Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Hier een aangetekende brief voor de vriendin:

Wel op internet vind ik nu inderdaad overal terug dat dat mis is van ons en dat wij dit verkeerd ingediend hebben. Jaren geleden vond ik ergens op internet iets anders terug maar ik heb dat toen waarschijnlijk fout geinterepreteerd of dat was foutieve uitleg ergens op een forum. Want als ik die tekst uit die brief interpreteer dan staat daar letterlijk het vetgedrukt van het jaar waarin de leningovereenkomst is gesloten. In dat jaar (2009) was dat echt wel de eigen woning. En dus omdat mijn vriendin geen andere woning bezit (ze woont in bij mij), is dat de enige en eigen woning op het moment dat de leningovereenkomst is gesloten. Nu bon, blijkbaar niet correct geinterpretteerd van me en vervalt dat dan toch als je verhuist naar uw vriend.

Maar dan hun voorstel om dat te verzetten naar 2x langetermijnsparen code 1358 en 1146, heeft dat nadelen? Of gewoon accepteren? Kan dat bedrag daar ook hoger gezet worden als er nog meer interest betaald is geweest?

En dan een derde punt, als ze dat accepteert en niet "in beroep" tegen ga, kan er dan een boete komen? Want dan vult ze dat al 4 jaar verkeerd in.
Woonbonus heeft als voorwaarde dat de woning bewoond blijft.
Kan tussen de 500-750 EUR schelen per jaar volgens mij.
Boetes of verhogingen zijn niet van toepassing.

Lange termijnsparen enkel voordeel op het afgeloste kapitaal: 1358 x 30% = 407,40
Woonbonus heeft voordeel op zowel kapitaal als intrest: 2.280,00 x 50% = 1140,00
*50% indien belast aan hoogste schijf

@Five-seveN Gewestelijke (Vlaamse) Woonbonus kan enkel als ze er zelf in woont
Anders zal het inderdaad een Federale vermindering worden

Tenzij zij misschien kan aantonen dat ze om sociale, contractuele redenen bij jou woont of voor bouwwerkzaamheden ?

Hier gisteren ook ontvangen, terugbetaling tegen 31/01. :woohoo:

@hierboven:
Moet het KI van haar woning dan ook niet in 1106?

Klopt, maar mogelijks maar deels.

De controleur heeft maar half zijn/haar werk gedaan als ze enkel de lening van code moet veranderen. :tongue:
Die luie ambtenaren!!
met 882 EUR intrestaftrek (code 1146) mag het KI (niet geindexeerd) maar 340 EUR bedragen, zou inderdaad nog wat meer belastingen op te leggen zijn dan :)

Is het eigenlijk enkel aanslagjaar 2021 ?
Want als je voor AJ 2020 hetzelfde hebt ingevuld (en de situatie is hetzelfde) kunnen ze hier ook nog een supplement voor opmaken

Vraagje, ik ben dit jaar vergeten mijn buitenlandse rekening te vermelden op mijn belastingsaangifte.
Die heb ik wel aangegeven bij de NBB en er vorig jaar op toegevoegd. Mail ik best even de belastingsdienst of?

Vraagje, ik ben dit jaar vergeten mijn buitenlandse rekening te vermelden op mijn belastingsaangifte.
Die heb ik wel aangegeven bij de NBB en er vorig jaar op toegevoegd. Mail ik best even de belastingsdienst of?
Met een eenvoudig mailtje kan je inderdaad een spontane rechtzetting aanvragen.
Mocht je aangifte reeds ingekohierd zijn, dan kan je in bezwaar gaan tegen je eigen aangifte.

Al mijn gegevens staan correct ingevuld op myminfin en er werd mij ook gecommuniceerd via brief en myminfin dat terugbetaling zal gestort worden op reknr....... (zoals alle jaren voordien)
Vandaag postassignatie in bus: terugbetaling in cash.

Vrij complexe situatie hier voor aanslagjaar 2021:

Mijn belastbaar inkomen in België voor dat jaar is €0. Mijn vrouw is dit jaar 3 maanden op invaliditeitsuitkering, 4 maanden zwangerschaps/bevalingsrust en de resterende 5 maanden op tijdskrediet met motief. Een allegaartje van inkomensvergoedingen dus.

Iemand enig idee hoeveel belastingen er gehoffen worden op deze verschillende uitkeringen? Vermoed dat de fiscale optimalisatie beperkt zal zijn dit jaar. De uitkeringen liggen niet zo heel hoog, dus de gehoffen belastingen hierop zullen ook niet al te hoog liggen? Kwestie van in te schatten of de woonbonus de huidige fiscaal aftrekbare lading reeds dekt of er misschien nog marge is voor een andere fiscale optimalisatie (pensioensparen o.i.d.)

Vrij complexe situatie hier voor aanslagjaar 2021:

Mijn belastbaar inkomen in België voor dat jaar is €0. Mijn vrouw is dit jaar 3 maanden op invaliditeitsuitkering, 4 maanden zwangerschaps/bevalingsrust en de resterende 5 maanden op tijdskrediet met motief. Een allegaartje van inkomensvergoedingen dus.

Iemand enig idee hoeveel belastingen er gehoffen worden op deze verschillende uitkeringen? Vermoed dat de fiscale optimalisatie beperkt zal zijn dit jaar. De uitkeringen liggen niet zo heel hoog, dus de gehoffen belastingen hierop zullen ook niet al te hoog liggen? Kwestie van in te schatten of de woonbonus de huidige fiscaal aftrekbare lading reeds dekt of er misschien nog marge is voor een andere fiscale optimalisatie (pensioensparen o.i.d.)

Eerder het gevoel dat de woonbonus zelf al niet veel nut gaat hebben?
Trouwens aanslagjaar 2021, inkomsten van 2020 zou je al ingevuld moeten hebben. :p
Je hebt het over aanslagjaar 2022, inkomsten van 2021

Je kan altijd eens simuleren op deze site aan de hand van het vorig aanslagjaar (2021) om de situatie een beetje in te schatten.

Terug
Bovenaan