algemene discussie | sim racing

De deal is cava, maar dat is net geen goede versie voor SIM racing. Maar 8 knoppen en onbruikbare dials.
Inderdaad, ik heb die met 15 knoppen en dat is maar net genoeg. Zeker als je met een mappen structuur werkt of verschillende pagina's, verlies je al 2 knoppen voor het navigeren tussen de pagina's.

Sony heeft zo vorige week nog een boete van 15 miljoen ofzo gehad in Frankrijk omdat ze hun firmware zo aanpassen dat controllers plots niet meer werken en bepaalde voorwaarden stellen voor samenwerkingen/licenties dat het oneerlijke concurrentie werd.

15 miljoen maar? Het had 15 miljard mogen zijn. Sony is echt een vreselijk bedrijf wat dat betreft. Ik klink misschien hypocriet want ik heb zelf een PS5 en ben momenteel helemaal verkocht aan God Of War, maar het is echt niet de 1e keer dat zij zoiets doen. Denk maar aan OtherOS (lees: de mogelijkheid om Linux te draaien op de PlayStation). George Hotz (GeoHot) had zelf een firmware uitgebracht om terug Linux op de PlayStation te kunnen draaien en werd meteen met een rechtzaak om de oren geslagen door Sony. Dat is één van de redenen waarom Sony al zo vaak het slachtoffer geworden is van hacks, met als allergrootste de hack van 2011 waarbij PlayStation Network wekenlang onbeschikbaar was. Ook de toen 77 miljoen accounts zijn gelekt. Ik heb die dump nog wel ergens volgens mij.

Zelfs daarvoor heeft Sony het al gepresteerd om DRM vrije Blu-Ray spelers te verkopen die geadverteerd werden als DRM vrij. Maar met een firmware update besliste Sony dat ze toch DRM moesten hebben. Het gevolg was dat mensen hun eigen Blu-Rays niet meer konden afspelen. Eén van de legendarische posts op het forum van Sony toen was van een gebruiker die vriendelijk vermeldde dat zijn Blu-Ray niet meer werkte waarna een Sony engineer doodleuk zei "it's not a bug, it's a feature". Die quote hing in 2018 ofzo nog op Black Hat in Las Vegas in één van de grootste zalen.

Kleine aanvulling vanuit een cybersecurity perspectief. :)

Het is al gezegd, maar voor op consoles te gamen is er heel weinig (beter) alternatief. Heb dan toch al een paar keer in men trakracer gezeten 🤣🤣

De deal is cava, maar dat is net geen goede versie voor SIM racing. Maar 8 knoppen en onbruikbare dials.
Je kan ook zo'n logitech k400 toetsenbordje kopen en een bevestiging printen voor aan de rig. Daar kan je snel aan als je het nodig hebt dan.
En voor in de race idd een stream deck.

15 miljoen maar? Het had 15 miljard mogen zijn. Sony is echt een vreselijk bedrijf wat dat betreft. Ik klink misschien hypocriet want ik heb zelf een PS5 en ben momenteel helemaal verkocht aan God Of War, maar het is echt niet de 1e keer dat zij zoiets doen. Denk maar aan OtherOS (lees: de mogelijkheid om Linux te draaien op de PlayStation). George Hotz (GeoHot) had zelf een firmware uitgebracht om terug Linux op de PlayStation te kunnen draaien en werd meteen met een rechtzaak om de oren geslagen door Sony. Dat is één van de redenen waarom Sony al zo vaak het slachtoffer geworden is van hacks, met als allergrootste de hack van 2011 waarbij PlayStation Network wekenlang onbeschikbaar was. Ook de toen 77 miljoen accounts zijn gelekt. Ik heb die dump nog wel ergens volgens mij.

Zelfs daarvoor heeft Sony het al gepresteerd om DRM vrije Blu-Ray spelers te verkopen die geadverteerd werden als DRM vrij. Maar met een firmware update besliste Sony dat ze toch DRM moesten hebben. Het gevolg was dat mensen hun eigen Blu-Rays niet meer konden afspelen. Eén van de legendarische posts op het forum van Sony toen was van een gebruiker die vriendelijk vermeldde dat zijn Blu-Ray niet meer werkte waarna een Sony engineer doodleuk zei "it's not a bug, it's a feature". Die quote hing in 2018 ofzo nog op Black Hat in Las Vegas in één van de grootste zalen.

Kleine aanvulling vanuit een cybersecurity perspectief. :)
Das ook nog ne goeie: https://tweakers.net/nieuws/216220/...ies-van-playstation-accounts-verwijderen.html

@DarK-OnE , @MorGo7h , shed a light please :).

Ik ga een wheel samenstellen voor GT racing (maar een half afgeplat nemen).

