Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Ik vraag me alleen af als ze twijfelen over het vaccineren van 12 tot 18-jarigen, wat is dan het verschil fysiek tussen een 17-jarige en een 19-jarige. Als het niet veilig is voor jongeren, dan is het toch ook niet veilig voor een 19-jarige?

Iemand die zichzelf bewust besmet met covid, dat lijkt mij toch ook niet veilig? Maarja... als je twijfelt over vaccinatie bij jongeren, maar een CST ticket (of Europees CST) geldt wel voor hun...
 
Dat was dus de passage in LAAT waar ik het over had. Mijn maag keert om als ik zo'n dingen hoor. Ik vraag me af wat de medische of pandemische voordelen zijn van zo'n jongeren te boosten?
Voor jongeren zelf niets, maar het voordeel is om de spreiding van het virus tegen te houden en het vaccineren van jongeren is dus voordelig voor andere leeftijdsgroepen. Verder dus praktisch omdat een jongere die niet geprikt is in de laatste 6-7 maand niet meer in aanmerking komt voor te reizen naar het buitenland en misschien beperkingen krijgt voor CST. Eigenlijk gijzel je jongeren nu.

Volgens mij zijn er gewoon voorlopig weinig voor-en nadelen aan vaccinatie, zeker in dit stadium van een pandemie. Maar praktisch gezien maakt vaccinatie een wereld v. verschil uit met de huidige wetgeving.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn er gewoon voorlopig weinig voor-en nadelen aan vaccinatie, zeker in dit stadium van een pandemie. Maar praktisch gezien maakt vaccinatie een wereld v. verschil uit met de huidige wetgeving.
Dat laatste klopt niet, als je met "deze fase van de pandemie" de minder ziekmakende omikron bedoelt. Het is dankzij de vaccinatie dat de immuniteit van de bevolking hoog genoeg ligt. Op De Afspraak van 26/01 legt Steven Van Gucht heel helder uit waarom:

Het ging daar vooral om twee dingen: Het is niet zozeer dat we "geluk" hebben dat Omikron niet zo ziekmakend is, maar waarschijnlijk is het voor een groot stuk niet zo ziekmakend doordat we goed gevaccineerd zijn en onze immuniteit al beter tegen Corona kan. In het begin had niemand van ons dat ooit gehad, en nu zijn onze lichamen er beter op voorzien.

Ook al is het vaccin niet specifiek voor omikron, vaccins leveren niet alleen antistoffen. Dat is maar één deel van het immuniteitstelsel. T-cellen, witte bloedcellen... die zijn quasi mutatie-onafhankelijk en werken tegen alles: alfa, delta, omikron.

En het tweede deel was dat het virus maar één van de drie punten was waarnaar ze kijken. Het gaat om: Immuniteit, menselijk gedrag en het virus (dus mutaties). Als die eerste twee in orde zijn, is dat derde minder belangrijk.

Dus er zijn zeker belangrijke voordelen aan vaccinatie, ook al verdwijnt één stukje (antistoffen) van één van de drie peilers (immuniteit) na een halfjaar voor een groot stuk.

Ik vraag me alleen af als ze twijfelen over het vaccineren van 12 tot 18-jarigen, wat is dan het verschil fysiek tussen een 17-jarige en een 19-jarige. Als het niet veilig is voor jongeren, dan is het toch ook niet veilig voor een 19-jarige?
Ze twijfelen niet over de veiligheid, maar over het verplichten. De ene groep is minderjarig, de andere niet.
 
@Loser; ik heb het niet over de al gepasseerde vaccinaties, ik heb het specifiek over de boosterpriks die nu volgen. Als Omikron niet zo ziekmakend is door de vaccinaties, dan is de nood minder hoog om jongeren te vaccineren. Ten tweede wat jij zegt, klopt ook niet. Ze twijfelen niet over het verplichten, dat ligt zelfs niet op tafel nu. Het gaat specifiek over de optie geven aan jongeren om zich te laten vaccineren, want iemand die zich WILT vaccineren nu, kan dit niet nu (uit die leeftijdsgroep) omdat het licht niet op groen wordt gezet.

Het grootste probleem met het niet vaccineren van jongeren, en wat ik dus als het voordeel van vaccineren v. jongeren zijn praktische redenen. Reizen naar het buitenland, actief kunnen meedoen aan de maatschappij (mbt op CST), enzovoort.
 
@Loser; ik heb het niet over de al gepasseerde vaccinaties, ik heb het specifiek over de boosterpriks die nu volgen. Als Omikron niet zo ziekmakend is door de vaccinaties, dan is de nood minder hoog om jongeren te vaccineren. Ten tweede wat jij zegt, klopt ook niet. Ze twijfelen niet over het verplichten, dat ligt zelfs niet op tafel nu. Het gaat specifiek over de optie geven aan jongeren om zich te laten vaccineren, want iemand die zich WILT vaccineren nu, kan dit niet nu (uit die leeftijdsgroep) omdat het licht niet op groen wordt gezet.
Nee, klopt. Verplichten was een verkeerde woordkeuze. Ze twijfelen niet of het veilig is voor die jongeren, dat staat al redelijk vast. Ze twijfelen of ze ze gaan opnemen in het boosterplan, omdat het om minderjarigen gaat en dat gevoeliger ligt.

Maar gepasseerde vaccinaties, boosterpriks, dat maakt niet uit. Dat gaat allemaal over hetzelfde: verhogen van de immuniteit. Omikron is niet zo ziekmakend dankzij onze hogere immuniteit. Die we hebben gekregen door besmettingen, vaccinaties en boosters. De nood is misschien als gemeenschap minder hoog om jongeren te vaccineren dan in de eerste golf, maar nog altijd zijn er wel degelijk uitgesproken voordelen aan, en amper tot geen nadelen. In tegenstelling tot wat jij zei. Voor de gemeenschap, maar ook individueel voor die jongere, zoals je zelf al zei.
 

Voila, we zijn zo ver dat de politici eigenhandig beslissingen nemen over vaccinatie.
EMA, hoge gezondheidsraad, taskforce vaccinatie? Nope, doet er niet toe.

Ok, vrijwillig, en ze moeten een papier ondertekenen (ik ben alvast zeer benieuwd wat er juist op dat papier zal staan).
Maar vrij duidelijk dat het gaat om tieners die gewoon op reis willen. Vaccinatie om gewoon een qr code te bekomen...

Het is nog niet zó dom als Loridon-gewijs het snot van iemand anders in uw neus te duwen, maar het gaat toch stilaan die richting uit.
 
De slimste landen gaan deze zijn die heel de vaccinatieplicht niet meer gaan volgen zoals Spanje van plan is. Hun toerisme en hun ecomomie zal er heel goed bij varen.
 

Voila, we zijn zo ver dat de politici eigenhandig beslissingen nemen over vaccinatie.
EMA, hoge gezondheidsraad, taskforce vaccinatie? Nope, doet er niet toe.

Ok, vrijwillig, en ze moeten een papier ondertekenen (ik ben alvast zeer benieuwd wat er juist op dat papier zal staan).
Maar vrij duidelijk dat het gaat om tieners die gewoon op reis willen. Vaccinatie om gewoon een qr code te bekomen...

Het is nog niet zó dom als Loridon-gewijs het snot van iemand anders in uw neus te duwen, maar het gaat toch stilaan die richting uit.
FVDB kan er niet mee lachen :D
 

Voila, we zijn zo ver dat de politici eigenhandig beslissingen nemen over vaccinatie.
EMA, hoge gezondheidsraad, taskforce vaccinatie? Nope, doet er niet toe.

Ok, vrijwillig, en ze moeten een papier ondertekenen (ik ben alvast zeer benieuwd wat er juist op dat papier zal staan).
Maar vrij duidelijk dat het gaat om tieners die gewoon op reis willen. Vaccinatie om gewoon een qr code te bekomen...

Het is nog niet zó dom als Loridon-gewijs het snot van iemand anders in uw neus te duwen, maar het gaat toch stilaan die richting uit.
The fuck... Ik kan echt niet begrijpen dat men zo hard zit te vitten om extra veel spuiten te zetten. Zeker na het WHO half januari al zei dat omikron mild is en voor grote groeps immuniteit zorgt, ook onder de niet gevaccineerden. Dit is het ideale scenario. En zeker jonge mensen komen zelden in het ziekenhuis. En toch blijven pushen. Ik snap het niet. Ook doet men overal alsof we allemaal omikrom goed kunnen weerstaan door de boosters/vaccinaties. Misschien is het gewoon mild? Dat wordt niet meer gezegd he. Constant praat men over de explosie van besmettingen, maar gelukkig hebben we zoveel mensen geboosterd, zodat we makkelijk omikrom kunnen weerstaan. Misschien doorstaan we het ook gewoon als we gezond zijn he? Ik ken er genoeg die niet gevaccineerd zijn en zonder problemen omikrom doorstaan, zoals mijn vader van 62, mijn moeder had van de delta minder last dan een zwaar griep. Uiteraard is dat voor iedereen anders. En ik betwist de werking van het vaccin niet, voor vooral ouderen en zwakkeren. Maar die verplichting, blijven pushen,... Nog steeds gaat het door dat mensen ontslagen worden die niet gevaccineerd zijn in de zorgkunde, TERWIJL IEDEREEN BESMETTELIJK IS. Dat is toch super duidelijk, iedereen kan het nu overal oprapen. Of je nu geboosterd bent of niet. En dan hoor ik daarstraks Van Gucht zeggen op de radio dat de gemiddelde leeftijd van doden op dit moment boven de 85 jaar is. Ma bon, hier gaan we nog wel even door met iedere dag 100 duizend testen uit te voeren. Ons land is virtueel failliet, ma ok. Ik begrijp niet dat men op dit moment nog steeds zo alles blijven forceren. Maja, dat is mijn gedacht maar natuurlijk.
 
The fuck... Ik kan echt niet begrijpen dat men zo hard zit te vitten om extra veel spuiten te zetten. Zeker na het WHO half januari al zei dat omikron mild is en voor grote groeps immuniteit zorgt, ook onder de niet gevaccineerden. Dit is het ideale scenario. En zeker jonge mensen komen zelden in het ziekenhuis. En toch blijven pushen. Ik snap het niet. Ook doet men overal alsof we allemaal omikrom goed kunnen weerstaan door de boosters/vaccinaties. Misschien is het gewoon mild? Dat wordt niet meer gezegd he. Constant praat men over de explosie van besmettingen, maar gelukkig hebben we zoveel mensen geboosterd, zodat we makkelijk omikrom kunnen weerstaan. Misschien doorstaan we het ook gewoon als we gezond zijn he? Ik ken er genoeg die niet gevaccineerd zijn en zonder problemen omikrom doorstaan, zoals mijn vader van 62, mijn moeder had van de delta minder last dan een zwaar griep. Uiteraard is dat voor iedereen anders. En ik betwist de werking van het vaccin niet, voor vooral ouderen en zwakkeren. Maar die verplichting, blijven pushen,... Nog steeds gaat het door dat mensen ontslagen worden die niet gevaccineerd zijn in de zorgkunde, TERWIJL IEDEREEN BESMETTELIJK IS. Dat is toch super duidelijk, iedereen kan het nu overal oprapen. Of je nu geboosterd bent of niet. En dan hoor ik daarstraks Van Gucht zeggen op de radio dat de gemiddelde leeftijd van doden op dit moment boven de 85 jaar is. Ma bon, hier gaan we nog wel even door met iedere dag 100 duizend testen uit te voeren. Ons land is virtueel failliet, ma ok. Ik begrijp niet dat men op dit moment nog steeds zo alles blijven forceren. Maja, dat is mijn gedacht maar natuurlijk.
Omdat ze hier zoals steeds achter alle feiten nalopen.
 
Ik zie geen probleem met het aanbieden van boosters voor tieners, het is nog altijd hun vrije keuze of ze die booster nemen of niet.
Als ze willen geboosterd worden dan hebben ze toch de kans.

Ik hoop dat ge in de toekomst gewoon gaat zelf kunnen een afspraak maken voor volgende boosters, ipv te moeten wachten tot het uw beurt is.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen probleem met het aanbieden van boosters voor tieners, het is nog altijd hun vrije keuze of ze die booster nemen of niet.
Als ze willen geboosterd worden dan hebben ze toch de kans.

Ik hoop dat ge in de toekomst gewoon gaat zelf kunnen een afspraak maken voor volgende boosters, ipv te moeten wachten tot het uw beurt is.

Het probleem is dat de Hoge Gezondheidsraad zegt:
At this time and stage of knowledge, the scientific evidences supporting the administration
of a booster dose of COVID-19 vaccination for children and adolescents aged 12-17 years,
especially in the context of Omicron, are insufficient for the SHC to support it with a sufficient
level of evidence for the usefulness, effectiveness, need and safety in terms of public
health.
Hier: https://www.health.belgium.be/nl/briefadvies-9693-boostervaccinatie-voor-kinderen-en-adolescenten
 
Zorgen dat uw vitamine D niet te laag zakt is blijkbaar heel belangrijk.
Er zijn ongelooflijk veel groepen met gezondheidsproblemen waar men een bovengemiddeld vitamine D tekort ziet. Lijkt mij een beetje "wees gezond om gezond te zijn".
 
Terug
Bovenaan