Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Bwa, gans om zeep. De discussie is terecht, en is hier op zijn plek. Pro's en contra's kunnen nog altijd besproken worden.
 
Het moet géén exclusieve of zijn. Die 500 dubbele dosissen gaan ze niet moeten afnemen van de leerkrachten. Dat komt neer op nog niet 1 dubbele dosis per gemeente.

Er zijn volgens mij al veel meer dan 500 vaccins weggesmeten of mensen gevaccineerd die zichzelf hebben aangemeld met restjes die anders zouden zijn weggesmeten als ik de verhalen mag geloven.

Maar waarom zijn Olympische atleten meer waard dan voetballers die hun laatste EK spelen, wielrenners die naar hun laatste TdF gaan, mensen die een voorafbetaling hebben gedaan voor de reis van hun leven deze zomer ...? Er zijn heel veel mensen die hun once in a lifetime kans deze zomer gehypothekeerd zien. Elke lobbygroep komt met het argument dat hun populatie maar een klein aantal is. Als je een uitzondering maakt voor één groep, zet je gewoon de deur open voor verder misbruik en foute prioriteiten.
 
Ik wil dit kaderen met cijfers.

De Olympische Spelen bieden wereldwijd entertainment voor miljarden mensen. Er zijn nog geen 12.000 deelnemers. Zelfs als voor elke individuele sporter nog 1 trainer plus 1 ander persoon uit de entourage gevaccineerd wordt, zit je aan 36.000 vaccins. Zelfs als je per deelnemer de deelnemer zelf + 7 personen laat vaccineren, zit je aan nog geen 100.000 vaccins wereldwijd. Da's op wereldschaal peanuts om twee weken lang entertainment te bieden aan miljarden mensen.

Maar misschien ben ik als sportliefhebber te hard bevooroordeeld en wil ik de cijfers gewoon zo doen uitkomen dat de spelen altijd moeten doorgaan. 🤷🏻‍♂️

Op wereldschaal is dat inderdaad maar een klein aantal, maar in mijn ogen is het aan de IOC om dit op wereldschaal te regelen dan.
 
Ik heb daar niks op tegen. Veel mensen zijn snel in hun gat gebeten als er iemand anders een privilege krijgt, maar het gaat hier nog altijd wel over de mensen hun werk. Als zij daardoor mogelijk niet mogen afreizen naar de OS, dan is dat een probleem.

Als het hen niet tegenhoudt om af te reizen of om op stage te kunnen gaan, dan is het een ander verhaal.

Ik heb geen vaccin nodig om mijn werk volwaardig te kunnen doen. Niets op tegen dat politie, brandweer, leerkrachten, ... voorrang krijgen zodra de risicogroepen gevaccineerd zijn. En voor mijn part dus ook voor professionele sporters indien ze anders hun werk niet voor 100% zouden kunnen doen.
 
Maar waarom zijn Olympische atleten meer waard dan voetballers die hun laatste EK spelen, wielrenners die naar hun laatste TdF gaan, mensen die een voorafbetaling hebben gedaan voor de reis van hun leven deze zomer ...? Er zijn heel veel mensen die hun once in a lifetime kans deze zomer gehypothekeerd zien. Elke lobbygroep komt met het argument dat hun populatie maar een klein aantal is. Als je een uitzondering maakt voor één groep, zet je gewoon de deur open voor verder misbruik en foute prioriteiten.
Het gaat mij niet om de atleten zelf, maar om het evenement. De Spelen hebben met voorsprong het grootste bereik, nog tien keer groter dan een EK. Ik ben een ontzettende wielerfan, maar voor de Tour is dat dan weer niet noodzakelijk lijkt me. Die renners zitten al een gans jaar in dezelfde bubbel van profs. Idem voor voetballers op een EK. Op de Spelen komt echter alles en iedereen samen.

Ik reik hiermee ook een argument voor het afgelasten van de Spelen aan, maar daar wil ik niet aan denken. 😅
 
Ik heb daar niks op tegen. Veel mensen zijn snel in hun gat gebeten als er iemand anders een privilege krijgt, maar het gaat hier nog altijd wel over de mensen hun werk. Als zij daardoor mogelijk niet mogen afreizen naar de OS, dan is dat een probleem.

Als het hen niet tegenhoudt om af te reizen of om op stage te kunnen gaan, dan is het een ander verhaal.

Ik heb geen vaccin nodig om mijn werk volwaardig te kunnen doen. Niets op tegen dat politie, brandweer, leerkrachten, ... voorrang krijgen zodra de risicogroepen gevaccineerd zijn. En voor mijn part dus ook voor professionele sporters indien ze anders hun werk niet voor 100% zouden kunnen doen.
Mensen in de horeca wachten ook al bijna een half jaar om terug te kunnen gaan werken. Hoe sneller zij en hun klanten gevaccineerd zijn hoe sneller ze terug volwaardig aan de slag kunnen. Om dan plots wat Olympiërs te gaan inenten, daar ga je u noch als regering, noch als atleet populair bij maken momenteel bij de bevolking. Zeker op het moment dat er zelfs nog 80'ers zijn die geen spuit hebben gekregen en de 60-plussers ook nog van toeten noch blazen weten.
 
Mensen in de horeca wachten ook al bijna een half jaar om terug te kunnen gaan werken. Om dan plots wat Olympiërs te gaan inenten, daar ge je u noch als regering, noch als atleet populair bij maken momenteel bij de bevolking.
Klopt, maar je weet ook dat dat niet te vergelijken is hé.

Als je morgen alle horeca-mensen gaat vaccineren, gaan ze niet plots mogen open doen. Voor atleten is dat mogelijk wél een directe oplossing voor hun probleem. Maar nogmaals, enkel als dat effectief een probleem is om te mogen afreizen naar de OS. Als het IOC geen restricties oplegt op dat vlak (wat vermoedelijk ook zo zal zijn), dan hoeft het voor mij ook zeker niet.

EDIT: om op uw laatste toevoeging te antwoorden. Sowieso pas nadat alle risicogroepen gevaccineerd zijn hé. Ik zie er geen graten in dat zij voorrang krijgen wanneer de groep van 18-55 (niet-risicopatiënten) aan de beurt zijn.
 
Klopt, maar je weet ook dat dat niet te vergelijken is hé.

Als je morgen alle horeca-mensen gaat vaccineren, gaan ze niet plots mogen open doen. Voor atleten is dat mogelijk wél een directe oplossing voor hun probleem. Maar nogmaals, enkel als dat effectief een probleem is om te mogen afreizen naar de OS. Als het IOC geen restricties oplegt op dat vlak (wat vermoedelijk ook zo zal zijn), dan hoeft het voor mij ook zeker niet.
Dan nog kunnen die vaccins beter gebruikt worden om bijvoorbeeld brandweer, agenten, etc te vaccineren als je toch prioriteiten wilt leggen. En in mijn ogen hoort iemand die 1 keer 2 x 200 meter gaat lopen verre van een prioriteit. Sucked voor hen, maar er zijn veel mensen die hun droom al uiteen zagen spatten het voorbije jaar. Waarom zij wel maar pakweg de contactberoepen niet? Zij lopen een pak meer risico, dan lijkt het zelfs nog meer opportuun om hen eerst in te enten.

Alsof alle maatregelen nog niet genoeg wrevel hebben opgewekt bij de mensen. Hoe kan je mensen blijven motiveren als je dan een stel sporters plots voorrang gaat geven omdat ze 10 minuten aan de slag moeten in een discipline op de Spelen.
 
Het is niet omdat je horecapersoneel vaccineert dat de horeca terug open kan, dat is een komen en gaan van mensen van buitenaf. Bij sportwedstrijden zonder publiek is dat niet het geval.
 
Dan nog kunnen die vaccins beter gebruikt worden om bijvoorbeeld brandweer, agenten, etc te vaccineren als je toch prioriteiten wilt leggen. En in mijn ogen hoort iemand die 1 keer 2 x 200 meter gaat lopen verre van een prioriteit. Sucked voor hen, maar er zijn veel mensen die hun droom al uiteen zagen spatten het voorbije jaar.
Het gaat toch niet om die atleten zelf, maar om brood en spelen voor de helft van de wereld? Jouw argument gaat eerder op voor iemand die op reis gaat, waar de rest van de wereld geen baat bij heeft. Die atleten op de Spelen bieden echter entertainment voor de +/- 4 miljard kijkers.
 
Klopt, maar je weet ook dat dat niet te vergelijken is hé.

Als je morgen alle horeca-mensen gaat vaccineren, gaan ze niet plots mogen open doen. Voor atleten is dat mogelijk wél een directe oplossing voor hun probleem. Maar nogmaals, enkel als dat effectief een probleem is om te mogen afreizen naar de OS. Als het IOC geen restricties oplegt op dat vlak (wat vermoedelijk ook zo zal zijn), dan hoeft het voor mij ook zeker niet.

EDIT: om op uw laatste toevoeging te antwoorden. Sowieso pas nadat alle risicogroepen gevaccineerd zijn hé. Ik zie er geen graten in dat zij voorrang krijgen wanneer de groep van 18-55 (niet-risicopatiënten) aan de beurt zijn.

Die atleten mogen ook zonder vaccin naar de spelen. Het zou enkel zijn om ervoor te zorgen dat ze achterstand/schade oplopen door een besmetting
 
Het gaat toch niet om die atleten zelf, maar om brood en spelen voor de helft van de wereld? Jouw argument gaat eerder op voor iemand die op reis gaat, waar de rest van de wereld geen baat bij heeft. Die atleten op de Spelen bieden echter entertainment voor de +/- 4 miljard kijkers.

Die brood en spelen zijn er toch ook als de Belgische atleten niet prioritair gevaccineerd worden? Er is geen verplichting om gevaccineerd te zijn om te mogen deelnemen.
 
Het gaat toch niet om die atleten zelf, maar om brood en spelen voor de helft van de wereld? Jouw argument gaat eerder op voor iemand die op reis gaat, waar de rest van de wereld geen baat bij heeft. Die atleten op de Spelen bieden echter entertainment voor de +/- 4 miljard kijkers.
Maar waar ga je dan eindigen? Naar het WK voetbal kijken ook +- 3,5 miljard mensen, de Champions League zal ook wel tegen de honderden miljoenen wereldwijd aanleunen. Misschien hebben mensen in de zomer liever dat ze zelf effectief buiten kunnen komen dankzij de vaccins dan dat ze binnen mogen blijven met brood en spelen. En als zo elke lobby groep gaat beginnen, dan kan dat straatje wel eens vrij lang worden;

Kijk, ik zeg niet dat die vaccins het gaan maken. Dat is zeggen alsof het door die koffie van 3 euro is dat je op het eind van de rit uw lening niet kan afbetalen. Maar in mijn ogen gaat het ook gewoon om de perceptie. Om het even op z'n hln's te zeggen, dat die vedetten weer voorrang krijgen op de gewone mens. Als je rond gaat vragen bij de mensen zal je volgens mij vrij snel merken dat daar weinig animo voor is onder de bevolking. Op dit moment kan het de gemiddelde mens geen bal schelen of atleet X of Y niet naar de Spelen zou kunnen, ze willen gewoon zo snel mogelijk van deze rotsituatie af.

Dus volg gewoon die vaccinatie schema's zoals ze nu op de planning staat, dat is overduidelijk al moeilijk genoeg zonder elke lobbygroep er nog tussendoor te nemen.
 
Dan nog kunnen die vaccins beter gebruikt worden om bijvoorbeeld brandweer, agenten, etc te vaccineren als je toch prioriteiten wilt leggen. En in mijn ogen hoort iemand die 1 keer 2 x 200 meter gaat lopen verre van een prioriteit. Sucked voor hen, maar er zijn veel mensen die hun droom al uiteen zagen spatten het voorbije jaar. Waarom zij wel maar pakweg de contactberoepen niet? Zij lopen een pak meer risico, dan lijkt het zelfs nog meer opportuun om hen eerst in te enten.

Alsof alle maatregelen nog niet genoeg wrevel hebben opgewekt bij de mensen. Hoe kan je mensen blijven motiveren als je dan een stel sporters plots voorrang gaat geven omdat ze 10 minuten aan de slag moeten in een discipline op de Spelen.
Maar dat is ook wel een belangrijke nuance, die 2 x 200 meter lopen is wel hun werk. Dat is geen plezierreisje. Dat is toch iets anders dan iemand die zijn reis naar Zuid-Afrika in het water zag vallen.

Zoals ik een paar post geleden zei, ik ben absoluut ook voorstander om beroepen als politie, leerkrachten, ... vervroegd te vaccineren, zodra de risicogroepen aan de beurt zijn geweest.

Maar goed, zoals Landtlord zegt, als het enkel is om zich extra te beschermen, dan hoeft het voor mij ook niet hoor. Maar moest IOC beslissen om enkel gevaccineerde atleten toe te laten (wat dan niet zal gebeuren), dan vind ik het toch een ander verhaal.
 
Maar waar ga je dan eindigen? Naar het WK voetbal kijken ook +- 3,5 miljard mensen, de Champions League zal ook wel tegen de honderden miljoenen wereldwijd aanleunen. Misschien hebben mensen in de zomer liever dat ze zelf effectief buiten kunnen komen dankzij de vaccins dan dat ze binnen mogen blijven met brood en spelen. En als zo elke lobby groep gaat beginnen, dan kan dat straatje wel eens vrij lang worden;

Kijk, ik zeg niet dat die vaccins het gaan maken. Dat is zeggen alsof het door die koffie van 3 euro is dat je op het eind van de rit uw lening niet kan afbetalen. Maar in mijn ogen gaat het ook gewoon om de perceptie. Om het even op z'n hln's te zeggen, dat die vedetten weer voorrang krijgen op de gewone mens.
Mijn punt is ook dat die weinige vaccins het verschil niet gaan maken.

Ik vind het argument dat het niet uit te leggen is aan mensen ook niet geldig. Ik voel mij (als hooggeschoold persoon dan nog, mocht het uitmaken) eigenlijk al niet in de juiste positie om hier commentaar op te geven, normaal doe ik dat dan ook niet. Dat een gemiddelde HLN'er daar commentaar op heeft, tja... Als de richtlijn voor dergelijke beslissingen is dat iedereen die op sociale media zijn mening uit ermee akkoord moet zijn, dan wens ik de regering nog heel veel succes.
 
Ik vind het hoog tijd dat er politiek wat koppen gaan rollen. De aanpak blijft een boeltje op de meeste vlakken en de vaccinatie blijkt nog trager te gaan dan het te trage plan. Je kan zeggen dat dat voor een groot stuk europa zijn fout is. Wel: ze hadden dan maar veel meer eurosceptisch moeten zijn, nu en in het verleden, en er minder blind vertrouwen in hebben.
 
Maar waar ga je dan eindigen? Naar het WK voetbal kijken ook +- 3,5 miljard mensen, de Champions League zal ook wel tegen de honderden miljoenen wereldwijd aanleunen. Misschien hebben mensen in de zomer liever dat ze zelf effectief buiten kunnen komen dankzij de vaccins dan dat ze binnen mogen blijven met brood en spelen. En als zo elke lobby groep gaat beginnen, dan kan dat straatje wel eens vrij lang worden;

Kijk, ik zeg niet dat die vaccins het gaan maken. Dat is zeggen alsof het door die koffie van 3 euro is dat je op het eind van de rit uw lening niet kan afbetalen. Maar in mijn ogen gaat het ook gewoon om de perceptie. Om het even op z'n hln's te zeggen, dat die vedetten weer voorrang krijgen op de gewone mens. Als je rond gaat vragen bij de mensen zal je volgens mij vrij snel merken dat daar weinig animo voor is onder de bevolking. Op dit moment kan het de gemiddelde mens geen bal schelen of atleet X of Y niet naar de Spelen zou kunnen, ze willen gewoon zo snel mogelijk van deze rotsituatie af.

Dus volg gewoon die vaccinatie schema's zoals ze nu op de planning staat, dat is overduidelijk al moeilijk genoeg zonder elke lobbygroep er nog tussendoor te nemen.
Mja, ik weet nog niet wat ik ervan vind. Maar er is wel een belangrijk verschil met de Champions League, bijvoorbeeld:

Dit gebeurt misschien 1x in het leven van atleten die 4 jaar moeten wachten op een volgende kans, in een sport die heel veel te weinig betaalt om je enige beroep van te kunnen maken zelfs in het meest ideale geval. Als dan de OS wegvalt, is het bijna onhoudbaar voor veel, en is het einde carrière. Dat zal in de Champions League niet of toch heel veel midner het geval zijn.
 
Mja, ik weet nog niet wat ik ervan vind. Maar er is wel een belangrijk verschil met de Champions League, bijvoorbeeld:

Dit gebeurt misschien 1x in het leven van atleten die 4 jaar moeten wachten op een volgende kans, in een sport die heel veel te weinig betaalt om je enige beroep van te kunnen maken zelfs in het meest ideale geval. Als dan de OS wegvalt, is het bijna onhoudbaar voor veel, en is het einde carrière. Dat zal in de Champions League niet of toch heel veel midner het geval zijn.
Ik deel 100% uw mening over de Olympische spelen.
Dat is DE wedstrijd voor die sporten. Champions league is voor veel voetballers zelfs geen doel. Spelen liever kampioen in hun competitie.

In de atletiek leef je 4 jaar toe naar de OS, als dat wegvalt is uw carrière zo goed als zeker voorbij.
 
Maar waar ga je dan eindigen? Naar het WK voetbal kijken ook +- 3,5 miljard mensen, de Champions League zal ook wel tegen de honderden miljoenen wereldwijd aanleunen. Misschien hebben mensen in de zomer liever dat ze zelf effectief buiten kunnen komen dankzij de vaccins dan dat ze binnen mogen blijven met brood en spelen. En als zo elke lobby groep gaat beginnen, dan kan dat straatje wel eens vrij lang worden;

Kijk, ik zeg niet dat die vaccins het gaan maken. Dat is zeggen alsof het door die koffie van 3 euro is dat je op het eind van de rit uw lening niet kan afbetalen. Maar in mijn ogen gaat het ook gewoon om de perceptie. Om het even op z'n hln's te zeggen, dat die vedetten weer voorrang krijgen op de gewone mens. Als je rond gaat vragen bij de mensen zal je volgens mij vrij snel merken dat daar weinig animo voor is onder de bevolking. Op dit moment kan het de gemiddelde mens geen bal schelen of atleet X of Y niet naar de Spelen zou kunnen, ze willen gewoon zo snel mogelijk van deze rotsituatie af.

Dus volg gewoon die vaccinatie schema's zoals ze nu op de planning staat, dat is overduidelijk al moeilijk genoeg zonder elke lobbygroep er nog tussendoor te nemen.
Het aantal sportmensen dat van belang is, is maar een heel kleine groep hoor. Met het tennis, voetbal, atletiek en de koers zit je al aan 95% van wat relevant is voor de gemiddelde Belg. Ik zie veel liever een paar honderd vaccins naar het eersteklasse-voetbal gaan dan naar een hoopje 65+'ers die graag zo snel mogelijk terug op de plage in Benidorm willen rondslefferen. Met het eersteklasse-voetbal kan je al een hoop mensen blij maken, met die bejaarden not so much. Enfin, niet dat het voetbal nu al niet doorgaat, maar bon.
 
Terug
Bovenaan