Ik dacht aan:
- Rally module (voor de 3 rotary's en de verlichting) (podium endurance kan ook, die heeft dan weer ledjes, groter oled scherm)
- Advanced podium shifters
- Podium hub
- QR2

En dan nog een stuur.
Ofwel de clubsport versie van Fanatec

Of het OMP stuur

Zijn die clubsport sturen goed? Ze zien er hetzelfde uit, de afmetingen zijn identiek, de OMP is wel een stuk zwaarder

Ik heb een volledig rond OMP RS stuur in mijn oldtimer zitten, dus ik zou altijd daarvoor gaan. :)

Maar ik ga @MorGo7h hier serieus laten antwoorden omdat ik zelf geen GT speel.

Sowieso de advanced podium shifters nemen. Die zijn echt heel goed.
Dat Fanatec stuur heb ik gehad in de Porsche uitvoering van 320mm. Weinig op aan te merken. Het is wel licht en hol. Dat OMP stuur heb ik bij een maat geprobeerd en voelt wel iets degelijker aan en heeft een iets betere vorm, maar zoveel verschil maakt dat nu ook wel niet.
Persoonlijk zou ik voor GT wel voor een open stuur gaan, maar rond kan wel prima hoor. Dit is bijvoorbeeld een populair open stuur: https://www.turnracing.com/products/turn-r305-steering-wheel

Wat de diameter betreft en dat vind ik wel belangrijk: voor GT3 is 300mm echt de sweetspot voor mij. Mijn F1 stuur was 270mm en dat voelt zenuwachtig. 320mm voelt dan weer sloom aan en die dat jij gelinkt hebt van Fanatec is zelfs 330mm. Hoe groter de diameter, hoe trager de respons, maar hoe preciezer je kan zijn. Hoe hoger de downforce, hoe kleiner de diameter mag zijn want dan zijn snelle stuurbewegingen gewenst. En minder downforce het omgekeerde. Maar ik rij eigenlijk 90% van de tijd met mijn 300mm Lambo GT3 stuur. Voor LMP2 pak ik mijn Cube Controls F1 stuur van 280mm. En voor de keren dat ik nascar heb geprobeerd, is 300mm tricky. Die mannen rijden int echt met 350-410mm diameter sturen. Een kameraard heeft zo een en dat scheelt echt veel.

Sowieso de advanced podium shifters nemen. Die zijn echt heel goed.
Dat Fanatec stuur heb ik gehad in de Porsche uitvoering van 320mm. Weinig op aan te merken. Het is wel licht en hol. Dat OMP stuur heb ik bij een maat geprobeerd en voelt wel iets degelijker aan en heeft een iets betere vorm, maar zoveel verschil maakt dat nu ook wel niet.
Persoonlijk zou ik voor GT wel voor een open stuur gaan, maar rond kan wel prima hoor. Dit is bijvoorbeeld een populair open stuur: https://www.turnracing.com/products/turn-r305-steering-wheel

Wat de diameter betreft en dat vind ik wel belangrijk: voor GT3 is 300mm echt de sweetspot voor mij. Mijn F1 stuur was 270mm en dat voelt zenuwachtig. 320mm voelt dan weer sloom aan en die dat jij gelinkt hebt van Fanatec is zelfs 330mm. Hoe groter de diameter, hoe trager de respons, maar hoe preciezer je kan zijn. Hoe hoger de downforce, hoe kleiner de diameter mag zijn want dan zijn snelle stuurbewegingen gewenst. En minder downforce het omgekeerde. Maar ik rij eigenlijk 90% van de tijd met mijn 300mm Lambo GT3 stuur. Voor LMP2 pak ik mijn Cube Controls F1 stuur van 280mm. En voor de keren dat ik nascar heb geprobeerd, is 300mm tricky. Die mannen rijden int echt met 350-410mm diameter sturen. Een kameraard heeft zo een en dat scheelt echt veel.

Ja, zo een open GT wheel zou beter zijn, maar ik wil een rond stuur...
Ik heb het 270mm F1 stuur voor de open wheelers/high downforce

Is zo een podium R300 dan niet beter?

En meent ge dat nu dat ge EN een podium hub EN QR2 moet kopen? :wtf:
Helaas wordt de podium hub met QR1 verkocht. Je kan die wel kwijt voor 30 euro, maar had liever (al dan niet tegen 50 euro extra) een QR2 gehad.

Ja, zo een open GT wheel zou beter zijn, maar ik wil een rond stuur...
Ik heb het 270mm F1 stuur voor de open wheelers/high downforce

Is zo een podium R300 dan niet beter?

Helaas wordt de podium hub met QR1 verkocht. Je kan die wel kwijt voor 30 euro, maar had liever (al dan niet tegen 50 euro extra) een QR2 gehad.
Ah, dat stuur is ideaal dan. Ik zou dat dan pakken als je graag een rond wil.
En in leder. Dat zal minder snel slijten als alcantara.

Wel stom dat Fanatec het zo doet voor de Podium Hub. Echt overzichtelijk wordt het niet en extra kosten...

Ik zit zelf in dat Fanatec ecosysteem en ik snap zelfs niks van die podium hubs, QR1, QR2 blabla. Wat een chaos hebben ze daarvan gemaakt zeg?

Het is ook duidelijk te zien dat @HUSKE zijn 13e maand gekregen heeft en zichzelf op een stuurtje trakteert. Arme kleine zelfstandigen zoals ik kunnen daar alleen maar van dromen :( It's a cruel, cruel world that we're living in.

Ik zit zelf in dat Fanatec ecosysteem en ik snap zelfs niks van die podium hubs, QR1, QR2 blabla. Wat een chaos hebben ze daarvan gemaakt zeg?

Het is ook duidelijk te zien dat @HUSKE zijn 13e maand gekregen heeft en zichzelf op een stuurtje trakteert. Arme kleine zelfstandigen zoals ik kunnen daar alleen maar van dromen :( It's a cruel, cruel world that we're living in.

Mijn 13de maand gaat bijna volledig in de groepsverzekering van het werk hoor. Ik moet 1/4de zelf inleggen :p.
Twijfel nu wel mbt de stuurtjes haha. Vond dat OMP stuur nu wel heel mooi.

Maar ik rij geen klasses die een rond stuur nodig hebben, al zou ik wel eens rallycross oid kunnen doen met een rond(er) stuur. Dat gaat echt lastig met een GT of F1 wheel.
Maar dat U-vormig turn stuur ziet er wel zalig uit om vast te pakken tbh.

*edit*
Alles is besteld op een wheelrim na. Gezien de QR2 er een tijdje nog niet is kan ik nog wat twijfelen.
Ik overweeg het Turn stuur omdat je het dash wil kunnen zien wegens gebrek aan REV ligths op het stuur. Anders gaat de bovenkant mss in de weg zitten.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk kan je op uw onderdelen het stuurwiel zelf vervangen door 6 schroeven los te draaien. Dat stuurwiel is de kleinste kost van het hele pakket, dus als je van gedacht veranderd kan je nog prima switchen.

Voor dat Turn racing stuur moet je juist eens zien van waar het komt. Dacht dat het Amerikaans is, maar weet niet als het ook van daar verzonden wordt ivm douane kosten etc.

Ik heb dit stuur van Simedal en die open bovenkant is ideaal om nog het dashboard te zien. Ik heb ook een extension shaft aan m'n Simucube zitten en de monitor hangt net boven de shaft zodat het dashboard mooi achter het stuur uitkomt zoals op onderstaande foto (niet mijn rig)
p5.67bd79f.jpg

Uiteindelijk kan je op uw onderdelen het stuurwiel zelf vervangen door 6 schroeven los te draaien. Dat stuurwiel is de kleinste kost van het hele pakket, dus als je van gedacht veranderd kan je nog prima switchen.

Voor dat Turn racing stuur moet je juist eens zien van waar het komt. Dacht dat het Amerikaans is, maar weet niet als het ook van daar verzonden wordt ivm douane kosten etc.

Ik heb dit stuur van Simedal en die open bovenkant is ideaal om nog het dashboard te zien. Ik heb ook een extension shaft aan m'n Simucube zitten en de monitor hangt net boven de shaft zodat het dashboard mooi achter het stuur uitkomt zoals op onderstaande foto (niet mijn rig)
p5.67bd79f.jpg

Dat stuur is open, maar dan heb ik ook meer plaats aan mijn benen omdat het maar 305 mm is. Heb daar maar een paar centimeter over na 90 graden draaien. Al zou ik het stuur ook iets hoger kunnen zetten als dat echt moet. Het stuur kan besteld worden in Duitsland en is op een week hier. Sneller dan Fanatec, want ik moet op de QR2 wachten. Had eigenlijk zonder willen bestellen en dan de QR2 in een 2de order, ma bon. We kennen fanatec op dat gebied.

Mijn schermen hangen al boven de schaft, dat hoeft niet dichterbij.

Ik heb de stille hoop aangezien het stuur tussen de podium hub en de button box zit (itt de endurance box waar het er nog eens op komt) dat het stuur ongeveer op dezelfde plaats uitkomt. Ik zit perfect nu en kan langdurig zonder pijn racen. Het is met die lange poten en armen echt lastig om een goede positie te vinden die ik lang kan uithouden.

In mijn iX3 bvb staat de stoel helemaal naar achter, met mijn beperkte lengte van 1m75 zou dat normaal niet moeten :P.
Met de racefiets en MTB bvb is dat ook zo een probleem, de zadelpennen zijn nooit lang genoeg :D.

Ietsje breder dan simracing, maar voor de mensen met interesse in rally: op Amazon Prime staat nu de documentaire "Race for Glory Audi vs Lancia" over hun rivaliteit in de Group B rally championship in 1983. Ik ben de grootste Group B fan aller tijden dus van zo'n documentaire krijg ik een stijve plasser.

Ik zie heel graag F1 maar mijn echte passie in autosport is rally. Ik heb al F1 gezien in Jeddah, Spielberg, Spa, Zandvoort, Barcelona en zelfs Suzuka, maar niks kan tippen aan WRC in Zweden in de sneeuw of aan de Acropolis rally in Griekenland om in het echt te zien.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten