Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Antivaxxers op Facebook. Allemaal zo achterdochtig wanneer ze iets hebben gepost dat wordt gefactcheckt. Want ah ja, "who checks the factcheckers?". En dan kan je stellen: "who checks the factcheckers who check the factcheckers?". En uiteraard "who checks the factcheckers who check the factcheckers who check the factcheckers?". Teveel gecheck. Check?
Meestal vertrekken ze van het idee dat elk standpunt (of elke factcheck) die hen geen gelijk geeft een of andere sinistere agenda dient. Dit in tegenstelling tot hun standpunten die helemaal objectief en zuiver zijn, ook al vallen die vaak toevallig samen met een politieke, religieuze, of commerciële agenda.
 
Ik denk dat we eindelijk die hele "nut van mondmasker"-discussie achter ons kunnen laten. https://www.pnas.org/content/118/49/e2110117118.

We find, for a typical SARS-CoV-2 viral load and infectious dose, that social distancing alone, even at 3.0 m between two speaking individuals, leads to an upper bound of 90% for risk of infection after a few minutes. If only the susceptible wears a face mask with infectious speaking at a distance of 1.5 m, the upper bound drops very significantly; that is, with a surgical mask, the upper bound reaches 90% after 30 min, and, with an FFP2 mask, it remains at about 20% even after 1 h. When both wear a surgical mask, while the infectious is speaking, the very conservative upper bound remains below 30% after 1 h, but, when both wear a well-fitting FFP2 mask, it is 0.4%.

We conclude that wearing appropriate masks in the community provides excellent protection for others and oneself, and makes social distancing less important.
 
Ik denk dat we eindelijk die hele "nut van mondmasker"-discussie achter ons kunnen laten. https://www.pnas.org/content/118/49/e2110117118.
Lijkt ook te bevestigen dat die typische stoffen maskers vooral dienen om anderen te beschermen tegen de drager (effect is groter als de besmette het draagt, beide partijen is natuurlijk best). En dat idealiter we allemaal FFP2-maskers dragen eigenlijk, al moet ik toegeven dat ik niet weet of dat financieel/logistiek doenbaar is, en hoe het draagcomfort is.
 
Lijkt ook te bevestigen dat die typische stoffen maskers vooral dienen om anderen te beschermen tegen de drager (effect is groter als de besmette het draagt, beide partijen is natuurlijk best). En dat idealiter we allemaal FFP2-maskers dragen eigenlijk, al moet ik toegeven dat ik niet weet of dat financieel/logistiek doenbaar is, en hoe het draagcomfort is.
Tussenoplossing lijken mij Chinese KN95 knockoffs, vrij lage kost die maskers (<20EUR voor 100) en ook heel handig omdat die gewoon toeplooien. Ik zou daar wel eens wat tests van willen zien hoe die presteren tegenover de typische stoffen maskers.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al ettelijke keren herhaald: die gevaccineerde met onderliggende aandoening heeft door de ongevaccineerden een grotere kans om toch op IC terecht te komen. Als ongevaccineerde kies je anderen met een groter risico op te zadelen, als gevaccineerde wil je dat risico juist voor iedereen verlagen.
Kan goed zijn en is uw mening maar daar ging het niet over .
het ging over het voorrang geven aan ….
 
Je mag dat een mening noemen, maar het is wel degelijk een feit dat hier al verschillende keren aangetoond is.
Eigenlijk is dat een feit, geen mening.
Als gij dat als feit wilt zien …ga u gang maar ik beschouw het als een persoonlijke mening en ga daar echt niet van wakker liggen .
 
En dat idealiter we allemaal FFP2-maskers dragen eigenlijk, al moet ik toegeven dat ik niet weet of dat financieel/logistiek doenbaar is, en hoe het draagcomfort is.
In Oostenrijk en Slovakije al overal, en in Duitsland op veel plaatsen FFP2 verplicht, dus logistiek/financieel moet dat wel meevallen.

Maar het effect in de praktijk, ik weet het niet...

Concreet voorbeeld: op de luchthaven iedereen braaf zijn ffp2 aan.
Tot de 2 medewerkers iets tegen elkaar willen zeggen, en dan trekken ze het naar beneden om verstaanbaarder te zijn...

Idem met niezen. Hop masker naar beneden, want ja anders wordt het vuil hé :)

Of nog: in groep op de tram, braaf masker aan want verplicht. Dan huiskamer binnen en iedereen opgelucht het masker af.

In theorie is het zeker beter, maar in de praktijk zie ik niet zo goed de verbetering in de cijfers op plaatsen waar het verplicht werd.
En ik vermoed dat het veel met gedrag te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:
Het is zoals met die besmettingen op school.

Ja die klas is ondertussen een covidvrij bastion met ventilatie, co2 meters en maskers

En daarna allemaal opeengepropt op de bus wat roepen tegen elkaar, en met 20 in het chirolokaal...
En de leraars met 30 in het lerarenlokaal wat keuvelen.

En dan zijn er die voorstellen om dure geavanceerde luchtzuiveraars te kopen voor in de klas, terwijl het risico in het hele schoolgebeuren niet persé bij de gecontroleerde omgeving van het lesgeven in de klas ligt natuurlijk.
 
Op de school van die van ons alleszins niet. Twee weken geleden nog met mijn eigen ogen zo’n tafereel gezien.
Dat is dan niet volgens de voorschiften, toen al bedenkelijk en nu helemaal.
De voorschriften zijn tussen dit en twee weken geleden bovendien twee keer strenger geworden. Jouw waarneming op de school van die van jou is dus niet echt relevant nu.
 
De voorschriften zijn tussen dit en twee weken geleden bovendien twee keer strenger geworden. Jouw waarneming op de school van die van jou is dus niet echt relevant nu.

Niet alles moet op basis van maatregelen. Soms is er ook zoiets als gezond verstand en voorzichtig gedrag.
Het is niet omdat de regering zegt dat iets niet meer moet.m dat je zelf geen inschatting kan maken van de situatie als “goed huisvader “ en voorzichtiger zijn dan de geldende maatregelen.
Zeker op scholen ..
 
Niet alles moet op basis van maatregelen. Soms is er ook zoiets als gezond verstand en voorzichtig gedrag.
Het is niet omdat de regering zegt dat iets niet meer moet.m dat je zelf geen inschatting kan maken van de situatie als “goed huisvader “ en voorzichtiger zijn dan de geldende maatregelen.
Zeker op scholen ..
Dat spreek ik niet tegen maar ik snap niet meteen de link met mijn post?
 
Niet alles moet op basis van maatregelen. Soms is er ook zoiets als gezond verstand en voorzichtig gedrag.
Het is niet omdat de regering zegt dat iets niet meer moet.m dat je zelf geen inschatting kan maken van de situatie als “goed huisvader “ en voorzichtiger zijn dan de geldende maatregelen.
Zeker op scholen ..
Was mijn idee toen ook. Ondertussen gingen er wel af en toe klassen dicht omdat er leerkrachten positief waren. Vond ik redelijk onverantwoordelijk gedrag allemaal.
Maar bon inderdaad, dat was van een paar weken terug ja.
 
Was mijn idee toen ook. Ondertussen gingen er wel af en toe klassen dicht omdat er leerkrachten positief waren. Vond ik redelijk onverantwoordelijk gedrag allemaal.
Maar bon inderdaad, dat was van een paar weken terug ja.
En wat stel je dan voor? Leerkracht is positief.. een goudvis voor de klas zetten? Of die kinderen zonder toezicht houden? Leraars ondanks ziekte Manu militari voor de klas brengen?
 
3/10 van de gevaccineerden twijfelen of ze een boosterprik aanvaarden… we dreigen dus naar een vaccinatiegraad van 70% terug te zakken.
 
Terug
Bovenaan