Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

  • De ouderen

    Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

    Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

    Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

    Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

    Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

    Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 6 4,3%

  • Totaal aantal stemmers
    141
Ja dat snap ik, maar het ging in de context wel over wantrouwen in die mate dat je je daardoor bewust niet laat vaccineren, dat gaat toch nog een stap verder. Ik noemde het gewoon zo om de term antivax of iets dergelijk niet te gebruiken.
Maar ik denk dat de grootste drempel in dit geval nog altijd gewoon is dat het iets nieuw is, en niet dat het niet begrepen wordt. Veel mensen weten niet ten gronde hoe een vliegtuig in elkaar zit en werkt, maar dat bestaat al lang en werkt blijkbaar, dus who cares, opstappen maar! :p
hell no.. im scared of flying!
alle gekheid op een stokje maar vliegen is nu net al iets meer ingeburgerd dan een vaccin die in recordtijd ontwikkeld is.
Mss binnen een paar jaar als het allemaal meevalt er meer mensen overstag zullen gaan om zich te laten vaccineren.

Maar wat als je iemand bent die echt heilige schrik heeft van vaccinaties en stellig gelooft dat die binnen vijf jaar aan een of ander vaccin gerelateerde ziekte zal sterven. (type hypochonder of dergelijke) Dat moet toch een serieus mentale klap geven van die mensen verplicht te vaccineren?
 
Ik zal me ook wel laten vaccineren als de moment daar is maar ik sta daar ook nog steeds wantrouwig tegenover hoor.
Mensen zijn gewoon onzeker tegen dingen die ze niet ten gronde begrijpen. Aangezien ik geen moleculair bioloog ben en de jota snap van mrna vaccins gaat die twijfel er altijd wel zijn.
Ik heb gewoon een hoog i dont give a fuck gehalte en walg van de gedachte van het winstmodel van big pharma maar ja... wat doe je eraan.
Nu ja in 2076 zullen we het wel weten :D
https://www.reuters.com/legal/gover...ss-foia-request-over-vaccine-data-2021-11-18/
Mensen zijn vooral heel kieskeurig in het 'onzeker zijn over dingen die ze niet ten gronde begrijpen'.

Zat genoeg dingen die wij niet begrijpen, maar waarover we ons (bijna) geen vragen meer stellen. Hier zit iedereen met een vergrootglas op, mensen jutten elkaar op, focussen zich vaak op de verkeerde zaken en worden dan bijzonder wantrouwig om de verkeerde redenen.

Ik begrijp u. Maar langs de andere kant, de huidige situatie is niet meer de schuld van de niet gevaccineerden he. Je hebt nog altijd mensen die roepen dat alles nu om zeep is door de niet gevaccineerden. Kan je gewoon niet zeggen. De cijfers laten dit duidelijk zien he. Niet alleen hier maar pakweg Portugal waar 98 procent gevaccineerd is, daar is het ook de noodtoestand. niet om hier argumenten bij te halen en een aanval in te zetten. Maar als alle landen 100 procent geloofden in de huidige vaccinaties, dan was het op veel plaatsen toch al verplicht, niet? Alle, ik weet het niet, dat laat ik aan de experts over...
Toch even ter verduidelijking: 98% van de volwassenen. Ondertussen zijn blijkbaar 87-88% van de mensen in Portugal volledig gevaccineerd, wat nog altijd bijzonder hoog is, daar niet van.

Volgens de gegevens die ik zie, staan de ziekenhuizen helemaal niet onder druk in Portugal momenteel hoor (om en bij de 100 mensen op ICU als ik het goed zie? Cijfers van vorige week). Waarschijnlijk verwar je met begin dit jaar, toen het inderdaad zeer slecht ging in Portugal.

Het is niet de schuld van de gevaccineerden dat er nog veel besmettingen zijn inderdaad. Het is wel een belangrijk feit dat het aandeel niet-gevaccineerden op de ICU bijzonder groot is in verhouding. Zij hebben dus wel een belangrijk aandeel in de bezetting van ICU, een aandeel dat een stuk kleiner had kunnen uitvallen ware ze allen gevaccineerd geweest.

We zullen in de toekomst meer en meer landen zien die het gaan verplichten, denk ik. Heeft weinig te maken met 'vertrouwen' in het vaccin, lijkt me. Hier in België is er nog altijd maar 1 vaccin verplicht, terwijl er verschillende vaccins goed ingeburgerd zijn en niet in vraag gesteld worden.
 
Laatst bewerkt:
Interessant opiniestuk in de standaard van een aantal ethici van de KU Leuven alsook Luc Sels, de rector.
Maak vaccinatie verplicht, tenzij mensen een expliciete wilsverklaring ondertekenen waarin men instemt met een lagere prioriteit in de zorg.

Dus je maakt zelf de keuze maar je draagt ook de gevolgen.Vandaag heeft iemand die niet gevaccineerd is voorrang op alle niet-COVID patiënten…

Waar stop je dan? Er zijn zoveel levenskeuzes die voor meer druk in de zorg zorgen. Roken, skiien, veel te veel eten/drinken,...
 
hell no.. im scared of flying!
alle gekheid op een stokje maar vliegen is nu net al iets meer ingeburgerd dan een vaccin die in recordtijd ontwikkeld is.
Mss binnen een paar jaar als het allemaal meevalt er meer mensen overstag zullen gaan om zich te laten vaccineren.
Ja da's exact mijn punt dat je herhaalt hé.. :p
 
Laatst bewerkt:
Waar stop je dan? Er zijn zoveel levenskeuzes die voor meer druk in de zorg zorgen. Roken, skiien, veel te veel eten/drinken,...

Ha fuck zeg, hoeveel keer gaan we dat non-argument nog zien? Hoe vaak lagen de ICU'S in heel het land tegelijk vol vanwege rokers, skiërs of alcoholisten? Het gaat om acute druk.

Voor veel van de zaken die je opnoemt, betaal je vaak trouwens ook al meer voor je verzekeringen dan anderen.
 
Interessant opiniestuk in de standaard van een aantal ethici van de KU Leuven alsook Luc Sels, de rector.
Maak vaccinatie verplicht, tenzij mensen een expliciete wilsverklaring ondertekenen waarin men instemt met een lagere prioriteit in de zorg.

Dus je maakt zelf de keuze maar je draagt ook de gevolgen.Vandaag heeft iemand die niet gevaccineerd is voorrang op alle niet-COVID patiënten…
Toch nog even zeggen dat dit niet wil zeggen dat je geen plek ligt op ICU. Maar wil dat niet langer voorrang hebt op een kankerpatiënt…
Ik denk dat heel wat mensen ( ook niet gevaccineerden ) daar mee zouden kunnen leven .
 
Waar stop je dan? Er zijn zoveel levenskeuzes die voor meer druk in de zorg zorgen. Roken, skiien, veel te veel eten/drinken,...
Misschien gewoon het woord ‘voorrang’ eens opzoeken via Google. Een niet gevaccineerde idioot heeft vandaag voorrang op andere zorgbehoevenden. Het enige wat dat voorstel doet is die voorrang afschaffen.
 
Maar ja, wat is voorrang? Dat telt ook enkel maar wanneer de ICU al vol ligt, er een "wachtrij" is en er moet gekozen worden wie ICU zorg kan krijgen en wie niet. Als er nog één plek vrij is op de ICU, en er komt om 12:00 een niet-gevaccineerde COVID-patiënt binnen die ICU nodig heeft, dan gaat die die plek krijgen. Komt er een uur later iemand binnen die een zwaar ongeval heeft, dan is er geen plaats meer.

In de praktijk is dat mijn inziens niet genoeg als 'afschrikmiddel', want heeft pas effect wanneer uw zorgsysteem eigenlijk al gecrasht is en er getrieerd moet worden.

Je kan dan wel zeggen: we stellen geen ingrepen meer uit, maar dan ga je in golven als deze ook met de niet-gevaccineerden aan de limieten zitten van de ICU en ga je ook gevaccineerden geen plek kunnen aanbieden.

Neen, dan lijkt het me beter om er financiële consequenties tegenover te stellen, door bvb de medische kosten niet terug te betalen. Die antivaxxers gaan er sowieso van uit dat ze niet zwaar ziek gaan worden, dus een wilsverklaring voor lagere prioriteit ... dat maakt hen niets uit. Ze geloven daar toch niet in. Een factuur van een paar duizenden tot tienduizenden euro's als risico voor als ze toch in't kliniek zouden belanden ... dat zal toch een aantal mensen twee keer doen nadenken.
 
Misschien gewoon het woord ‘voorrang’ eens opzoeken via Google. Een niet gevaccineerde idioot heeft vandaag voorrang op andere zorgbehoevenden. Het enige wat dat voorstel doet is die voorrang afschaffen.
Dat moest al lang afgeschaft zijn .
Een kankerpatiënt zou altijd voorrang moeten hebben , zelfs op gevaccineerden . Wie heeft dat eigelijk beslist ?
 
Ha fuck zeg, hoeveel keer gaan we dat non-argument nog zien? Hoe vaak lagen de ICU'S in heel het land tegelijk vol vanwege rokers, skiërs of alcoholisten? Het gaat om acute druk.

Voor veel van de zaken die je opnoemt, betaal je vaak trouwens ook al meer voor je verzekeringen dan anderen.
Een verzekering is nog iets anders dan je voorrang afstaan. Die niet gevaccineerden hebben niet minder recht op zorg dan de gevaccineerden
Op dit moment zou een verplichte vaccinatie de druk inderdaad verlichten, maar zeker niet totaal elimineren. We zijn nog lang niet op het niveau van polio.

Het wordt nu gewoon geopperd als een wonderoplossing, wat het op dit moment niet is. Waarom wil je het zo zwart-wit stellen?

Het is zoals scienciano zelf zegt: Corona is geen probleem van niet gevaccineerden, het is een probleem van ons allemaal.
 
Dat moest al lang afgeschaft zijn .
Een kankerpatiënt zou altijd voorrang moeten hebben , zelfs op gevaccineerden . Wie heeft dat eigelijk beslist ?
Dat klinkt heel simpel. Maar een kankerpatiënt moet misschien een operatie laten doen die over 5 maanden ook nog kan, zonder extra problemen. De niet-gevaccineerde covidpatiënt kan niet meer zelfstandig ademen, dus moet in een kunstmatig coma gehouden worden of hij stikt ter plekke. En dan is het al iets minder simpel.
 
Waarom wil je het zo zwart-wit stellen?
Omdat het zwart-wit is. Dat het geen magisch wondermiddel is, doet daar niets van af. Een gordel garandeert ook niet dat je zonder schrammetje uit een auto-ongeval stapt. We hebben het toch verplicht. Je mag van mij gerust een egoïst zijn die zich buiten de maatschappij stelt, maar dan mogen daar gevolgen aan hangen. Je wil alle baten, maar zonder de plichten. Ja, zo kan een maatschappij niet functioneren.

Corona is inderdaad een probleem van ons allemaal, maar het probleem zou voor ons allemaal véél minder impactvol zijn moesten de weigeraars een greintje burgerschap in zich hebben. De niet-gevaccineerden zijn immers ook een probleem en gevaar voor ons allemaal.

Zoals ik al zei ben ik ook geen voorstander van niet-gevaccineerden niet dezelfde zorg aan te bieden. Maar dan, na verplichting van het vaccin, wel tegen volle pot indien je zonder geldige medische reden niet gevaccineerd bent.
 
Dat klinkt heel simpel. Maar een kankerpatiënt moet misschien een operatie laten doen die over 5 maanden ook nog kan, zonder extra problemen. De niet-gevaccineerde covidpatiënt kan niet meer zelfstandig ademen, dus moet in een kunstmatig coma gehouden worden of hij stikt ter plekke. En dan is het al iets minder simpel.

Wat wel ten koste gaat van de overlevingskansen van de kankerpatiënt (ook al is zijn sterftekans die stijgt door de uitgestelde behandeling niet 100% i.t.t. een covid patiënt die zonder hulp 100% kans op overlijden heeft).
 
Dus je maakt zelf de keuze maar je draagt ook de gevolgen.Vandaag heeft iemand die niet gevaccineerd is voorrang op alle niet-COVID patiënten…
Toch nog even zeggen dat dit niet wil zeggen dat je geen plek ligt op ICU. Maar wil dat niet langer voorrang hebt op een kankerpatiënt…
die gevaccineerde met covid die op ICU komt te liggen heeft toch dezelfde voorrang ?
En wie zegt niet dat de reden waarom die niet gevaccineerde op ICu komt te liggen ook een ”onderliggende aandoening “ heeft zoals bij de volledig gevaccineerden blijkbaar .

Trouwens ben ik geen voorstander voor bedden vrijhouden voor covid patiënten algemeen ..
 
die gevaccineerde met covid die op ICU komt te liggen heeft toch dezelfde voorrang ?
En wie zegt niet dat de reden waarom die niet gevaccineerde op ICu komt te liggen ook een ”onderliggende aandoening “ heeft zoals bij de volledig gevaccineerden blijkbaar .

Trouwens ben ik geen voorstander voor bedden vrijhouden voor covid patiënten algemeen ..
Zoals al ettelijke keren herhaald: die gevaccineerde met onderliggende aandoening heeft door de ongevaccineerden een grotere kans om toch op IC terecht te komen. Als ongevaccineerde kies je anderen met een groter risico op te zadelen, als gevaccineerde wil je dat risico juist voor iedereen verlagen.
 
Antivaxxers op Facebook. Allemaal zo achterdochtig wanneer ze iets hebben gepost dat wordt gefactcheckt. Want ah ja, "who checks the factcheckers?". En dan kan je stellen: "who checks the factcheckers who check the factcheckers?". En uiteraard "who checks the factcheckers who check the factcheckers who check the factcheckers?". Teveel gecheck. Check?
 
Terug
Bovenaan