Intussen in de media, hoofddoekendebat in het onderwijs deel elfendertig, maar met enkele zaken die precies een trend aan het worden zijn.
EDIT: Aangezien dit onbedoeld afgesplitst is, de context maar even schetsen:
Opinie hogescholen in De Standaard:
(toegegeven hier op het einde tenminste wél wat bezorgdheid om meisjes die hierdoor wél in de hoofddoek gedwongen zouden worden)
VRT NWS stukje in De Afspraak:
Alle respect voor Connor Rousseau maar hier ben ik het niet met hem eens, hij kan het zich natuurlijk niet permitteren om stemmers af te schrikken, maar dan had ik meer respect voor zijn hoofddoekenverbod voor leerlingen tot 16 jaar en daarna eventueel nog vrije keuze (hoewel alsof je geen gevaarlijke groepsdruk hebt in [16,18]).
Ben Weyts recupereert dan weer net iets te veel. Katholieke scholen mogen wat mij betreft wél voor die "vrijheid" kiezen om het toe te laten, zelfs al zou ik het liever niet zien.
- Hogescholen die subsidies te winnen hebben bij meer studentes in de lerarenopleiding met een hoofddoek beklagen dat wat nochtans al jarenlang geweten is: religieuze symbolen als de hoofddoek zijn niet welkom in het gemeenschapsonderwijs en ook niet in vele katholieke scholen. In plaats van hun studentes die hun identiteit boven het lesgeven willen stellen te waarschuwen, spelen ze het op chantage (zie puntje 3).
- Natuurlijk met een bijbehorende definitie van "neutraliteit", het gaat om "neutraal" handelen niet om neutraal "zijn" die ze volgens mij niet zouden toepassen wanneer er een leerkracht met een politiek t-shirt voor de klas zou staan, een zwart-gele Vlaamse leeuw of een t-shirt met Che Guevara, zijn zaken die ik ook niet graag bij een leerkracht zie.
- Ondertussen weer een hele resem opiniemakers en zelfs VRT-journalisten (radio) & "Tik Tok"-schermgezichten (Flo) die dit schaamteloos het lerarentekort inzetten als drogargument om neutraliteit van het gemeenschapsonderwijs in vraag te stellen.
Deze politieke recuperatie is alvast het eerste wat een trend aan het worden is.
- In De Afspraak wél nog een poging tot kritiek, maar dat wordt zeer gemakzuchtig aan de kant geschoven natuurlijk. Neen, ik geef Wouter Duyck 100% gelijk: ik wil geen lerares (of leerkracht) biologie met hoofddoek die evolutietheorie doceert aan mijn of enig ander kind, dat onderwerp wordt soms al slecht genoeg gegeven (weet van een katholieke school waar ook een creationist rondliep onder het team wetenschapsleerkrachten, en binnen het christelijke geloof zijn die mensen dan nog de uitzondering, binnen het islamistische eerder de regel).
- Men zou in zo'n "debat" programma's ook eens véél duidelijk een stem mogen geven aan een criticus van godsdienstfundamentalisme, in plaats van daar een liefelijk ogende studente uit te nodigen met een kledingstijl wat zo de stempel van goedkeuring van het regime in Iran zou kunnen krijgen, en waar écht vrije vrouwen daar tegen moeten strijden. De afwezigheid van dergelijke kritische stemmen aan tafel is alvast ook een trieste gewoonte aan het worden.
- Eigen "keuze"? Wel scholen en ouders kunnen ook kiezen om dat niet toe te laten dan... Keuzevrijheid werkt langs meerdere kanten denk ik dan.
- Als iemand die zelf genoeg ervaring heeft met enerzijds de lerarenopleiding, en anderzijds stagairs in het onderwijs. Ook regelmatig meegemaakt dat directies (niet bij mij, want ik heb ze niet) eiste dat extra oorbellen afgedekt werden met een pleisters, tatoeages niet zichtbaar mochten zijn, etc.
Niet meer van deze tijd? Misschien. Maar liever een tattoo van een vlinder bij de leerkracht van een kind denk ik dan, dan een symbool van een ideologie waar héél wat zwaarwichtigere zaken aan vasthangen.
EDIT: Aangezien dit onbedoeld afgesplitst is, de context maar even schetsen:
Opinie hogescholen in De Standaard:
Leraars in spe botsen op hoofddoekenverbod
Studenten in de lerarenopleiding die een hoofddoek dragen, vinden steeds vaker geen stageplaats. De huidige situatie is volgens hogescholen onhoudbaar.
www.standaard.be
‘Geen enkele school wil de eerste zijn die de hoofddoek bij leerkrachten toelaat’
Hoewel iedereen het lerarentekort ernstig neemt en de doelstelling van een representatief onderwijs omarmt, blijkt het geen evidentie om vrouwen met een hoofddoek in het lerarenkorps te verwelkomen.
www.standaard.be
VRT NWS stukje in De Afspraak:
Vooruit-voorzitter Conner Rousseau: "Ik ben voor meer leerkrachten, met of zonder hoofddoek"
Voor Conner Rousseau mogen leerkrachten een hoofddoek dragen in de klas. Neutraliteit zit vooral in wat je doet, niet in wat je draagt, zo zegt hij.
www.vrt.be
Ben Weyts recupereert dan weer net iets te veel. Katholieke scholen mogen wat mij betreft wél voor die "vrijheid" kiezen om het toe te laten, zelfs al zou ik het liever niet zien.
Laatst bewerkt: