Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 06/01/22)

Status
Niet open voor verdere reacties.

1641479106901.png

Edit Crew: Lijstje terugkerende onderwerpen toegevoegd.
Gelieve deze te lezen als je post over één van die onderwerpen gaat.

Werking van vaccins (en waarom het zeker is dat er geen langetermijneffecten zijn) :
https://www.beyondgaming.be/threads...-het-gekregen-proces-verloop.2472/post-237710

Vaccinatie tast de functie van het DNA niet aan:
https://www.beyondgaming.be/threads...-het-gekregen-proces-verloop.2472/post-237710
https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-482794

Zelftesten werken even goed voor omikron als voor delta:
https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-482362

Hier is een lijstje met welke:
https://www.beyondgaming.be/threads/je-ergernissen-van-vandaag.24/page-1111#post-485960

Boosterprik beschermt tegen omikron:
https://www.beyondgaming.be/threads...nderzoeken-en-vaccintwijfel.10057/post-450123 https://www.beyondgaming.be/threads...en-en-vaccintwijfel.10057/page-16#post-439446

MVR noemde het virus nooit "maar een griepje":
https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-114079

Het is geen kwestie van maar een paar IC-bedden bij te zetten:
https://www.beyondgaming.be/threads/corona-maatregelen-updates-algemene-discussie.518/post-406111

Mondmaskers hebben nut:
https://www.beyondgaming.be/threads...conferentie-06-01-22.11210/page-2#post-476873

Factchecks:
- Vaccinatieschade: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...rlandse-youtubevideo-wordt-onterecht-twijfel/ https://www.maxmeldpunt.nl/topic/ik-maak-mij-zorgen-om-de-covid-19-injectie/
- Beweringen Artsen voor Vrijheid: https://www.gezondheidenwetenschap.be/in-de-kijker/factcheck-beweringen-artsen-voor-vrijheid
- Open brief tegen coronavaccins: https://www.gezondheidenwetenschap....ctcheck-van-de-open-brief-tegen-coronavaccins
- Intensieve Zorg zwaarder belast dan Sam Brokken beweert: https://factcheck.vlaanderen/factch...-zorg-zwaarder-belast-dan-sam-brokken-beweert

Toevoegingen of niet eens met één van deze links? Neem dan contact op met een moderator. De links staan hier echter niet lichtzinnig op, we beseffen de impact en hebben de inhoud goed afgewogen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap niet waarom dit zo'n vreemde vraag is?

Het zou zeker wenselijk zijn dat de werkgever dat op zich neemt, zeker als het een hogere compliance wilt bekomen. Maar het blijft toch gewoon een vraag?

Eentje die ik sowieso zou doen na hoogrisicocontact, zonder dat een werkgever dit zelfs zou vereisen, indien het werkelijk om een hoog risico gaat. Toch zeker als ik daarna redelijk wat personen zou zien. Voor die paar euro...
Goh, gewoon een vraag. Het was meer een duidelijke eis.
Je kan wel zeggen voor die paar euro. Maar deze week komt dat voor mij op 4 zelftesten.
Aan de snelheid dat de besmettingen aan het gaan zijn, is de kans op hoogrisicocontacten veel groter. Heb ik bv volgende week nog eens een hoogrisicocontact begint het weer van voor af aan en moet ik een reeks van 10 dagen werken, waarvan ik dus weer 7 dagen een zelftest moet voorzien. Zo loopt het wel op eh.

Als het de verplichting er komt voor deze vaccins, dan zal volgens mij de druk op justitie enorm zijn om actief achter weigeraars aan te gaan.
Aub. Justitie krijgt het nu al niet gebolwerkt. Ze hebben wel betere dingen te doen dan achter mensen aan te zitten die vaccins weigeren

Ik zie niet in waarom justitie erbij betrokken moet worden, gewoon een boete gekoppeld aan je belastingaangifte en voor degenen die geen belastingen betalen, het OCMW of andere uitbetalingsinstelling.

Geen geldige vaccinatie dan een jaarlijks oplopende bijzondere bijdrage aan de gezondheidszorg van dit land.
Een kei kan je niet stropen? Prima, maar je kan wel 10-20-30-... % van zijn of haar uitkering niet uitbetalen.

Het CST is ook al een mooie motivator, maar het is vervelend natuurlijk voor de horeca en andere zaken om dat te blijven controleren.
Dus dat gewoon beperken tot de grotere evenementen en eventueel reizen (dat doen andere landen ook wel voor ons).

Je kan wel zeggen voor die paar euro. Maar deze week komt dat voor mij op 4 zelftesten.
Aan de snelheid dat de besmettingen aan het gaan zijn, is de kans op hoogrisicocontacten veel groter. Heb ik bv volgende week nog eens een hoogrisicocontact begint het weer van voor af aan en moet ik een reeks van 10 dagen werken, waarvan ik dus weer 7 dagen een zelftest moet voorzien. Zo loopt het wel op eh.

Lijkt me een terechte kritiek, als de werkgever het vraagt, mag de werkgever het betalen lijkt me.
Zeker als je dermate lange shiften moet werken (ziekenhuisverpleegkundige?).

Ik vind dat geen goeie optie. Dan wordt het een verplichting voor de armeren en ga je wat mensen in de miserie duwen.
Vind het ook een lastig vraagstuk hoor, hoe je het afdwingt. Ben op zich niet tegen (vanaf bepaalde leeftijd) maar welke sanctie?
* gevangenis is onnozel, die zitten ook al vol, hou dat voor echte criminelen
* geld niet ok (zie hierboven)
* niets? dan heeft het weinig effect vrees ik
* uitsluiten uit maatschappij (zoals Rousseau gisteren zei) is dan nog het meest haalbare eigenlijk
Wat met een overtreding op het uitsluiten uit de maatschappij?

Dat is nog iets anders inderdaad. Is iets dat werkgevers wel vaker proberen inderdaad, iets "eisen" wat men niet kan verplichten. Komt men ook veel te vaak mee weg.
Alsook had ik niet door dat je bedoelde om dagelijks te testen, dat vind ik dan ook weer overdreven. Ik dacht dat men verwachtte dat je "een" sneltest afnam, niet dagelijks, dat is ook nog eens iets heel anders inderdaad. Zeker als het meer een "eis" is.

An sich kan ik snappen als een bedrijf strenger wilt zijn dan dat men verplicht van de overheid uit, maar dan is het wel de verantwoordelijkheid van het bedrijf om dan hier ook de verantwoordelijkheid voor te nemen, en niet zaken met een kostprijs op te leggen aan het personeel.

Wat met een overtreding op het uitsluiten uit de maatschappij?
Bwa wat Rousseau eigenlijk voorstelde was een CST-pas (enkel op basis van vaccinatie). Als je overtreedt is dat een gedeelde fout van bedrijf (café, whatever) en persoon. Dan moet je ingrijpen.
Maar ik zou het logischer (duidelijker) vinden dan niet verplichten en wel de CST-pas toepassen want transmissie sluit je absoluut niet uit, het is enkel een incentive om te laten vaccineren.

De stoffen mondmaskers worden verbannen. Diegene die de regering met hun snelle aanpak gratis ter beschikking heeft gesteld bij de apotheken, amper afgehaald (gelukkig) worden nu verbannen.

Slapstick continues. En de barometer, poging 2, moet er nog komen.

Ooh en mijn CST is nog steeds groen :crazy:
Wordt dat effectief verbannen of bedoel je dat het op meer en meer plaatsen niet meer genoeg is?

Heb mij in december een hoop FFP2-maskers besteld op bol.com, ik gebruik dat nu overal waar het wat druk is. Je merkt toch dat verschil. Waar het amper zin heeft (bv buiten afhalen kind aan sportzaal) een stoffen masker.

Wordt dat effectief verbannen of bedoel je dat het op meer en meer plaatsen niet meer genoeg is?

Heb mij in december een hoop FFP2-maskers besteld op bol.com, ik gebruik dat nu overal waar het wat druk is. Je merkt toch dat verschil. Waar het amper zin heeft (bv buiten afhalen kind aan sportzaal) een stoffen masker.

Enkel effectief verboden in de zorg momenteel, maar interview op radio gehoord waarbij ze aan het sturen waren naar algemeen verbod, wegens giftig & onefficiënt

Ik zie niet in waarom justitie erbij betrokken moet worden, gewoon een boete gekoppeld aan je belastingaangifte en voor degenen die geen belastingen betalen, het OCMW of andere uitbetalingsinstelling.

Geen geldige vaccinatie dan een jaarlijks oplopende bijzondere bijdrage aan de gezondheidszorg van dit land.
Een kei kan je niet stropen? Prima, maar je kan wel 10-20-30-... % van zijn of haar uitkering niet uitbetalen.

Ik heb mijn oorspronkelijke reactie deze nacht (ochtend) verwijderd wegens te moe :)

Ik ben pro hervorming van onze sociale zekerheid (al jaren). Maar dan heb ik ook graag dat iedereen die onze zorg onevenredig belast, een hogere bijdrage moet leveren: alle rokers, alle drinkers, alle mensen met overgewicht, en noem maar op. De accijnzen en taksen voor alcohol en tabak zijn een druppel op een gloeiende plaat, zelfs als ze volledig gebruikt zouden worden om de gezondheidszorg te financieren. Hetzelfde mag ook doorgetrokken worden naar iedereen die opgenomen wordt in het ziekenhuis met COVID-19 ongeacht hun vaccinatiestatus. Ben je gevaccineerd en ben je een roker of kamp je met overgewicht, dan is uw kans groter om in het ziekenhuis te belanden ten gevolge van COVID-19 (is al meermaals aangetoond in studies). Dan mag je van mijn part ook een extra bijdrage leveren. Om alles even in het perspectief te plaatsen (cijfers VS, vrij te raadplegen op de website van de CDC):

Halfjaarlijkse kost om ongevaccineerde patiënten te behandelen (ziekenhuisopname): 13,8 miljard USD. Laten wij dit ruw doortrekken op jaarbasis: 27,6 miljard USD. Buiten de patiënten die lange termijn klachten ontwikkelen zal de kost waarschijnlijk eenmalig zijn.
Jaarlijkse kost om aandoeningen gerelateerd aan roken te behandelen: meer dan 225 miljard USD. Passief roken zorgt voor een productiviteitsverlies van 156 miljard USD op jaarbasis.
Jaarlijkse kost om aandoeningen gerelateerd aan obesitas te behandelen: 147 miljard USD.
Ik spreek hier niet over de kost per patiënt. Die zullen voor de ongevaccineerden misschien ook hoger liggen. Het enige voordeel is dat je immuniteit ontwikkeld voor COVID-19. Voor roken jammer genoeg niet :)
Edit:
+- Jaarlijkse kost per roker: minstens 6578 USD
+- Jaarlijkse kost per COVID-19 patiënt (ongevaccineerd): 20000USD

Mensen met aangeboren aandoeningen laten we met rust aangezien zij er niets aan kunnen doen. Net zoals mensen met leeftijd gerelateerde klachten, als zij geen rechtstreeks gevolg zijn van hun levensstijl.

Daarnaast, gaan de maatregelen die je hier vermeld, weeral vooral de zwakkeren in onze samenleving treffen. Een vaccinatiebewijs kan je tegenwoordig kopen voor paar honderd euro, dus mensen met voldoende financiële middelen zullen het systeem op een andere manier omzeilen. En trouwens, tegen de tijd dat we zoiets in België hebben doorgevoerd zal COVID-19 iets voor in de geschiedenisboeken zijn. Ze zijn de vaccinatieplicht al meer als een jaar aan het bespreken. Tegen de volgende legislatuur zullen ze wel iets uit de mouw schudden.

Laatst bewerkt:
De stoffen mondmaskers worden verbannen. Diegene die de regering met hun snelle aanpak gratis ter beschikking heeft gesteld bij de apotheken, amper afgehaald (gelukkig) worden nu verbannen.

Slapstick continues. En de barometer, poging 2, moet er nog komen.

Ooh en mijn CST is nog steeds groen :crazy:
Kan je je CST zelf ergens scannen ? Of hebben horeca zaken er een aparte app voor?

Kan je je CST zelf ergens scannen ? Of hebben horeca zaken er een aparte app voor?
Dat is een aparte app maar je kan die gewoon zelf downloaden. CovidSafe is de app met je CST-code, CovidScanBe is om die code te scannen.

