Schotland

De oplossing voor midges: dikke sigaar roken. Wij hebben op 10 dagen geen enkele gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

Hier staat ook redelijk wat tussen dat er veelbelovend uitziet (en wat ik niet tegenkom op de gemiddelde reisblog). Toch ook wel de moeite, omdat heel wat zaken op onze route liggen.
 
Houd er ook rekening mee dat nekeer te Glasgow gepasseerd zijt der geen autostrades meer zijn bijna, en alles wel redelijk ver rijden is.
 
De oplossing voor midges: dikke sigaar roken. Wij hebben op 10 dagen geen enkele gezien.
Cape wraith trail + kettingroken, een gouden combinatie :laugh:

Kingshouse hotel of hun blokhutten ook wel een aanrader als uitvalsbasis voor een dagtrip.
 
Om te wandelen: Black cuillins op Isle of Skye (Sgurr na stri kan je bijvoorbeeld doen als stevige dagwandeling, of zoals ons eerst Talisker bezoeken en dan ‘s nachts kamperen). Cairngorms zijn ook een aanrader, meerdere wandelingen van diverse moeilijkheidsgraad en lengte mogelijk.
Midges zijn een pest. Tien keer irritanter dan muggen en soms een hotel geboekt gewoon om er is een nacht van verlost te zijn.

Een daguitstap om puffins te zien (papegaaiduikers is denk ik hun Nederlandse naam) is eigenlijk ook wel de moeite.

Hou er rekening mee dat bezoeken aan distillerijen vaak weken op voorhand volboekt zijn (pre-Corona), toch voor de meer populaire producenten. En hou er ook rekening mee dat 100 kilometer rijden in Schotland heel wat trager gaat dan 100 kilometer rijden in België.
 
Om te wandelen: Black cuillins op Isle of Skye (Sgurr na stri kan je bijvoorbeeld doen als stevige dagwandeling, of zoals ons eerst Talisker bezoeken en dan ‘s nachts kamperen). Cairngorms zijn ook een aanrader, meerdere wandelingen van diverse moeilijkheidsgraad en lengte mogelijk.
Midges zijn een pest. Tien keer irritanter dan muggen en soms een hotel geboekt gewoon om er is een nacht van verlost te zijn.
Bedankt voor de tips op Skye, ik heb 2 volledige dagen hier gepland (al dan niet met een bezoek aan de Talisker distillery). Cairgorns hebben we als back-up plan, ziet er idd goed uit maar we moeten keuzen maken.

Een daguitstap om puffins te zien (papegaaiduikers is denk ik hun Nederlandse naam) is eigenlijk ook wel de moeite.
De naam is idd papegaaiduikers, ooit in Ijsland 3 uur omgereden naar the middle of nowhere om een broedplaats te zien (echt de moeite waard).

Hou er rekening mee dat bezoeken aan distillerijen vaak weken op voorhand volboekt zijn (pre-Corona), toch voor de meer populaire producenten. En hou er ook rekening mee dat 100 kilometer rijden in Schotland heel wat trager gaat dan 100 kilometer rijden in België.
Het probleem met die distilleries is nu dat je max 2-3 weken op voorhand kan boeken. Ik houd het dus goed in de gaten.
 
Schotland is de max. Ik heb dat gedaan met een mobile home en 4 vrienden.

Wij hebben de Fairy Pools gecombineerd met Quaraing walk als wandeling, dat kan je op 1 dag doen. Die tweede wandeling was 3 a 4 uur en vond ik het mooiste stuk van Schotland. Fairy Pools is mooi maar toeristisch.

Kilt Rock is ook mooi om te zien, maar is puur bezienswaardigheid

Skye zeer mooi, zorg wel dat je het midges report wat in de gaten houdt en je insmeert.
 
Nog een tip: MyMaps van Google als je je reis wilt plannen.
Zo kan je voor een kortere trip de verschillende 'interesting points' gaan aanduiden op een kaartje en ga je veel gemakkelijker een route kunnen plannen met de zaken die jij wilt doen.

Hieronder zie je die van ons voor Schotland. Er staan veel dingen tussen die we uiteindelijk niet gedaan hebben hoor :)


 
Lijkt veel op de huidige planning (zie hieronder).
Bedankt voor de tips op Skye en je stops op de kaart, altijd handig om te noteren voor de reis :tongue:

 
Schotland is de max. Ik heb dat gedaan met een mobile home en 4 vrienden.

Wij hebben de Fairy Pools gecombineerd met Quaraing walk als wandeling, dat kan je op 1 dag doen. Die tweede wandeling was 3 a 4 uur en vond ik het mooiste stuk van Schotland. Fairy Pools is mooi maar toeristisch.
Thanks, Quaraing ziet er geweldig uit.
Als je nog tips hebt, laat maar weten! Alles qua bezienswaardigheid, hidden gem, restaurant, ... is welkom.
 
Ter aanvulling, als veel volk u tegenslaagt is Ben Nevis ook absoluut geen aanrader. Of toch zeker niet via de normale route. Ik heb hem een paar jaar geleden gedaan via de CMD arrête, maar dan moet ge wel een beetje kunnen navigeren, wat handig zijn en niet echt hoogtevrees hebben (hoewel het qua exposure heel goed meevalt).


De distilleerderij van Ben Nevis is ook af te raden. Veruit het slechtste bezoek die ik in Schotland gedaan heb.
 
iemand ooit al hiking/biking trip gedaan met glasgow als startpunt ?
In 2016 heb ik met enkele vrienden een 8bdaagse fietsreis gedaan in Schotland wel startende vanuit de vlieghaven van Edinburgh maar wel in lus en door Glasgow gereden. Dus starten in Glasgow zou ook lukken. Wij hebben hoofdzakelijk nationale fietsroutes aan elkaar gekoppeld. Zoek maar eens op sustrans.org.uk daar staat een mooie map en we hebben ook de papieren versies gekocht wat zeer leuk volgen is en voorbereiden. Wij hebben vanuit glasgow noordelijk gereden rond en in de cairngorms. Prachtige streek maar zeer lastig! Reken maar op enkele dagen van meer dan 2000hm op 100km. Wij reden met 15kg bagage en sliepen in het wild en 2x op een camping. Pm me maar gerust voor meer info.
 
Bon, ben ondertussen al even terug en kan Schotland wel aanraden aan iedereen die het ook overweegt. Mijn tips nog:

Loch Ness was het minste, zou ik niet meer opnieuw doen.
Glengoyne distillery was de moeite
Aan Glencoe ligt een hike die je kan doen genaamd "Hidden Valley", een leuke pittige klim met een prachtig uitzicht op het einde.
Ben Nevis heb ik beklommen (de standaard route), kan ik iedereen aanraden. Heerlijke ervaring en het was best sfeervol.
Harry Potter trein bekijken was ook wel tof, goed voor na de beklimming van de Ben Nevis.
 
Voor de wandelaars, hier kan je de pings terugvinden van mijn trails in Schotland (en de rest ook). Indien nodig op 'alle tracks weergeven' klikken. 2e deel Cape Wrath Trail ontbreekt omdat ik mijn Inreach toen jammer genoeg nog niet had, maar komt er hopelijk volgend jaar bij als alles goed gaat. :)
 
Voor de wandelaars, hier kan je de pings terugvinden van mijn trails in Schotland (en de rest ook). Indien nodig op 'alle tracks weergeven' klikken. 2e deel Cape Wrath Trail ontbreekt omdat ik mijn Inreach toen jammer genoeg nog niet had, maar komt er hopelijk volgend jaar bij als alles goed gaat. :)
En waar is hier?? Ik vind geen link ;)

In 2014 heb ik een citytrip naar Edinburgh gedaan, ergens eind mei. Toevallig wel in het zelfde weekend als dat ik moest gaan stemmen zeker. :D
Ook wel wat uitstappen met de bus gedaan in de streek en ik kan me niet echt herinneren dat ik er werd lastig gevallen door midges. Gelukkig maar. Ik herinner me wel nog fantastische lekkere pub grub daar in (als ik me goed herinner) Bennet's Bar, die Haggis mee whiskey saus was al fantastisch goed en dan de dag erna dat vispannetje :love: Mijn pa was kok vroeger maar zo lekker had ik dat nog nooit gegeten.
 
Schotland is de max. Ik heb dat gedaan met een mobile home en 4 vrienden.

Heb je die in Schotland zelf gehuurd? En bij wie?

Mijn man en ik willen dit ook doen. We zijn ons een beetje aan het oriënteren wat we willen doen/hoeveel dagen we willen gaan.

Wij hebben nog nooit op weg geweest met een mobilhome/campervan. En dit lijkt me toch een beetje budgetvriendelijker dan een auto huren en hotels 😅.
 
@Aprella, wij hebben die via Camptoo in België gehuurd. Is een beetje een Airbnb platform voor campers.
Opgehaald in Ninove en naar Calais gereden en zo de trein op.

Naast het feit dat het budgetvriendelijker is, draagt het ook enorm bij aan het reis- en avontuurgevoel. Wij zaten toen op iets van een 1100 euro voor een week denk ik voor die camper. Maar dat is intussen wel drie jaar geleden.
 
Terug
Bovenaan