Wapengeweld in de VS

Even dit eruit pikken sinds op de rest van je post al genoeg geantwoord is.

Maar dan vergeet je natuurlijk een belangrijk feit. Door een grotere legale markt, is er ook een grotere illegale markt. Want een onvergund wapen moet ook van ergens komen. Dit heeft ATF te zeggen over hoe een wapen illegaal wordt:

Dus begint meestal bij legale wapens die ofwel gestolen worden of doorverkocht worden (ofwel door een stroman of door private transacties). En dat valt natuurlijk allemaal wel binnen het wapenbeleid, want ze maken het indirect mogelijk.
Dat vergeet ik niet, want ik vermeld het toch letterlijk? Dat er door de grotere legale markt gewoon meer wapens in omloop zijn en verkrijgbaarder zijn. Of dat dan op de zwarte markt is, of "grijs" gekocht, of gestolen van de mama die het wit heeft gekocht, dat maakt niet uit.

Dus ja, een véél strengere wapenwetgeving, zoals bij ons, zou ervoor zorgen dat er minder wapens voorhanden zijn, en zou inderdaad voor een pàk minder wapengeweld zorgen in de VS, zoals ik dus al zei. Maar gewoon een verstrenging naar "met vergunning" en "geen automatische"... zou in Texas al een enorme verstrenging zijn. Maar in staten waar dat wel is, is het wapengeweld dat gepleegd wordt, vaak toch gepleegd met onvergunde/automatische.

Tenzij ze overstappen naar een wapenwetgeving gelijkaardig aan hier, valt dat dus niet binnen het wapenbeleid. Je kunt het grens voor alcoholgebruik achter het stuur nog op 0 promille leggen, mensen die nu al met 1 promille rondrijden, rijden nu al illegaal.
 
Volgens "Bowling for Columbine" toch. Dat is natuurlijk een politiek gekleurde documentaire, but still...
Een documentaire van 20 jaar oud ook, natuurlijk. Maar ik zie in ieder geval weinig tot geen voorstellen in die richting, laat staan dat een groot deel van de bevolking in de VS dat zou willen.
 
In een land waar ze zo redeneren: 'De enige die een 'bad guy' met een wapen kan stoppen, is een 'good guy' met een wapen'...Dus ja: verkoop er maar op los. Dan weet je wel hoe gestoord een deel van die maatschappij is. Dat die laatste ook 'berserk' kan gaan, vergeten ze er natuurlijk bij te vermelden. Alles om hun geschifte nood naar wapens goed te praten want ja: 150 jaar geleden was dat ook nodig.

:sop:
 
Die shootings zijn nu al zo frequent daar dat je kan gaan spreken van copycat gedrag. Strenge wetgeving zal wel iets doen om de cijfers te dempen, maar er zullen toch een paar generaties over moeten gaan om echt een mentaliteitsverandering op vlak van wapens op grote schaal te hebben.
 
Niet populaire mening denk ik.

Het probleem ligt hier niet bij het wapenbeleid maar bij de extreme polarisatie in de maatschappij en aan gebrek van support voor zwakkeren die niet meedraaien.

De VS heeft veel teveel mensen en kinderen die enorm onder druk gezet worden en zich in de steek gelaten voelen door hun omgeving.

Ik heb al twee mensen gesproken die ooit school liepen in de VS. Vergeleken met de extreme druk en vaak pesterijen die je moet ondergaan om erbij te horen hebben onze kids een luxeleventje.

Laten we ook niet vergeten dat nog niet lang geleden er een hoop jongeren hier vertrokken zijn naar Syrie. Can imagine dat deze jongen veel gemeen heedt met die groep.

Ik ben volledig pro wapens, dat is een leuke sport en een skill die ooit wel eens nuttig kan zijn in een extreme omstandigheid. In Noorwegen kan iedereen schieten en hebben veel mensen ook wapens. Buiten Anders Breivik (een unicum) gebeurd er in dat land niet veel.

Ja maar in Noorwegen en Zwitserland krijg je niet zomaar een wapen in je pollen. Daar heb je toch op zijn minst een vergunning nodig en er zijn beperkingen. In Zwitserland kan je niet zomaar een AR kopen met paar zakken kogels.

In de VS kan een 18jarige (In Texas mag een privépersoon zonder controle zijn AR15 verkopen aan een 18jarige met kogels en al.)
Als je als maatschappij al weet dat je veel mensen met mentale problemen hebt, dan lijkt het mij echt geen stap ver gemaakt om er voor te zorgen dat er op zijn minst een check is op moment van aankoop van een wapen en daar een paar restricties op te zetten.

Iemand die echt van kwade wil is, zal er wel aangeraken. Maar hier gaat het over mensen die nog niet uit hun puberfase zijn geraakt en die laat je zonder iets van controle een AR15 aan. Dat zijn geen beroepscriminelen of georganiseerde terroristen.


Ik denk ook wel dat de focus vooral moet zijn op mentale gezondheid. Maar los dat maar eens op in Texas.
Laat zo'n wapenwetten los in West-Vlaanderen en je zal daar ieder vijf jaar een massamoord hebben op een school.
 
Da's ondertussen al effe onderdeel van hun cultuur. Moeilijk om daar niet apathisch over te doen. Vooral blij dat het hier in Europa relatief streng blijft.
Laat zo'n wapenwetten los in West-Vlaanderen en je zal daar ieder vijf jaar een massamoord hebben op een school.
Overal hoor. En het zal veel frequenter zijn. Om nog maar te zwijgen over het aantal zelfmoorden dat zou groeien.
 
Niet populaire mening denk ik.

Het probleem ligt hier niet bij het wapenbeleid maar bij de extreme polarisatie in de maatschappij en aan gebrek van support voor zwakkeren die niet meedraaien.

De VS heeft veel teveel mensen en kinderen die enorm onder druk gezet worden en zich in de steek gelaten voelen door hun omgeving.

Ik heb al twee mensen gesproken die ooit school liepen in de VS. Vergeleken met de extreme druk en vaak pesterijen die je moet ondergaan om erbij te horen hebben onze kids een luxeleventje.

Laten we ook niet vergeten dat nog niet lang geleden er een hoop jongeren hier vertrokken zijn naar Syrie. Can imagine dat deze jongen veel gemeen heedt met die groep.

Ik ben volledig pro wapens, dat is een leuke sport en een skill die ooit wel eens nuttig kan zijn in een extreme omstandigheid. In Noorwegen kan iedereen schieten en hebben veel mensen ook wapens. Buiten Anders Breivik (een unicum) gebeurd er in dat land niet veel.
Dit is geen onpopulaire mening, dit is de waarheid. De opvolging van geestesgestoorden in de VS is slecht. De zorg is te duur, er is een gigantische drugproblematiek en groot aantal kinderen groeit op in situaties waar mishandeling de orde van de dag is. Wapens moet je weghouden uit de handen van gestoorden.

BTW Breivik was jarenlang (seksueel) misbruikt door zijn moeder. Kleine Breivik kreeg geen hulp van politiek correcte overheidsambtenaren die vonden dat een kind bij zijn moeder moest blijven. Breivik draagt uiteraard de verantwoordelijkheid voor zijn daden, maar de ambtenaren van toen hebben ook een aandeel hierin.
 
Dit is geen onpopulaire mening, dit is de waarheid. De opvolging van geestesgestoorden in de VS is slecht. De zorg is te duur, er is een gigantische drugproblematiek en groot aantal kinderen groeit op in situaties waar mishandeling de orde van de dag is. Wapens moet je weghouden uit de handen van gestoorden.

BTW Breivik was jarenlang (seksueel) misbruikt door zijn moeder. Kleine Breivik kreeg geen hulp van politiek correcte overheidsambtenaren die vonden dat een kind bij zijn moeder moest blijven. Breivik draagt uiteraard de verantwoordelijkheid voor zijn daden, maar de ambtenaren van toen hebben ook een aandeel hierin.

Maar het zijn toch net diezelfde mensen die tegen hogere belastingen zijn waarmee zulke dingen kan bekostigen. De "freedom"-voorvechters. Pro guns, anti taxes.
 
Ik ken de regels in Noorwegen niet maar ik vermoed dat men daar meer inzit met bescherming tegen wilde dieren, en (half-)automatische oorlogswapens misschien niet zo courant zijn?
Halfautomatische wapens zijn geen oorlogwapens. Praktische alle pistolen zijn halfautomatisch. Onze politie loopt volgens jou dus rond met oorlogswapens op straat? Waarschijnlijk heb je het nu over de AR-15. De AR-15 is geen oorlogswapen maar een sportgeweer; het is bij geen enkel leger in gebruik (behalve misschien Oekraïne waar ze zelfs katapulten zouden gebruiken op dit moment). Anderzijds zijn geweren zoals de Kar 98 K immens populair bij sportschutters. de Kar 98 K is gebruikt in diverse oorlogen en legers (dus een 'oorlogswapen'), maar kan je in België zonder vergunning (wel op licentie) kopen. De Kar 98 K Is geen (half)automaat, maar een grendelactie geweer. De termen oorlogswapens en aanvalswapens zijn linkse termen die indiceren dat je niets van wapens kent.

Automatische wapens zijn enkel in de handen van een beperkte groep -extreem-streng gecontroleerde- verzamelaars. Dat is zeer moeilijk om daar aan te geraken.
 
Laatst bewerkt:
Maar het zijn toch net diezelfde mensen die tegen hogere belastingen zijn waarmee zulke dingen kan bekostigen. De "freedom"-voorvechters. Pro guns, anti taxes.
Meestal zijn die ook wel pro law and order natuurlijk. Maar ja de extreme gun nut in de VS heeft een aantal gaten in zijn redenering, als je denkt dat iedereen wapens moet kunnen kopen en zomaar overal dragen ben je niet goed bezig.
 
Halfautomatische wapens zijn geen oorlogwapens. Praktische alle pistolen zijn halfautomatisch. Onze politie loopt volgens jou dus rond met oorlogswapens op straat? Waarschijnlijk heb je het nu over de AR-15. De AR-15 is geen oorlogswapen; het is bij geen enkel leger in gebruik (behalve misschien Oekraïne waar ze zelfs katapulten zouden gebruiken op dit moment). Anderzijds zijn geweren zoals de Kar 98 K immens populair bij sportschutters. de Kar 98 K is gebruikt in diverse oorlogen en legers (dus een 'oorlogswapen'), maar kan je in België zonder vergunning (wel op licentie kopen). Is geen (half)automaat, maar een grendelactie. De termen oorlogswapens en aanvalswapens zijn linkse termen die indiceren dat je niets van wapens kent.

Automatische wapens zijn enkel in de handen van een beperkte groep -extreem-streng gecontroleerde- verzamelaars. Dat is zeer moeilijk om daar aan te geraken.
Als er staat (half-)automatische oorlogswapens, zeg ik dan dat alle (half-)automatische wapens oorlogswapens zijn? Als ik vraag naar rode wagens, zijn alle wagens dan rood? Het begrijpend lezen scheert duidelijk hoge toppen.

Maar ok, sorry dat het gebruik van een "linkse" term (iemand "rechts" kan die onmogelijk gebruiken) voor een topic dat me inderdaad weinig interesseert jou heeft getriggered. Ik geloof dat aanvalswapen ook gewoon gelinkt is aan het Engelse assault rifle. Heb je verder nog iets toe te voegen over de vergelijking van wapenbeschikbaarheid tussen Noorwegen en de VS, of gewoon het topic van de thread?
 
BTW Breivik was jarenlang (seksueel) misbruikt door zijn moeder. Kleine Breivik kreeg geen hulp van politiek correcte overheidsambtenaren die vonden dat een kind bij zijn moeder moest blijven. Breivik draagt uiteraard de verantwoordelijkheid voor zijn daden, maar de ambtenaren van toen hebben ook een aandeel hierin.
Beetje off-topic, maar moet er nu echt in elk topic gevochten worden tegen 'woke' of 'PC'? Alsof vinden dat een kind bij zijn/haar moeder moet blijven iets typisch voor de PC/woke crowds is. Als er een stroming is die voor dat soort zaken is (maar dat is dus niet zo) dan zou ik toch eerder de conservatieven noemen, met hun opvattingen over family values en al van dat.

