Zorgen voor mama 2023

De Pirre frustreert me toch wel...

Zijn eeuwige "ik zoek echt keihard naar werk, maar 't is moeilijk want ik geraak er niet".

Komaan dude, hef die luie reet gewoon op ipv jezelf continu in zelfmedelijden te steken.

Ik weet niet. Vervoer naar het werk is wel een constante bij die doelgroepen. De jobs die ze voorgeschoteld krijgen zijn heel vaak in ploegen waardoor je geen beroep kan doen op OV. Daarbij kunnen ze moeilijk kiezen waar ze wonen dus voor hetzelfde geld wonen ze op een plaats ver van waar er jobs te vinden zijn.

En die vrouw met haar medische toestand, benieuwd wat er arts zal zeggen. Maar ze kan er moeilijk iets aan doen dat ze potentieel medisch ongeschikt is voor de jobs die ze krijgt aangeboden.

Ik wil ze niet vrij van zonden spreken, maar we mogen ook niet te kort door de bocht gaan vind ik.
 
Als ik me niet vergis is de afstand tussen Dendermonde en zijn woonplaats ongeveer 20 minuten rijden met de fiets. Hij staat nu opgeschreven voor oa. Colruyt. Waarom deed hij dat 6 maanden geleden niet?

Hoeveel mensen pendelen soms 40 minuten per dag met de fiets voor hun werk? De kilometervergoeding is ook welgekomen.

Misschien zijn er andere redenen, maar ‘ik heb een auto nodig’ is echt geen excuus. Interimkantoren werken ook maar rond de kerktoren hé, een lokaal kantoor gaat u geen 50 minuten verder sturen.
 
Ik weet niet. Vervoer naar het werk is wel een constante bij die doelgroepen. De jobs die ze voorgeschoteld krijgen zijn heel vaak in ploegen waardoor je geen beroep kan doen op OV. Daarbij kunnen ze moeilijk kiezen waar ze wonen dus voor hetzelfde geld wonen ze op een plaats ver van waar er jobs te vinden zijn.

En die vrouw met haar medische toestand, benieuwd wat er arts zal zeggen. Maar ze kan er moeilijk iets aan doen dat ze potentieel medisch ongeschikt is voor de jobs die ze krijgt aangeboden.

Ik wil ze niet vrij van zonden spreken, maar we mogen ook niet te kort door de bocht gaan vind ik.
Bwah deels waar.

Toen ik 16 was moest ik om kwart na 5 smorgens ook een 35/40 min fietsen naar mijn eerste vakantiejob zodat ik om 6uur kon beginnen.

Alles gaat...


Die kerel doet me (zeker door zijn marcelleke) denken aan Onslow van Keeping up appearances.
 
200-300-400€ fietsvergoeding is ook een mooie aanvulling.
Mijn beste kameraad ploetert na zijn echtscheiding al een jaar met een elektrische fiets naar het werk. 21€ per dag.
Dus kan je nagaan wat een roteind dat is.
Ook bespaart hij 150€ diesel dus het is een dubbele win.
 
Als je 4 kinderen op de wereld zet heb je als vader de taak om brood op tafel te zetten, zelfs als dat 35km rijden met een oude fiets is om er te geraken..

Op uw gat zitten afgeven op de maatschappij en er nog eentje roken is blijkbaar gemakkelijker.
Inderdaad, vind'k ook.

Het leven met een auto zal uiteraard makkelijker zijn, maar onmogelijk met de fiets is het allemaal niet. Het is gewoon zo'n type dat elk excuus in de wereld gaat sturen om maar niet te moeten werken. En als hij toch werk heeft, dan heeft hij binnen de kortste keren wel woorden met de werkgever waardoor hij waarschijnlijk ontslagen wordt en dan is't weer "ocharme Pirre, hij heeft het niet gemakkelijk".

(Hier in de familie ook zo'n type. Wordt continu overal ontslagen. Zijn moeder "onzen x heeft het niet makkelijk, komt altijd bij moeilijke baas terecht". Als je al 25x ontslagen bent ligt het misschien aan hemzelf).
 
Pirre zijn vrouw (weet de naam niet) is nog maar 29. Dus praktisch zeker dat daar nog enkele sukkelaartjes bijkomen.

Dit koppel gaat er nooit uitgeraken, het zal ook heel hun leven lang de schuld zijn van iemand anders.

Preview van volgende week is de Pirre in de rechtbank, volgens mij komt er nog een vleugje criminaliteit bij.

Waarom geven al die (mensen aan de onderzijde maatschappij) hun kinderen absurde namen?
Gewoon Tim,Bart of kevin?
Nope er moet Verplicht een Y in, Heavenly, Djayden,Dyanesso…. Serieus?
Dat kappen op namen is wat mij betreft onnozeler dan het kiezen voor een minder klassieke naam.
 
Inderdaad, vind'k ook.

Het leven met een auto zal uiteraard makkelijker zijn, maar onmogelijk met de fiets is het allemaal niet. Het is gewoon zo'n type dat elk excuus in de wereld gaat sturen om maar niet te moeten werken. En als hij toch werk heeft, dan heeft hij binnen de kortste keren wel woorden met de werkgever waardoor hij waarschijnlijk ontslagen wordt en dan is't weer "ocharme Pirre, hij heeft het niet gemakkelijk".

(Hier in de familie ook zo'n type. Wordt continu overal ontslagen. Zijn moeder "onzen x heeft het niet makkelijk, komt altijd bij moeilijke baas terecht". Als je al 25x ontslagen bent ligt het misschien aan hemzelf).
Sommige mensen functioneren nu eenmaal niet goed onder een baas. Ikzelf ook niet. Een job als zelfstandige zou misschien meer iets voor hem zijn, maar dan moet je jezelf kunnen verkopen.
 
Dat kappen op namen is wat mij betreft onnozeler dan het kiezen voor een minder klassieke naam.
Je mag daar van vinden wat je wil maar als je aan een naam alleen al kan afleiden dat iemand uit een lage(re) sociale klasse komt dan faal je als ouder. En daarom moeten we nu niet allemaal de meest Latem/Knokke-achtige namen gaan gebruiken maar er zit nog een mega range tussen dat en de hele reeks Y varianten.

Sorry maar Djayden? Je kan je kind net zo goed Ali noemen, dat scoort wrs ongeveer even goed op een stapel CV's.

En neen, een naam zou niet mogen uitmaken maar zo werkt de échte wereld nu eenmaal...
 
Je mag daar van vinden wat je wil maar als je aan een naam alleen al kan afleiden dat iemand uit een lage(re) sociale klasse komt dan faal je als ouder. En daarom moeten we nu niet allemaal de meest Latem/Knokke-achtige namen gaan gebruiken maar er zit nog een mega range tussen dat en de hele reeks Y varianten.

Sorry maar Djayden? Je kan je kind net zo goed Ali noemen, dat scoort wrs ongeveer even goed op een stapel CV's.

En neen, een naam zou niet mogen uitmaken maar zo werkt de échte wereld nu eenmaal...
Zijn we hier correlatie en causaliteit niet aan het wisselen? Ik betwijfel dat de kinderen in deze reeks het beter zouden hebben moesten ze Jean-Philippe heten.
 
Zijn we hier correlatie en causaliteit niet aan het wisselen? Ik betwijfel dat de kinderen in deze reeks het beter zouden hebben moesten ze Jean-Philippe heten.
Een naam is uiteraard geen wonderoplossing om uit structurele armoede te geraken, dat zou straf zijn. Zeker in die erg schrijnende gevallen. Maar ik denk wel dat, zeker in de populatie die op het randje balanceert, iemand's naam zeker mee bepaald welke deuren open of dicht gaan kwa mogelijkheden in het leven.

Een Tim heeft gemiddeld gezien een stabielere thuissituatie dan een Djayden. Wie heeft dan het interessantere profiel op de arbeidsmarkt en dus ook meer mogelijkheden?
 
Een Tim heeft gemiddeld gezien een stabielere thuissituatie dan een Djayden. Wie heeft dan het interessantere profiel op de arbeidsmarkt en dus ook meer mogelijkheden?
Maar als Djayden een master heeft behaald, kan hij net in positieve zin opvallen ook want die zal er waarschijnlijk meer moeite voor hebben gedaan dan Tim uit Sint-Martens-Latem.

Wij zitten met redelijk wat -y namen in de familie (arbeidersklasse) en niemand van ons heeft daar enig nadeel van ondervonden bij het solliciteren. Noch de laaggeschoolde, noch de hooggeschoolde.
Ik heb het nu wel over namen als Audrey, Evy, Andy,... Die gewoon populair waren in de jaren '80. 🤷‍♀️
 
Een naam is uiteraard geen wonderoplossing om uit structurele armoede te geraken, dat zou straf zijn. Zeker in die erg schrijnende gevallen. Maar ik denk wel dat, zeker in de populatie die op het randje balanceert, iemand's naam zeker mee bepaald welke deuren open of dicht gaan kwa mogelijkheden in het leven.

Een Tim heeft gemiddeld gezien een stabielere thuissituatie dan een Djayden. Wie heeft dan het interessantere profiel op de arbeidsmarkt en dus ook meer mogelijkheden?
Correlatie en geen causaliteit dus.
 
Correlatie en geen causaliteit dus.
Maar door die correlatie in de bredere bevolking ga je in bepaalde gevallen hoogstwaarschnlijk wel een oorzakelijkheid creëren.

Als Tim uit Latem plots Mohammed uit Latem wordt gaat die jongen daarvoor niet plots in de goot belanden maar de kans is wel 100% dat alleen op basis van zijn naam deuren gesloten worden waartoe als Tim wel toegang zou gehad hebben. Causaliteit in dat geval.
 
Een naam is uiteraard geen wonderoplossing om uit structurele armoede te geraken, dat zou straf zijn. Zeker in die erg schrijnende gevallen. Maar ik denk wel dat, zeker in de populatie die op het randje balanceert, iemand's naam zeker mee bepaald welke deuren open of dicht gaan kwa mogelijkheden in het leven.

Een Tim heeft gemiddeld gezien een stabielere thuissituatie dan een Djayden. Wie heeft dan het interessantere profiel op de arbeidsmarkt en dus ook meer mogelijkheden?
Dat is dus exact wat Sylver zegt: Het is niet doordat mensen ze die naam gegeven hebben. Het is doordat anderen ze discrimineren op basis van die naam. Onder andere zoals @oxbow1 hier: vooroordelen plakken op individuen op basis van de groep waartoe hij vindt dat ze behoren.

Ik heb de serie ook half gevolgd, en over Pirre en zijn vrouw is duidelijk heel wat te zeggen. Benieuwd wat de arts zegt, inderdaad. En Pirre lijkt niet écht heel ijverig op zoek naar werk. Ik heb ook de indruk dat zijn vrouw dat ook vindt, maar het telkens nét niet durft te zeggen. Nog niet.

Maar zomaar oordelen dat vervoer nooit een probleem mag zijn, is toch niet waar. De mensen moeten toekomen met 20€ aan extraatjes per maand, als ze dat al hebben. Die trouw gezien? Prima dat je een maat hebt die op z'n elektrische fiets van 1000€ (dus 50 maanden aan extraatjes) zijn verplaatsing doet, dat gaat hier niet gebeuren, hè. Dit stel vormt uiteraard een contrast met andere deelnemers, maar er zit toch altijd heel wat nuance in in plaats van zwart of wit.
 
Gisteren toch de culminatie van de radeloosheid/dommigheid van Pirre. Dan vindt ge (tijdelijk) werk, gaat ge *stiekem* een andere rekening openen om het loon op te laten storten, zodat de schuldbemiddelaar het niet vindt. :crazy:
Zo'n mensen zijn echt hopeloos. Maar geen idee wat de maatschappij daar aan kan doen/van kan maken.
De afsluitende boodschap bij Pirre/Rebekka klonk ook weinig hoopgevend. "Collectieve schuldbemiddeling stopgezet door rechter." "Pirre en Rebekka gaan het op hun eigen manier oplossen." :unsure:
 
De uitzending van gisteren bekeken. Man man. :headshake:
Noem mij een softie, maar dat was (weer) met de tranen in de ogen en een schuldgevoel omdat mijn vrouw en ik wél kansen hebben gekregen in het leven.

Ik denk dat velen onderschatten dat je in armoede gewoon minder rationeel kan denken dan vanuit een comfortabele positie (1). En al zeker niet op lange termijn omdat je constant brandjes moet blussen. Lees: hier en nu eten kopen voor uw kroost, in plaats van uw geld investeren in die rij-opleiding die u op termijn een betere job oplevert of om binnen 3 maanden niet onder uw voeten te krijgen van de schuldbemiddelaar (2). En dat je op den duur, na jaren ploeteren zonder vooruitgang te zien in je situatie, ook gewoon de moed verliest en ongewild in een "fuck it all"-mentaliteit terechtkomt (3).

Je moet toch érgens uw moed en hoop uit putten? Je moet verdomme véél doorzettingsvermogen hebben om uw leven in handen te proberen nemen wanneer je geen startkapitaal hebt van +x euro en y aantal diploma's en z familieleden die voor u klaarstaan, maar met een put van -x euro, geen diploma's en geen netwerk. Je vecht op den duur tegen windmolens. En je begint te beseffen dat hoe hard je ook zal werken, je nooit van uw leven op gelijke voet zal komen met de rest van de maatschappij.

En die kindjes kunnen daar niets aan doen en zijn gedoemd om in dezelfde scenario's terecht te komen. Mijn vaderhart breekt als ik daaraan denk. :frown:
 
Een Tim heeft gemiddeld gezien een stabielere thuissituatie dan een Djayden. Wie heeft dan het interessantere profiel op de arbeidsmarkt en dus ook meer mogelijkheden?
Mja, de rest heeft mijn punt hier al gemaakt. Maar wat je dus zegt is dat de kans kleiner is dat een Djayden over de juiste vaardigheden zal beschikken, dat is dus iets anders dan zeggen dat het zo is omdat hij Djayden heet, wat je eerst leek te impliceren.

Als Tim en Djayden hetzelfde CV hebben (=profiel op de arbeidsmarkt) zou dat dus niet mogen uitmaken hé, en spreekt men van onterechte vooroordelen als Djayden minder kansen krijgt. En ja, je mag daar pragmatisch/realistisch mee omgaan en je kinderen dus best niet Djayden noemen, maar in se is dat hetzelfde als je kind een andere naam geven dan gebruikelijk in je cultuur omdat de maatschappij een discriminerend kantje heeft. Mijn dochter heeft een Mexicaanse naam, er zal wel ergens een potentiële werkgever rondlopen die vanuit zijn kleinburgerlijke onwetendheid dit gaat linken aan opgroeien in een sociale wijk en bijhorende vooroordelen, maar ik vond het toch wel belangrijk om ze een beetje een link met haar roots te geven.
De uitzending van gisteren bekeken. Man man. :headshake:
Noem mij een softie, maar dat was (weer) met de tranen in de ogen en een schuldgevoel omdat mijn vrouw en ik wél kansen hebben gekregen in het leven.

Ik denk dat velen onderschatten dat je in armoede gewoon minder rationeel kan denken dan vanuit een comfortabele positie (1). En al zeker niet op lange termijn omdat je constant brandjes moet blussen. Lees: hier en nu eten kopen voor uw kroost, in plaats van uw geld investeren in die rij-opleiding die u op termijn een betere job oplevert (2). En dat je op den duur, na jaren ploeteren zonder vooruitgang te zien in je situatie, ook gewoon de moed verliest en ongewild in een "fuck it all"-mentaliteit terechtkomt (3).
Je moet toch érgens uw moed en hoop uit putten? Je moet verdomme véél doorzettingsvermogen hebben om uw leven in handen te proberen nemen wanneer je geen startkapitaal hebt van +x euro en y aantal diploma's en z familieleden die voor u klaarstaan, maar met een put van -x euro, geen diploma's en geen netwerk. Je vecht op den duur tegen windmolens. En je begint te beseffen dat hoe hard je ook zal werken, je nooit van uw leven op gelijke voet zal komen met de rest van de maatschappij.

En die kindjes kunnen daar niets aan doen en zijn gedoemd om in dezelfde scenario's terecht te komen. Mijn vaderhart breekt als ik daaraan denk.
Volgens mij zijn dit soort programma's vooral goed om mensen die zichzelf compleet "selfmade" vinden, en als gevolg daarvan weinig empathie tonen voor wie geen succes heeft, een beetje begrip bij te brengen. In bijna al die gevallen zie je gewoon de dodelijke combinatie van tegenslag en mensen die nooit de opvoeding/kansen hebben gekregen om hiermee om te gaan. En zo zie je dan hoe generatie-armoede ontstaat, want die kinderen gaan ook met een serieuze achterstand beginnen, zowel qua opvoeding en vaardigheden als financiële middelen. En dan zie je dat al die simplismen genre "dat ze gaan werken" of "uitkering afpakken" weinig gaan oplossen IMO.
 
Terug
Bovenaan