De verbouw-topic!

Voegen uitslijpen van een buitenzijmuur en terug vullen is gepast in dit seizoen ? Buurman andere kant (bij hem is dat een binnenmuur van een bijbouw) heeft vocht op 1 vierkante meter. Of laten uitdrogen in de lente en dan pas doen ?
 
Ik wil ledstrips in ledprofielen hangen onder onze carport. Iemand reeds gedaan en die materiaal/websop kan adviseren? Ken wel wat van elektriciteit maar led strips is me nog vreemd
 
Het past in veel topics, maar ik ga het hier toch nog een keer proberen te zetten om ideeën te krijgen voor een plan van aanpak.

Wij wonen sinds kort in een woning gebouwd in 2006. Isolatiestandaarden dus ook vanuit die periode. Ik verwacht daar dus van: het huis is geïsoleerd maar is natuurlijk geen nieuwbouw. We halen 141 qua EPC maar dit heeft te maken met de zonnepanelen die er liggen en een klein stukje minpunten omwille van een gashaard in een ingebouwd meubel. We gebruiken die gashaard amper of niet.
De ramen hier zijn dubbel glas, met houten profielen. Er is géén ventilatiesysteem: dat wil zeggen geen roosters in ramen of zelf afzuiging in de badkamer. De droogkast/wasmachine staat in berging maar heeft geen ventilatie naar buiten.

Doorheen het huis merken wij vaak condens op op quasi alle ramen. Van de kleine raampjes in de voordeur/gastenwc in de gang, tot in de leefruimte aan de schuifraam. De slaapkamers zowel 's ochtends na het slapen als doorheen de dag. We proberen elke dag ongeveer een uur te verluchten maar dat helpt natuurlijk niet om alle condens weg te krijgen.

Ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn, en hoe ik naar de oorzaak kan gaan. Ik heb al een afspraak voor offerte om een ventilatiesysteem D te plaatsen maar ik ben niet zeker dat dat alles gaat oplossen. Het kan ook zomaar zijn dat onze ramen dubbel glas zijn en dus altijd vocht zullen aantrekken. Iemand hier tips wat ik kan doen, en of ik bijvoorbeeld een ander bedrijf moet inschakelen om daar een inschatting van te maken?
 
De condens zit langs binnen, right?
Wij hadden in onze vroegere woonst ook wel condens langs binnen maar enkel in de slaapkamer (en aluminum kozijnen uit '98, gigantische koudebruggen).
Een ventilatiesysteem D is nu wel echt een zware investering. Ik zou betonboringen laten doen in waskot en badkamer (aangezien dit de vochtproducerende ruimtes zijn), en ventilatieroosters laten plaatsen met mechanische afzuiging.
Is er schimmelvorming op dagkanten of in de badkamer?
 
De condens zit langs binnen, right?
Wij hadden in onze vroegere woonst ook wel condens langs binnen maar enkel in de slaapkamer (en aluminum kozijnen uit '98, gigantische koudebruggen).
Een ventilatiesysteem D is nu wel echt een zware investering. Ik zou betonboringen laten doen in waskot en badkamer (aangezien dit de vochtproducerende ruimtes zijn), en ventilatieroosters laten plaatsen met mechanische afzuiging.
Is er schimmelvorming op dagkanten of in de badkamer?
Yes yes. Condens zit langs binnen.

Schimmel is het nog niet. Op de deuren durft het wel gebeuren aan de schuifraam.
Er is ook een kruipkelder met 12cm water in. Naar de kruipkelder toe is er een gat in de gang, maar dat is afgewerkt met gewoon een houten plaat :unsure: .
Het waskot grenst niet naar een buitenmuur. Dus geen idee hoe ik daar anders vocht weg krijg. Badkamer gaat idd wel zeker ventilatie moeten krijgen.
 
Waskot: mechanische ventilatie via de kruipruimte?
Wordt de kruipruimte geventileerd? Ik vermoed dat dat de boosdoener is.
Meet ook es de vochtigheid van de muren.
 
Waskot: mechanische ventilatie via de kruipruimte?
Wordt de kruipruimte geventileerd? Ik vermoed dat dat de boosdoener is.
Meet ook es de vochtigheid van de muren.
Aan de kruipruimte zijn 4 gaten (2 vooraan, 2 achteraan) die vrij zijn. Dus er is wel ventilatie maar natuurlijk geen mechanische.

De condens is effectief tot op het bovenste verdiep te merken. Kan dat allemaal van de kruipruimte komen? De muren heb ik al een keer gecontroleerd en daar werd geen vocht gemerkt.
 
Ik zou de garage willen cementeren , volledig. En nadien gewoon schilderen.
Nu, de garage is niet onderkapt. Dus de onderste stenen kunnen wel vocht opnemen.
Vraag is: kan ik de onderste meter in Mixem Sub zetten en de hoger dan een meter gewoon verderdoen met Mixem Basic?
Of valt dat niet te 'mengen'
 
Voor onze renovatie vraag ik me af of het volgende genoeg zou moeten zijn voor categorie C te bereiken:

Ons huis is niet gestript omdat het al dubbel glas heeft en nog erg goed is met betonnen vloeren en marmeren inkomhal met vaste trap tot derde verdiep (zijnde zolder).

Maar we gaan wel volgende doen (naast een nieuwe keuken en badkamer):

  • HR-glas voor gerenoveerde aanbouw (schuifraam + glazendeur + achterdeur vervangen door smal venster).
  • Nieuwe voordeur (huidige dubbele voordeur heeft loodglas en tocht langs alle kanten).
  • Isolatie aan zuidkant want daar is nog geen, ook geen spouwmuur. Rest van de woning heeft wel een spouwmuur.
  • Onderdak en nieuw dak en op zolder drie vensters vervangen door HR-glas.
  • Vloer isoleren via de kelder. Niet het ganse huis is onderkelderd, enkel de woonkamer.
  • Zonnepalen
  • Vrijstaande garage isoleren want hier komt nog een extra badkamer en lounge.
  • Systeem C+
Binnen 10 jaar
  • Gevelstenen verwijderen, isolatie steken en nieuwe gevelsteen.
  • HR/drievoudig-glas overal steken (dit doen we niet nu omdat het glas van 1990 is en we erg veel glas hebben).
Optie:
  • Vloerverwarming in aanbouw
  • Geothermische warmtepomp
  • Batterij

Met deze dingen denk ik dat we goed zitten.
 
Ik moet ook naar C, woonst 1977.
Ondernomen of besteld maar nog uit te voeren:
- Zoldervloerisolatie
- Condenserende gasketel (van mazout)
- Zonnepanelen
- 3 dubbelglas (meerprijs was absolute peanuts, 1k op 15 ramen) en hyperisolerende profielen


Als uw dak nog in oke staat is, zou je kunnen overwegen om eerst de zoldervloer te isoleren en het dakbudget ergens anders in te stoppen (nieuw glas of muurisolatie? Zo hebben wij het ook gedaan, wij dachten ook asap ons asbestdak te verwijderen maar onze dakwerker/nonkel verklaarde ons goed zot. Dak is nog in zeer goeie staat dus nog een hele tijd zo laten. En dan twee keer langs de verbouwpremiekassa passeren 🙃 Wij kozen dus om eerst de ramen te doen (wel nog enkele met enkel glas, en dubbel glas medio jaren '80)

Uw vrijstaande garage isoleren heeft volgens mij geen invloed op uw EPC. Please correct me if i'm wrong, want anders moet ik daar ook werk van maken :biglaugh:
 
Heeft iemand ervaring met knauf acoustifit?
We zijn bezig met een aanbouw (HSB) in 2 verdiepen waarbij er boven nieuwe kamers zijn aangebouwd. Ik dacht om de tussenwanden te voorzien van bovenvermelde isolatie, daar tegen OSB en gyproc. Merci!
 
Ik moet ook naar C, woonst 1977.
Ondernomen of besteld maar nog uit te voeren:
- Zoldervloerisolatie
- Condenserende gasketel (van mazout)
- Zonnepanelen
- 3 dubbelglas (meerprijs was absolute peanuts, 1k op 15 ramen) en hyperisolerende profielen


Als uw dak nog in oke staat is, zou je kunnen overwegen om eerst de zoldervloer te isoleren en het dakbudget ergens anders in te stoppen (nieuw glas of muurisolatie? Zo hebben wij het ook gedaan, wij dachten ook asap ons asbestdak te verwijderen maar onze dakwerker/nonkel verklaarde ons goed zot. Dak is nog in zeer goeie staat dus nog een hele tijd zo laten. En dan twee keer langs de verbouwpremiekassa passeren 🙃 Wij kozen dus om eerst de ramen te doen (wel nog enkele met enkel glas, en dubbel glas medio jaren '80)

Uw vrijstaande garage isoleren heeft volgens mij geen invloed op uw EPC. Please correct me if i'm wrong, want anders moet ik daar ook werk van maken :biglaugh:
Dak ligt vast om aan te pakken. Is een must. Geen onderdak nog isolatie. Het is bijna alsof er geen dak is.
 
iemand hier ervaring met "dark grey" glas? we hebben dat laten plaatsen maar je kan echt nog heel hard binnenkijken. valt dik tegen :(
 
iemand hier ervaring met "dark grey" glas? we hebben dat laten plaatsen maar je kan echt nog heel hard binnenkijken. valt dik tegen :(
Glas laat altijd zicht door van de heldere kant naar de donkere kant en dan kan je er dus ook doorkijken. Alleen overdag als er geen licht brand kan je daar niet of moeilijk doorkijken.
Enige wat helpt tegen inkijk is gezandstraald glas.
 
Terug
Bovenaan