De verbouw-topic!

Gisteren de nieuwe badkamer gaan uitkiezen, verkoper adviseerde de elektrische verwarming pas te hangen na herkeuring EPC (nodig voor verbouwlening)?
Wordt dat zo zwaar afstraft?
We hebben ook een pelletkachel als bijverwarming, dan zal dan ook wel gevolgen hebben zeker?
 
Ivm de afbetalingsperiode van Mijn Verbouwlening. Ik zou die graag op de maximale duur van 25jaar willen hebben. Of kunnen ze u verplichten van sneller terug te betalen?
 
Gisteren de nieuwe badkamer gaan uitkiezen, verkoper adviseerde de elektrische verwarming pas te hangen na herkeuring EPC (nodig voor verbouwlening)?
Wordt dat zo zwaar afstraft?
We hebben ook een pelletkachel als bijverwarming, dan zal dan ook wel gevolgen hebben zeker?
Ja, elektrisch verwarmen is absoluut niet zuinig en ecologisch.
Enkel een warmtepomp is elektrisch zuinig verwarmen omdat die ongeveer 350% van z’n energie uit de buitenlucht haalt.

Geen idee hoe een pellet kachel scoort.
 
Ivm de afbetalingsperiode van Mijn Verbouwlening. Ik zou die graag op de maximale duur van 25jaar willen hebben. Of kunnen ze u verplichten van sneller terug te betalen?
Kheb ook 25 j aangevinkt. Ik hoor het wel. Dossier is nog in behandeling

ik ben er 46. Dus zit ook beetje met die vraag
 
Dag allen,

Mijn vriendin en ik (wettelijk samenwonend) zijn net begonnen met een totaalrenovatie van onze woning (elk 50% eigenaar). Om de verbouwingen te overbruggen, huren we sinds 15 november een kleine studio op 500 meter van het huis. Dit om niet enkele maanden in het stof te moeten leven en om sneller door te kunnen doen met de verbouwingen. We hebben hiervoor een huurcontract van een jaar.

Met de indexering van de inkomensgrenzen begin 2023 vallen we nét binnen de laagste inkomenscategorie (hoera!), waardoor we wel wat premies kunnen trekken. Waar we echter vandaag tegenaan liepen is dat we gedomicilieerd moeten zijn op het huis dat we aan het verbouwen zijn, omdat we anders automatisch naar de hoogste inkomenscategorie gaan. We hebben echter onze domicilie nu aangepast naar de studio omdat we een huurcontract hebben als 'hoofdverblijfplaats', maar dit betekent dan dat wij automatisch onder de hoogste inkomenscategorie zouden vallen omdat we er niet wonen. We zijn er echter wel meerdere keren per dag...
De logische redenering is dat we gewoon wachten om al onze premies aan te vragen tot het huurcontract voorbij is, maar dan zitten we niet meer in de laagste inkomenscategorie omdat we tegen dan een nieuw aanslagbiljet ontvangen hebben...
Wat doen wij concreet best in deze situatie om toch de maximale premie te kunnen trekken?

1. Ons domicilie terug aanpassen naar onze woning en hierbij hopen dat de wijkagent wat meegaand is en de verhuurder hier ook niet moeilijk over doet?
2. Tijdelijk niet meer wettelijk samenwonen en elk ons domicilie op een andere plaats zetten? Maar kunnen we dan premies aanvragen aangezien de persoon die dan de premie aanvraagt in principe slechts voor 50% eigenaar is? Heeft tijdelijk niet meer wettelijk samenwonen een impact op fiscaliteit?
3. De mensen van Mijn Verbouwpremie proberen overtuigen dat er voor ons een uitzondering gemaakt wordt? Maar dat is onbegonnen werk vrees ik... Flexibiliteit staat niet in hun woordenboek.
4. Andere opties?

Alvast bedankt voor de feedback :)
 
1.
2 is onmogelijk. 3 ook.

Je hebt nu al de facturen die je wenst in te dienen en de werken zijn volledig uitgevoerd? Overzetten naar het nieuwe huis zodra dat dit het geval is. Ik zou niet weten hoe de verhuurder dit zou te weten kunnen komen. De wijkagent zal zich geen vragen stellen over een snellere terugkeer. Ik heb op 6 weken tijd 2 domiciliewijzigingen aangevraagd, en dat was ook hoe het hoorde volgens de wijkagent. Waar je niet op moet hopen is dat de wijkagent geen kijkje komt nemen in je woonst (is hij in het huurappartement geweest?). Ik heb de indruk dat ze dit toch meestal doen. De woonst moet er dus bewoond kunnen uitzien op dat moment.
 
1.
2 is onmogelijk. 3 ook.

Je hebt nu al de facturen die je wenst in te dienen en de werken zijn volledig uitgevoerd? Overzetten naar het nieuwe huis zodra dat dit het geval is. Ik zou niet weten hoe de verhuurder dit zou te weten kunnen komen. De wijkagent zal zich geen vragen stellen over een snellere terugkeer. Ik heb op 6 weken tijd 2 domiciliewijzigingen aangevraagd, en dat was ook hoe het hoorde volgens de wijkagent. Waar je niet op moet hopen is dat de wijkagent geen kijkje komt nemen in je woonst (is hij in het huurappartement geweest?). Ik heb de indruk dat ze dit toch meestal doen. De woonst moet er dus bewoond kunnen uitzien op dat moment.

