algemene discussie | sim racing

Een nieuwe monitor is niet nodig. Uw huidige 4K LG voldoet zeker. De vraag die jij je moet stellen is of je wil gamen in 1080p (relatief goedkope pc) of 4K (dure pc).

Een nieuwe monitor is niet nodig. Uw huidige 4K LG voldoet zeker. De vraag die jij je moet stellen is of je wil gamen in 1080p (relatief goedkope pc) of 4K (dure pc).

Of 1440p… mijn pc is een 1440p en draai AMS2 tripple screen @UltrA. Heb 90fps nog.
Iracing vraagt een stuk minder, acc meer…

Een 4K TV kan geen 1440p weergeven als resolutie. Dan is de keuze 1080p of 4K.

Tenminste dat denk ik toch. Ik heb zelf 2 4K LG TVs maar die kunnen geen 1440p aan.

Kan wel, de pc resoluties staan gewoon onder de TV resoluties in windows.

Maar dan nog, een goede 1440p kaart kan elke racesim perfect @4k aan.
Ik speelde AMS2, AC en ACC eerst op een 4k TV.

Single screen 4K is minder zwaar dan 1440p triples.

Maar het hangt ook af van de sims. IRacing heeft een dikke CPU nodig. Vooral snelle single cores performance. ACC dan weer een dikke gpu.

Een 4070ti super met 14700k of 7800x3D en 32GB DDR5 zal alles naar wens draaien op een single 4K monitor

Maar het hangt ook af van de sims. IRacing heeft een dikke CPU nodig. Vooral snelle single cores performance. ACC dan weer een dikke gpu.

Een 4070ti super met 14700k of 7800x3D en 32GB DDR5 zal alles naar wens draaien op een single 4K monitor
Single 4k gaat met veel Gpu's nog wel lukken. Het is inderdaad triple 4k dat voor problemen zorgt.

Gelukkig gaat simracing gerief wel lang mee. Ik heb nog RC wedstrijden gereden en simracen is vrij goedkoop in vergelijking met die hobby.

Leukste hobby die ik ooit gedaan heb vind ik zelf, we hadden wel een goede groep ook natuurlijk.
Elk weekend minstens een setje banden erdoor, liters nitro door een 3,5cc met een top toerental van bijna 40k rpm, zalig :).

Grootste kost waren hier de hotel verblijven, maar ik kreeg dan ook veel van mijn gear die ik einde seizoen nog eens kon verkopen.
En toen kwam mijn zoontje, gedaan met weekends weg van huis maar ook dat is een leuke 'hobby'.
Probeer hem er regelmatig warm voor te maken, maar hij heeft helaas niets met auto's.

Back in the days :D:
8115530106_a2f9e0cf35_c.jpg

Aangezien ik verwacht te gaan switchen naar iRacing (het kriebelt wel om ook online te racen en AMS2 is ruk op dat gebied).
Ik heb een Ryzen 5 7600 (6-core, 3,8Ghz, 5,1Ghz turbo), 32GB DDR5 ram gekoppeld aan een RT 6750XT. Is de CPU voldoende denk je?
Ik zit al op AM5 platform en kan daar gewoon een betere CPU insteken, maar als het niet hoeft, dan laat ik het liever zo.

GPU moet wel genoeg zijn, ik draai AMS2 ook vlot met 3x1440p, ultra en 31 CPU cars (wat de CPU ook moet berekenen trouwens).

Leukste hobby die ik ooit gedaan heb vind ik zelf, we hadden wel een goede groep ook natuurlijk.
Elk weekend minstens een setje banden erdoor, liters nitro door een 3,5cc met een top toerental van bijna 40k rpm, zalig :).

Grootste kost waren hier de hotel verblijven, maar ik kreeg dan ook veel van mijn gear die ik einde seizoen nog eens kon verkopen.
En toen kwam mijn zoontje, gedaan met weekends weg van huis maar ook dat is een leuke 'hobby'.
Probeer hem er regelmatig warm voor te maken, maar hij heeft helaas niets met auto's.

Back in the days :D:
8115530106_a2f9e0cf35_c.jpg

Aangezien ik verwacht te gaan switchen naar iRacing (het kriebelt wel om ook online te racen en AMS2 is ruk op dat gebied).
Ik heb een Ryzen 5 7600 (6-core, 3,8Ghz, 5,1Ghz turbo), 32GB DDR5 ram gekoppeld aan een RT 6750XT. Is de CPU voldoende denk je?
Ik zit al op AM5 platform en kan daar gewoon een betere CPU insteken, maar als het niet hoeft, dan laat ik het liever zo.

GPU moet wel genoeg zijn, ik draai AMS2 ook vlot met 3x1440p, ultra en 31 CPU cars (wat de CPU ook moet berekenen trouwens).
Gaat zeker lukken op die PC. Ik vermoed dat de GPU eerder de bottleneck zal zijn dan de CPU. Bij single screen is AMD en Nvidia een goeie concurrent van elkaar. Maar bij triples in simracing moet hij die vervorming op de zijschermen gaan berekenen. Dat is veel efficienter bij nvidia van AMD door de SMP technologie. Worst case steek je een goedkope tweedehands 3080 als het zou tegenvallen, maar ik verwacht dat het goed zal gaan.

Ik kom zelf van een 8700k met RTX3070 en dat ging prima op 3x 1440p triples. Ik moest wel mijn mirrors afzetten want dat belaste de CPU enorm. Tijdens endurance race stream ik meestal om mijn maten en mezelf de race te kunnen laten volgen van uit de zetel/gsm want niet iedereen zit 24h achter zijn PC dan. Met die 8700k was dat ook wel een issue.

Nu met de 7800x3D is dat geen probleem meer. Heb een tijdje met de 7800x3D en 3070 gedraaid en dat ging eigenlijk prima. Merkte wel dat die CPU in z'n neus stond te peuteren met die kaart. Dan eens goedkoop een tweedehands 3080 gehaald zodat die 3070 terug in de andere PC kon zodat die kan dienen voor andere games. Heb getwijfeld tussen een 4070ti/4080 of dirt cheap een 3080 (375euro voor betaald) en voor iRacing en 1440p heb je eigenlijk niet meer nodig dan een 3080. Voor iRacing met 4k triples of ACC met 1440p monitors, ben je beter af met iets beter. Allé, ACC zal ook werken hoor als je genoeg neemt met medium-very high graphics i.p.v. ultra.

Ja, RC racen was de max. Had een 3 tal jaar pauze genomen (eerst single, dan nieuwe vriendin) en dan terug begonnen maar vooral in Frankrijk en Wallonie gaan rijden toen. Was ook de max i.p.v. altijd de astro banen. Nu ligt helaas al weer 2 jaar stil sinds de geboorte van ons zoontje. Hier 10 minuten verder zijn ze een nieuwe baan aan het bouwen en tegen de zomer wil ik daar wel een paar gaan rijden. Als het tot 22h klaar is, kan ik nog eens over weer op een avond. Maar echt terug competitie zal niet lukken.
Simracen is daar wel veel veel makkelijker in. PC aansteken als de zoon slaapt en ge kunt racen. Niks meer sleutelen, kuisen, voorbereiden, ... Setup aanpassen is 2 seconden werkt of je neemt ergens een subscription voor goeie setups.
Maar als mijn zoontje interesse toont in RC racen, dan zijn we terug weg denk ik.

Ik leef met jullie mee. Wat een klucht eigenlijk. Je koopt met BF om dan de hele winter te kunnen genieten... Straks is de winter voorbij en kunnen we terug naar buiten...

ik heb ook bij GT Omega besteld op BF.
die hebben een EU site, waar ge uw gerief kunt bestellen. ze verzenden het dan wel vanuit UK (Schotland), maar de aangifte is intra-communautair zodat je geen extra kosten betaalt.
ik had er ook efkes schrik voor, maar uiteindelijk geen probleem gehad
Nog iemand die dit weekend de 24h van Daytona meerijdt op iRacing?
misschien moeten we hier eens een team ineen proberen steken?

Ik zou al willen beginnen met een IRC kanaal. Dan kan daar eender wie laten weten wanneer hij of zij gaat racen, en in welk spel.
Ik dacht bijvoorbeeld aan #BG.simracing ? Iemand een voorkeur voor een IRC netwerk ? En neen Discord is owv privacy issues geen optie.

misschien moeten we hier eens een team ineen proberen steken?
Tzal dan voor volgend jaar zijn, want het was afgelopen weekend.
We zijn eerste geworden in de GT3 klasse in onze split. Mijn bijdrage was helaas beperkt door andere verplichtingen. Maar 2 van 24h kunnen rijden.
Ik zou al willen beginnen met een IRC kanaal. Dan kan daar eender wie laten weten wanneer hij of zij gaat racen, en in welk spel.
Ik dacht bijvoorbeeld aan #BG.simracing ? Iemand een voorkeur voor een IRC netwerk ? En neen Discord is owv privacy issues geen optie.
Ik vrees dat ge met IRC weinig volk zult trekken. Ik host nog steeds een Teamspeak 3 server en daar zitten nog een paar oude veteranen op. Voor de rest is het allemaal Discord. En iemand die nog IRC gebruikt, ken ik helemaal niet.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten