Schotland

Naast het feit dat het budgetvriendelijker is, draagt het ook enorm bij aan het reis- en avontuurgevoel. Wij zaten toen op iets van een 1100 euro voor een week denk ik voor die camper. Maar dat is intussen wel drie jaar geleden.

Over de beleving heb je zeker meer dan gelijk zeker als je er mee op pad bed in natuurlijke omgeving.
Zou ik het zeker ook aanraden, zelf ook gedaan door schotland waar de flexibelheid dan wel gemakkelijker is (weer).

Maar een camperreis is niet altijd goedkoper dan een auto/hotel reis?
Beetje afhankelijk van locatie, duur en hoeveel personen etc.
 
@Aprella, wij hebben die via Camptoo in België gehuurd. Is een beetje een Airbnb platform voor campers.
Opgehaald in Ninove en naar Calais gereden en zo de trein op.

Naast het feit dat het budgetvriendelijker is, draagt het ook enorm bij aan het reis- en avontuurgevoel. Wij zaten toen op iets van een 1100 euro voor een week denk ik voor die camper. Maar dat is intussen wel drie jaar geleden.

Aah oke 😊
Mijn man wil in Schotland zelf iets huren zodat het stuur aan de juiste kant van de weg zit 😅
Maar een camperreis is niet altijd goedkoper dan een auto/hotel reis?
Beetje afhankelijk van locatie, duur en hoeveel

In ons geval wel :) wij zouden dan een auto huren ginder. Wij hebben maar een klein stadswagentje met amper kofferruimte 😅. Niet zo handig dus om echt een autovakantie mee te doen. En het kost dan ook weer een hoop tijd om daar te raken.

Het is denk ik een 15 uur van thuis tot Schotland (met de overzet aan Calais) + regelmatig onderweg stoppen... Das al minstens twee volledige dagen aan alleen maar heen en terug gaan. En mijn man moet steeds rijden want ik heb geen rijbewijs 😅.
 
Het is denk ik een 15 uur van thuis tot Schotland (met de overzet aan Calais) + regelmatig onderweg stoppen... Das al minstens twee volledige dagen aan alleen maar heen en terug gaan. En mijn man moet steeds rijden want ik heb geen rijbewijs 😅.

Je kan ook met het vliegtuig nemen en je camper huren in Schotland. Zo hebben wij het gedaan.
 
Ja dat is ons plan 😊
Weet jij toevallig nog bij welk bedrijf of via welk platform je dat had gedaan?
Er zijn er best wel veel 🤔

Goh is al 10 jaar geleden, dus geen echt idee meer was wel wat louche bij ons herinner ik me.
Moesten ergens op een verlaten parking wandelen vanaf glasgow airport en dan kwam die gast af met zijn mobilhome :p
Edit: maar anders geen problemen mee gehad, enkel wat raar om snachts te wandelen naar een parking 3-4km verder met uw valiezen en daar uw voertuig om een wat verlaten bouwvallig terrein op te halen.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar Ierland (Wild Atlantic Way - ca 2500 km kustroute) + onderste helft gedaan van Schotland.
Eind juni 11 dagen roadtrip gedaan voornamelijk om bovenste gedeelte van Schotland te bezoeken (2 weken voor afreis beslist).

Reisplan:
- vooral roadtrippen met campervan, zoveel mogelijk langs de kust (National Coast 500) / campings met zeezichten electric hook (klein oventje mee wat handig is) + activiteiten doen (kastelen bezoeken, wildlife spotten, stadje bezoeken). Geen grote wandelingen wegens beperkt aantal reisdagen.
- Campings van tevoren gereserveerd met electric hook (indien je dit niet wilt, heb je meer mogelijkheden om ergens te staan). Vorig jaar Ierland/Schotland geen campings gereserveerd met als gevolg dat we stress hadden om iets te zoeken.

Route die we gedaan hebben (inclusief tussenpunten)
--> geprobeerd om de routes aan elkaar te koppelen via morethan10 maar lukt me helaas niet.
1) https://tinyurl.com/Schotland1 (route: Calais/Folkstone - Dunrobin Castle)
2) https://tinyurl.com/Schotland2 (route: Dunrobin Castle - Applecross)
3) https://tinyurl.com/Schotland3 (Applecross - Folkstone/Calais)

Voorbereiding:
- boeken zoals Take the slow Road (Martin Dorey) - Nort Coast 500 (Kees Rodenburg) - Top 10 Schotland (capitool Reisgidsen)
- Internet: https://www.northcoast500.com/ (lid geworden, kan je handig kaart downloaden - ook een app van) (ook vele andere sites/blogs bezocht).


Algemeen:
  • Inverness - John O Groats: veel oudere zaken te vinden, minder mooi om door te rijden met uitzondering van Black Island (Fortrose)
  • John O Groats Durness: laatste gedeelte is de moeite (Tongue), eerste gedeelte is saaier. Overweeg om eventueel Orkney bij te nemen.
  • Durness - Ullapool: mooie omgeving, ideaal om wandelingen te doen. Neem de tijd er voor als je bepaalde zaken wilt bezoeken (mooie stranden, Cape Wrath).
  • Ullapool - Applecross: nog mooiere omgeving, één van de mooiste roadtripwegen die ik heb gedaan (ook kan je dieren spotten).
  • Applecross - Edingburgh: weinig te zien, naar mijn gevoel hebben ze dit gedaan om de route rond te maken (beter is volgens mij om via Isle of Skye naar beneden te gaan).
  • Edingburgh - Folkstone/Calais: weinig over te zeggen enkel dat we veel gereden hebben.

  • We zijn 11 dagen geweest en geprobeerd om zoveel mogelijk te doen maar om volledig van de tour te genieten kan je beter langer gaan. (Ferry: Rotterdam - Hull is ook mogelijk als je met eigen auto wilt gaan) NC500 zeggen ze om minimum 5 dagen te doen maar beter is om langer te gaan. Je kan kiezen voor 1 overnachting per camping, maar het is niet slecht om ergens 2 dagen te staan om meer te genieten van activiteiten of wandelingen.
Een gedetailleerde bespreking kan je in spoilers vinden:
1) Calais/Folkstone - Dunrobin Castle
  • Dag 1 : trein met campervan genomen van Calais - Folkstone ( https://www.eurotunnel.com/uk/ )
    • Was onverwachts vertraging maar via een geluk hebben we toch op tijd de trein kunnen nemen. Van tevoren boeken is zeker aan te raden !
    • Overnachting Folkstone Camping en Caravaning: niet heel groot, netjes. Gereserveerd omdat we laat aankwamen (22u30) en deze camping gelukkig voor ons flexibel was.
  • Dag 2: Folkstone camping - Budle camping
    • Lang rijden maar we wilden zo snel mogelijk in Schotland geraken.
    • Hadden warren camping gereserveerd (familiecamping, niet direct aan zee). Gelezen dat er een Budle Farm camping was die geen reservaties doen. Lag dichtbij warren camping en beter gelegen dus daar dan naar toe gegaan, 20 EUR aan beheerder cash betaald (electric hook inclusief, campingplaatsen zijn goedkoper)
  • Dag 3 Budle Camping - Larick Camping (net onder Dundee)
    • Linithgow Palace (paleis van vroeger, toegankelijk mits inkom, vond het wel de moeite om het te bezoeken)
    • The Kelpies (grote paarden, als je er in de buurt bent, zou ik zeker er eens langsgaan, ook deels zichtbaar als je de M9 neemt)
    • Falkirk-wiel (unieke scheepslift, ook de moeite als je er langs zou passeren)
    • Stirling Castle (bekend van Outlander, helaas waren we te laat om nog binnen te kunnen, laatste entree 17u)
    • Old Course Sint-Andrew (ben zelf geïnteresseerd in golf, dus wou er passeren. Grotere stad dan ik had gedacht, lijkt me wel de moeite om eens te bezoeken)
    • Larick Campsite (nieuw sinds 2019, dichtbij zee gelegen, geen zeezicht. Proper, goed onderhouden, niet groot dus best reserveren van tevoren)
  • Dag 4 Larick - Fortrose (boven Edingburgh)
    • Gereden via de hoogste route van Schotland
    • Je kan er verschillende stops maken om te genieten van mooie uitzichten.
    • Balmoral Castle (overlijden van the Queen, hebben het kasteel bezocht mits inkom, mogelijks een periode gesloten wanneer King Charles er zijn vakantie wilt doorbrengen)
    • Wel lang over gereden om naar volgende camping te gaan: Fortrose Bay dus niet onderweg niet veel bezocht
  • Dag 5: Fortrose Bay
    • 2 overnachting gereserveerd (dag 4 +5). Camping is goed gelegen + goed onderhouden + zeezicht (indien volledig zeezicht, moet je ergens vooraan reserveren). Andere camping in de buurt: Rosemarkie campsite
    • Eén van de beste plekken om wilde dolfijnen dichtbij te zien (Chanonry point). Je moet dan rekening houden met de getijden. Van 12u30-15u gestaan en enorm veel dolfijnen van dichtbij gezien. Zeker de moeite om dit op een juist tijdstip te bezoeken ! Kan wel druk zijn met andere toeristen, maar dit punt zou ik zeker niet overslaan (zie dat je op het juiste uur er dan bent)
    • Stadje Fortrose bezocht / inkopen gedaan en Schotse Pie gegeten in Tweedy Pie ( vriendelijke bediening, niet zo heel groot taverne/winkeltje, lekkere pie met vanalles er tussen, je kan ook take-away doen)
  • Dag 6 Fortrose Bay - John O Groat's camping
    • Begin van NC 500 is Inverness castle.
    • We hebben het begin anders gedaan: via Cromarty overzetbootje genomen om verder te roadtrippen via Tain. Overzetbootje mag je letterlijk nemen, onze campervan kon er maar juist op. Persoonlijk zou ik toch de NC500 volgen (A9) aangezien er altijd kans is dat er meerdere auto's staan met als gevolg dat je lang moet wachten.
    • Bonar Bridge: ergens op internet gevonden dat het de moeite zou zijn. De brug zelf is het niet waard om te zien, de omgeving is dat echter wel (al hadden we niet zo goed weer). Opmerking: als je van Glenmorangie naar Bonar Bridge gaat, kijk of je het Skibo Castle kan zien.
    • Skibo Castle: is privé en helaas niet te bezoeken (wisten we niet). Toch geprobeerd maar door beveiliging niet kunnen zien.
    • Witchstone: herdenking van de laatste verbranding van een heks in Schotland. Lang achter zitten zoeken, uiteindelijk gevonden en viel tegen. Had er meer van verwacht.
    • Loch Fleet: veel wilde zeehonden gezien !
    • Dunrobin Castle: één van de meest bekende kastelen, mooi ingericht. Blijkbaar zijn er 2 momenten dat er een valkerijshow wordt gegeven, helaas waren we te laat.
2) Dunrobin Castle - Applecross
  • Carn Liath: zeer oude broch (vroeger ronde stenen toren). Gestopt op een parking, Carn liath blijkt aan de overkant van de weg te liggen. Gevaarlijk om over te steken en zagen het later bij het voorbij rijden dus niet ter plaatste gaan bezichtigen.
  • Wegens slechter weer zijn we dan verder gereden naar volgende punt:
  • Whaligoe Steps: de trappen wat afgewandeld, wel imponerend als je het verhaal er achter kent
  • Castle Sinclair Girnigoe: ruïne, oud kasteel
  • Duncansby Head Ligthouse: vuurtoren - bijna meest noordelijkste punt. Hadden gehoopt om walvissen te spotten maar helaas niets gezien. Dichtbij heb je ook de Duncansby Stacks (van ver gezien)
  • Camping: John O'Groats Caravan. Goed gelegen, proper. Als je elektrische hook nodig hebt, dan zou ik best van tevoren reserveren.
  • Ons eerste plan was om ook Orkney te doen maar gekozen om volledige NC500 te doen (Ferry: Gills Bay - St. Margaret's Hope / dagje rondtoeren op Orkney + overnachten / Ferry Stromness - Thurso)

  • Dag 7: John O Groats - Durness
    • Castle of May: vond ik één van de betere kasteelbezoeken. Elke kamer stond iemand die meer informatie gaf (vooral over Queen Mother). Kasteel is ergens in juli - augustus niet te bezichtigen omdat dit nog gebruikt wordt door King Charles.
    • Dunnet Head: meest noordelijkste punt op het vaste land van Schotland, staat ook een vuurtoren.
    • Voor Tongue google maps gevolgd (zijweg A836 gevolgd, zeker niet doen met grotere auto's want met tegenliggend verkeer is het niet gemakkelijk om elkaar te passeren.
    • Vervolgens veel gereden en af en toe genoten van de uitzichten. Loch Eriboll vonden we zeer mooi om langs te rijden! Hou er wel rekening mee dat deze wegen 'single roads' zijn en niet altijd gemakkelijk is voor mobilhomes. Gelukkig was het bij ons enorm rustig op de wegen.
    • Smoo Cave: leuk tussenpunt om te passeren. Je kan wel niet ver in gaan tenzij je een tour boekt (lijkt me wel de moeite).
    • Sango Sands Oasis : camping van tevoren proberen te boeken, maar lukte niet. Reden: 35 plaatsen zijn te reserveren, de andere plaatsen is volgens het principe: first come, first get. Niet gelukt om te reserveren, dus hebben we minder tijd genomen om te stoppen zodat we in de vroege namiddag er zouden zijn. (waren slechts nog 7 plaatsen vrij) Persoonlijk zou ik hier zeker proberen op te staan omdat er een mooi strand (award winning) aangelegen is. Zelf ook een duik in de zee genomen. Wildkampeerders kunnen evt bij Motorhome Aire Overnight Parking langs A838 staan al zijn daar de plaatsen ook vrij beperkt. Hadden het gevoel dat er weinig campingmogelijkheden waren.
    • Cape Wrath: niet gedaan, heb je zeker een halve dag voor nodig omdat dit moeilijk te bereiken is (ofwel heb je 4x4 nodig ofwel via boot + busje). Let op: soms doen ze er militaire oefeningen en is het gebied niet toegankelijk.
  • Dag 8: Durness - Ullapool
    • Sandwood Bay (niet de officiële NC 500): wilden het Sheigra Beach bezoeken (ook één van de mooiste Schotse stranden). Aangekomen op een parking maar was nog 6 km enkel heen wandelen en 6km terug dus niet gedaan. Sheigra Beach: Vroeger kon je er met een mobilhome/campervan staan, maar sinds kort enkel met een tent. Ze willen de fauna en flora beter beschermen.
    • Scourie: naar de Spar geweest
    • Kylesky Bridge: staat soms op Schotse reisboeken. Je zou er zeehonden kunnen zien, maar niet toen wij er waren.
    • Drumbeg: de moeite om eens te stoppen bij het viewpunt
    • Stoer Ligthouse: de weg er naar is tricky maar de aanhouder wint. Vuurtoren kan je huren, mooie plaats. Niet gedaan maar volgens mij wel een leuke hike: 3km (heen) wandeling naar Old Man of Stoer. Er stond ook ergens een bord met datums wanneer er walvissen, dolfijnen of andere dieren te zien. Wij hebben een paar zeehonden gezien.
    • Ardvreck Caslte / Calda House: ruïnes, mooie omgeving
    • Ardmair Point Caravan & Camping: zicht op zee
    • Als je iets wilt drinken/eten lijkt me beter om naar camping in Ullapool te gaan (bv. Broomfield Holiday Park)
  • Dag 9: Ullapool - Applecross
    • Falls of Measach: leuke waterval + uitkijkpunt (korte wandeling ca. 15 min)
    • Gruinard Bay: mooi strand
    • Gairloch: the place to be om met een boottocht wilde dieren te spotten (dolfijnen, walvissen) (Hebridean Whale Cruises)
    • Inverewe Garden bezocht wegens slechter weer (regen). Vrij groot, maar kennen weinig van planten (al was er ook een groetentuin waar er Brussels Sprouts waren). Leuke passage maar misschien beter te bezoeken indien je meer kennis hebt / beter weer is. Je kan er mits betaling ook een boottourtje doen op bepaalde uren.
    • Rua Reidh Ligthouse: oude ruïne, op zich wel een mooie locatie maar weinig parkeermogelijkheden + single roads. Kan je blijkbaar ook huren. Zeehonden gezien.
    • De weg van Gairloch naar Applecross was adembenemend mooi (must do voor roadtrippers). Je moet er zijn geweest om te weten wat het is. Onderweg nog edelherten die op de weg stonden tegengekomen en ze gevolgd. Stonden in een wei bij Torridon Countryside centre. Enorm mooie uitzichten, gewoon genieten.
    • Applecross Campsite: leuke en mooie camping (wel geen zicht op zee als je electric hook neemt). Stadje is niet ver wandelen, Applecross Inn (enige taverne) hun lokaal bier gedronken.
3) Applecross - Folkstone/Calais
  • Dag 10: Applecross - Edingburgh
    • Strome Castle bezocht (persoonlijk vond ik dit tegenvallen, een ruïne) waar er weinig parkeermogelijkheden waren.
    • Rogie Falls: korte wandeling naar een mooie waterval.
    • Inverness castle: geen aanduiding gezien van NC500 + kasteel was gesloten.
    • Blair Castle: enige privéleger in Europa, helaas was het bezoekuur net overschreden toen we aankwamen.
    • Edingburgh Camping: propere camping maar veel te duur + ca 15min rijden met auto naar Edingburgh zelf (of langer met de bus). Beach in de buurt stelt niet veel voor. Beter om in Edingburgh zelf iets te reserveren zodat je al in de stad bent + geen dure parkeerkosten moet betalen.
    • Edingburgh: kasteel was niet toegankelijk omdat er een evenement de volgende dag zou zijn (zie website of je het kan bezoeken). The Royal Mille deels afgewandeld (must do). De stad zelf vond ik een mooie propere en aangename stad. De moeite om er een citytrip naar te doen.
  • Dag 11: Edingburgh - Calais/Folkstone
    • Heel lang gereden, maar moesten wel omdat we trein moesten halen.
 
Route die we gedaan hebben (inclusief tussenpunten)
--> geprobeerd om de routes aan elkaar te koppelen via morethan10 maar lukt me helaas niet.
1) https://tinyurl.com/Schotland1 (route: Calais/Folkstone - Dunrobin Castle)
2) https://tinyurl.com/Schotland2 (route: Dunrobin Castle - Applecross)
3) https://tinyurl.com/Schotland3 (Applecross - Folkstone/Calais)

Mooie route maar lijkt mij wel een druk schema voor 11 dagen.

Wij gaan in september. Wij vliegen naar Edinburgh en huren daar een wagen om door te rijden naar een dorpje in de buurt van Loch Lomond. De volgende ochtend rijden we door om de ferry naar Islay te nemen waar we twee nachten verblijven, dan rijden gaan we door naar Oban waar we twee nachten verblijven. We gaan dan naar Glenelg met vervolgens twee nachten op Skye. Na Skye twee nachten in Fort William en dan de langste rit van de vakantie terug naar Edinburgh waar we ook nog een nachtje verblijven voor de weer naar Brussel vliegen.

En ik vind dat dit al veel lijkt voor 12 dagen 😅. Wij doen het wel graag rustig aan liefst ook geen te volle dagen. Wat we exact allemaal gaan doen gaan we tijdens de vakantie zien en gaat een beetje van het weer afhangen. We hebben wel een distillery toer geboekt op Islay en een ritje met de Jacobite trein.

Dit gaat onze tweede keer Schotland worden. Eerste keer hebben we een weekje Edinburgh gedaan met een daguitstap naar Glen Coe en Loch Ness en een daguitstap naar North Berwick en Isle of May.

Ik heb trouwens het advies gekregen om restaurants op tijd te boeken omdat het anders wel kan zijn dat je moeilijk wordt om iets te vinden. Iemand ervaring mee?
 
Paar dagen geleden terug gekomen van 12 dagen Schotland. Echt super leuke trip gehad met uitzonderlijk mooi weer. We hadden een dag langer moeten blijven, dan hadden we het Noorderlicht kunnen zien. Tweede keer dat de nacht na ons vertrek het Noorderlicht zichtbaar is 😩.


Onze trip:

- 1 nacht Helensburgh (Loch Lomond omgeving) om niet in één keer uren te moeten rijden.
- 2 nachten Islay
- 2 nachten Oban
- 1 nacht Glenelg (prachtige accommodatie met zicht op Skye)
- 2 nachten Skye
- 2 nachten Fort William
-1 nachten Edinburgh

Mijn favoriete locatie was Islay. Zo mooi, super rustig en hoewel iedereen vriendelijk was, waren de mensen op Islay toch nog net iets vriendelijker maar eigenlijk was heel Schotland erg mooi en we gaan zeker nog eens terug.
Skye was wel heel druk (zoals verwacht).

We hebben ook het geluk gehad om heel veel zeehonden te zien én van heel dichtbij dolfijnen.
 
Vorig jaar Ierland (Wild Atlantic Way - ca 2500 km kustroute) + onderste helft gedaan van Schotland.
Eind juni 11 dagen roadtrip gedaan voornamelijk om bovenste gedeelte van Schotland te bezoeken (2 weken voor afreis beslist).

Reisplan:
- vooral roadtrippen met campervan, zoveel mogelijk langs de kust (National Coast 500) / campings met zeezichten electric hook (klein oventje mee wat handig is) + activiteiten doen (kastelen bezoeken, wildlife spotten, stadje bezoeken). Geen grote wandelingen wegens beperkt aantal reisdagen.
- Campings van tevoren gereserveerd met electric hook (indien je dit niet wilt, heb je meer mogelijkheden om ergens te staan). Vorig jaar Ierland/Schotland geen campings gereserveerd met als gevolg dat we stress hadden om iets te zoeken.

Route die we gedaan hebben (inclusief tussenpunten)
--> geprobeerd om de routes aan elkaar te koppelen via morethan10 maar lukt me helaas niet.
1) https://tinyurl.com/Schotland1 (route: Calais/Folkstone - Dunrobin Castle)
2) https://tinyurl.com/Schotland2 (route: Dunrobin Castle - Applecross)
3) https://tinyurl.com/Schotland3 (Applecross - Folkstone/Calais)

Voorbereiding:
- boeken zoals Take the slow Road (Martin Dorey) - Nort Coast 500 (Kees Rodenburg) - Top 10 Schotland (capitool Reisgidsen)
- Internet: https://www.northcoast500.com/ (lid geworden, kan je handig kaart downloaden - ook een app van) (ook vele andere sites/blogs bezocht).


Algemeen:
  • Inverness - John O Groats: veel oudere zaken te vinden, minder mooi om door te rijden met uitzondering van Black Island (Fortrose)
  • John O Groats Durness: laatste gedeelte is de moeite (Tongue), eerste gedeelte is saaier. Overweeg om eventueel Orkney bij te nemen.
  • Durness - Ullapool: mooie omgeving, ideaal om wandelingen te doen. Neem de tijd er voor als je bepaalde zaken wilt bezoeken (mooie stranden, Cape Wrath).
  • Ullapool - Applecross: nog mooiere omgeving, één van de mooiste roadtripwegen die ik heb gedaan (ook kan je dieren spotten).
  • Applecross - Edingburgh: weinig te zien, naar mijn gevoel hebben ze dit gedaan om de route rond te maken (beter is volgens mij om via Isle of Skye naar beneden te gaan).
  • Edingburgh - Folkstone/Calais: weinig over te zeggen enkel dat we veel gereden hebben.

  • We zijn 11 dagen geweest en geprobeerd om zoveel mogelijk te doen maar om volledig van de tour te genieten kan je beter langer gaan. (Ferry: Rotterdam - Hull is ook mogelijk als je met eigen auto wilt gaan) NC500 zeggen ze om minimum 5 dagen te doen maar beter is om langer te gaan. Je kan kiezen voor 1 overnachting per camping, maar het is niet slecht om ergens 2 dagen te staan om meer te genieten van activiteiten of wandelingen.
Een gedetailleerde bespreking kan je in spoilers vinden:
1) Calais/Folkstone - Dunrobin Castle
  • Dag 1 : trein met campervan genomen van Calais - Folkstone ( https://www.eurotunnel.com/uk/ )
    • Was onverwachts vertraging maar via een geluk hebben we toch op tijd de trein kunnen nemen. Van tevoren boeken is zeker aan te raden !
    • Overnachting Folkstone Camping en Caravaning: niet heel groot, netjes. Gereserveerd omdat we laat aankwamen (22u30) en deze camping gelukkig voor ons flexibel was.
  • Dag 2: Folkstone camping - Budle camping
    • Lang rijden maar we wilden zo snel mogelijk in Schotland geraken.
    • Hadden warren camping gereserveerd (familiecamping, niet direct aan zee). Gelezen dat er een Budle Farm camping was die geen reservaties doen. Lag dichtbij warren camping en beter gelegen dus daar dan naar toe gegaan, 20 EUR aan beheerder cash betaald (electric hook inclusief, campingplaatsen zijn goedkoper)
  • Dag 3 Budle Camping - Larick Camping (net onder Dundee)
    • Linithgow Palace (paleis van vroeger, toegankelijk mits inkom, vond het wel de moeite om het te bezoeken)
    • The Kelpies (grote paarden, als je er in de buurt bent, zou ik zeker er eens langsgaan, ook deels zichtbaar als je de M9 neemt)
    • Falkirk-wiel (unieke scheepslift, ook de moeite als je er langs zou passeren)
    • Stirling Castle (bekend van Outlander, helaas waren we te laat om nog binnen te kunnen, laatste entree 17u)
    • Old Course Sint-Andrew (ben zelf geïnteresseerd in golf, dus wou er passeren. Grotere stad dan ik had gedacht, lijkt me wel de moeite om eens te bezoeken)
    • Larick Campsite (nieuw sinds 2019, dichtbij zee gelegen, geen zeezicht. Proper, goed onderhouden, niet groot dus best reserveren van tevoren)
  • Dag 4 Larick - Fortrose (boven Edingburgh)
    • Gereden via de hoogste route van Schotland
    • Je kan er verschillende stops maken om te genieten van mooie uitzichten.
    • Balmoral Castle (overlijden van the Queen, hebben het kasteel bezocht mits inkom, mogelijks een periode gesloten wanneer King Charles er zijn vakantie wilt doorbrengen)
    • Wel lang over gereden om naar volgende camping te gaan: Fortrose Bay dus niet onderweg niet veel bezocht
  • Dag 5: Fortrose Bay
    • 2 overnachting gereserveerd (dag 4 +5). Camping is goed gelegen + goed onderhouden + zeezicht (indien volledig zeezicht, moet je ergens vooraan reserveren). Andere camping in de buurt: Rosemarkie campsite
    • Eén van de beste plekken om wilde dolfijnen dichtbij te zien (Chanonry point). Je moet dan rekening houden met de getijden. Van 12u30-15u gestaan en enorm veel dolfijnen van dichtbij gezien. Zeker de moeite om dit op een juist tijdstip te bezoeken ! Kan wel druk zijn met andere toeristen, maar dit punt zou ik zeker niet overslaan (zie dat je op het juiste uur er dan bent)
    • Stadje Fortrose bezocht / inkopen gedaan en Schotse Pie gegeten in Tweedy Pie ( vriendelijke bediening, niet zo heel groot taverne/winkeltje, lekkere pie met vanalles er tussen, je kan ook take-away doen)
  • Dag 6 Fortrose Bay - John O Groat's camping
    • Begin van NC 500 is Inverness castle.
    • We hebben het begin anders gedaan: via Cromarty overzetbootje genomen om verder te roadtrippen via Tain. Overzetbootje mag je letterlijk nemen, onze campervan kon er maar juist op. Persoonlijk zou ik toch de NC500 volgen (A9) aangezien er altijd kans is dat er meerdere auto's staan met als gevolg dat je lang moet wachten.
    • Bonar Bridge: ergens op internet gevonden dat het de moeite zou zijn. De brug zelf is het niet waard om te zien, de omgeving is dat echter wel (al hadden we niet zo goed weer). Opmerking: als je van Glenmorangie naar Bonar Bridge gaat, kijk of je het Skibo Castle kan zien.
    • Skibo Castle: is privé en helaas niet te bezoeken (wisten we niet). Toch geprobeerd maar door beveiliging niet kunnen zien.
    • Witchstone: herdenking van de laatste verbranding van een heks in Schotland. Lang achter zitten zoeken, uiteindelijk gevonden en viel tegen. Had er meer van verwacht.
    • Loch Fleet: veel wilde zeehonden gezien !
    • Dunrobin Castle: één van de meest bekende kastelen, mooi ingericht. Blijkbaar zijn er 2 momenten dat er een valkerijshow wordt gegeven, helaas waren we te laat.
2) Dunrobin Castle - Applecross
  • Carn Liath: zeer oude broch (vroeger ronde stenen toren). Gestopt op een parking, Carn liath blijkt aan de overkant van de weg te liggen. Gevaarlijk om over te steken en zagen het later bij het voorbij rijden dus niet ter plaatste gaan bezichtigen.
  • Wegens slechter weer zijn we dan verder gereden naar volgende punt:
  • Whaligoe Steps: de trappen wat afgewandeld, wel imponerend als je het verhaal er achter kent
  • Castle Sinclair Girnigoe: ruïne, oud kasteel
  • Duncansby Head Ligthouse: vuurtoren - bijna meest noordelijkste punt. Hadden gehoopt om walvissen te spotten maar helaas niets gezien. Dichtbij heb je ook de Duncansby Stacks (van ver gezien)
  • Camping: John O'Groats Caravan. Goed gelegen, proper. Als je elektrische hook nodig hebt, dan zou ik best van tevoren reserveren.
  • Ons eerste plan was om ook Orkney te doen maar gekozen om volledige NC500 te doen (Ferry: Gills Bay - St. Margaret's Hope / dagje rondtoeren op Orkney + overnachten / Ferry Stromness - Thurso)

  • Dag 7: John O Groats - Durness
    • Castle of May: vond ik één van de betere kasteelbezoeken. Elke kamer stond iemand die meer informatie gaf (vooral over Queen Mother). Kasteel is ergens in juli - augustus niet te bezichtigen omdat dit nog gebruikt wordt door King Charles.
    • Dunnet Head: meest noordelijkste punt op het vaste land van Schotland, staat ook een vuurtoren.
    • Voor Tongue google maps gevolgd (zijweg A836 gevolgd, zeker niet doen met grotere auto's want met tegenliggend verkeer is het niet gemakkelijk om elkaar te passeren.
    • Vervolgens veel gereden en af en toe genoten van de uitzichten. Loch Eriboll vonden we zeer mooi om langs te rijden! Hou er wel rekening mee dat deze wegen 'single roads' zijn en niet altijd gemakkelijk is voor mobilhomes. Gelukkig was het bij ons enorm rustig op de wegen.
    • Smoo Cave: leuk tussenpunt om te passeren. Je kan wel niet ver in gaan tenzij je een tour boekt (lijkt me wel de moeite).
    • Sango Sands Oasis : camping van tevoren proberen te boeken, maar lukte niet. Reden: 35 plaatsen zijn te reserveren, de andere plaatsen is volgens het principe: first come, first get. Niet gelukt om te reserveren, dus hebben we minder tijd genomen om te stoppen zodat we in de vroege namiddag er zouden zijn. (waren slechts nog 7 plaatsen vrij) Persoonlijk zou ik hier zeker proberen op te staan omdat er een mooi strand (award winning) aangelegen is. Zelf ook een duik in de zee genomen. Wildkampeerders kunnen evt bij Motorhome Aire Overnight Parking langs A838 staan al zijn daar de plaatsen ook vrij beperkt. Hadden het gevoel dat er weinig campingmogelijkheden waren.
    • Cape Wrath: niet gedaan, heb je zeker een halve dag voor nodig omdat dit moeilijk te bereiken is (ofwel heb je 4x4 nodig ofwel via boot + busje). Let op: soms doen ze er militaire oefeningen en is het gebied niet toegankelijk.
  • Dag 8: Durness - Ullapool
    • Sandwood Bay (niet de officiële NC 500): wilden het Sheigra Beach bezoeken (ook één van de mooiste Schotse stranden). Aangekomen op een parking maar was nog 6 km enkel heen wandelen en 6km terug dus niet gedaan. Sheigra Beach: Vroeger kon je er met een mobilhome/campervan staan, maar sinds kort enkel met een tent. Ze willen de fauna en flora beter beschermen.
    • Scourie: naar de Spar geweest
    • Kylesky Bridge: staat soms op Schotse reisboeken. Je zou er zeehonden kunnen zien, maar niet toen wij er waren.
    • Drumbeg: de moeite om eens te stoppen bij het viewpunt
    • Stoer Ligthouse: de weg er naar is tricky maar de aanhouder wint. Vuurtoren kan je huren, mooie plaats. Niet gedaan maar volgens mij wel een leuke hike: 3km (heen) wandeling naar Old Man of Stoer. Er stond ook ergens een bord met datums wanneer er walvissen, dolfijnen of andere dieren te zien. Wij hebben een paar zeehonden gezien.
    • Ardvreck Caslte / Calda House: ruïnes, mooie omgeving
    • Ardmair Point Caravan & Camping: zicht op zee
    • Als je iets wilt drinken/eten lijkt me beter om naar camping in Ullapool te gaan (bv. Broomfield Holiday Park)
  • Dag 9: Ullapool - Applecross
    • Falls of Measach: leuke waterval + uitkijkpunt (korte wandeling ca. 15 min)
    • Gruinard Bay: mooi strand
    • Gairloch: the place to be om met een boottocht wilde dieren te spotten (dolfijnen, walvissen) (Hebridean Whale Cruises)
    • Inverewe Garden bezocht wegens slechter weer (regen). Vrij groot, maar kennen weinig van planten (al was er ook een groetentuin waar er Brussels Sprouts waren). Leuke passage maar misschien beter te bezoeken indien je meer kennis hebt / beter weer is. Je kan er mits betaling ook een boottourtje doen op bepaalde uren.
    • Rua Reidh Ligthouse: oude ruïne, op zich wel een mooie locatie maar weinig parkeermogelijkheden + single roads. Kan je blijkbaar ook huren. Zeehonden gezien.
    • De weg van Gairloch naar Applecross was adembenemend mooi (must do voor roadtrippers). Je moet er zijn geweest om te weten wat het is. Onderweg nog edelherten die op de weg stonden tegengekomen en ze gevolgd. Stonden in een wei bij Torridon Countryside centre. Enorm mooie uitzichten, gewoon genieten.
    • Applecross Campsite: leuke en mooie camping (wel geen zicht op zee als je electric hook neemt). Stadje is niet ver wandelen, Applecross Inn (enige taverne) hun lokaal bier gedronken.
3) Applecross - Folkstone/Calais
  • Dag 10: Applecross - Edingburgh
    • Strome Castle bezocht (persoonlijk vond ik dit tegenvallen, een ruïne) waar er weinig parkeermogelijkheden waren.
    • Rogie Falls: korte wandeling naar een mooie waterval.
    • Inverness castle: geen aanduiding gezien van NC500 + kasteel was gesloten.
    • Blair Castle: enige privéleger in Europa, helaas was het bezoekuur net overschreden toen we aankwamen.
    • Edingburgh Camping: propere camping maar veel te duur + ca 15min rijden met auto naar Edingburgh zelf (of langer met de bus). Beach in de buurt stelt niet veel voor. Beter om in Edingburgh zelf iets te reserveren zodat je al in de stad bent + geen dure parkeerkosten moet betalen.
    • Edingburgh: kasteel was niet toegankelijk omdat er een evenement de volgende dag zou zijn (zie website of je het kan bezoeken). The Royal Mille deels afgewandeld (must do). De stad zelf vond ik een mooie propere en aangename stad. De moeite om er een citytrip naar te doen.
  • Dag 11: Edingburgh - Calais/Folkstone
    • Heel lang gereden, maar moesten wel omdat we trein moesten halen.
Al wat oudere post maar ik vraag het toch even: zou je hetzelfde gedaan hebben met een (half)integraal mobilhome of vond je hier en daar dat het al lastig was met jouw campervan?
 
