De verbouw-topic!

Wees gerust, ondanks dat alle prijzen de lucht in gegaan zijn, hebben veel aannemers het nog altijd enorm druk. Tevens is een verbouwing van 44K voor jullie misschien veel geld, maar er zullen veel aannemers zijn die het de moeite (bijna) niet vinden. Wij maken daar zelfs al geen prijs voor omdat het te klein is.

Het zou voor de tweede helft van het jaar zijn. Dus die verhalen van minder werk zijn eerder Broodjeaapverhalen? Ik spreek sowieso geen grote aannemers aan.

Het probleem is doorgaans toch bij kleinere aannemers dat de zaakvoerder meestal zelf op de werf staat én zelf nieuwe contacten moet opvolgen en offertes moet opmaken. Die hebben daar heel vaak gewoon te weinig tijd voor én het is ook gewoon niet hun favoriete bezigheid.

Ze zien heel vaak het nut niet om offertes te maken voor dergelijke budgetten waarbij de klant gaat vergelijken en ze mss maar 1 kans op 3 of 4 hebben om het werk binnen te halen. Vaak is de complexiteit van het werk en dus het opstellen van hun offerte daar ook een factor. Kunnen ze dat snel berekenen of kruipt daar veel tijd in. Aan de prijzen en vooral prijsschommelingen van vandaag is dat vaak echt een probleem, vroeger was dat veel meer ramen en met de natte vinger werken.

Ik begrijp dat zoiets als mogelijke klant vreemd klinkt en lastig is, maar ze steken liever tijd in een contact dat bij hen via via binnenkomt en quasi zeker met hen gaat (ver)bouwen, dan offertes op te maken voor "shoppers".

Onze plakkers...
Wij hadden een mooie authentieke bakstenen wand die we niet willen pleisteren. Omdat onze plakkers het te druk hebben hebben ze wat onderaannemers ingehuurd die amper weten waar ze mee bezig zijn. Ze hebben die muur totaal niet beschermd, waardoor die vol spatten plaksel hing.

Dan had onze hoofdaannemer hen gezegd dat ze die muur moesten proper maken, waarop ze niets beters gevonden hebben dan er met de vlakslijper over te gaan en er nog eens goed met water op te spuiten.
Resultaat: textuur van bakstenen op talloze plekken aangetast, en overal bleke vlekken van plaksel dat nu nog dieper in de stenen is doorgedrongen.

Dat wordt een enorme taak om die muur (8 meter lang) er weer een beetje deftig te laten uitzien, als we het al goed gaan krijgen tout cours.

Onze saga is toch min of meer goed afgelopen. De muur werd op kosten van de plakfirma gezandstraald.

Muur vooraf:

Muur na 'opkuiswerk' plakkers:

Muur na zandstralen:

Een beetje jammer dat de muur nu zo 'clean' is geworden, het oude verweerde vond ik best mooi. Maar alleszins een pak beter dan wat die plakkers hebben achtergelaten.

@Dexels @stungunner
Alle begrip hiervoor, maar wat de reden ook is voor geen offerte te willen maken, het moet direct worden doorgegeven aan de klant dat ze die opdracht niet zullen aannemen. Want dan kan de 'shopper' voort met zijn of haar bouwproject ipv in limbo te zitten omdat aannemers geen admin willen doen. Start dan geen bedrijf op, he.

@Dexels @stungunner
Alle begrip hiervoor, maar wat de reden ook is voor geen offerte te willen maken, het moet direct worden doorgegeven aan de klant dat ze die opdracht niet zullen aannemen. Want dan kan de 'shopper' voort met zijn of haar bouwproject ipv in limbo te zitten omdat aannemers geen admin willen doen. Start dan geen bedrijf op, he.
Uiteraard, communicatie is daarin zeker belangrijk. Maar ook daar, vaak zijn de zaakvoerders eerder goede stielmannen dan vlotte praters.

Nuja, het is ook geval per geval hé. Bij sommigen gaat het zijn omdat ze echt geen tijd hebben en overvol zitten qua werk, bij anderen kan het evengoed onkunde of luiheid zijn.

Ik ken zo ook iemand, heeft een houtskeletbouw bedrijfje overgenomen enkele jaren geleden. Ik stuur die een contact door voor een aanbouw die voor mij te klein is. Ik vraag die enkele dagen later of er iets is uitgekomen. Zijn antwoord: " ja nee hé, die wou dat ik offerte opmaakte, zo werkt het niet hé, die moet eerst toezeggen en dan geef ik een prijs...". Die was dus net begonnen en had op dat moment bijna geen werk. Ik heb hem dan ook geen contacten meer doorgestuurd en ondertussen gaat hij stoppen met zijn bedrijfje "omdat het niet van de grond komt". :sarcastic:

Ik ken zo ook iemand, heeft een houtskeletbouw bedrijfje overgenomen enkele jaren geleden. Ik stuur die een contact door voor een aanbouw die voor mij te klein is. Ik vraag die enkele dagen later of er iets is uitgekomen. Zijn antwoord: " ja nee hé, die wou dat ik offerte opmaakte, zo werkt het niet hé, die moet eerst toezeggen en dan geef ik een prijs...". Die was dus net begonnen en had op dat moment bijna geen werk. Ik heb hem dan ook geen contacten meer doorgestuurd en ondertussen gaat hij stoppen met zijn bedrijfje "omdat het niet van de grond komt". :sarcastic:
the force is not strong with this one

Ik heb zelf net een renovatie achter de rug en mijn grootste ergernis was dat de werken vele maanden langer geduurd hebben dan voorzien, niet door materialen tekort, maar door beloftes die gemaakt werden en niet werden nagekomen. Nogmaals, ik heb alle begrip voor het moeilijke werk en moeilijke planning, maar maak daar aub geen beloftes over. Sommige aannemers deden dat steevast niet, en ook al is het frustrerend om als geen datum van plaatsing te krijgen, zulke eerlijkheid naar de klant toe is belangrijk.

Wel hier is er een beetje een domper op ons enthousiasme..

nieuwe loodgieterij, +/- half nieuwe electricteit, 2 badkamers, 75 m2 extra woonruimte, nieuwe verwarmingssystemen, stukken beter isoleren.

- geschatte kost? 250k

- geschatte toegevoegde waarde? 50k

Ik denk niet dat we die lening gaan krijgen :p

Wel hier is er een beetje een domper op ons enthousiasme..

nieuwe loodgieterij, +/- half nieuwe electricteit, 2 badkamers, 75 m2 extra woonruimte, nieuwe verwarmingssystemen, stukken beter isoleren.

- geschatte kost? 250k

- geschatte toegevoegde waarde? 50k

Ik denk niet dat we die lening gaan krijgen :p

Die geschatte kost zal ook wel hoger uitvallen vrees ik

Het probleem is doorgaans toch bij kleinere aannemers dat de zaakvoerder meestal zelf op de werf staat én zelf nieuwe contacten moet opvolgen en offertes moet opmaken. Die hebben daar heel vaak gewoon te weinig tijd voor én het is ook gewoon niet hun favoriete bezigheid.

Ze zien heel vaak het nut niet om offertes te maken voor dergelijke budgetten waarbij de klant gaat vergelijken en ze mss maar 1 kans op 3 of 4 hebben om het werk binnen te halen. Vaak is de complexiteit van het werk en dus het opstellen van hun offerte daar ook een factor. Kunnen ze dat snel berekenen of kruipt daar veel tijd in. Aan de prijzen en vooral prijsschommelingen van vandaag is dat vaak echt een probleem, vroeger was dat veel meer ramen en met de natte vinger werken.

Ik begrijp dat zoiets als mogelijke klant vreemd klinkt en lastig is, maar ze steken liever tijd in een contact dat bij hen via via binnenkomt en quasi zeker met hen gaat (ver)bouwen, dan offertes op te maken voor "shoppers".
Vraag en aanbod natuurlijk .

Mijn verbouwlening goedgekeurt
Voor een single persoon met kind ten laste. Heb de volle 60k grvraagd op 25 jaar af te betalen

Begin december online aangevraagd. Rond 20 januarie bevestiging van goedkeuring.
24 februarie gaan tekenen. Voor mensen zich afvragen hoe lang zoiets nog duurt
( bij interwaas sint-niklaas)

Mijn verbouwlening goedgekeurt
Voor een single persoon met kind ten laste. Heb de volle 60k grvraagd op 25 jaar af te betalen

Begin december online aangevraagd. Rond 20 januarie bevestiging van goedkeuring.
24 februarie gaan tekenen. Voor mensen zich afvragen hoe lang zoiets nog duurt
( bij interwaas sint-niklaas)
hey enkele vraagjes:

- weet je toevallig wat de huidige rentevoet is ? wij zijn ook bezig maar hebben nog niet alle offertes en konden daardoor onze aanvraag niet starten voor nieuwjaar... ik vermoed nu ergens tussen de 2 en 3%...
- kan je enkel een lening krijgen voor een deel van de factuur of voor het volledige bedrag? bijvoorbeeld voor het plaatsen van vloerverwarming en een nieuwe vloer. de isolatie , chappe,en vvw krijg je premie voor dus dat zit er sowieso in, maar kan je dan ook het bedrag van de tegels bijlenen en al het bijkomend materiaal zoals het leveling systeem, etc?
- kan je in stukken bijlenen en premies krijgen? bijvoorbeeld nu ramen en deuren beneden, in fase 2 de bovenverdieping de veluxen laten vervangen? ( dakwerker is een 2De- andere offerte dan voor ramen en deuren)
- kan je lenen voor zaken waarvoor geen premies zijn maar wel onder de benopass vallen? (bijvoorbeeld ventilatiesysteem D)

hey enkele vraagjes:

- weet je toevallig wat de huidige rentevoet is ? wij zijn ook bezig maar hebben nog niet alle offertes en konden daardoor onze aanvraag niet starten voor nieuwjaar... ik vermoed nu ergens tussen de 2 en 3%...
- kan je enkel een lening krijgen voor een deel van de factuur of voor het volledige bedrag? bijvoorbeeld voor het plaatsen van vloerverwarming en een nieuwe vloer. de isolatie , chappe,en vvw krijg je premie voor dus dat zit er sowieso in, maar kan je dan ook het bedrag van de tegels bijlenen en al het bijkomend materiaal zoals het leveling systeem, etc?
- kan je in stukken bijlenen en premies krijgen? bijvoorbeeld nu ramen en deuren beneden, in fase 2 de bovenverdieping de veluxen laten vervangen? ( dakwerker is een 2De- andere offerte dan voor ramen en deuren)
- kan je lenen voor zaken waarvoor geen premies zijn maar wel onder de benopass vallen? (bijvoorbeeld ventilatiesysteem D)

- dacht 2.25
- Ja, zolang het binnen een toegestane categorie van werken valt is dat ok.
- Je kan in verschillende schijven opnemen. Gewoon factuur doorsturen en dan krijg je deze terugbetaald.
- Hangt er vanaf, moet gewoon in één van de categorieën vallen (ventilatie valt daar dus niet binnen vrees ik)

Laatst bewerkt:
Ik was ooit ook van plan met easy kit in zee te gaan, ze gingen me met van alles helpen en begeleiden, tot het moment ik vroeg dat ik iemand nodig had om op mijn dak te kruipen

Terug
Bovenaan