Voorts ben ik wel akkoord dat enkel en alleen een strengere wapenwet dit probleem niet zal oplossen: het gaat daar in de VS veel en veel dieper, maar kunnen we voor een keer eens proberen om dat op de man links versus rechts gedoen achterwege te laten?
 
Ik ken de regels in Noorwegen niet maar ik vermoed dat men daar meer inzit met bescherming tegen wilde dieren, en (half-)automatische oorlogswapens misschien niet zo courant zijn?
Een AR-15 is niet dodelijker dan een pistool. Dat is altijd een heel gek argument van anti wapen mensen. Die shootings kan je met een pistool even goed doen, je hebt er zelfs waar meer munitie in kan. Op 50m (dat is echt al vrij ver) accuraat schieten met een pistool is niet waanzinnig moeilijk. Op 10 meter is een AR-15 zelfs minder wendbaar. Tenzij je er een kijker opzet en van ver schiet maakt het type wapen dus niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Maar het zijn toch net diezelfde mensen die tegen hogere belastingen zijn waarmee zulke dingen kan bekostigen. De "freedom"-voorvechters. Pro guns, anti taxes.
Je kan echt wel een systeem hebben met lage belastingen waarin grote groepen mensen niet uit de boot vallen. De Vs is geen voorbeeld van een libertaire samenleving.
 
Dit is geen onpopulaire mening, dit is de waarheid. De opvolging van geestesgestoorden in de VS is slecht. De zorg is te duur, er is een gigantische drugproblematiek en groot aantal kinderen groeit op in situaties waar mishandeling de orde van de dag is. Wapens moet je weghouden uit de handen van gestoorden.

BTW Breivik was jarenlang (seksueel) misbruikt door zijn moeder. Kleine Breivik kreeg geen hulp van politiek correcte overheidsambtenaren die vonden dat een kind bij zijn moeder moest blijven. Breivik draagt uiteraard de verantwoordelijkheid voor zijn daden, maar de ambtenaren van toen hebben ook een aandeel hierin.

Maar het zijn toch net diezelfde mensen die tegen hogere belastingen zijn waarmee zulke dingen kan bekostigen. De "freedom"-voorvechters. Pro guns, anti taxes.

Het is me gelukt :D Ik ben het met beide posts niet eens :D
De voorstelling van Patj is een heel gepolariseerde voorstelling waar ik totaal niet achter kan staan. Maar ook die van Général Zantas gaat voorbij aan veel nuances.

Dat lijkt zo, voor buitenstaanders. En er gaan natuurlijk heel veel dingen fout in dat land, net zoals hier. Maar er wordt ook hier altijd maar één facet belicht. Ik ga nu een klein beetje advocaat van de duivel moeten spelen, maar als je kijkt naar het "normale" centrumrepublikeinse gedachtegoed, niet het Reaganisme en neoliberalisme en de Ayn Rand-uitwassen, dan is er ook daar een heel belangrijke keerzijde: Waar de federale staat inderdaad voor weinig vangnetten zorgt, is het dan wel de gemeenschap die die rol overneemt. Privégeld, privéinitiatieven, ook voor de zwakkeren, beurzen en sponsoring om zwakkeren naar betere scholen te laten gaan... allemaal vanuit de gemeenschap en niet vanuit de staat.

Dus het is zeker niet zo dat al wie Republikeins is, meteen ook voor het egoïstische 'laat ze maar stikken' stemt, of dat er geen enkel alternatief is binnen zo'n staat.

En om het dan terug te trekken naar het topic: dat ook niet al wie voor een Republikein stemt, die waarschijnlijk voorstander is van het 2nd Amendment, ook onder de "gun nut" valt die vindt dat automatische wapens ongelimiteerd te koop zouden moeten zijn. Je kunt ook voorstander zijn van de huidige interpretatie van het 2nd Amendment (die vooral ingegeven is door de wapenlobby), maar ook voor beperkingen op die aankoop van wapens.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan