Tax On Web 2022

Vruchtgebruik bij overlijden van de partner over de gezinswoning bijvoorbeeld.
Niet iedereen heeft een volledig eigen woning om op terug te vallen. ;)

En 'alles per se apart willen houden' vind ik nog iets anders dan jaarlijks onterecht aan uw partner mogelijks tot 2.500€ geven. Voor velen is dat geen kleingeld...

Bij redelijk wat gezinnen zal dit ook wel voorkomen: aan werkgever zeggen om zo min mogelijk af te houden omdat het jaarlijks te betalen bedrag van belastingen toch gedeeld wordt door 2. Eigen nettoloon is dan hoger en dat bedrag komt op de eigen rekening.
Er is al een gesprek over denk ik, maar zijt ge een koppel of zijt ge geen koppel ?
Er is een reden waarom ge een gezamenlijke aangifte krijgt en een gezamenlijke afrekening.

En vruchtgebruik van de gezinswoning -> beding van aanwas laten opnemen in uw akte van de woning.

En vruchtgebruik van de gezinswoning -> beding van aanwas laten opnemen in uw akte van de woning.
Een beding van aanwas heeft andere juridische gevolgen dan louter het vruchtgebruik van de gezinswoning voor de langstlevende partner.

Ook ga je er nu vanuit dat de gezinswoning door beide wettelijk samenwonende partners werd aangekocht, wat niet altijd het geval is.

Ik snap welk punt jullie trachten te maken, maar de realiteit is in veel gevallen complexer dan alles enkel bekeken vanuit jullie persoonlijke situatie.

Bij ons is ook alles in 1 pot gegooid, ik vermoed zelfs nog veel verregaander dan bij Cege. Maar tegenwoordig is alles in één pot gooien absoluut niet meer de gewoonte.

Rechten en plichten...

Vruchtgebruik is gratis verworvenheid?
De persoon die het vruchtgebruik verkrijgt kan ook degene zijn die de wettelijk samenwonende partner jaarlijks 1000'en euro's belastingen teveel laat betalen.

Die partner heeft dan alle plichten en de andere partner alle rechten... ;)

Ik lees verschillende dingen rond inkomstenjaar van eindejaarspremie. Ene bron zegt het jaar van ontvangst van de premie telt als inkomstenjaar, andere bron zegt dat jaar volgend op ontvangst als inkomstenjaar telt. Twijfel dus of ik eindejaarspremie van december 2020 nu mee moet opnemen in aangifte, of eindejaarspremie van december 2021.

En deze premie zou in vak 1250 terechtkomen, maar hoe weet de fiscus dan dat dit bedrag een eindejaarspremie is? Want die wordt zwaarder belast dan een gewoon maandloon.

Wie weet meer?

Ik lees verschillende dingen rond inkomstenjaar van eindejaarspremie. Ene bron zegt het jaar van ontvangst van de premie telt als inkomstenjaar, andere bron zegt dat jaar volgend op ontvangst als inkomstenjaar telt. Twijfel dus of ik eindejaarspremie van december 2020 nu mee moet opnemen in aangifte, of eindejaarspremie van december 2021.

En deze premie zou in vak 1250 terechtkomen, maar hoe weet de fiscus dan dat dit bedrag een eindejaarspremie is? Want die wordt zwaarder belast dan een gewoon maandloon.

Wie weet meer?

Een eindejaarspremie wordt niet zwaarder belast.
Op een eindejaarspremie wordt een hoger percentage bedrijfsvoorheffing ingehouden.
Fiscus is niet echt geïnteresseerd dat het betreft om een eindejaarspremie met betrekking tot je aangifte personenbelasting. Loon is loon.

"Andere bron zegt dat jaar volgend op ontvangst als inkomstenjaar telt" - die bron wil ik wel eens zien :p.
Over het algemeen is het moment van betaling (en volg je je inkomstenfiche).

Ik herinner mij in bepaalde sectoren (bouw, schoonmaak) dat hun eindejaarspremie uitbetaald wordt in januari. Dus voor hun werk tijdens 2021 wordt hun premie uitbetaald op januari 2022 dus die eindejaarspremie zal pas vermeld moeten worden op de aangifte van aanslagjaar 2023. inkomstenjaar 2022.

Wie weet meer?
Gewoon kijken naar de fiche ?
Die staat al ingevuld op Tax on web (tenzij je in het buitenland werkt?)

Er is meer bedrijfsvoorheffing ingehouden op je eindejaarspremie inderdaad, maar ze rekenen dat inderdaad bij je jaarinkomen en is dus niet zwaarder belast dan gewoon loon

By the way. Ze zijn steeds vroeger met de onroerende voorheffing. Een paar jaar geleden moest ik dit nog betalen ergens in november, dan is dat stilletjes opgeschoven naar oktober en nu wensen ze al dat ik betaal voor 5 september. :unsure:

Klopt het -zoals een collega zei- dat als ik het dit jaar betaal in november dan ze mij geen boete mogen geven omdat de wettelijke betalingstermijn gewoon 1 jaar is?

Anders is het gemakkelijk. Dan schuiven ze dit elke keer een beetje op en over 20 jaar heb je dan 21x uw onroerende voorheffing betaald. (!)

Laatst bewerkt:
By the way. Ze zijn steeds vroeger met de roerende voorheffing. Een paar jaar geleden moest ik dit nog betalen ergens in november, dan is dat stilletjes opgeschoven naar oktober en nu wensen ze al dat ik betaal voor 5 september. :unsure:

Klopt het -zoals een collega zei- dat als ik het dit jaar betaal in november dan ze mij geen boete mogen geven omdat de wettelijke betalingstermijn gewoon 1 jaar is?

Anders is het gemakkelijk. Dan schuiven ze dit elke keer een beetje op en over 20 jaar heb je dan 21x uw roerende voorheffing betaald. (!)

1) Het is onroerende voorheffing
2) Wettelijke betalingstermijn van 1 jaar? Van waar wordt dat weer gehaald? :p

1) Het is onroerende voorheffing

Ik stelde die vraag omdat ik ervoor een hevige discussie had met een onderhoudsfirma die een jaarafrekening stuurde in januari 2021, met als deadline betaling februari 2021. En dan in november de volgende jaarafrekening al verstuurde met als deadline december 2021.

Omdat ik pas betaalde in januari 2022 kreeg ik eerst een boete in de bus dewelke ik weigerde te betalen. Ze hebben na veel vijven en zessen die boete dan laten vallen.

---

Maar goed, ook al werkt het lichtjes anders bij een onroerende voorheffing, ze mogen aldus de volgende factuur alweer versturen vanaf januari 2023. Maar ze mogen deze niet versturen in november en eisen dat je de onroerende voorheffing van 2023 al betaalt in december 2022. ;)

Laatst bewerkt:
Ja sorry maar die collega zei dat dus echt (met een serieuze blik dus die meende dat gewoon), dus ik vroeg me eigenlijk wel af wat daarvan waar is. Ik had het nog niet zelf opgezocht (ik betaal altijd netjes op tijd), ik wilde het hier even eerst posten, dat is soms wel eens sneller. :tongue:

Dwz dat die collega dus effectief elk jaar chronisch te laat betaald. Want hij moet zelf nu ook betalen in september en hij zegt dat hij pas zal betalen in november ZOALS ELK JAAR. (Hij krijgt elk jaar, rond hetzelfde tijdstip telkens de rekening binnen)

Blijkbaar zijn ze dan toch vrij flexibel. Want als hij een boete had gehad voor laattijdige betalingen, dan had hij dit al wel laten weten, t'is namelijk een gierige persoon. :tongue:

Ja sorry maar die collega zei dat dus echt (met een serieuze blik dus die meende dat gewoon), dus ik vroeg me eigenlijk wel af wat daarvan waar is. Ik had het nog niet zelf opgezocht (ik betaal altijd netjes op tijd), ik wilde het hier even eerst posten, dat is soms wel eens sneller. :tongue:

Dwz dat die collega dus effectief elk jaar chronisch te laat betaald. Want hij moet zelf nu ook betalen in september en hij zegt dat hij pas zal betalen in november ZOALS ELK JAAR. (Hij krijgt elk jaar, rond hetzelfde tijdstip telkens de rekening binnen)

Blijkbaar zijn ze dan toch vrij flexibel. Want als hij een boete had gehad voor laattijdige betalingen, dan had hij dit al wel laten weten, t'is namelijk een gierige persoon. :tongue:
Ik stelde die vraag omdat ik ervoor een hevige discussie had met een onderhoudsfirma die een jaarafrekening stuurde in januari 2021, met als deadline betaling februari 2021. En dan in november de volgende jaarafrekening al verstuurde met als deadline december 2021.

Omdat ik pas betaalde in januari 2022 kreeg ik eerst een boete in de bus dewelke ik weigerde te betalen. Ze hebben na veel vijven en zessen die boete dan laten vallen.

---

Maar goed, ook al werkt het lichtjes anders bij een onroerende voorheffing, ze mogen aldus de volgende factuur alweer versturen vanaf januari 2023. Maar ze mogen deze niet versturen in november en eisen dat je de onroerende voorheffing van 2023 al betaalt in december 2022. ;)

Dat kan inderdaad niet. het OV-aanslagbiljet van 2023 kunnen ze niet versturen in 2022.
Maar dan moet je ook niet klagen als ze het aanslagbiljet van 2023 in december 2023 sturen en dan die van 2024 opsturen op mei 2024 :p. zijn er nog altijd maar twee dat je moet betalen van 01/01/2023 tot 31/12/2024 :p

Je kan vrij eenvoudig betalingsuitstel vragen bij verschillende belastingen als je belt voor dat je je betalingstermijn afloopt. Over het algemeen zijn ze vrij schappelijk.
Maar ik zou er geen gewoonte van maken om tegen iedere betalingstermijn zelf op eigen houtje twee maanden bijsteken. Zeker niet bij FOD Financiën want er wordt nu veel sneller beslag/deurwaarder ingeschakeld dan vroeger.
Je gierige collega zal ook te trots zijn om toe te geven dat hij boetes of aanmaningskosten daarvoor krijgt :p.

2.2.1.2.2. Gelijktijdige vervolgingen
Jan moet 748 € onroerende voorheffing betalen voor 7 december.
Hij betaalt 298 € en twee dagen voor de vervaldag vraagt hij
een afbetalingsplan met een spreiding van de betalingen over drie
maanden. Hij stuurt zijn vraag echter naar een verkeerd e-mail-
adres waardoor ze niet terecht komt bij de administratie. Begin
januari voert hij nog twee betalingen van 150 € uit. Hoewel zijn
schuld nu nog maar 150 € bedraagt, legt het Team Invordering op
1 februari 2017 een vereenvoudigd beslag zowel bij zijn bank als
bij zijn werkgever. Jan raakt hiervan slechts enkele dagen later op
de hoogte. Ondertussen betaalde hij op 2 februari ook het reste-
rende bedra

Voorbeeldje dateert nog van de tijd dat de federale nog de inning deed van de OV.
Dus in drie maand tijd voeren ze al een "beslag" uit.

Voor de zelfstandigen hier: vergeet niet in vak 1405 de sociale bijdragen in te vullen!
Vraagje:
Als u zich in 2019, 2020 of 2021 voor de eerste maal gevestigd hebt als zelfstandige in hoofdberoep, vermeld hiernaast de aanvangsdatum (dag, maand, jaar):
Waarvoor dient dit? Het lijkt voor die vermeerderingen iets te maken te hebben. Maar ik betaal alles sowieso op voorhand dus dit maakt geen verschil?

Voor de zelfstandigen hier: vergeet niet in vak 1405 de sociale bijdragen in te vullen!
Vraagje:

Waarvoor dient dit?

De 1405 is enkel voor de "bedrijfsleiders" (of voor dit forum de freelancers met eigen vennootschap :p).
Voor een zelfstandige - onderneming natuurlijk persoon is het 1632 of 1656.
Voor loontrekkenden (kan gebeuren in welbepaalde gevallen) is het 1257.
En je hebt nog een paar andere plaatsen waar theoretisch gezien betaalde sociale bijdragen in kunnen :p.

Als u zich in 2019, 2020 of 2021 voor de eerste maal gevestigd hebt als zelfstandige in hoofdberoep, vermeld hiernaast de aanvangsdatum (dag, maand, jaar)
Voorafbetalingen.
Normaal gezien word je gepenaliseerd als je te weinig voorafbetalingen doet maar je wordt vrijgesteld hiervan in je eerste drie jaar als zelfstandige in hoofdberoep. Daarvoor dient die code.
Dat is dus enkel voor een onderneming natuurlijk persoon want vennootschappen dienen bedrijfsvoorheffing in te houden op het loon betaald aan hun bedrijfsleiders.

Laatst bewerkt:
https://www.parentia.be/nl-WA/gezin...or-de-belastingvermindering-voor-kinderopvang

En het is ofwel code 1384 ofwel code 1038 per kind ten laste jonger dan 3 jaar op 1/1/2022.

Is het normaal dat code 1038 standaard op 1 staat (bij ons)?
Dus dan zegt de overheid eigenlijk standaard over elk kind dat je er geen belastingsvermindering voor vraagt. Vreemd, aangezien de overgrote meerderheid van de ouders hun kinderen naar de opvang doen.

Ik veronderstel dat ik dat op 0 mag zetten?

Is het normaal dat code 1038 standaard op 1 staat (bij ons)?
Dus dan zegt de overheid eigenlijk standaard over elk kind dat je er geen belastingsvermindering voor vraagt. Vreemd, aangezien de overgrote meerderheid van de ouders hun kinderen naar de opvang doen.

Ik veronderstel dat ik dat op 0 mag zetten?
Als het kind jonger is dan 3 ? Ja
De fiscus weet (nog) niet of jou kind naar de kinderopvang is geweest, maar ze weten wel dat je kind jonger is dan 3 jaar.

Wil jij de vermindering voor kinderopvang dien je die zelf in te vullen. Stel dat je kind pas later op het jaar is geboren en weinig naar de opvang is geweest dan is de code 1038 ook voordeliger. Dus maak toch maar even de simulatie met 1038 leeg - niet 0 en de kinderopvang ingevuld VS kinderopvang leeg en code 1038 : 1

Als het kind jonger is dan 3 ? Ja
De fiscus weet (nog) niet of jou kind naar de kinderopvang is geweest, maar ze weten wel dat je kind jonger is dan 3 jaar.

Kind is jonger dan 3.

Wil jij de vermindering voor kinderopvang dien je die zelf in te vullen. Stel dat je kind pas later op het jaar is geboren en weinig naar de opvang is geweest dan is de code 1038 ook voordeliger. Dus maak toch maar even de simulatie met 1038 leeg - niet 0 en de kinderopvang ingevuld VS kinderopvang leeg en code 1038 : 1

Vreemd dat het geen 0 aanvaardt maar soit. Hoezo zou een klein beetje belastingsvermindering slechter kunnen uitdraaien dan helemaal géén belastingsvermindering?

Ik wou trouwens de berekening doen, maar ik kreeg volgende melding :

BIJKOMENDE INFORMATIE NODIG VOOR DE BEREKENING​

Daar u achterstallen hebt aangegeven, kan de simulatie van de berekening van de belasting nog niet worden uitgevoerd. U dient de gemiddelde aanslagvoet van de betrokken persoon voor het vorige jaar aan te duiden.

Deze aanslagvoet, samengesteld uit drie cijfers (tiental, eenheid en decimaal), bevindt zich onder het repertoriumnummer op het aanslagbiljet van vorig jaar. Het is voorgesteld onder het formaat "00,0 / 99,9". De aanslagvoet "00,0" is van toepassing op de belastingplichtige en de aanslagvoet "99,9" is van toepassing op de partner.

Gelieve de correcte aanslagvoet in te brengen in het formaat 00,0 of 99,9.

Indien u uw gemiddelde aanslagvoet niet kent, dan zal een standaard aanslagvoet worden toegepast. De gemiddelde aanslagvoet die in de berekening gebruikt is, wordt afgebeeld op de resultaat pagina.

Ik heb helemaal geen achterstallen aangegeven. :wtf:
"De betrokken persoon", welke betrokken persoon?

Edit: ik meende ergens gelezen te hebben "van de partner". Heb dan maar het aanslagbiljet van vorig jaar geopend. (Hoezo staat dat niet onder tax-on-web maar moet je daarvoor opnieuw inloggen op een ander platform Myminfin?!). "de partner" is ook vaag natuurlijk, gezien ze niet weten of ik of mijn vrouw de aangifte aan het invullen is. Maar ik meende ergens gelezen te hebben dat "de partner" gelijkstaat aan "de rechterkolom". Heb dus wel een berekening kunnen doen maar of die correct is?! Geen flauw idee.

Gebruiksvriendelijkheid: 0,0. Of in het formaat van de belastingsplichtige: "00,0". Of in het formaat van "de partner": "99,9". Of nee, wacht. Toch maar 00,0. Maar is het formaat "00,0" niet exact hetzelfde formaat als "99,9", maar dan met andere cijfers?! :crazy: :crazy:

Laatst bewerkt:
Kind is jonger dan 3.

Vreemd dat het geen 0 aanvaardt maar soit. Hoezo zou een klein beetje belastingsvermindering slechter kunnen uitdraaien dan helemaal géén belastingsvermindering?
Met de code 1038 krijg je ook een belasting vermindering 😊 Allè, tis te zeggen, een verhoging van de belasting vrije som.

Met de code 1038 krijg je ook een belasting vermindering 😊 Allè, tis te zeggen, een verhoging van de belasting vrije som.

Grappig hoe onze aangifte voor de PB één grote black box is geworden waar je wat moet spelen met de parameters en dan spannend wachten wat er uit de berekeningstrommel rolt. Zou dat ooit de bedoeling geweest zijn van de uitvinder van de personenbelasting?

Dat soort filosofische mijmeringen krijg ik van de aangifte van de PB.

Terug
Bovenaan