De verbouw-topic!

Wij willen een renteloze energielening aangaan via de Vlaamse overheid (energiehuis).
De procedure is vrij duidelijk, op een ding na. Ik heb al gemaild, maar behalve een auto-reply dat het druk is geen antwoord dus ik hoop dat hier ook wat expertise aanwezig is.

De aanvraag gebeurt op offertes.
Moeten de facturen die later ingediend worden, van dezelfde aannemers komen die de offertes gemaakt hebben? Of kunnen we alvast op basis van offertes de aanvragen indienen en later, wanneer meerdere aannemers een betere offerte voorleggen, nog veranderen?
Mag er na aanvraag nog geschoven worden binnen de categorieën? Bijvoorbeeld elektriciteit is duurder dan voorzien terwijl de warmtepomp (om maar iets te zeggen) goedkoper is geworden?

@Waelvis ik heb onthouden dat jij dit ook aan het aanvragen bent?
Ik ben daar inderdaad ook mee bezig. Dinsdag (eindelijk) de laatste offerte gekregen.
Maandag ga ik proberen contact op te nemen met het Energiehuis om alles aan te vragen.

Aanvraag/goedkeuring is idd op basis van offertes. Ik heb gelezen dat zij ook info en ondersteuning geven voor offertes te vergelijken en zo. Dus ik denk wel dat het niet uitmaakt dat de facturen van een andere firma zijn.

Want 80% van onze offertes nu zijn in principe al vervallen. Volgens mij zijn die vooral offertes nodig om een inschatting van de totale prijs te kunnen maken.
En de uitbetaling is puur op basis van facturen dan.
 
Voor een familielid de 'mijn verbouwlening' helpen aanvragen (Al in orde en dus fysiek bij het Energiehuis op gesprek geweest). Offertes waren nodig om de hoogte van het geleende bedrag vast te stellen.

Bij uitvoering maakte het, zoals ik in het Energiehuis te horen kreeg, weinig uit zolang het maar over 'bedoelde' investeringen ging.

Je mag dus met een dakofferte van 30k€ gerust een andere dakwerker aanspreken met een uiteindelijk factuur van 20k€ en die andere 10k€ gebruiken voor bijvoorbeeld een warmtepomp. Het belangrijkste was dat de werken voldoen aan de voorwaarden van de lening, je kon aantonen zelf de extra kosten te kunnen dragen en het Energiehuis toelaat de premies te regelen en verwerken in het geleende bedrag.

//Edit: het is tegenwoordig ook niet gemakkelijk een offerte te verkrijgen met een lange geldigheid. Ze waren bij het Energiehuis dus ook relatief meewerkend.
 
Laatst bewerkt:
Alright, bedankt allebei! Dan proberen we vooral om snel voor 60k offertes te verzamelen en dan kunnen we aan de slag :)

Inderdaad, goede aanpak.

Wij hebben ook een globale offerte laten maken. Maakt op zich niet uit voor later: facturen die je binnen brengt moeten gewoon betrekking hebben op de categorieën van werken die in aanmerking komen.

Wel zien dat in die offerte(s) de vereiste isolatiewaarden letterlijk zijn opgenomen, dat is verplicht.
 
Inderdaad, goede aanpak.

Wij hebben ook een globale offerte laten maken. Maakt op zich niet uit voor later: facturen die je binnen brengt moeten gewoon betrekking hebben op de categorieën van werken die in aanmerking komen.

Wel zien dat in die offerte(s) de vereiste isolatiewaarden letterlijk zijn opgenomen, dat is verplicht.
Dat laatste is wel belangrijk. Ik vermoed dat je voor elk 'type' werk ook maar 1 offerte kan gebruiken.
Er zijn ook een paar randgevallen, bijvoorbeeld kan je een offerte van dakwerken indienen zonder isolatie als je kan aantonen dat bijvoorbeeld de zoldervloer geïsoleerd is naar de huidige normen. Maar dan moet je dit wel met aankoopfacturen kunnen staven.
 
Vraagje, ik moet binnenkort een 25-tal meter panelen ophangen in Yton.

Ik zag dat er Yton pluggen zijn, maar deze kosten 1 euro per stuk.

Zou dat echt noodzaak zijn of zou een gewone plug er ook wel in pakken? :p

Gaan schroeven zijn van 4,8x50mm, trespaschroeven met kop in ralkleur van de plaat.
Platen zijn trouwens Alupanel, dibond.

Fischer duopower geen optie?
 
Laatst bewerkt:
Vraagje, ik moet binnenkort een 25-tal meter panelen ophangen in Yton.

Ik zag dat er Yton pluggen zijn, maar deze kosten 1 euro per stuk.

Zou dat echt noodzaak zijn of zou een gewone plug er ook wel in pakken? :p

Gaan schroeven zijn van 4,8x50mm, trespaschroeven met kop in ralkleur van de plaat.
Platen zijn trouwens Alupanel, dibond.

Fischer duopower geen optie?
Van de zomer renovatie gedaan in ytong-huis. Alle muren waren ytong. Aanvankelijk hadden we een beetje schrik om radiatoren te hangen, maar alle gaten geboord met een gewone goedkope ijzerboor van 10 op een lichte accuboormachine en de pluggen/tirefonds gebruikt die er bij zaten, trouwens gewone grijze universele fischerpluggen. Die vijzen beten alsof je in beton bezig was

Als je natuurlijk gaat kloppen met een sds plus gaat dat een ander verhaal zijn.

In jouw geval zou ik pluggen van 8 gebruiken, duopower moet lukken.
 
In onze nieuwe aanbouw hebben wij alu ramen laten plaatsen.
Nu de koude dagen er zijn, zien we dat er veel condens op het glas en de profielen langs de binnenzijde aanwezig is.
Betreft raam slaapkamer en raam badkamer die aanpalend is aan de slaapkamer.

vocht gehalte geeft 60 aan.. ventilatie rooster open gezet en raam badkamer op kiep.
Nog zaken die we kunnen doen?
 
Krijg nu wat man...Ik heb al 2 jaar een bouwvergunning en ook al zo lang bezig met een aannemer. Vorig jaar in mei beloofde aannemer nog dat we in in mei van dit jaar er al 'in' gingen zitten. Natuurlijk niets van in huis gekomen...Hij is zelfs nog niet begonnen. Zitten zagen en klagen...beloven en beloven. Op den duur zo beu als wat. Het hoefde voor mij niet meer en nu belt die gisteren ZELF (ja: ZELF): Nooit meegemaakt. Wat moest er nu weer allemaal gedaan worden? :rofl:
Te weinig werk? Schuldgevoel? Of alweer een val?
 
We hebben hier een offerte gekregen voor het isoleren + bekleden van onze zijgevel (semi-half open huis), totaal opp ongeveer 70 m2

- PVC afwerking
Plaatsing van PIR ENERTHERM isolatieplaten tegen gevel 82mm
Plaatsing van standaard PVC gevelbekleding
~ 14 800 EUR excl

- Crepi afwerking
Plaatsing van isolatieplaten 100mm
Plaatsing van sierpleister
~ 14 500 EUR excl

is dat ongeveer de gangbare prijzen?
 
nee gewoon een zijgevel zonder openingen (wachtmuur), het enigste moeilijke eraan is dat er een garage van de buurman er naast staat.
 
nee gewoon een zijgevel zonder openingen (wachtmuur), het enigste moeilijke eraan is dat er een garage van de buurman er naast staat.
er tegen, of er vlakvoor?
Wat zit er momenteel op de bestaande wachtgevel?

Net even na gerekend, maar klopt wel ongeveer. Zou bij crepi wel indien mogelijk meteen voor 16cm EPS gaan ipv, 10cm. Prijsverschil is marginaal.
 
Effe praktisch vraagje, wij hebben bij onze verbouwing de vloer helemaal opnieuw opgebouwd en een cm of 7 verlaagd omdat het plafond maar op 2m34 zat (nu 2m41). Enig probleem nu nog is onze trap die niet mooi meer uitkomt. We gaan deze later nog wel vervangen, maar is er iemand die mss een oplossing weet om dat eventueel proper op te lossen ?

qAk7cwt.jpeg
 
We hebben hier een offerte gekregen voor het isoleren + bekleden van onze zijgevel (semi-half open huis), totaal opp ongeveer 70 m2

- PVC afwerking
Plaatsing van PIR ENERTHERM isolatieplaten tegen gevel 82mm
Plaatsing van standaard PVC gevelbekleding
~ 14 800 EUR excl

- Crepi afwerking
Plaatsing van isolatieplaten 100mm
Plaatsing van sierpleister
~ 14 500 EUR excl

is dat ongeveer de gangbare prijzen?
Da's echt aan de hoge kant vind ik. PVC weet ik zo niet, maar de crepi wel. 200 per m² is véél te hoog.
 
We hebben hier een offerte gekregen voor het isoleren + bekleden van onze zijgevel (semi-half open huis), totaal opp ongeveer 70 m2

- PVC afwerking
Plaatsing van PIR ENERTHERM isolatieplaten tegen gevel 82mm
Plaatsing van standaard PVC gevelbekleding
~ 14 800 EUR excl

- Crepi afwerking
Plaatsing van isolatieplaten 100mm
Plaatsing van sierpleister
~ 14 500 EUR excl

is dat ongeveer de gangbare prijzen?
Heb hier nog een offerte liggen voor crepi afwerking. (Is voor 24m² aan plafond)

Komt neer op €153,95/m² excl btw met 5cm isolatie (is het minimum).
Per cm extra isolatie boven de 5cm komt er €2/m² bij.
Dus voor 10cm isolatie is het dan €163,95/m² excl btw
 
en toch klopt het wel.
Er dienen stellingen gezet te worden, De gevel dient ook afgewerkt te worden, afdekkapjes boven, aansluiting links en rechts.
Er moet idd een stelling gezet worden en idd, de afwerking vanboven. Toch blijft het naar mijn buikgevoel een vrij hoge prijs.
 
Terug
Bovenaan