Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
En als je dit ziet dan:
En wat ik dikwijls hoor, is dat maar 1 procent van de neveneffecten wordt aangegeven door vaccinaties. Als iemand naar de dokter gaat met neveneffecten, wordt dat zelden officieel doorgeven. Is dat zo? En over welke website heeft hij het hier?
Israël is toch helemaal niet het meest gevaccineerd land? Rond de 67% is volledig gevaccineerd (2 dosissen) volgens ourworldindata.
 
Israël is toch helemaal niet het meest gevaccineerd land? Rond de 67% is volledig gevaccineerd (2 dosissen) volgens ourworldindata.
Huh? Is dat zo? Ik dacht dat het Israël was die al de meeste 4de dosissen hadden gezet, of was dit toch een ander land? Of mijn geheugen laat me mss in de steek?
 
Huh? Is dat zo? Ik dacht dat het Israël was die al de meeste 4de dosissen hadden gezet, of was dit toch een ander land? Of mijn geheugen laat me mss in de steek?
Ze zijn inderdaad als eerste (en enige?) begonnen aan de vierde dosis, maar dat is niet echt relevant als de rest van de vaccinaties behoorlijk achterloopt op de rest he. Ik denk dat het beter is op 90% 2 dosissen te geven dan 50% 4 dosisen.
 
Ze zijn inderdaad als eerste (en enige?) Begonnen aan de vierde dosis, maar dat is niet echt relevant als de rest van de vaccinaties behoorlijk achterloopt op de rest he. Ik denk dat het beter is op 90% 2 dosissen te geven dan 50% 4 dosisen.
Ja dat is waar. Ik dacht echt dat ze veel hoger zaten qua procent met 2 dosissen.
 

Wel

Israël zit nu achter op vaccinaties:
66,2% volledig gevaccinneerd
52% geboosterd

Vergelijk dat met Denemarken waar 80% volledig gevaccineerd is en 61% geboosterd.

Aantal doden per week in Denemarken aan Covid: 22
Aantal doden per week in Israel aan Covid: 55
Beide landen krijgen de nieuwe subvariant over de vloer.

Denk weer een indicatie waaruit blijkt dat vaccinatie wel degelijk helpt?
 
Ja dat is waar. Ik dacht echt dat ze veel hoger zaten qua procent met 2 dosissen.
Waarschijnlijk heb je aantallen gezien uitgedrukt in aantal doses per inwoners. 20 miljoen doses op 10 miljoen inwoners doet uitschijnen dat iedereen 2 doses gekregen heeft, terwijl die verdeling helemaal anders kan liggen.
 
Waarschijnlijk heb je aantallen gezien uitgedrukt in aantal doses per inwoners. 20 miljoen doses op 10 miljoen inwoners doet uitschijnen dat iedereen 2 doses gekregen heeft, terwijl die verdeling helemaal anders kan liggen.
En waar staat dit? Ik vind die 98,9 procent terug...
 
Zoals ik zei, ze drukken uit in doses per inwoner. Die 98,9% is "assuming" zoals in je artikel staat.
Ok, maar hier komen jullie af met 66 procent velledig gevaccineerd (wat 3 dosissen zijn), waar staat dat van die 2 dosissen? Dat dit maar 60 procent is of ...
 
Ok, maar hier komen jullie af met 66 procent velledig gevaccineerd (wat 3 dosissen zijn), waar staat dat van die 2 dosissen? Dat dit maar 60 procent is of ...

Hypothetisch voorbeeldje met een land van 10 miljoen inwoners:
- 8 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft 1 shot gekregen
- 6 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft een 2e shot gekregen
- 4 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft een 3e shot gekregen
- 2 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft een 4e shot gekregen

Dan krijgen we 60% volledig gevaccineerd (volledig gevaccineerd = 2 doses, J&J effe buiten beschouwing gelaten).

Een stukje slechte journalistiek telt 20 miljoen doses op 10 miljoen inwoners en zegt "assuming every person needs 2 doses, the entire country is fully vaccinated".
 
Maar hier staat toch letterlijk dat 98,9 procent 2 dosissen hebben gehad in Israël 🤨
Israel has administered at least 17,898,914 doses of COVID vaccines so far. Assuming every person needs 2 doses, that’s enough to have vaccinated about 98.9% of the country’s population.

"Assuming"

Maar in werkelijkheid is dat niet zo: Je hebt mensen met 0, 1 , 2 , 3 of zelfs 4 vaccinaties :p



Niet gewend van Reuters maar dat is inderdaad wel slechte journalistiek.
 
Israël heeft veel meer dan enkel de inwoners van het land gevaccineerd, dacht ik? In 2020 was er duidelijk melding dat elke Jood daar welkom was voor vaccinaties. Er is veel te weinig info voorhanden (wat ik hier heb zien voorbij komen) om gewoon simpel bestelde/gezette dosissen : bevolkingsaantal te doen...
 
Hypothetisch voorbeeldje met een land van 10 miljoen inwoners:
- 8 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft 1 shot gekregen
- 6 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft een 2e shot gekregen
- 4 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft een 3e shot gekregen
- 2 miljoen van de 10 miljoen inwoners heeft een 4e shot gekregen

Dan krijgen we 60% volledig gevaccineerd (volledig gevaccineerd = 2 doses).

Een stukje slechte journalistiek telt 20 miljoen doses op 10 miljoen inwoners en zegt "assuming every person needs 2 doses, the entire country is fully vaccinated".
Ik begrijp het hoor, maar ik wilde het gewoon officieel op papier zien, zal het wel checken 😄
 
Ik begrijp het hoor, maar ik wilde het gewoon officieel op papier zien, zal het wel checken 😄
Kwestie van dat we niet naast elkaar praten:

"Assuming every person needs 2 doses, that’s enough to have vaccinated about 98.9% of the country’s population."

Er staat dat dat genoeg doses zijn om 98,9% te vaccineren. Er staat niet dat die 98,9% ook gevaccineerd geweest zijn.
 
Kwestie van dat we niet naast elkaar praten:

"Assuming every person needs 2 doses, that’s enough to have vaccinated about 98.9% of the country’s population."

Er staat dat dat genoeg doses zijn om 98,9% te vaccineren. Er staat niet dat die 98,9% ook gevaccineerd geweest zijn.
Ja dat is waar, maar dat het dan maar in de 60 procent blijkt te zijn die 2 dosissen hebben gehad vond ik wel bizar.
 
Terug
Bovenaan