Zorgen voor mama 2022

Caje

Active member
Gisteren begon het tweede seizoen van dit programma met Kristel Verbeke.

In de aflevering van gisteren al 2 gezinnen te zien :

- Alleenstaande mama van 2 kinderen met een leefloon. Meer dan de helft van haar leefloon ging naar de huur van haar piepklein appartement dat heel wat gebreken heeft. Om wille van medische redenen kon ze op dit moment niet werken. Wel chapeau dat ze nergens schulden heeft.

- Een hardwerkende vrouw met een goed inkomen, maar het gezin heeft behoorlijk wat schulden. Iedere maand moet er een afbetaling gedaan worden bij 8 deurwaarders. Ze houden maandelijks ongeveer 300 euro over om van te leven. De schulden zijn afkomstig van het verleden van haar vriend, die een tijdje dakloos geweest is. Vanaf dat ze samen woonden en hij dus officieel een adres had zijn de deurwaarders beginnen komen. Verder kan haar vriend niet werken omdat hij schizofrenie heeft en stemmen hoort. De liefde kan heel mooi zijn, maar soms kan het toch ook nuttig zijn je verstand te gebruiken bij je partnerkeuze...
 
Er zit hier ook eentje die blindelings haar ongeluk loopt ..:biglaugh::rofl:
 
Dat van die partner snap ik niet. Dat ge uw eigen zo in de miserie kunt steken omdat den andere schulden heeft. Ik had die los buitengesjot dan 👋
Als ik mij niet vergis, kwam da enkel omdat die officieel daar woont. Kon die dan niet gewoon onderdak geven? Werken mag hij toch niet dus domiciliëring zal hij dan niet nodig hebben.. En die broer, ga ook werken lol?

Die andere, fja.. ik weet den achtergrond niet maar 2 kinderen op haar 20-21 dan hebt ge zelf niet goed nagedacht imo ma bon.
 
Is eerste keer dat ik dit programma zie, eerste seizoen niet opgemerkt.

Het verhaal van Lucinda... Persoonlijk vind'k dat zij best stabiel in't leven staat. Goeie mama voor haar zoontje, stabiele job bij wit-geel kruis. Duidelijk bezig met alle financiën goed op te volgen. Maar zij zit toch gewoon in die situatie door haar eigen man. Waarom werkt hij inderdaad eigenlijk niet? Kan wel hele dagen zijn remorque vullen met oud ijzer. Idem voor de broer, die lijkt precies ook geen poot uit te steken... Volgens mij moet Lucinda vooral eens grote kuis houden in haar huishouden.

Die persoon uit het Antwerpse... Blijf het toch vreemd vinden dat ze de grote droom heeft om kok te zijn in eigen zaak. Ze leeft nu van een leefloon. Is't dan niet beter om gewoon eens als hulpje in een broodjeszaak ofzo te beginnen en te zien hoe dat loopt. Zo'n mensen willen precies meteen van 0 naar 100. Dat is toch gedoemd om te mislukken...
 
Dat van die partner snap ik niet. Dat ge uw eigen zo in de miserie kunt steken omdat den andere schulden heeft. Ik had die los buitengesjot dan 👋
Als ik mij niet vergis, kwam da enkel omdat die officieel daar woont. Kon die dan niet gewoon onderdak geven? Werken mag hij toch niet dus domiciliëring zal hij dan niet nodig hebben.. En die broer, ga ook werken lol?

Die andere, fja.. ik weet den achtergrond niet maar 2 kinderen op haar 20-21 dan hebt ge zelf niet goed nagedacht imo ma bon.
Hij had zijn domicilie daar inderdaad nooit mogen zetten, dan zat zij nu niet in de problemen met deurwaarders.
 
Vader niet in beeld, vierde generatie in povere omstandigheden, moeder die tot laat moet werken en je komt ophalen als je aan het slapen bent waardoor je weer wakker wordt en heel je ritme om zeep is... Arme Hailey.
 
Samen 3 kinderen op deze wereld zetten, en mama kan geen 7€ missen voor fruit op school, papa staat daar dom bij te kijken...

Van mij mag je jezelf in een hoekje verstoppen en niet meespelen met de rest van de wereld, maar als daar 3 kinderen rondlopen zou iemand toch eens moeten zeggen "man the f*ck up" en zorg dat hier brood op tafel komt.

Van die kinderen komt nooit veel terecht, en indien wel hebben ze nog een hoop problemen met hun ouders ook, schrijnend eigenlijk.
 
Ik vind het vooral schrijnend voor die kinderen. Het onderscheid dat zo'n kind snel aanvoelt moet een behoorlijke impact hebben op de ontwikkeling. Iets wat voor het gros van de kinderen normaal lijkt - zoals bijvoorbeeld dat fruit op school programma - is voor deze kinderen onbereikbaar. Dat vind ik ongemeen hard en onrechtvaardig. Het is een moeilijk en complex verhaal om te achterhalen tot waar de schuld en draagkracht van de ouders kan gaan en ik vind het zelf ongepast om daar op basis van de beelden uitspraken over te doen.

We leven ook in een bizarre wereld: voor jonge koppels die een huis verbouwen op TV worden crowdfunding acties georganiseerd. De onderkant van de maatschappij negeren we liever.
 
Schrijnende verhalen, zeker voor die Lucinda die met dat sappig Kempens dialect toch wel veel beter dan dit in het leven zou kunnen staan.

Die vent maar vloeken, zie verdoeme dat er geld binnenkomt..

De gevolgen voor kinderen zijn dan ook direct te merken al van jongs af aan, zie dit 'experiment':
 
Die Kimberly... Nooit met haar dochtertje naar buitenspeeltuin geweest. Dat kost nochtans geen geld he.
 
Samen 3 kinderen op deze wereld zetten, en mama kan geen 7€ missen voor fruit op school, papa staat daar dom bij te kijken...
Moest ik er op dat moment bij zijn geweest als presentator, cameraman, regisseur of wat er nog aan crew rondloopt dan had ik daar meteen 7 euro neergelegd voor dat kindje.

Zo erg, die voelt dat er weinig mogelijk is en dan krijgt ze iets via school dat ocharme 7 euro kost. Dat kindje rekent, 7 euro lijkt niet veel en hoopt vooral dat dit dé keer zal zijn dat ze er ook bij hoort. Krijgt die alsnog het deksel op de neus. Dit zou in een verzorgingsstaat als België toch niet mogen bestaan.
 
Terug
Bovenaan