Tax On Web 2022

Ik ben een leek hierin en dit is dan ook de eerste keer dat we zelf onze belastingsbrief moeten invullen.
Mijn vriendin en mezelf zijn wettelijk samenwonend en moeten dus samen onze belastingsaangifte doen. Wij doen geen pensioensparen en werken beide fulltime. We hebben een lening lopen van ons huis maar dat viel buiten de woonbonus regeling. We hebben beide een auto van het werk (mocht dit iets uitmaken).

Verder geen speciale dingen (geen grote beleggingen, geen bijberoepen, ...).
Zijn er dingen waar jullie meteen aan denken die wij zouden durven vergeten om in te vullen?

Ik ben een leek hierin en dit is dan ook de eerste keer dat we zelf onze belastingsbrief moeten invullen.
Mijn vriendin en mezelf zijn wettelijk samenwonend en moeten dus samen onze belastingsaangifte doen. Wij doen geen pensioensparen en werken beide fulltime. We hebben een lening lopen van ons huis maar dat viel buiten de woonbonus regeling. We hebben beide een auto van het werk (mocht dit iets uitmaken).

Verder geen speciale dingen (geen grote beleggingen, geen bijberoepen, ...).
Zijn er dingen waar jullie meteen aan denken die wij zouden durven vergeten om in te vullen?

Tenzij je kinderopvang hebt, zou alles normaal ingevuld moeten zijn op tax-on-web. Gewoon even nakijken, tekenen en klaar.

1ste keer boekhouding als zelfstandige in bijberoep, ken er helemaal niets van, maar 'lijkt' me in principe niet zo moeilijk :)
Welke vakjes ik in dien te vullen ;

- Kreeg betaald per shift
- Kosten van Liantis etc
- Evt beroepskosten aankoop GSM, maar slechts enkele maanden zelfstandige geweest , denk dat ik dit gewoon laat omdat het niet de moeite is / te ingewikkeld voor mij

Na een pdf te lezen blijft het voor mij gissen wat waar moet ...

1600: Brutomarge / omzet
1632: Betaalde sociale bijdragen
1606: Beroepskosten of leeg laten en kiezen voor forfait. (Wat waarschijnlijk dus beter leeg laten is in in jouw geval)
1617: inkomsten in bijberoep (1600 kopiëren)

Oftewel
1650: Omzet
1656: Betaalde sociale bijdragen
1657: Beroepskosten of leeg laten en kiezen voor forfait
1668: Omzet opnieuw invullen om te verklaren dat het in bijberoep was

Hangt een beetje af wat dat je deed van werk of het "winst uit nijverheids, handels of landbouwondernemingen" is of het "baten van vrije beroepen, ambten, posten of andere winstgevende bezigheden" zijn

Is er bij een gemeenschappelijke aangifte een makkelijke manier om te zien welke partner hoeveel terugkrijgt normaal ipv enkel de optelsom? Is een pak meer dan vorige jaren en wil graag weten waar het verschil zit.

Is er bij een gemeenschappelijke aangifte een makkelijke manier om te zien welke partner hoeveel terugkrijgt normaal ipv enkel de optelsom? Is een pak meer dan vorige jaren en wil graag weten waar het verschil zit.

Als je je aanslagbiljet hebt, contact opnemen met je belastingkantoor en dan kan dat wel meegedeeld worden hoeveel voor wie is.

je kan dit zelf apart doen via Excel

Ik heb een huis gekocht tussen 2016 en 2019 en heb dus de woonbonus die ik kan inbrengen. Nu, tijdens het afsluiten van de lening, heb ik ook een schuldsaldo + levensverzekering lopen. Ik krijg daar papieren bij dat ik dit kan terugtrekken op de personenbelasting. Echter is dat slim om te doen, daar mijn potje vol zit vanwege de woonbonus?

Nu, een collega zei me onlangs dat ik naast de lening ook nog aan langetermijnsparen kan doen (dat wist ik niet) tot maximaal 2350 euro. Valt die levensverzekering en die schuldsaldopolis daaronder? En is dat slim om in te geven in de belastingen, blijkbaar zou je wel als het bedrag dan uitgekeerd wordt 30% terug aan de belastingen moeten betalen.

Ik heb een huis gekocht tussen 2016 en 2019 en heb dus de woonbonus die ik kan inbrengen. Nu, tijdens het afsluiten van de lening, heb ik ook een schuldsaldo + levensverzekering lopen. Ik krijg daar papieren bij dat ik dit kan terugtrekken op de personenbelasting. Echter is dat slim om te doen, daar mijn potje vol zit vanwege de woonbonus?

Nu, een collega zei me onlangs dat ik naast de lening ook nog aan langetermijnsparen kan doen (dat wist ik niet) tot maximaal 2350 euro. Valt die levensverzekering en die schuldsaldopolis daaronder? En is dat slim om in te geven in de belastingen, blijkbaar zou je wel als het bedrag dan uitgekeerd wordt 30% terug aan de belastingen moeten betalen.
Schuldsaldo is gewestelijk dus heb je idd niets aan als de korf van de woonbonus vol is.

Levensverzekering is federale aftrek dus kan je idd combineren met de woonbonus. Zal je wel wat voordeel opleveren, als je kan leven met het gevolg dat je bij opname inderdaad een % moet laten vallen (idem als pensioensparen)

Stel me altijd de vraag waarom mensen wettelijk gaan samenwonen als ze dan willen weten wie er 100 euro meer terugkrijgt dan de andere.

Je moet niet wettelijk samenwonen, he....

Pfff .. moet dringend eens beginnen aan het zoeken van een vriendin, kinderen en ergens een lening ofzo, collega's trekken allemaal bedragen tussen 5000 en 15000 € terug terwijl het hier net voldoende is voor een kleintje met mayonaise (letterlijk 4,20 €). :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Pfff .. moet dringend eens beginnen aan het zoeken van een vriendin, kinderen en ergens een lening ofzo, collega's trekken allemaal bedragen tussen 5000 en 15000 € terug terwijl het hier net voldoende is voor een kleintje met mayonaise (letterlijk 4,20 €). :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Mja,

Vriendin en kinderen kosten meer dan het bedrag dat je terugkrijgt hoor. Dus daar moet je het niet voor doen.

Stel me altijd de vraag waarom mensen wettelijk gaan samenwonen als ze dan willen weten wie er 100 euro meer terugkrijgt dan de andere.

In de nieuwe fiscale voorstellen zou iedereen apart een brief moeten invullen.
Kan dit wel verstaan bij gescheiden rekeningen eigenlijk. Rekeningen worden soms minutieus in 2 opgedeeld, maar een belastingteruggave van bijv 5.000€ die enkel en alleen aan één partner te wijten is, wordt dan niet deftig verdeeld.

Ga dan niet wettelijk samenwonen. Waarom ga je wettelijk samenwonen als je alles apart wil houden?

Ga dan niet wettelijk samenwonen. Waarom ga je wettelijk samenwonen als je alles apart wil houden?
Het bedrag dat terugkomt gaat gewoon in de gemeenschappelijke pot, dat interesseert me geen fluit.
Wat me wel interesseert is waarom we opeens € 1.100 meer terugkrijgen tov de gesplitste aangifte vorig jaar, en dat is nu eenmaal makkelijker terug te vinden als je allereerst al gaat vinden bij welke persoon het zit. Kan ook gewoon zijn dat één van onze werkgevers véél te veel aan het inhouden is, en dan heb ik liever € 100 extra netto per maand dan de staat voor te gaan schieten. Is de enige reden dat ik het wil opzoeken (vraag kwam oorspronkelijk van mij)

Vruchtgebruik bij overlijden van de partner over de gezinswoning bijvoorbeeld.
Niet iedereen heeft een volledig eigen woning om op terug te vallen. ;)

En 'alles per se apart willen houden' vind ik nog iets anders dan jaarlijks onterecht aan uw partner mogelijks tot 2.500€ geven. Voor velen is dat geen kleingeld...

Bij redelijk wat gezinnen zal dit ook wel voorkomen: aan werkgever zeggen om zo min mogelijk af te houden omdat het jaarlijks te betalen bedrag van belastingen toch gedeeld wordt door 2. Eigen nettoloon is dan hoger en dat bedrag komt op de eigen rekening.

Laatst bewerkt:

Kan het wel begrijpen als je samen bent met een die zelfstandige is of één van de twee betaalt nog onderhoudsuitkeringen voor een kind uit een vorige relatie of...

Terug
Bovenaan