Ik heb mijn oorspronkelijke reactie deze nacht (ochtend) verwijderd wegens te moe

Ik ben pro hervorming van onze sociale zekerheid (al jaren). Maar dan heb ik ook graag dat iedereen die onze zorg onevenredig belast, een hogere bijdrage moet leveren: alle rokers, alle drinkers, alle mensen met overgewicht, en noem maar op. De accijnzen en taksen voor alcohol en tabak zijn een druppel op een gloeiende plaat, zelfs als ze volledig gebruikt zouden worden om de gezondheidszorg te financieren. Hetzelfde mag ook doorgetrokken worden naar iedereen die opgenomen wordt in het ziekenhuis met COVID-19 ongeacht hun vaccinatiestatus. Ben je gevaccineerd en ben je een roker of kamp je met overgewicht, dan is uw kans groter om in het ziekenhuis te belanden ten gevolge van COVID-19 (is al meermaals aangetoond in studies). Dan mag je van mijn part ook een extra bijdrage leveren. Om alles even in het perspectief te plaatsen (cijfers VS, vrij te raadplegen op de website van de CDC):

Halfjaarlijkse kost om ongevaccineerde patiënten te behandelen (ziekenhuisopname): 13,8 miljard USD. Laten wij dit ruw doortrekken op jaarbasis: 27,6 miljard USD. Buiten de patiënten die lange termijn klachten ontwikkelen zal de kost waarschijnlijk eenmalig zijn.
Jaarlijkse kost om aandoeningen gerelateerd aan roken te behandelen: meer dan 225 miljard USD. Passief roken zorgt voor een productiviteitsverlies van 156 miljard USD op jaarbasis.
Jaarlijkse kost om aandoeningen gerelateerd aan obesitas te behandelen: 147 miljard USD.
Ik spreek hier niet over de kost per patiënt. Die zullen voor de ongevaccineerden misschien ook hoger liggen. Het enige voordeel is dat je immuniteit ontwikkeld voor COVID-19. Voor roken jammer genoeg niet
Edit:
+- Jaarlijkse kost per roker: minstens 6578 USD
+- Jaarlijkse kost per COVID-19 patiënt (ongevaccineerd): 20000USD

Mensen met aangeboren aandoeningen laten we met rust aangezien zij er niets aan kunnen doen. Net zoals mensen met leeftijd gerelateerde klachten, als zij geen rechtstreeks gevolg zijn van hun levensstijl.

Daarnaast, gaan de maatregelen die je hier vermeld, weeral vooral de zwakkeren in onze samenleving treffen. Een vaccinatiebewijs kan je tegenwoordig kopen voor paar honderd euro, dus mensen met voldoende financiële middelen zullen het systeem op een andere manier omzeilen. En trouwens, tegen de tijd dat we zoiets in België hebben doorgevoerd zal COVID-19 iets voor in de geschiedenisboeken zijn. Ze zijn de vaccinatieplicht al meer als een jaar aan het bespreken. Tegen de volgende legislatuur zullen ze wel iets uit de mouw schudden.
Ik snap vanwaar het komt, maar het lijkt me praktisch moeilijk toe te passen aangezien dat meestal geen duidelijk 0/I zaken zijn.
Bv. roken, is dat nu nog roken, of ooit gerookt hebben? Hoe lang mag je dan al gestopt zijn of hoe lang mag je gerookt hebben zonder negatieve effecten? Dan spreken we nog niet over wàt je hebt gerookt. Hoe controleer je dat? Drinkers idem. Overgewicht, welke metric gebruik je dan? BMI is een te sterke vereenvoudiging, maar wel makkelijk te meten.

En dan is er het ethisch aspect, je spreekt over maatregelen die de zwakkeren treffen, maar een ongezonde levensstijl is ook wel iets dat correleert met sociaal-economisch zwakker staan.

Als je op CovidSafe naar je recentste vaccin (of test of herstelbewijs) gaat, kan je onderaan klikken op 'toegang evenement' en dan zie je bij 'resultaat' staan of je een groen of rood scherm zal krijgen op de datum die je gekozen hebt.

Als je op CovidSafe naar je recentste vaccin (of test of herstelbewijs) gaat, kan je onderaan klikken op 'toegang evenement' en dan zie je bij 'resultaat' staan of je een groen of rood scherm zal krijgen op de datum die je gekozen hebt.
Nu is het nog gekker. Daar staat het groen. Vandaag toegang tot evenement verleend.

Die andere app gedownload op mijn vriendin haar gsm en die zegt bij scan toegang geweigerd lol

Edit: wacht, kleine lettertjes. Als je een test hebt laten afleggen die positief is tussen nu en 11dagen geleden zal het alsnog rood kleuren.

Heb je je certificaten weer gedownload? Mss dat het daaraan ligt?

Nu als de scan rood kleurt dat is het belangrijkste natuurlijk :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan