Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Vrij complexe situatie hier voor aanslagjaar 2021:

Mijn belastbaar inkomen in België voor dat jaar is €0. Mijn vrouw is dit jaar 3 maanden op invaliditeitsuitkering, 4 maanden zwangerschaps/bevalingsrust en de resterende 5 maanden op tijdskrediet met motief. Een allegaartje van inkomensvergoedingen dus.

Iemand enig idee hoeveel belastingen er gehoffen worden op deze verschillende uitkeringen? Vermoed dat de fiscale optimalisatie beperkt zal zijn dit jaar. De uitkeringen liggen niet zo heel hoog, dus de gehoffen belastingen hierop zullen ook niet al te hoog liggen? Kwestie van in te schatten of de woonbonus de huidige fiscaal aftrekbare lading reeds dekt of er misschien nog marge is voor een andere fiscale optimalisatie (pensioensparen o.i.d.)
Heb vorige week even wat opgezocht:
  • <= 1 jaar ongeschikt, ziekteuitkering 11,11% bedrijfsvoorheffing
  • > 1 jaar ongeschikt, invaliditeitsuitkering, 0% bedrijfsvoorheffing (wel aangeven en wordt achteraf belast)
  • moederschapsrust, vervangingsinkomen, 11,11% bedrijfsvoorheffing
  • tijdskrediet met motief, voltijds, 10,13% bedrijfsvoorheffing
Hier is er dus enkel sprake van directe inhouding van bedrijfsvoorheffing op het uitgekeerde vervanginsinkomen. Maar het is waarschijnlijk dat hier nog meer belastingen op gehoffen worden (afhankelijk van de persoonlijke situatie). Ik zal dus de aangifte eens simuleren met de tool van @DogFacedGod.

Weet er iemand of het mogelijk is om op dit moment reeds een 281.10 / 281.12 fiche aan te vragen? En of hier ook de uitkeringen van de RVA (tijdskrediet met motief) op worden vermeld?

Heb vorige week even wat opgezocht:
  • <= 1 jaar ongeschikt, ziekteuitkering 11,11% bedrijfsvoorheffing
  • > 1 jaar ongeschikt, invaliditeitsuitkering, 0% bedrijfsvoorheffing (wel aangeven en wordt achteraf belast)
  • moederschapsrust, vervangingsinkomen, 11,11% bedrijfsvoorheffing
  • tijdskrediet met motief, voltijds, 10,13% bedrijfsvoorheffing
Hier is er dus enkel sprake van directe inhouding van bedrijfsvoorheffing op het uitgekeerde vervanginsinkomen. Maar het is waarschijnlijk dat hier nog meer belastingen op gehoffen worden (afhankelijk van de persoonlijke situatie). Ik zal dus de aangifte eens simuleren met de tool van @DogFacedGod.

Weet er iemand of het mogelijk is om op dit moment reeds een 281.10 / 281.12 fiche aan te vragen? En of hier ook de uitkeringen van de RVA (tijdskrediet met motief) op worden vermeld?
Hier is er dus enkel sprake van directe inhouding van bedrijfsvoorheffing op het uitgekeerde vervanginsinkomen. Maar het is waarschijnlijk dat hier nog meer belastingen op gehoffen worden (afhankelijk van de persoonlijke situatie)

Vaak in "gecombineerde situaties".
Bijvoorbeeld 9 maanden gewerkt, 3 maand ziekteverlof. Bedrijfsvoorheffing op ziekteverlof is niet voldoende. In de situatie van je vrouw zijn

In principe worden die pas opgemaakt in rond februari/maart 2022 voor inkomstenjaar 2021. Ik weet niet pf er voor al die uitkeringen een maandelijkse document wordt gemaakt zoals een weddefiche? Je zou het dan kunnen reconstrueren aan de hand van die documenten.

Je sprak trouwens eerder over dat je inkomen 0,00 euro ging zijn voor 2021. Dus in principe is er ook het huwelijksquotient (uitzondering: de internationale ambtenaren of pas getrouwd/wettelijk samenwonend sinds 2021 of...)

Je sprak trouwens eerder over dat je inkomen 0,00 euro ging zijn voor 2021. Dus in principe is er ook het huwelijksquotient (uitzondering: de internationale ambtenaren of pas getrouwd/wettelijk samenwonend sinds 2021 of...)
Welja, daar zit hem het juist. Ik ben ambetenaar bij een internationale organisatie en draag dus geen belastingen af in België. Ik moet mijn verworven inkomen wel melden ter informatie op mijn belastingsbrief.

Van de mutualiteit (m.b.t. uitkering ziekte en moederschapsrust, heb ik al een overzicht ontvangen). Voor het tijdskrediet met motief ga ik even navraag doen bij de RVA of zij hier een afschrift van kunnen bezorgen.

Hier ook eindelijk mijn aanslagbiljet gekregen, terugbetaling 31/01/2022.

Wat opvalt is dat ik deze keer een papieren versie gekregen heb, terwijl ik al zeker dik 5 jaar alles via mail krijg van de belastingen.

Intussen fiscaal attest van opvang gekregen en aangevuld en ook nog KI toegevoegd (was ik nog vergeten 😇).
Slotsom: 1647 euro terug te krijgen, gemiddelde aanslagvoet 36.9% 🤔
Vandaag aanslagbiljet ontvangen. Exact hetzelfde bedrag als de simulatie voor betaling 31/1.

Wel jammer dat in deze tijden van inflatie, mijn enige echte belastingvoordeel: de woonbonus, extra snel minder en minder waard wordt.
Als single mag je uiteraard vooral betalen, maar toch wel zuur en achterbaks dat ze die woonbonus niet meer indexeren (klassiek, smerig trucje).

Wel jammer dat in deze tijden van inflatie, mijn enige echte belastingvoordeel: de woonbonus, extra snel minder en minder waard wordt.
Als single mag je uiteraard vooral betalen, maar toch wel zuur en achterbaks dat ze die woonbonus niet meer indexeren (klassiek, smerig trucje).
Ik zou het aantal belastingsvoordelen op je belastingsbrief/loonbrief nog eens opnieuw bekijken :).

En voor wie een woonbonus heeft, moet niet klagen over de indexering. Je woonbonus daalt mss jaar na jaar in reële euro's, maar het bedrag dat je moet terugbetalen ook en dat is een stuk groter dan je woonbonus.

Ik zou het aantal belastingsvoordelen op je belastingsbrief/loonbrief nog eens opnieuw bekijken :).

En voor wie een woonbonus heeft, moet niet klagen over de indexering. Je woonbonus daalt mss jaar na jaar in reële euro's, maar het bedrag dat je moet terugbetalen ook en dat is een stuk groter dan je woonbonus.

I know, maar het is leuker geld terug te krijgen van de belastingen. De inflatie van m'n woonlening voelt psychologisch minder belondend aan. 😅

Nog mensen die nog niets hebben ontvangen? Ik zal waarschijnlijk moeten betalen, maar had dat toch liefst op tijd geweten.
Ik heb de mijne van vorig jaar begin dit jaar pas ontvangen, en die van dit jaar al in september. beide keren terug gekregen. Tis dus gewoon random wanneer je het krijgt.

Wat ik me afvroeg is of ik in mijn situatie 2 x 3040 EUR woonbonus mag aangeven voor belastingsvermindering (m.a.w. of mijn partner 'mijn deel' van de woonbonus van haar belastingen kan aftrekken).

En eigenlijk idem dito vraag voor andere posten, indien van toepassing: dienstencheques, pensioensparen, giften, ...

Mijn situatie:
  • Gehuwd, dus gezamelijke aangifte
  • Partner heeft een vervanginsinkomen waar bedrijfsvoorheffing van afgehouden werd
  • Ik draag zelf geen belastingen af in België en dien enkel mijn inkomen aan te geven onder de post "inkomsten van buitenlandse oorsprong"

Wat ik me afvroeg is of ik in mijn situatie 2 x 3040 EUR woonbonus mag aangeven voor belastingsvermindering (m.a.w. of mijn partner 'mijn deel' van de woonbonus van haar belastingen kan aftrekken)

Mijn situatie:
  • Partner heeft een vervanginsinkomen waar bedrijfsvoorheffing van afgehouden werd
  • Ik draag zelf geen belastingen af in België en dien enkel mijn inkomen aan te geven onder de post "inkomsten van buitenlandse oorsprong"
Je mag het ingeven maar het zal geen fiscaal voordeel opleveren daar je geen Belgisch belastbaar inkomen hebt :)
Afhankelijk van hoeveel het vervangingsinkomen precies bedraagt van uw partner, zal het voordeel ook beperkt of nihil zijn.
(bv. bij 15000 bruto vervangingsinkomen geen voordeel, bij 20000 bruto vervangingsinkomen +- 200 EUR voordeel)

Je mag het ingeven maar het zal geen fiscaal voordeel opleveren daar je geen Belgisch belastbaar inkomen hebt :)
Afhankelijk van hoeveel het vervangingsinkomen precies bedraagt van uw partner, zal het voordeel ook beperkt of nihil zijn.
(bv. bij 15000 bruto vervangingsinkomen geen voordeel, bij 20000 bruto vervangingsinkomen +- 200 EUR voordeel)

Kan wel een (klein weliswaar) fiscaal voordeel opleveren als er op zijn buitenlandse inkomsten gemeentebelasting wordt geheven.

Wat ik me afvroeg is of ik in mijn situatie 2 x 3040 EUR woonbonus mag aangeven voor belastingsvermindering (m.a.w. of mijn partner 'mijn deel' van de woonbonus van haar belastingen kan aftrekken).

En eigenlijk idem dito vraag voor andere posten, indien van toepassing: dienstencheques, pensioensparen, giften, ...

Mijn situatie:
Kan wel een (heel klein weliswaar) fiscaal voordeel opleveren als er op je buitenlandse inkomsten gemeentebelasting wordt geheven.
En dienstenchecques is een belastingskrediet. Dus dat fiscaal voordeel krijg je ook bij buitenlandse vrijgestelde inkomsten.

Pensioensparen en giften gaan weinig uitmaken (in het geval van gemeentebelastingen op je buitenlandse inkomsten)

Ook niet vergeten, je belastingaangifte in het buiteland heeft ook codes en diverse fiscale voordelen die je in België gedaan hebt maar misschien wel kan verrekenen daarop.

Fout, aangezien hij geen Belgische belastingen/inkomsten heeft, zullen er ook geen gemeentebelastingen zijn.

Je dubbelbelastingverdrag eens nachecken met bijvoorbeeld Nederland. :p

Bij vrijgestelde inkomsten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en VK (en nog een paar) betaal je alleszins gemeentebelastingen in België

Doe eens een simulatie op taxcalc met
code 1250: 25000
en vrij te stellen 25000 uit Nederland.
Je zal zien dat je iets gaat moeten betalen :p.

Bij vrijgestelde inkomsten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en VK (en nog een paar) betaal je alleszins gemeentebelastingen in België

Ok zou wel kunnen dat je gelijk hebt.
Dan is zijn voordeel 3070 x 50% (woonbonus marginaal tarief) x 7% (bv. gemeentebelasting) = ongeveer 100 EUR

Enkel de rubriek
O. INKOMSTEN VAN BUITENLANDSE OORSPRONG (EN DE BIJHORENDE KOSTEN)
invullen gaat niet, krijg namelijk volgende boodschap:
Gelieve de bedragen m.b.t. buitenlandse inkomsten na te kijken.
De som van de buitenlandse inkomsten voor een bepaalde code dient kleiner of gelijk te zijn dan dezelfde code bij de belgische inkomsten.

Ik vermoed dat ik dus de volgende posten ook nog moet invullen
A. GEWONE BEZOLDIGINGEN
b) die niet op een fiche zijn vermeld: *** X,XX EUR *** => zelfde bedrag als ingevuld onder post O
en
H. BEDRIJFSVOORHEFFING
2. Op het niet op een fiche vermelde vakantiegeld vermeld in A, 1, b: *** 0,00 EUR ***

In dat geval zegt de simulatie:
bedrag in uw voordeel 0,00 EUR
Dat is gewoon puur een simulatie waarbij ik mijn buitenlandse inkomsten aangeef op een enkele belastingsbrief. Dus ik vermoed dat er langs mijn kant geen belastingsvermindering te rapen valt :crazy:

Enkel de rubriek

invullen gaat niet, krijg namelijk volgende boodschap:

Ik vermoed dat ik dus de volgende posten ook nog moet invullen

en

In dat geval zegt de simulatie:

Dat is gewoon puur een simulatie waarbij ik mijn buitenlandse inkomsten aangeef op een enkele belastingsbrief. Dus ik vermoed dat er langs mijn kant geen belastingsvermindering te rapen valt :crazy:

Je buitenlandse vrijgestelde loon invullen doe je zo.

KADER IV
Code 1250: 25.000,00
Code 1286: 0,00 (bedrijfsvoorheffing ingehouden in België)

En dan onderaan in vak O2
Land: Nederland*
Code: 1250
Bedrag: 25.000,00

Dus daarmee zeg je dat je 25.000 euro hebt aan beroepsinkomsten waarvan 25.000 euro vrijgesteld zijn omdat deze belast zijn in Nederland.

Bij een ongehuwd persoon (code 1001) en iemand die woont in Antwerpen (postcode 2000), dan zou deze 302,76 EUR moeten betalen volgens de simulatie van aanslagjaar 2021. Dat is omdat er gemeentebelastingen wordt geheven..

Stel dat je een lening hebt met recht op de woonbonus van generatie 2016-2019
Code 3334 = 2280,00
Code 3336 = 1
Code 3330 = 0
Dan zou je "maar" 229,80 EURO moeten betalen.

*Hangt af van welk land je invult of je gemeentebelastingen moet betalen of niet.

Laatst bewerkt:
Je buitenlandse vrijgestelde loon invullen doe je zo.

KADER IV
Code 1250: 25.000,00
Code 1286: 0,00 (bedrijfsvoorheffing ingehouden in België)

En dan onderaan in vak O2
Land: Nederland*
Code: 1250
Bedrag: 25.000,00

Dus daarmee zeg je dat je 25.000 euro hebt aan beroepsinkomsten waarvan 25.000 euro vrijgesteld zijn omdat deze belast zijn in Nederland.

Bij een ongehuwd persoon (code 1001) en iemand die woont in Antwerpen (postcode 2000), dan zou deze 302,76 EUR moeten betalen volgens de simulatie van aanslagjaar 2021. Dat is omdat er gemeentebelastingen wordt geheven..

Stel dat je een lening hebt met recht op de woonbonus van generatie 2016-2019
Code 3334 = 2280,00
Code 3336 = 1
Code 3330 = 0
Dan zou je "maar" 229,80 EURO moeten betalen.

*Hangt af van welk land je invult of je gemeentebelastingen moet betalen of niet.
of 2280 x 40% x 8% = 72,96 (302,76 - 229,80)

Terug
Bovenaan