Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Op haar fiche staat er ook een bedrag bij VAA.
Waarom zou zij geen VAA moeten betalen? betreft ook firmawagen die zij kreeg in 2020, maar haar werk is op 2km afstand ofzo; en daarom dat die vergoeding woon-werk verkeer zo laag ligt.
*edit: ook nog wel bij vermelden dat onze werkgevers ons brutoloon hebben aangepast zodat die VAA uiteindelijk geen invloed heeft op het netto.
Eigen bijdrage aan wagen die hoger is dan VAA waardoor VAA wegvalt bv

Je kan bij mijn weten geen combi doen van woon-werkvergoeding en VAA (auto telt al als woon-werkvergoeding) en iedereen heeft recht op 410 euro vrijstelling

sinds mid vorig jaar wettelijk samenwonend..dit jaar moet ik de belastingsfiche nog zogezegd als "alleenstaande" invullen? (dus 2 aparte fiches: die van mijn partner en de mijne)

Jep,
Als je pas in 2020 wettelijk samenwonend bent geworden, dan ben je nog apart belast voor aanslagjaar 2021, inkomsten van 2020.

Ik heb vorig jaar een eindafrekening gekregen van Acerta na mijn stopzetting van zelfstandige drie jaar geleden ondertussen. Ik heb daar echter geen fiscaal attest van ontvangen.

Moet ik het terugbetaalde bedrag ergens vermelden of bij inkomsten rekenen?

Ik heb vorig jaar een eindafrekening gekregen van Acerta na mijn stopzetting van zelfstandige drie jaar geleden ondertussen. Ik heb daar echter geen fiscaal attest van ontvangen.

Moet ik het terugbetaalde bedrag ergens vermelden of bij inkomsten rekenen?
1695 indien je een eenmanszaak had.

Misschien een rare vraag maar er zijn misschien kenners hier.
Stel dat je uw Woonbonus korf niet volledig gevuld krijgt tot 2280€ (de verhoging van 10j), maar wel tot de basis van 1520€. Ben je dan dat eerste jaar al kwijt? Of kan je vanaf het jaar erop gewoon 10j lang 2280€ invullen?

Misschien een rare vraag maar er zijn misschien kenners hier.
Stel dat je uw Woonbonus korf niet volledig gevuld krijgt tot 2280€ (de verhoging van 10j), maar wel tot de basis van 1520€. Ben je dan dat eerste jaar al kwijt? Of kan je vanaf het jaar erop gewoon 10j lang 2280€ invullen?
Eerste jaar kwijt, 10 jaar is te tellen vanaf je leningsjaar

Jep,
Als je pas in 2020 wettelijk samenwonend bent geworden, dan ben je nog apart belast voor aanslagjaar 2021, inkomsten van 2020.
Ah wij zijn dat ook geworden in 2020 omdat we een huis hebben gekocht. Maar de belastingen zijn dus pas samen aanslag 22, inkomsten 2021?
MIsschien met mijn 6maand tw vorig jaar niet slecht dat het nog apart is.

Het KI van mijn huis werd bij "verhuur van een tweede verblijf" ingevuld, mijn krediet werd niet ingevuld, mijn tak 23 is nergens te bespeuren.

Kan niet missen dat ik zogezegd 1.500 € moet betalen.

Vrijdag naar de boekhouder die alles gaat mogen aanvullen en rechtzetten.
Voila, ik krijg 1.600 euro terug in plaats van 1.500 euro te moeten betalen.

Deal with that, Algemene Administratie van de Fiscaliteit. :p

Effe een vraag ivm het terugvorderen van de RV van dividenden:

Ik en mijn vrouw zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel.
Samen met mijn vrouw heb ik een effectenrekening, maar op mijn naam heb ik ook nog een aparte rekening bij een andere bank.
Hoe moet ik dit nu precies invullen op onze aangifte?
Stel op de gezamenlijke rekening 400 euro aan RV en de aparte 250 euro.
Is dit dan 400+250=650 en dan delen door 2, dus elk 325 euro invullen?

Eerste keer gezamelijke aanslag. Je mag toch bij beide partners de 1520€ woonbonus invullen he?

Maakt het uit of kind ten laste bij moeder of vader staat?

Effe een vraag ivm het terugvorderen van de RV van dividenden:

Ik en mijn vrouw zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel.
Samen met mijn vrouw heb ik een effectenrekening, maar op mijn naam heb ik ook nog een aparte rekening bij een andere bank.
Hoe moet ik dit nu precies invullen op onze aangifte?
Stel op de gezamenlijke rekening 400 euro aan RV en de aparte 250 euro.
Is dit dan 400+250=650 en dan delen door 2, dus elk 325 euro invullen?
Bij wettelijk stelsel mag je alles delen door 2, voor inkomsten 2020 wel maar 240 RV per persoon

Sturen jullie ontbrekende bewijzen mee (verrekenbare roerende voorheffing, attest van créche,...)+ toelichting? Of houden de meeste hier gewoon alles bij, om dan pas op te sturen wanneer ze om inlichtingen vragen?
Attesten van kinderopvang stuur ik altijd mee. Ene keer niet gedaan en dan vroegen ze al direct om meer uitleg dus beter Safe than sorry :')

De jaarlijkse hoogmis heeft toch weer juist geen 4000 opgeleverd...

Iemand die iets meer kan zeggen over code 1170? (Innings en bewaringskosten). Ik trek dat uit bolero en is ongeveer 100 euro aan incasso, fx en andere kosten om dividenden te innen. Verder geef ik ook nog ~1000 euro buitenlandse dividenden propertjes aan. Maar bij de berekening zie ik 0 staan bij code 1170. Is er some internal magic waar ik geen weet van heb ?

De jaarlijkse hoogmis heeft toch weer juist geen 4000 opgeleverd...

Iemand die iets meer kan zeggen over code 1170? (Innings en bewaringskosten). Ik trek dat uit bolero en is ongeveer 100 euro aan incasso, fx en andere kosten om dividenden te innen. Verder geef ik ook nog ~1000 euro buitenlandse dividenden propertjes aan. Maar bij de berekening zie ik 0 staan bij code 1170. Is er some internal magic waar ik geen weet van heb ?

De code 1170 wordt enkel gebruikt wanneer de dividenden aan progressief tarief zouden belast zijn in plaats van het regulier vast tarief. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je geen of weinig andere inkomsten zou hebben buiten je roerende inkomsten waardoor het belasten aan progressief tarief voordeliger uitkomt dan belast aan het afzonderlijk tarief.

Terug
Bovenaan