Al wat oudere post maar ik vraag het toch even: zou je hetzelfde gedaan hebben met een (half)integraal mobilhome of vond je hier en daar dat het al lastig was met jouw campervan?

Je hebt het niet aan mij gevraagd maar wij wilden eerst ook met een campervan gaan (wel niet North Coast gedaan) maar wij zijn zo blij dat wij dat niet hebben gedaan. Niet omdat we de luxe van een hotel wilde, maar de wegen zijn soms heel erg smal en er is niet altijd voldoende stopplaats. Zelf met een auto (het was wel een redelijk grote) hebben we af en toe toch moeten zoeken en dit was in september. Ook is campervan parking op bepaalde toeristische trekpleister soms beperkt. Also ook in steden/dorpen parking vinden is niet altijd gemakkelijk met zo'n ding.
Wij waren nog steeds aan het overwegen om het eens met een campervan te doen daarom dat we daar allemaal ook een beetje hebben opgelet. Nu hebben we dat idee opgeborgen.

Je mag trouwens niet wildkamperen met een campervan/mobilhome/.... Je moet op een camperplaats gaan staan of toestemming krijgen om op een privaat terrein te overnachten (parking bij een zaak ofzo).

Vergeet ook niet dat je met een mobilhome ook steeds op zij moet gaan op kleine banen om sneller verkeer (auto's) te laten passeren. Allez, toch als je een beetje hoffelijk wil zijn ☺️.
 
Heeft iemand tips voor goedkope hotels in Edinburgh? Belangrijkste voorwaarden zijn dat het proper is en een goede OV-verbinding richting Edinburgh Waverley heeft.
 
Heeft iemand tips voor goedkope hotels in Edinburgh? Belangrijkste voorwaarden zijn dat het proper is en een goede OV-verbinding richting Edinburgh Waverley heeft.
Ik heb september in het Ibis hotel op Hunter Square vlak aan de Royal Mile geslapen. Dit is op vijf minuten wandelen van Waverly. En hoewel het in een drukke buurt ligt, hadden wij ook geen last van (nacht)lawaai.
Ik zou het nu niet direct goedkoop noemen maar het was ook niet zo duur als sommige andere hotels.

WIj hadden dit hotel genomen omdat we in September maat 1 nachtje in Edinburgh waren voor de terug naar België vetrokken.
 
Terug
Bovenaan