Schotland

Straddle

Well-known member
250px-Flag_of_Scotland.svg.png


taal: Engels
munt: Pond Sterling
tijdsverschil: -1u
hoofdstad: Edinburgh
reisdocumenten: Geldige identiteitskaart + paspoort bij inreis en verblijf (zie url FOD voor meer info!)

nuttige links:

Reisadvies FOD Buitenlandse Zaken België (oa reisdocumenten, inenting, etc)
Officiële dienst Toerisme
Tripadvisor - Wat te doen? (oa Top 10, etc)

Schotland staat veelal bekend om Whisky, de Schotse muziek, de doedelzak, de kilt en het “monster van Loch Ness”. Daarnaast heeft Schotland een mooie natuur. Het landschap bestaat uit verschillende berggebieden, grote meren, graslanden en rotsformaties. Daarnaast kent het gebied 2 Nationale parken en een lange kustlijn met zandstranden en heel veel kastelen. Het gebied is vaak bedekt onder een laag mist en de temperaturen komen zelden boven de 20 graden uit. Schotland wordt vaak bezocht door wandelaars en mountainbikers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
691500.jpg


Tips van mensen die Schotland al bezocht hebben? Plan is om er een dikke 8 dagen rond te gaan touren en zoveel mogelijk te zien (Edinburgh, Loch Ness, whiskey distillery, highlands hike, ...).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In 2019 heb ik de West Highland Way gehiket en een dagtrip gedaan naar Edinburgh. Edinburgh is wel de moeite en daar kan je gemakkelijk twee dagen mee vullen als je zowel het oude stadsgedeelte als het nieuwe bezoekt. Zelf heb ik Edinburgh Castle bezocht in de ochtend, want het kan daarna behoorlijk druk worden. Wel een geweldige plek en ik kan me herinneren dat ik daar een paar uren heb rondgezworven. Daarna ook de Royal Mile (oude stadsgedeelte), Calton Hill, Camera Obscure and World of Illusions en Scotch Whiskey Experience bezocht. Aan de andere zijde is ook nog Arthur's Seat, een uitgedoofde vulkaan, die je kan beklimmen.

Om te hiken is Glen Coe en de buurt van Devil's Staircase wel een mooie buurt. Dit geeft wel een goede indruk van hoe de highlands er echt uitzien. Persoonlijk vond ik dit wel niet de mooiste omgeving van West Highland Way, maar toch wel mooi.

Een veel gemaakte uitstap in Schotland is Isle of Skye. Ik ben er zelf niet geweest, maar naar verluidt is dit wel de moeite. Het toerisme heeft dat eilandje ook ontdekt, dus het kan er wel druk zijn...

Ik weet niet of het aan te bevelen is om Loch Ness te bezoeken. Lijkt me een tourist trap te zijn en er zijn veel andere (en wellicht ook mooiere) lochs in Schotland. Bij de West Highland Way stapte ik langs Loch Lomond en toen kreeg ik op het einde van de avond dit te zien:

Dag3-2.jpg


Voor een whiskeydistillerij zou ik eentje pakken die in de buurt ligt. Ik vermoed dat die ervaring overal ongeveer hetzelfde zal zijn. Als je van natuur houdt is het noorden van Schotland ook interessant. Daar zijn in principe voldoende plekken om papegaaiduikers te spotten.

Glasgow zou ik wel vermijden. Ik ben er twee dagen gebleven (bij aankomst en vertrek) en daar was eigenlijk weinig te beleven. Een oude industriestad die probeert te moderniseren.
 
@Mooncat Thanks!
Heel nuttig voor de planning. Ben nu nog aan het zien of die strook bovenaan Inverness de moeite is (de meesten gebruiken dat als doorgang naar de Orkeny eilanden), maar ik ben nog aan het twijfelen of het stuk Sutherland op zich de moeite is voor een bezoek.
 
I Bij de West Highland Way stapte ik langs Loch Lomond en toen kreeg ik op het einde van de avond dit te zien:

Dag3-2.jpg

:wallbash: Dat zicht ... Dat was ook zowat het enige positieve aan Loch Lomond haha...

Enkele jaren geleden deden we ook de West Highland Way. Amaai dat waren 2 lange dagen!
Ervan uit gaan dat we een gemakkelijke en platte dag hadden op een regenachtige dag... Uiteindelijk bleek dat de etappe langs het water niet klopte in het Cicerone boekje. Voor mijn vriendin was het vrij lastig wandelen daar. We zaten uiteindelijk ook >30km op een ganse dag regen.
Gelukkig hadden we daar wel ergens een leuke hostel, en moesten we niet meer liggen kloten met een tent, en waren de andere dagen wel prachtig en een goeie ervaring :-D
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Gelukkig hadden we daar wel ergens een leuke hostel, en moesten we niet meer liggen kloten met een tent, en waren de andere dagen wel prachtig en een goeie ervaring :-D
Weet je nog welke hostel? Ben nu ook hostels voor die buurt aan het bekijken, daarmee.
 
Weet je nog welke hostel? Ben nu ook hostels voor die buurt aan het bekijken, daarmee.
"Rowardennan Youth Hostel"
Ik ben misschien wel iets te enthousiast geweest. Met "leuke hostel" bedoelde ik een degelijke hostel waar we gewoon geslapen hebben als een blok. Voor ons 2 alleen kregen we ook een kamer van 4, aangezien het wat kalmer was.

Maar wanneer je met de auto in Schotland rond trekt, zou ik dit nooit vernoemen als een "must"...
Misschien zijn er betere alternatieven. Dat weet ik niet :)

Trouwens nu we toch bezig zijn over Schotland:
"Glen Coe en de buurt van Devil's Staircase" is een goeie tip van Mooncat. Dat waren volgens mij de mooiste uitzichten van de trip.
Op het einde hebben we ook de Ben Nevis (hoogste berg) beklommen. Ook leuk om te doen!

Op weg naar Skye passeer je dacht ik ook in Glenfinnan. Wij gingen daar naartoe met de bus of trein (vergeten).
Daar staat de brug uit de Harry Potter films, waar op bepaalde momenten een stoomtrein passeert. Leuk voor fans, en zeker wanneer je daar toch toevallig moet passeren.
 
Hier zomer 2018 10 dagen met de tent door Schotland, laatste stuk van de trip vooral op distilleries gefocussed, denk dat we 4 dagen op islay gezeten hebben. Ook Skye gedaan, is daar heel toffe camping naast een strand. Verder hadden wij niets gepland, gewoon naar daar gereden en nooit lang moeten zoeken. Buiten 1 avond nabij malaig, omdat daar dienen harry Potter trein passeerde op da viaduct daar in de buurt :p gewoon iedere keer op campsite gezocht in Google maps en dan er naartoe gereden.
 
Hier zomer 2018 10 dagen met de tent door Schotland, laatste stuk van de trip vooral op distilleries gefocussed, denk dat we 4 dagen op islay gezeten hebben. Ook Skye gedaan, is daar heel toffe camping naast een strand. Verder hadden wij niets gepland, gewoon naar daar gereden en nooit lang moeten zoeken. Buiten 1 avond nabij malaig, omdat daar dienen harry Potter trein passeerde op da viaduct daar in de buurt :p gewoon iedere keer op campsite gezocht in Google maps en dan er naartoe gereden.
Is er een distillery die je kan aanbevelen? Ik heb er al een tiental bekeken en het ziet er allemaal min of meer hetzelfde uit.
Skye gaan we 2 dagen doen, voor die Harry Potter trein ga ik ook kijken :tongue:
 
Is er een distillery die je kan aanbevelen? Ik heb er al een tiental bekeken en het ziet er allemaal min of meer hetzelfde uit.
Skye gaan we 2 dagen doen, voor die Harry Potter trein ga ik ook kijken :tongue:
Er zijn veel leuke om te bezoeken, schijnt dat de nieuwe visitor center van macallan wel de moeite is nu. Ofwel glendronach, alles is daar serieus oldskool nog. Ook bruichladdich is geniaal, maar dan moet je wel natuurlijk nog een extra 2. 5u ferry nemen naar islay, dat is meer voor de hardcore whisky liefhebbers :p talisker kan je ook doen als je toch op Skye bent. Sommige distilleries hebben distillery exclusive flessen, die, zijn wel tof om te hebben. Soms wel vrij duur. De voor die trein best ook goed op tijd gaan, de parking en die berg staan redelijk van tevoren al goed vol.
 
Trouwens nu we toch bezig zijn over Schotland:
"Glen Coe en de buurt van Devil's Staircase" is een goeie tip van Mooncat. Dat waren volgens mij de mooiste uitzichten van de trip.
Op het einde hebben we ook de Ben Nevis (hoogste berg) beklommen. Ook leuk om te doen!
Ben Nevis staat ook op het programma. Glen Coe en Devil's staircase heb ik ook toegevoegd.

Als je gaat rondtrekken in de highlands, wees dan goed voorbereid op de midges,bijna een trauma van opgelopen.
Dank voor de tip, nog nooit van gehoord :tongue:
Twee jaar terug in Colombia ook wel een +50 muggenbeten op mijn benen gehad, ik werd gek van de jeuk toen. Gelukkig toen via een simpele google search uitgekomen op Calamine Cream, dat spul stopt het jeukerige gevoel dus instantly. Een lifesaver.
 
Dank voor de tip, nog nooit van gehoord :tongue:
Twee jaar terug in Colombia ook wel een +50 muggenbeten op mijn benen gehad, ik werd gek van de jeuk toen. Gelukkig toen via een simpele google search uitgekomen op Calamine Cream, dat spul stopt het jeukerige gevoel dus instantly. Een lifesaver.
Het geluk gehad als 16-17 jarige met de scouts een 6 daagse tocht doorheen de highlands te mogen doen, echt unieke avonturen meegemaakt.
Je hebt vooral in de dalen en aan lochs last van die midges, grijze zwermen van miljarden minimuggetjes. Kruipen echt overal in. Paar toertjes rond de tent spurten om daarna snel de rits te openen en erin te springen.
Ideaal zou zijn; rondlopen in een soort imkerpak, met fijner gaas, maar je kan terplekke ook allerhande sprays kopen. Wij deden het met een panty over een pet te trekken, om het iets ofwat 'dragelijk' te maken.
 
Cape Wrath Trail en Isle of Skye gedaan (combinatie van wandelen en scramblen). Beste advies dat ik kan geven, ongeacht wat je precies wil doen, is de zomermaanden te mijden (omwille van de midges). Ideale periodes zijn m.i. eind april, begin mei, of ergens na de zomermaanden (september/oktober).
 
:wallbash: Dat zicht ... Dat was ook zowat het enige positieve aan Loch Lomond haha...

Enkele jaren geleden deden we ook de West Highland Way. Amaai dat waren 2 lange dagen!
Ervan uit gaan dat we een gemakkelijke en platte dag hadden op een regenachtige dag... Uiteindelijk bleek dat de etappe langs het water niet klopte in het Cicerone boekje. Voor mijn vriendin was het vrij lastig wandelen daar. We zaten uiteindelijk ook >30km op een ganse dag regen.
Gelukkig hadden we daar wel ergens een leuke hostel, en moesten we niet meer liggen kloten met een tent, en waren de andere dagen wel prachtig en een goeie ervaring :-D

Dat was inderdaad wel een lange dag. Ik startte toen zelfs van Sallochy en was het nog twee uur stappen tot Rowerdennan waar de route officieel begint. Ik denk dat we toen rond half tien 's avonds op de camping in Inverarnan aankwamen. Dat was eind april juist op het nippertje. We hebben ook de gids van Cicerone gebruikt en die stelde een gemakkelijker route voor boven de oevers van Loch Lomond, hoewel dat soms nog pittig was. Het klopt wel dat het mooiere uitzicht pas bij het einde van Loch Lomond tevoorschijn komt, maar ik vond het wel een leukere etappe omdat het wat technischer is dan andere etappes van de WHW.

Ben Nevis staat ook op het programma. Glen Coe en Devil's staircase heb ik ook toegevoegd.

De Devil's Staircase zou ik zelf eerlijk gezegd niet aanraden. Trekt ook veel toeristen aan omwille van de naam, maar ik vond de beklimming maar vrij saai. De daling naar Kenlochleven was daarentegen wel geslaagd. De regio tussen Kingshouse en Kenlochleven (ik weet niet hoe ze heet :) ) is wel mooi, dus ik denk dat je daar wel mooiere wandelingen vindt dan de Devil's Staircase zelf.
 
Dat was inderdaad wel een lange dag. Ik startte toen zelfs van Sallochy en was het nog twee uur stappen tot Rowerdennan waar de route officieel begint. Ik denk dat we toen rond half tien 's avonds op de camping in Inverarnan aankwamen. Dat was eind april juist op het nippertje. We hebben ook de gids van Cicerone gebruikt en die stelde een gemakkelijker route voor boven de oevers van Loch Lomond, hoewel dat soms nog pittig was. Het klopt wel dat het mooiere uitzicht pas bij het einde van Loch Lomond tevoorschijn komt, maar ik vond het wel een leukere etappe omdat het wat technischer is dan andere etappes van de WHW.



De Devil's Staircase zou ik zelf eerlijk gezegd niet aanraden. Trekt ook veel toeristen aan omwille van de naam, maar ik vond de beklimming maar vrij saai. De daling naar Kenlochleven was daarentegen wel geslaagd. De regio tussen Kingshouse en Kenlochleven (ik weet niet hoe ze heet :) ) is wel mooi, dus ik denk dat je daar wel mooiere wandelingen vindt dan de Devil's Staircase zelf.
Ter aanvulling, als veel volk u tegenslaagt is Ben Nevis ook absoluut geen aanrader. Of toch zeker niet via de normale route. Ik heb hem een paar jaar geleden gedaan via de CMD arrête, maar dan moet ge wel een beetje kunnen navigeren, wat handig zijn en niet echt hoogtevrees hebben (hoewel het qua exposure heel goed meevalt).

 
Dank voor de tip, nog nooit van gehoord :tongue:
Ai … start maar direct met u mentaal voor te bereiden. Dit is de reden bij uitstel waarom ik daar niet meer terug naartoe ga 😅
Je spreekt over 50 muggenbeten. Vermenigvuldig dit maar enkele keren bij mij.
Gelukkig duren deze geen 2 weken…
Ik heb hier echt van afgezien. waardoor ik uiteindelijk de rest van de reis met lange broek en jas heb doorgebracht.
Het netje om over uw hoofd te doen is ook een must (zeker wanneer je tenten moet opzetten en afbreken), maar kan je ook ter plaatse kopen in toeristencentra
 
De toeristische dienst heeft een mooie compilatie:
Er zijn vele schone vergezichten maar het probleem is het weer. Je kan juist pech hebben en veel mist zien terwijl het een uur eerder of later zonnig is.

In Dunrobin castle kan je ook een valkenshow zien, het is fascinerend om die vogels te zien jagen.
 
Terug
Bovenaan