bouwkundig erfgoed van 14-09-2009 tot heden

MIjn huis is dus historisch erfgoed/beschermde inventaris.

IK zou graag mijn momenteel gemetste voormuurtje (zoals op deze foto)


vervangen door zo'n steenkorf (zelfde hoogte)
1-2-3-box_5.jpg



Een omgevingsvergunning heb ik al zeker nodig, maar mag ik dit eigenlijk wel? Aangezien mijn gevel (hoort voormuurtje daar bij?) beschermd is?
 
Op je vraag kan ik niet antwoorden, maar ik vermoed dat dit toch niet evident zal zijn . Maar; waarom ?

Een muurtje is toch vele malen mooier? Kun je dat niet proper laten maken voor hetzelfde budget?
 
Terug
Bovenaan