algemene discussie | sim racing

Ik wil maar zeggen, als ge aan uw stuur trekt dat is compleet fout. Dat werkt misschien in sim maar in realiteit gaat ge niet ver raken.

Als ge een kart opleiding volgt is dat één van de eerste lessen. Ge moet op uw stuur duwen, zodat ge vast in het stoeltje duwt. Zeker niet trekken.
Niet enkel daarvoor, uw biceps zorgt ervoor dat je kan duwen met uw voorarm, uw triceps voor trekken. Bij zowat iedereen is de biceps veel beter ontwikkeld en preciezer qua controle dan triceps.

Maar, je bedoelt hier duwen in de draairichting he, niet parallel op het stuur.

Maar een kart rijdt en geeft je G-krachten, mijn rig is tamelijk stabiel... Al kan ik me voorstellen dat je onbewust ook een beetje duwt.
Fanatec is qua QR2 overigens redelijk uitverkocht. Wel goede launch van een product dat je een decennia wilt aanhouden, iets meer stock had toch gemogen denk ik dan.
Het is puur om de krachten van het stuur onder controle te houden bij mij. Ik rij met 20Nm wat redelijk klappen kan geven.
Ik eigenlijk nog niet 5 of 8Nm geprobeerd zoals bij een Fanatec DD, dus wil ik wel eens proberen om te zien als daar verschil op zit.

Ik rijd zelf ook met een 20 nm en wil echt niet minder. Ik heb wel eens een 5 nm DD geprobeerd bij een kameraad en dat is een wereld van verschil. Meer zelfs: de stap van een gear-driven Logitech G29 naar 5 nm CSL DD is kleiner dan van een 5 nm naar een 20 nm wheelbase. Dat bedoel ik niet in termen van pure kracht van de wheelbase, maar in de ervaring die je erdoor krijgt.

Laatst bewerkt:
Ik rijd zelf ook met een 20 nm en wil echt niet minder. Ik heb wel eens een 5 nm DD geprobeerd bij een kameraad en dat is een wereld van verschil. Meer zelfs: de stap van een gear-driven Logitech G29 naar 5 nm CSL DD is kleiner dan van een 5 nm naar een 20 nm wheelbase. Dat bedoel ik niet in termen van pure kracht van de wheelbase, maar in de ervaring die je erdoor krijgt.
Ah, ik dacht dat je bedoelde in gespendeerde euro's :p

Maar gebruik je dan ook 20Nm peak torque? Ik heb nu 8Nm en dat is al vrij straf, na een uur met ACC voel ik dat wel.
Is het dan eerder dat de kleine details beter doorkomen? Ik wil niet nog meer force feedback op zich, dat stuur wringt genoeg tegen.

Maar gebruik je dan ook 20Nm peak torque? Ik heb nu 8Nm en dat is al vrij straf, na een uur met ACC voel ik dat wel.
Is het dan eerder dat de kleine details beter doorkomen? Ik wil niet nog meer force feedback op zich, dat stuur wringt genoeg tegen.
De Simucube Pro 2 is 25Nm holding torque. Niet zoals de Fanatec DD1/DD2 die peak torque adverteren.

Ik rij limiteer hem op 20Nm is de software want 25Nm is best heftig. Maar die 20Nm heb je wel niet elke bocht want je hebt een grotere dynamic range. Maar in compressie bochten zoals eau rouge of over curbs zie ik mij infame FFB toch wel richting 95% gaan. In de gewone bochten ziet die eerder op 45-60% wat dus wel een constant 8-12Nm is in elke bocht.

Volgende keer ga ik 5 en 8Nm proberen als limiet en evt ingame iets hoger zetten omdat eens te vergelijken.

Daarnet even gereden en eens 8Nm getest op mijn Simucube Pro 2. Ik zag trouwens dat ik op 22Nm rijdt ip de 20Nm zoals ik eerder dacht.
Ik heb de test gedaan op Bathurst omdat ik daar binnenkort een race op heb en daar zitten ook veel compressie bochten, dus het gaat het dynamisch aan toe.
Om wat kracht in het stuur te voelen op 8Nm, moest ik in iRacing de FBB verdubbelen waardoor ik bijna in elke bocht aan het clippen was. Kwa kracht was het nog steeds aan de lage kant en het door het clippen voelde het niet erg dynamisch. In de bochten met veel compressie, voel je het niet en Barthurst heeft enkele grove curbs die zo niet aanvoelen op 8Nm. Voor de volledige dynamiek moet ik mijn ingame FFB laten zakken om niet te clippen, maar dan voelt het stuur enorm licht.

Maar 't is wat je gewend bent denk ik. In mijn tienerjaren heb ik me rot geamuseerd met een G25. Maar eenmaal je iets gewoon bent, is het natuurlijk moeilijk om een stap terug te zetten.

Ik ben op zoek naar een sim setup (seat, wheelbase, stuur, pedalen). Heeft iemand weet van goeie deals momenteel? Hoe minder ik zelf moet zitten samenstellen hoe beter 🙈
Mag nieuw of tweedehands zijn, budget max 1500 euro.
Had deze zien staan maar is niet compatibel met PS5: https://www.2dehands.be/v/games-en-...box-simrig-fanatec-dd-formula-wheel-v3-pedals
Bij voorkeur iets dat werkt op pc, PS5 en Xbox Series S.

Ik weet niet of je iets kunt vinden wat zal werken op PS5, PC en Xbox. Volgens mij zijn beide consoles en PC geen optie. Maar sowieso mik je met simracing op PC. Ik heb op PS5 Dirt Rally 2.0 en F1 22, maar ook op PC. Het verschil in detail via het stuur tussen console en PC is dag en nacht.

Je spreekt over PS5 en Xbox dus ik vermoed dat je als scherm een TV hebt? Heb je ook al een gamePC? Weet je al welke game(s) je zoal wilt spelen?

1500 euro is al een mooi startbudget.

Ik ben op zoek naar een sim setup (seat, wheelbase, stuur, pedalen). Heeft iemand weet van goeie deals momenteel? Hoe minder ik zelf moet zitten samenstellen hoe beter 🙈
Mag nieuw of tweedehands zijn, budget max 1500 euro.
Had deze zien staan maar is niet compatibel met PS5: https://www.2dehands.be/v/games-en-...box-simrig-fanatec-dd-formula-wheel-v3-pedals
Bij voorkeur iets dat werkt op pc, PS5 en Xbox Series S.
Stuur en pedalen komen op 700€ (fanatec ready2race Gran Turismo DD Pro bundle). Dan heb je dus nog 800€ over voor een frame en stoel.
De goedkoopste aluminium rig is 404€ (aluxprofiel.nl)
Dan heb je dus nog een stoel nodig waar je hier wel wat keuze hebt: https://bimarco.eu/en/8-bucket-seats

Dan zit je dus nog een stuk onder je budget, en kan je eventueel nog iets upgraden

Ik weet niet of je iets kunt vinden wat zal werken op PS5, PC en Xbox. Volgens mij zijn beide consoles en PC geen optie. Maar sowieso mik je met simracing op PC. Ik heb op PS5 Dirt Rally 2.0 en F1 22, maar ook op PC. Het verschil in detail via het stuur tussen console en PC is dag en nacht.

Je spreekt over PS5 en Xbox dus ik vermoed dat je als scherm een TV hebt? Heb je ook al een gamePC? Weet je al welke game(s) je zoal wilt spelen?

1500 euro is al een mooi startbudget.
De Gran Turismo DD Pro Wheel Base zou compatibel zijn met pc en beide consoles, zolang je dan ook een stuur voorziet dat werkt op Xbox.
Ik speel wel graag Assetto Corsa en Project Cars, en ben al lange tijd benieuwd naar iRacing, maar ben lang niet zo hardcore als de meesten hier. Laatste jaren zijn Gran Turismo Sport en GT7 (met Logitech G29) mijn meest gespeelde racegames geweest (Wreckfest tel ik even niet mee). Het rijgevoel is in bv AC en PC wel beter, maar GT spellen zijn een stuk toegankelijker.
Ben momenteel de nieuwe Forza Motorsport aan het reviewen en was vooral daarom dringend op zoek naar een nieuwe setup, maar nu blijkt dat ik het ook wel gewoon op pc kan spelen met mijn Logitech.
Hoe dan ook blijf ik op de loer liggen voor ergens een goeie deal te scoren voor een DD upgrade. Met de serieuzere games zoals iRacing ben ik eigenlijk vooral op die upgrade aan het wachten, maar is op zich geen haast bij.

Ik heb een pc met een 6900XT dus is geen probleem. Zowel tv's (4k) als pc monitoren (hoge refresh rate en lage input latency maar ook lagere resolutie) zijn hier opties.

Daarnet even gereden en eens 8Nm getest op mijn Simucube Pro 2. Ik zag trouwens dat ik op 22Nm rijdt ip de 20Nm zoals ik eerder dacht.
Ik heb de test gedaan op Bathurst omdat ik daar binnenkort een race op heb en daar zitten ook veel compressie bochten, dus het gaat het dynamisch aan toe.
Om wat kracht in het stuur te voelen op 8Nm, moest ik in iRacing de FBB verdubbelen waardoor ik bijna in elke bocht aan het clippen was. Kwa kracht was het nog steeds aan de lage kant en het door het clippen voelde het niet erg dynamisch. In de bochten met veel compressie, voel je het niet en Barthurst heeft enkele grove curbs die zo niet aanvoelen op 8Nm. Voor de volledige dynamiek moet ik mijn ingame FFB laten zakken om niet te clippen, maar dan voelt het stuur enorm licht.

Maar 't is wat je gewend bent denk ik. In mijn tienerjaren heb ik me rot geamuseerd met een G25. Maar eenmaal je iets gewoon bent, is het natuurlijk moeilijk om een stap terug te zetten.
Ik zou zo'n 20nm wel eens willen proberen precies.

Ik rijd nu nog op een "oude" TS-XW die 6nm doet en die kan ik precies toch niet goed te baas op volle kracht. Het is ook geen DD natuurlijk, dus daar gaat sowieso wat detail in verdwenen. Ik vermoed dat ik het eens zal moeten ervaren om het echt te begrijpen.

Nuja, eerst de LC pedalen, daar ga ik wellicht meer voordeel uithalen dan uit een upgrade naar een DD.

Stuur en pedalen komen op 700€ (fanatec ready2race Gran Turismo DD Pro bundle). Dan heb je dus nog 800€ over voor een frame en stoel.
De goedkoopste aluminium rig is 404€ (aluxprofiel.nl)
Dan heb je dus nog een stoel nodig waar je hier wel wat keuze hebt: https://bimarco.eu/en/8-bucket-seats
Wil dat zeggen dat echt de minimum instapkost €700 is?

Of heb je sowieso een frame en aparte stoel nodig?

Asking for a friend :unsure:

Wil dat zeggen dat echt de minimum instapkost €700 is?

Of heb je sowieso een frame en aparte stoel nodig?

Asking for a friend :unsure:
Voor dat specifieke stuur Enzo, heb je dat wel nodig. Maar als je een Logitech stuur koopt, dat werkt ook wel aan een bureau en is een pak goedkoper.

De minimum instapkost is een toetsenbord met pijltjes om mee te sturen. Voor 15 euro kun je met de pijltjes sturen: https://www.alternate.be/Logitech/Keyboard-K120-for-Business-toetsenbord/html/product/888372

Even serieus: voor een DD mag je minimum 700-800 tellen. Maar je moet ook geen DD kopen als instapstuur. Je kan voor 200-250 euro ook een leuk instapstuurtje kopen om te zien of je 't leuk vind. Ik denk dat ik één van de weinigen ben die van controller naar een dure rig ben gegaan.

Als je het houdt op een stuurtje van 200-250 euro dan moet je ook geen frame en aparte stoel kopen. De overgrote hoop van de mensen die racen met een stuur klemmen het stuurtje aan hun bureau of salontafel en gamen zo. The sky (lees: uw budget) is the limit.

Gewoon een Logitech G920.
Eventueel een Playseat challenge ofzo.

Ge gaat er net zo snel mee zijn als mensen met een setup die 10 keer zo duur is.

Ik rij al jaren zo. Vind DD de meerprijs niet waard zoals ik enkele pagina's terug heb gezegd. Als ik dat wil ga ik wel eens naar de Sparx in hun fullmotion sim rijden. Dan vind ik VR een véél betere investering dan die stuurkes. Dat is echt een gamechanger.

De minimum instapkost is een toetsenbord met pijltjes om mee te sturen. Voor 15 euro kun je met de pijltjes sturen: https://www.alternate.be/Logitech/Keyboard-K120-for-Business-toetsenbord/html/product/888372

Even serieus: voor een DD mag je minimum 700-800 tellen. Maar je moet ook geen DD kopen als instapstuur. Je kan voor 200-250 euro ook een leuk instapstuurtje kopen om te zien of je 't leuk vind. Ik denk dat ik één van de weinigen ben die van controller naar een dure rig ben gegaan.

Als je het houdt op een stuurtje van 200-250 euro dan moet je ook geen frame en aparte stoel kopen. De overgrote hoop van de mensen die racen met een stuur klemmen het stuurtje aan hun bureau of salontafel en gamen zo. The sky (lees: uw budget) is the limit.
En met instapstuur bedoel je bijvoorbeeld de G29?

Zoals bij elke hobby die je begint is het idd beter om even af te wachten en te zien of het wel iets voor me is.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
2K
Weergaven
152K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
4K
Weergaven
267K
  • Gesloten