Wapengeweld in de VS

Blijkbaar weer een school shooting in de VS, 14 kinderen en een leerkracht omgekomen in een lagere school bericht DS ...
Om 12.17 uur ‘s middags lokale tijd meldde het schooldistrict een “actieve schutter” op de Robb Elementary School en zei dat de politie ter plaatse was. In de school bevinden zich klassen voor kinderen van het tweede tot en met het vierde leerjaar.

Ik heb een kind in het tweede en eentje in het vierde....dan komt dergelijk nieuws altijd een beetje harder binnen, maar hoe kun je in godsnaam kinderen van die leeftijd gewoon afknallen. Ik ben nogal weigerachtig tov termen zoals "daar zijn geen woorden voor"...maar hier is het verdorie toch van toepassing...
 
Wat een land toch. :(
Zag zo eens beelden passeren van shooter drills dat ze in scholen in de VS doen, werkelijk surreëel. Kan toch ook niet anders dan dat kinderen daar trauma's aan overhouden. Ik ga de beelden niet posten want mijn maag keerde om maar je kan ze zelf opzoeken.

Het is een héél dure prijs die ze in de VS betalen voor hun wapenbeleid.
 

Kinderen tussen 7 en 10 jaar.
Hoe kunt ge nu uw wapen op zoiets onschuldigs richten en dan schieten?
 

Kinderen tussen 7 en 10 jaar.
Hoe kunt ge nu uw wapen op zoiets onschuldigs richten en dan schieten?
Toch gek dat na talloze drama’s ze nog steeds niet afwijken van hun wapenpolitiek. Ik zie in Europa toch geen maandelijkse schooldrama’s gebeuren…
 
Toch gek dat na talloze drama’s ze nog steeds niet afwijken van hun wapenpolitiek. Ik zie in Europa toch geen maandelijkse schooldrama’s gebeuren…
 
Toch gek dat na talloze drama’s ze nog steeds niet afwijken van hun wapenpolitiek. Ik zie in Europa toch geen maandelijkse schooldrama’s gebeuren…
Dat is omdat in Europa ze een aantal dingen goed doen:

1) Wapenbezit is om te beginnen vergunningsplichtig. Zelfs in landen met heel veel wapens per capita of waar wettige zelfverdediging als reden aanvaard wordt zie je dat je geen crimineel verleden mag hebben en mag je geen zot zijn.

2) Wapens moeten veilig bewaard worden.

Ik begrijp enerzijds de mensen die willen dat je wapens kan bezitten om jezelf te beschermen tegen een dictatoriale overheid zonder controle wie wat heeft. Anderzijds moet je gewoon ook controle hebben zodat zotten dat niet kunnen. De oplossing is eenvoudig. Maak verkoop enkel mogelijk aan mensen die geen crimineel zijn en geen zot (via bijvoorbeeld attesten of passcan), zonder dat wordt opgeslagen welke wapens je koopt. Tweedehands moet de verkoper zelf die controles ook doen, indien niet goed gedaan is hij/zij medeverantwoordelijk voor de zaken die daarmee gebeuren.

Hoe dan ook zotten geraken altijd aan wapens, AK's kan je hier ook krijgen op bepaalde plekken. En anders nemen ze maar een mes zoals Kim De Gelder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pana
Country ranking: school schootings 2022

Hallucinant hoe de VS de eerste plaats opeist, zelfs al moet je het grote inwoneraantal incalculeren. Probleem in de VS is de halstarrige houding ten aanzien van het Second Amendment, dat burgers het recht geeft wapens te dragen. Die vrijheid zit daar nog heel sterk ingebakken.

The text of the Second Amendment reads in full: “A well-regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.” The framers of the Bill of Rights adapted the wording of the amendment from nearly identical clauses in some of the original 13 state constitutions.

During the Revolutionary War era, “militia” referred to groups of men who banded together to protect their communities, towns, colonies and eventually states, once the United States declared its independence from Great Britain in 1776

Many people in America at the time believed governments used soldiers to oppress the people, and thought the federal government should only be allowed to raise armies (with full-time, paid soldiers) when facing foreign adversaries. For all other purposes, they believed, it should turn to part-time militias, or ordinary civilians using their own weapons.
Dit artikel uit 2018 is ook wel interessant om te zien hoe de NRA omgaat met mass shootings. Ze presenteren het als een of-of-keuze: wapencontrole lost niets op zeggen ze, je moet je inzetten op mentale gezondheid, schoolveiligheid, Ritalin-verslaving, gewelddadige games, ... terwijl het een én-én-kwestie is.

President Donald Trump, the NRA and, most recently Texas Lt. Gov. Dan Patrick, all have said that having armed and trained educators would allow a school gunman to be confronted sooner and prevent mass casualties. The president has also suggested paying bonuses to teachers willing to undergo training and carry a firearm on campus.
The National Rifle Association and many Republican leaders insist the root of the problem is not guns but a range of issues such as mental health, school security, video games and excessive prescriptions of attention-deficit disorder drugs such as Ritalin.
 
Toch gek dat na talloze drama’s ze nog steeds niet afwijken van hun wapenpolitiek. Ik zie in Europa toch geen maandelijkse schooldrama’s gebeuren…
ik had ooit ergens gelezen dat Zwitserland(?) meer wapens per persoon had dan de US. Maar daar gebeuren inderdaad geen maandelijkse schooldramas.
 
Eigenlijk wraakroepend hoe je als leider van de "machtigste"natie ter wereld u overal gaat mengen in de politiek van andere naties maar er niet inslaagt om in eigen land het geweld de kop in te drukken of een wet te laten passeren . Kan Biden geen vetorecht inroepen ofzo ?
 
ik had ooit ergens gelezen dat Zwitserland(?) meer wapens per persoon had dan de US. Maar daar gebeuren inderdaad geen maandelijkse schooldramas.
Daar mogen ze na hun dienstplicht het wapen inderdaad houden dacht ik mits vergunning.
 
Eigenlijk wraakroepend hoe je als leider van de "machtigste"natie ter wereld u overal gaat mengen in de politiek van andere naties maar er niet inslaagt om in eigen land het geweld de kop in te drukken of een wet te laten passeren . Kan Biden geen vetorecht inroepen ofzo ?
De macht van de wapenlobby in de GOP is te groot. Dergelijke wijzigingen aan wetten geraakt nooit door de ganse molen. Een vetorecht zou ook gevaarlijk zijn. Stel u voor dat een andere gek aan het roer van Amerika zomaar wetten kan ‘pushen’ zonder stemming.
 
Tja, de zoveelste shooting. Dit is eigenlijk amper nog sensationeel nieuws, zo'n zaken zijn simpelweg een gewoonte in de VS.
Ik kan als niet-Amerikaan alleen maar grote ogen trekken over hoe je toelaat dat dit keer op keer opnieuw kan gebeuren, alleen maar om de diepe zakken van de wapenlobbyisten nog wat meer te vullen.
 
Hallucinant hoe de VS de eerste plaats opeist, zelfs al moet je het grote inwoneraantal incalculeren.
Het heeft niets te maken met het grote inwonersaantal hé. De EU telt 100 miljoen meer inwoners, maar toch zijn dit soort drama's volstrekt uitzonderlijk in onze samenleving.
 
Zag zo eens beelden passeren van shooter drills dat ze in scholen in de VS doen, werkelijk surreëel. Kan toch ook niet anders dan dat kinderen daar trauma's aan overhouden. Ik ga de beelden niet posten want mijn maag keerde om maar je kan ze zelf opzoeken.

Het is een héél dure prijs die ze in de VS betalen voor hun wapenbeleid.
Natuurlijk zijn hier wel twee kanten aan op vlak van wapenbeleid.
1. Hier zal de gouverneur van Texas, Abbott, zich duidelijk voor moeten verantwoorden.

Een jaar voor deze shooting is de wapenwet in Texas gevoelig uitgebreid. Abbott wou van Texas "a bastion of freedom" maken. Hij heeft de zogenaamde "constitutional carry" ingevoerd, dat vergunningen niet meer nodig zijn: "One of the laws passed last year authorizes so-called constitutional carry, which means law-abiding Texans, 21 or older, no longer need a license to carry a handgun in public."

De wet is er nog maar net, en dan dit zo kort daarna... De link is niet zo heel moeilijk te leggen, natuurlijk.

2. De andere zijde is ook wel belangrijk, natuurlijk. En ik snap het tsk-tsk-gevoel wel, maar wat zou een strengere wapenwet hier opgeleverd hebben? Dat weet je niet. Een héél strenge -zoals bij ons- zal waarschijnlijk ervoor zorgen dat er minder wapens voorhanden zijn. Maar deze jongen was 18, de versoepeling van hierboven geldt voor 21-jarigen. Dus het wapenbeleid staat nu al niet toe dat die jongen zo'n pistool heeft, laat staan een geweer. Verstrengen naar "nog verbodener maken" zal niet zo heel veel helpen.

Veel van die gun violence wordt ook gepleegd met onvergunde wapens, wapens van op de zwarte markt of wapens die nooit aan die persoon hadden verkocht/gegeven mogen worden. Dat valt op zich eigenlijk buiten het wapenbeleid, want het is al illegaal. In hoeverre dat hier het geval is, weet ik natuurlijk niet.

Je zou wel kunnen zeggen dat de eigenaar van het geweer dan even verantwoordelijk is, en dat is ook een discussie die woedt. Wat ik niet helemaal onterecht zou vinden: Als je het dan toch zo hoog op hebt met persoonlijke vrijheid, dan hoort daar ook persoonlijke verantwoordelijkheid bij. En als je een wapen hebt, is het jouw verantwoordelijkheid dat dat correct wordt gebruikt.
 
2. De andere zijde is ook wel belangrijk, natuurlijk. En ik snap het tsk-tsk-gevoel wel, maar wat zou een strengere wapenwet hier opgeleverd hebben? Dat weet je niet. Een héél strenge -zoals bij ons- zal waarschijnlijk ervoor zorgen dat er minder wapens voorhanden zijn. Maar deze jongen was 18, de versoepeling van hierboven geldt voor 21-jarigen. Dus het wapenbeleid staat nu al niet toe dat die jongen zo'n pistool heeft, laat staan een geweer. Verstrengen naar "nog verbodener maken" zal niet zo heel veel helpen.

Veel van die gun violence wordt ook gepleegd met onvergunde wapens, wapens van op de zwarte markt of wapens die nooit aan die persoon hadden verkocht/gegeven mogen worden. Dat valt op zich eigenlijk buiten het wapenbeleid, want het is al illegaal. In hoeverre dat hier het geval is, weet ik natuurlijk niet.

Dacht gelezen te hebben in nieuwsartikel dat je in Texas vanaf uw 18 jaar perfect een wapen met vergunning kan kopen. M.a.w. het wapen van de moorden was gewoon vergund zonder problemen. Op 18 jaar.

Onvergund kan het vanaf 21 jaar, maar enkel handwapens.
 
Terug
Bovenaan