De verbouw-topic!

Iemand hier ervaring met het tekenen van aanzichten van de gevel. Ik loet deze hebben voor de vergunningsaanvraag voor de gevelisolatie+crepi deze zomer. Tot nu toe librecad gevonden, maar heb totaal geen ervaring met dat programma.
Voor mijn aanbouw heb ik de aanzichten in google sketchup gemaakt.
 
Vorig jaar hebben wij een halfopen huis gekocht met bouwjaar 2004. Volgens het EPC attest (B) hebben wij het volgende:
- Dak isolatie (vloer zolder) 10 cm -> volgende week zullen we naast deze isolatie 18cm glaswol aanbrengen (dak)
- Overal HR-glas 2
- Gevel 4 cm XPS
- Vloer 3 cm EPS
- 2 ventilatieroosters beneden in de woonkamer. Boven zijn er geen roosters.

Naast de extra dakisolatie twijfelen we of we onze spouw misschien extra kunnen isoleren en aan mechanische ventilatie type C+ in de badkamer en keuken (mits we geen grote afbraak werken hiervoor moeten doen).

Eerlijk gezegd ken ik niets van isolatie dus is mijn vraag of spouwmuurisolatie een slim idee is?

De mechanische ventilatie is denk ik een must in de badkamer want nu is er daar niets van ventilatie behalve een raam dat we open zetten tijdens het douchen.
 
Laatst bewerkt:
We hebben besloten dat de woning die we enkele maanden geleden gekocht hebben en in mei of juni vrij zal zijn, een nieuw dak krijgt.

De asbest onderdakenplaten gaan weg, de tegelpannen ook.

Voor onderdakplaten gaan we voor celit 4d, 22m. K ga in januari offertes aanvragen voor het vernieuwen van dak.
Naar t schijnt zijn er zeer lange wachttijden en de prijzen van de dakpannen zullen nog stijgen.

De isolatie plaatsen we zelf (onder de onderdakplaten, deze kunnen niet tussen onderdakplaten en dakpannen, want dan moet ik het schrijfwerk verhogen

Totale oppervlakte van t dak is ongeveer 300 m2.
Welke regio?
 
Kleine tip,

Ik moest bij een rijwoning, naar de voordeur (inkomhal). Een kast bouwen om volgende weg te werken,

gasmeter kwam onderaan binnen, middenhoogte brievenbus, daarboven een nieuwe elektriciteitskast +telenet kastjes.

Inplaats van zelf iets te liggen bouwen/afkasten. Gewoon een ikea PAX kast van 70x36x236 gekocht en netjes geinstaleerd. Voor 150€ afgewerkt, lekker strak zonder te moeten schilderen.
 
Wij zijn van plan om ons dak dit weekend verder te isoleren, maar hebben hier nog een domme vraag bij. Concrete situatie: er zit op dit moment zo'n 12 cm glaswol. De bedoeling is dat er nog 12 cm glaswol bijkomt. De eerste stap is uiteraard het bestaande dampscherm voldoende doorprikken. Daarna zullen we de kepers moeten uitlengen. Echter zijn de geleverde kepers 14 cm (dus 2 cm te breed). Nu vroegen wij ons af of we die kepers allemaal wat moeten bijzagen zodat het ook 12 cm breed is? Of kunnen we de kepers toch gewoon behouden en kan het geen kwaad als er een (stilstaande) luchtlaag is tussen de isolatie en het nieuwe dampscherm?
Alternatief kunnen we ook de huidige kepers behouden en toch trachten aan te sluiten tegen de isolatie, maar dat lijkt me ongelooflijk prutswerk omdat we dan rond iedere keper heen moeten werken.
Wat zouden jullie doen? De kepers bijzagen (toch wel wat extra werk), of niet? En waarom?
 
Bij onze verbouwing enkele jaren geleden hebben wij een achterbouw gezet.

Aan de achtergevel van het hoofdgebouw werd niets gedaan. Nu zitten we echter met doorslaand vocht op die achtergevel. Behandeling met hydrofuge heeft wel deels geholpen, maar niet volledig. De gevel heeft ook zijn beste tijd gehad.

Om het vocht volledig aan te pakken en het bijkomend voordeel van isolatie te hebben, dachten we aan crepi.

Iemand ervaring mee? En wat de voor/nadelen zijn en waar we zeker rekening mee moeten houden bij offertes?

Edit: moest iemand aanbevelingen hebben regio West-Vlaanderen...
 
Wij hebben hier ook soms vocht binnen als het slagregent.
Huis is van 1970 en de achtergevel is ook in trieste staat.

Ik denk soms dat het gewoon door de steen trekt en zo naar beneden sijpelt, komt binnen via een raam die op de buitenmuur geinstalleerd staat, dus als het langs de binnenkant van de buitenmuur zou doorsijpelen door over verzadiging kan het wel langs daar komen.
 
Toch nog even een PSA waar ik van achterover blijf vallen. "Vraag meerdere offertes"

Onder begeleiding van interieur architect, aannemer, en incl bezoeken om kwaliteit te checken 3 offertes binnen gehad voor keuken en badkamer.

- 40k
- 65k
- 108k

Quasi identiek qua timings, expertise, etc. Maf gewoon.
 
Eerste offerte voor nieuw dak.
Ik vroeg hem toen hij kwam opmeten, een ruwe schatting. Hij zei tussen de 30 a 40k.
Offerte is 68k.
En op de offerte staat er wel wat hij zal gebruiken maar nergens een prijs voor een bepaald produkt. Enkel 1 totale prijs. Hiermee kan ik ook niet echt vgl of hij er veel winst op maakt. En ook staat kiet bij wel dak of legpannen hij gebruikt.. enkel de naam 'legpannen'..
3 dakwerkers gekomen, iedereen zei tussen de 2 a 3 weken werk bij het komen opmeten en nu staat er bij de eerste, 4 weken werk met 3 personen. Hij pakt wel een zeer grote marge.
 
Hier wat offertes gevraagd voor de ramen. Goedkoopste rond de 4k. Duurste, 15k. Allemaal voor hetzelfde. Toch altijd wat met die verschillende bedrijven.
 
Hier wat offertes gevraagd voor de ramen. Goedkoopste rond de 4k. Duurste, 15k. Allemaal voor hetzelfde. Toch altijd wat met die verschillende bedrijven.
Goed de u-waardes vergelijken. Zowel van het glas als het kozijn. Hang en sluitwerk kan ook een groot verschil op zitten. De goedkoopste heeft misschien lelijke fragiele klinken en mottige scharnieren.
Werkt de ze het buitenschilderwerk af en hoe, met wat. Is het verwijderen + afvoeren bij beide inbegrepen. Etc etc
Offertes zijn niet altijd 1 op 1 te vergelijken.
 
Goed de u-waardes vergelijken. Zowel van het glas als het kozijn. Hang en sluitwerk kan ook een groot verschil op zitten. De goedkoopste heeft misschien lelijke fragiele klinken en mottige scharnieren.
Werkt de ze het buitenschilderwerk af en hoe, met wat. Is het verwijderen + afvoeren bij beide inbegrepen. Etc etc
Offertes zijn niet altijd 1 op 1 te vergelijken.
Nee klopt. Heb het nog eens vergeleken en de u waardes komen wel overeen uit, maar de diktes van beglazing buitenkant dan weer. Dat nog op elkaar laten afsem en dan is het weer iets makkelijker. Weer een oefening, maar daar komen we wel uit. Merci voor de tip.
 
Terug
Bovenaan