De verbouw-topic!

... en geen haar op mijn hoofd dat in een appartementsblok in een kleine studio midden in de stad zou willen wonen?
Akkoord, maar dat is ook het punt niet hé. Ik stel gewoon vast dat het concept in trek is bij veel geitenwollensokken die denken dat ze duurzaam bezig zijn.

Nog een fun fact: veel kampeerterreinen voor die (sta)caravans worden geregeld via een VME, en zodus is er ook een syndicus die vergaderingen organiseert, net zoals in een appartementsblok. Over de gemeenschappelijke delen (vaak de nutsleidingen op het terrein) heb je dus dezelfde gezellige discussies als in een appartementsblok (= de buren kunnen elkaars bloed drinken).

Doe mij maar 30m2 in de vrije natuur, met mooi zicht, veel buiten ruimte, etc. Dan is die afweging qua ruimte het waard, net omdat je die buiten ruimte hebt.
Ik ga in de zomer en winter ook graag naar de Alpen, maar daarom wil ik nog niet in een veredeld tuinhuis wonen. Dan huur je een grote chalet met vrienden of ga je op hotel waar alle faciliteiten voorzien zijn.

Ook onzin he. Waar hebben ze ondertussen nog geen elec of water in België? Een kabel nog 100m verder trekken kost niets & stoort niets.
Euh, jij lijkt deze reportage gemist te hebben? Doe die kaart van de VMM maar eens open om te zien hoeveel rode puntjes er nog op staan.

En dat is dan nog maar Vlaanderen. In Wallonië, waar zoiets toch beter in de markt ligt wegens de open ruimte, is de situatie nog veel erger. Riolering is namelijk heel duur om aan te leggen. In Vlaanderen gaat zowat de helft van het milieubudget er naartoe (dixit bouwmeester) en net daarom wil men verdichten omdat de kost per meter dan naar beneden kan, in plaats van elke boshut te moeten aansluiten.

En meestal zijn die dingen zelfs volledig off grid dus maakt het al helemaal niet uit. Dus duurzaamheid ten top.
Dit durf ik sterk te betwijfelen. Hoe voorzie je in zoiets klein hernieuwbare energie? Veel zonnepanelen ga je niet leggen. Wat met waterzuivering? Van zodra je dat allemaal volgens het boekje gaat doen, zal het budget niet meer zo Tiny zijn.
 
Akkoord, maar dat is ook het punt niet hé. Ik stel gewoon vast dat het concept in trek is bij veel geitenwollensokken die denken dat ze duurzaam bezig zijn.

Nog een fun fact: veel kampeerterreinen voor die (sta)caravans worden geregeld via een VME, en zodus is er ook een syndicus die vergaderingen organiseert, net zoals in een appartementsblok. Over de gemeenschappelijke delen (vaak de nutsleidingen op het terrein) heb je dus dezelfde gezellige discussies als in een appartementsblok (= de buren kunnen elkaars bloed drinken).


Ik ga in de zomer en winter ook graag naar de Alpen, maar daarom wil ik nog niet in een veredeld tuinhuis wonen. Dan huur je een grote chalet met vrienden of ga je op hotel waar alle faciliteiten voorzien zijn.


Euh, jij lijkt deze reportage gemist te hebben? Doe die kaart van de VMM maar eens open om te zien hoeveel rode puntjes er nog op staan.

En dat is dan nog maar Vlaanderen. In Wallonië, waar zoiets toch beter in de markt ligt wegens de open ruimte, is de situatie nog veel erger. Riolering is namelijk heel duur om aan te leggen. In Vlaanderen gaat zowat de helft van het milieubudget er naartoe (dixit bouwmeester) en net daarom wil men verdichten omdat de kost per meter dan naar beneden kan, in plaats van elke boshut te moeten aansluiten.


Dit durf ik sterk te betwijfelen. Hoe voorzie je in zoiets klein hernieuwbare energie? Veel zonnepanelen ga je niet leggen. Wat met waterzuivering? Van zodra je dat allemaal volgens het boekje gaat doen, zal het budget niet meer zo Tiny zijn.
Je praat zo langs de kwestie dat het duidelijk is dat je aan het haten bent om te haten.

Studio > Tiny house > Appartement > Rijwoning > Vrijstaande woning qua sustainability in het algemeen en afhankelijk van omstandigheden ja. Dan is een tiny house toch helemaal geen slechte keuze. Al zet je appartement op 2, dan zijn ze nog meer "sustainable" dan +50% van de belgen. Met de sidenote dat jij die sustainability er bij hebt zitten sleuren en dat dit in gesprekken echt niet bij de hoofdredenen hoort dat mensen dit doen.

Diegene die duurzaam willen zijn kunnen perfect off grid, google het gewoon eens, zo moeilijk is het niet hoor, ja kost wat meer dan maar ook niet te zot. De rest van uw bericht is zo onnuttig & persoonlijk anekdotisch dat ik er niet op in ga;

Dus ik verplicht u niet om off grid in een tiny house te wonen & gij verplicht mij niet om in een studio in een stad te hokken :)
 
K wil het dak vernieuwen van de woning die we gekocht hebben en waarvan de akte wellicht in juni zal verlijden.

Als antwoord op 1 van de mails die ik verstuurd naar dakwerkers (wil graag offertes). Vraagt deze firma of ik hem de nodige foto's en documenten kan doorsturen voor t opstellen van een offerte.
Hoe kan men een deftige offerte maken van een dak zonder er iemand is langsgekomen om dit op te meten, te bekijken?
 
K wil het dak vernieuwen van de woning die we gekocht hebben en waarvan de akte wellicht in juni zal verlijden.

Als antwoord op 1 van de mails die ik verstuurd naar dakwerkers (wil graag offertes). Vraagt deze firma of ik hem de nodige foto's en documenten kan doorsturen voor t opstellen van een offerte.
Hoe kan men een deftige offerte maken van een dak zonder er iemand is langsgekomen om dit op te meten, te bekijken?
Het zal in deze vast om een tijdelijke offerte gaan. Voor de exacte afmetingen zullen ze nog moeten langskomen, maar zo heb jij al een offerte van Firma X en hopen ze dat je snel voor hen kiest.
 
Hier zijn enkele dakwerkers geweest voor een nieuw garagedak (8m wachten omdat het kleine klus was, aardig voor tussendoor of bij slecht weer), maar voor een gewoon dak spraken ze van 2 jaar minstens. Eentje kon sneller (maar rekende het dubbelde voor het garagedak)
Wat? We gaan met Dural in zee voor een compleet nieuw dak en die gaven een geschatte doorlooptijd van 6 maand.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben wel enkel lokale mensen over de vloer gehad, zo van die mannen die nergens adverteren en puur van mond op mond leven.
Als we op 6 maand een ander dak wouden, ging dat ongetwijfeld ook.
 
K wil het dak vernieuwen van de woning die we gekocht hebben en waarvan de akte wellicht in juni zal verlijden.

Als antwoord op 1 van de mails die ik verstuurd naar dakwerkers (wil graag offertes). Vraagt deze firma of ik hem de nodige foto's en documenten kan doorsturen voor t opstellen van een offerte.
Hoe kan men een deftige offerte maken van een dak zonder er iemand is langsgekomen om dit op te meten, te bekijken?
Als er plannen zijn van die woning, aangevuld met foto's én de nodige attesten zoals asbest-attest en EPC, dan is een offerte daarvoor opmaken echt geen rocket science hoor.

Zelfs die plannen zijn niet echt nodig als men de afmetingen en volumes kent.
 
K wil het dak vernieuwen van de woning die we gekocht hebben en waarvan de akte wellicht in juni zal verlijden.

Als antwoord op 1 van de mails die ik verstuurd naar dakwerkers (wil graag offertes). Vraagt deze firma of ik hem de nodige foto's en documenten kan doorsturen voor t opstellen van een offerte.
Hoe kan men een deftige offerte maken van een dak zonder er iemand is langsgekomen om dit op te meten, te bekijken?

Verschillende dakwerkers bij ons over de vloer gehad waarvan bijna geen enkel iets gemeten heeft. Die mannen tellen het aantal dakpannen en weten meteen over welke oppervlaktes ze spreken.
 
Op basis van wat kies je een architect?
Hier zijn er enkele langs geweest, me 2 je hebben we een goed gevoel.
Hun offerte is ongeveer hetzelfde qua prijs, enkel de ene is wat gedetailleerder dan de andere...

Beide hebben ook de beste fotos op hun fb staan, beide krijgen goeie feedback in plaatselijke "ge zijt van..." Paginas...
 
Op basis van wat kies je een architect?
Hier zijn er enkele langs geweest, me 2 je hebben we een goed gevoel.
Hun offerte is ongeveer hetzelfde qua prijs, enkel de ene is wat gedetailleerder dan de andere...

Beide hebben ook de beste fotos op hun fb staan, beide krijgen goeie feedback in plaatselijke "ge zijt van..." Paginas...

Geen ervaring met een architect maar in de toekomst wel ééntje nodig, en deze topic is wel interessant:


Via de zoekfunctie vind je nog resultaten.
 
Vanaf nieuwjaar zal het waarschijnlijk niet meer renteloos zijn, dat werd mij toch verteld ...

Kiezen jullie voor het inkorten van de termijn of het verminderen van de maandelijkse aflossing wanneer premies verrekend worden?

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/lenen/mijn-verbouwlening

Belangrijk detail:


Wettelijk rente definitie:




Dus 2,858% december 2022 afronden naar het hoger gelegen kwart percent, ik vermoed 3% dan.
+2% geeft 5%.

Dus bij de Mijn verbouwlening zal volgend jaar !voor nieuwe aanvragen! dan ergens een aanpassing komen van 5% - 3% dus 2% rentevoet.

Fuck fuck fuck!!!


Ik "moest" wachten op onze eindafrekening energie omdat die bij de aanvraag moet zitten. De afrekening van december 2021 leek me nutteloos.
Nu heb ik ook een bewijs van betaling van voorschot energie nodig. Maar laatste bruikbare (dus volledige, zonder korting overheid) is het voorschot van Oktober.
We zijn nu veranderd van leverancier en hun eerste voorschotfactuur krijgen we pas rond 7/01.

Voor de rest zit alles klaar om op te sturen. (Uitgezonderd de foto's van de situatie voor de werken).


Mijn overdenken en uitstelgedrag gaan me dus 13.000€ kosten. :wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash::wallbash:



Voor wie de aanvraag digitaal (via mail) gedaan heeft. Al die bestanden samen zijn toch veel te groot om via mail te versturen. Hebben jullie die ergens geüpload en de link meegegeven?
Of gewoon alles in een grote envelop en met de post opgestuurd / zelf binnengestoken?
 
Gisteren de nieuwe badkamer gaan uitkiezen, verkoper adviseerde de elektrische verwarming pas te hangen na herkeuring EPC (nodig voor verbouwlening)?
Wordt dat zo zwaar afstraft?
We hebben ook een pelletkachel als bijverwarming, dan zal dan ook wel gevolgen hebben zeker?

Is een EPC herkeuring nodig? Is da (weer) een van de voorwaarden waar ik overgekeken heb?




En ander vraagje, als de lening wordt goedgekeurd op basis van een offerte (dak) met 12cm isolatie, maar de effectieve factuur is voor 10cm isolatie. Is dat een probleem?
 
Is een EPC herkeuring nodig? Is da (weer) een van de voorwaarden waar ik overgekeken heb?
Heb er dan ook over gekeken.
Nu, zit nog maar in de eerste fase, dus nog ni grondig gecheckt.

Maar 't lijkt me wel vreemd. Ge kunt een renovatielening aan gaan voor uw elektriciet. Waarom zou je daar je EPC moeten laten keuren?
 
Iemand hier ervaring met het tekenen van aanzichten van de gevel. Ik loet deze hebben voor de vergunningsaanvraag voor de gevelisolatie+crepi deze zomer. Tot nu toe librecad gevonden, maar heb totaal geen ervaring met dat programma.
 
Terug
Bovenaan