Wijkagent is langsgeweest in de studio enkele weken geleden, dus bij ons zouden we in dat geval ons domicilie terugzetten na ongeveer een maand :D. Op dit moment zijn enkel de dakwerken uitgevoerd (zodat we nog dit jaar de zonnepanelen konden plaatsen). Er staat nu niets meer in het huis en is de verwarming ook al weg. De vloeren breken we op korte termijn uit om daarna dan opnieuw op te bouwen. Als de wijkagent dus nu langskomt naar de woning om ons domicilie opnieuw aan te passen, kan de woonst er onmogelijk bewoond uitzien... Dus de wijkagent moet al meegaand zijn om ons domicilie opnieuw te verzetten lijkt me.
 
Je kan sowieso niets aanvragen zonder finale factuur, ik veronderstel dat de meeste werken nog niet opgeleverd zijn voordat je volgende aanslagbiljet er is? Dan zit je toch sowieso met een probleem
Eigenlijk had je beter nooit je domicilie verzet, dan was alles oke.
Het is nu ook niet dat je direct in de hoogste categorie valt. Vraag gewoon de premie als je er terug woont en dan val je toch in de middelste categorie? Het is wel bitter want ik zit zelf met die premies en weet dat alle concrete info slecht zeer laat online stond.

Een eventuele loophole = In 2023 een kind op de wereld zetten :biglaugh:
 
Inderdaad zonder finale factuur kunnen we nog niets aanvragen. Van de dakwerken hebben we die finale factuur nu al, maar voor het volgende definitieve aanslabiljet (komt altijd rond oktober dacht ik) zullen alle werken normaal wel opgeleverd zijn, waardoor we normaal voor alles wel binnen de laagste inkomenscategorie komen.
Achteraf gezien hadden we idd beter ons domicilie nooit verzet, maar daarvoor is het nu het nu te laat vrees ik :( Het enige wat we nog kunnen doen in de hoop dat het goed komt nu is een aanvraag indienen voor domiciliewijziging, en hopen dat de wijkagent zich wat flexibel opstelt... We zijn effectief meerdere keren per dag in onze woning ifv de renovatie, dus op zich kan ik wel perfect pleiten dat ons domicilie daar opnieuw moet komen lijkt me...
 
Ik ben even aan het uitpluizen voor welke premies ik in aanmerking zou komen.

Nu mijn vrouw heeft in 2022 een groot deel ouderschapsverlof gehad, waardoor het belastbaar inkomen een pak lager ligt dan anders, naar welke aanslagjaar wordt er gekeken? Werken worden volgend jaar uitgevoerd.
 
Ik ben even aan het uitpluizen voor welke premies ik in aanmerking zou komen.

Nu mijn vrouw heeft in 2022 een groot deel ouderschapsverlof gehad, waardoor het belastbaar inkomen een pak lager ligt dan anders, naar welke aanslagjaar wordt er gekeken? Werken worden volgend jaar uitgevoerd.
Normaal wordt er steeds gekeken naar het laatste beschikbare aanslagbiljet op het moment van de aanvraag. Als je dus volgend jaar werken plant, en dit jaar is jullie belastbaar inkomen effectief een pak lager waardoor je mogelijks in een lagere inkomenscategorie komt, dan zou ik wachten met de premies aan te vragen tot het nieuwe aanslagbiljet beschikbaar is (van het inkomensjaar 2022).
 
Ik zou de garage willen cementeren , volledig. En nadien gewoon schilderen.
Nu, de garage is niet onderkapt. Dus de onderste stenen kunnen wel vocht opnemen.
Vraag is: kan ik de onderste meter in Mixem Sub zetten en de hoger dan een meter gewoon verderdoen met Mixem Basic?
Of valt dat niet te 'mengen'
Even deze vraag nog eens herhalen, niemand?
 
Binnenmuren in houtskelet; kepers zijn 9cm diep en 40cm breed. Wat zouden jullie hier tussen steken? Knauf acoustifit 90mm of andere ideeën?
 
We hebben besloten dat de woning die we enkele maanden geleden gekocht hebben en in mei of juni vrij zal zijn, een nieuw dak krijgt.

De asbest onderdakenplaten gaan weg, de tegelpannen ook.

Voor onderdakplaten gaan we voor celit 4d, 22m. K ga in januari offertes aanvragen voor het vernieuwen van dak.
Naar t schijnt zijn er zeer lange wachttijden en de prijzen van de dakpannen zullen nog stijgen.

De isolatie plaatsen we zelf (onder de onderdakplaten, deze kunnen niet tussen onderdakplaten en dakpannen, want dan moet ik het schrijfwerk verhogen

Totale oppervlakte van t dak is ongeveer 300 m2.
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn enkele dakwerkers geweest voor een nieuw garagedak (8m wachten omdat het kleine klus was, aardig voor tussendoor of bij slecht weer), maar voor een gewoon dak spraken ze van 2 jaar minstens. Eentje kon sneller (maar rekende het dubbelde voor het garagedak)
 
Klein vraagje. Ik been heel nieuw bij het onderwerp verbouwingen.
Mijn vader heeft dat programma Tiny Houses Battle gezien op VTM.
Hij zegt dat dat misschien iets voor mij kan zijn (het verbouw aspect dan, niet het 'deelnemen-aan-een-programma-aspect').
Ik ben een beetje mijn research aan het doen.
Maar Tiny Houses (THs) lijken me stedenbouwkundig en energietechnisch een soort grijze zone in Vlaanderen (ik heb wat posts op dit forum uitgezocht via de zoekfunctie).
Ook daalt een Tiny House normaal gezien in waarde, terwijl een huis stijgt in waarde.
Een TH verkopen is ook moeilijker dan een normaal huis.

Is een klein huis verbouwen dan financieel beter als een TH?
Ik zie het als een investering, zoals een aantal anderen ook: koop een huis waar er werk aan is, voer zoveel mogelijk zelf uit, en verkoop met een meerwaarde.
 
Klein vraagje. Ik been heel nieuw bij het onderwerp verbouwingen.
Mijn vader heeft dat programma Tiny Houses Battle gezien op VTM.
Hij zegt dat dat misschien iets voor mij kan zijn (het verbouw aspect dan, niet het 'deelnemen-aan-een-programma-aspect').
Ik ben een beetje mijn research aan het doen.
Maar Tiny Houses (THs) lijken me stedenbouwkundig en energietechnisch een soort grijze zone in Vlaanderen (ik heb wat posts op dit forum uitgezocht via de zoekfunctie).
Ook daalt een Tiny House normaal gezien in waarde, terwijl een huis stijgt in waarde.
Een TH verkopen is ook moeilijker dan een normaal huis.

Is een klein huis verbouwen dan financieel beter als een TH?
Ik zie het als een investering, zoals een aantal anderen ook: koop een huis waar er werk aan is, voer zoveel mogelijk zelf uit, en verkoop met een meerwaarde.
Er is geen enkel wettelijk kader, noch in Vlaanderen, noch in Wallonië om je te domiciliëring in een Tiny House.

Dat betekent dus ook dat je er geen hypotheek voor kan krijgen, je het ook niet wettelijk op bouwgrond kan plaatsen,... Het wordt gelijk gesteld met een caravan ipv een huis dus.
 
Klein vraagje. Ik been heel nieuw bij het onderwerp verbouwingen.
Mijn vader heeft dat programma Tiny Houses Battle gezien op VTM.
Hij zegt dat dat misschien iets voor mij kan zijn (het verbouw aspect dan, niet het 'deelnemen-aan-een-programma-aspect').
Ik ben een beetje mijn research aan het doen.
Maar Tiny Houses (THs) lijken me stedenbouwkundig en energietechnisch een soort grijze zone in Vlaanderen (ik heb wat posts op dit forum uitgezocht via de zoekfunctie).
Ook daalt een Tiny House normaal gezien in waarde, terwijl een huis stijgt in waarde.
Een TH verkopen is ook moeilijker dan een normaal huis.

Is een klein huis verbouwen dan financieel beter als een TH?
Ik zie het als een investering, zoals een aantal anderen ook: koop een huis waar er werk aan is, voer zoveel mogelijk zelf uit, en verkoop met een meerwaarde.
Als het is als investering, 100% gewoon klein huis of appt;

Tiny house enkel als
- Je op een unieke locatie wilt wonen (bos / natuur / recreatie gebied, zeer afhankelijk per gemeente qua regelgeving)
- Wilt sparen voor een paar jaar & zelf kan bouwen (ons tiny house gebouwd voor < 15k bvb, op die vtm reeks vragen ze al 40k+)
- In wallonie zijn recent iets duidelijkere regels & wetgevingen rond tiny houses, maar in vlaanderen eigenlijk niet
- Je een firma hebt die ze bouwt & meteen verkoopt, momenteel een hype rond, al mindert het al serieus met de crisis
- Je vrienden / familie / grond hebt waar je kan gaan staan
 
Een Tiny House is toch een hype die ik niet begrijpen kan.

In Vlaanderen krijgen we steeds weer een veeg uit de pan omdat we moeten verdichten, zorgvuldiger omgaan met ruimtelijke ordening, enz. Een Tiny House is totaal niet duurzaam omdat iemand die nutsleidingen naar afgelegen gebied moet betalen en je vaak nog steeds afhankelijk bent van een auto.

Als je toekomt met een kleine oppervlakte is de meest duurzame manier van wonen een studio in een groot appartementsblok met veel gemeenschappelijke delen in een stad waar je alles te voet, met de fiets, of het openbaar vervoer doet. Maar dat presenteert natuurlijk niet zo fancy in een boekje.
 
Terug
Bovenaan