Postwissels bij Open Vld

Rutten zei in VTM nieuws dat ze heel kwaad was 2 weken terug. Vanwaar komt eigenlijk de pretentie te mogen verwachten dat als er een ministerpost vrijkomt die persé voor haar moet of moest zijn? Wat heeft Rutten eigenlijk politiek al betekend dat zij zonder schroom een ministerpost denkt te mogen opeisen?
 
Rutten zei in VTM nieuws dat ze heel kwaad was 2 weken terug. Vanwaar komt eigenlijk de pretentie te mogen verwachten dat als er een ministerpost vrijkomt die persé voor haar moet of moest zijn? Wat heeft Rutten eigenlijk politiek al betekend dat zij zonder schroom een ministerpost denkt te mogen opeisen?
Ze was niet kwaad omdat ze de post niet kreeg, ze was kwaad op de manier waarop en totale gebrek aan communicatie. Zogezegd in de running, maar dan via de pers moeten vernemen dat je het niet wordt.
 
"Ik snap dat dit inderdaad vreemd kan overkomen." is het nieuwe "We hebben het signaal begrepen."? Op zich is het voor politiekers toch altijd vrij simpel om dergelijke vragen gewoon te ontwijken.
 
In theorie is ieder lid een mogelijke kandidaat dus het zou inderdaad vreemd zijn als er van bij de start maar twee kandidaten waren. Doordat het een vrouw moest zijn vielen er natuurlijk redelijk wat af. Feit blijft wel dat ze bij de overgebleven kandidaten wel gewoon de beste kandidaat was. En zelfs daarbuiten - ik zou me niet meteen een VLD'er met een bepaald gewicht kunnen inbeelden die het beter (/even goed) zou kunnen doen als het potentieel van Rutten.

Ik begrijp de redenering maar ik stel me de vraag of je effectief kan zeggen dat Rutten de beste kandidaat was. Uiteindelijk weten we niet wie er allemaal op de lijst stond. Dat er een zeker gewicht aan de persoon moet hangen is een argument dat in de politiek te pas en te onpas wordt gebruikt wanneer het goed uitkomt. De aanstelling van Van Tigchelt als federaal minister van justitie slaagt die Litmus test niet. Naar mijn mening overigens een zwaarwichtigere post als vice-ministerpresident of minister van binnenlands bestuur in een regionale regering.
 
Ze was niet kwaad omdat ze de post niet kreeg, ze was kwaad op de manier waarop en totale gebrek aan communicatie. Zogezegd in de running, maar dan via de pers moeten vernemen dat je het niet wordt.

Ik geloof dat niet echt. Was ze echt kwaad over de manier waarop, of eerder dat ze het niet kreeg? Al zullen we dat nooit 100% weten denk ik.
 
Een punt dat steeds wederkeert in de communicatie is haar dossierkennis. En dan komt stikstof altijd bovenaan de stapel liggen.

Ik ben eens gaan graven op Google. Zo blijkt dat Gwendolyn eigenlijk pas vorig jaar oog heeft gekregen voor dat dossier, omdat de boerderij van Averbode in haar streek op de rode lijst kwam te staan.


Is dat dan die grondige dossierkennis? Een jaartje er mee bezig geweest? Zo overtuigend vind ik dat niet onmiddellijk
Ik lees dat ze heeft indertijd mee het stikstof dossier behandeld tijdens de regeringsonderhandelingen. Dus toen heeft ze dat hele dossier al in detail onder de loep genomen.
 
Ik begrijp de redenering maar ik stel me de vraag of je effectief kan zeggen dat Rutten de beste kandidaat was. Uiteindelijk weten we niet wie er allemaal op de lijst stond. Dat er een zeker gewicht aan de persoon moet hangen is een argument dat in de politiek te pas en te onpas wordt gebruikt wanneer het goed uitkomt. De aanstelling van Van Tigchelt als federaal minister van justitie slaagt die Litmus test niet. Naar mijn mening overigens een zwaarwichtigere post als vice-ministerpresident of minister van binnenlands bestuur in een regionale regering.
Akkoord met geformuleerde kritiek op aanstelling Van Tigchelt.
Ik ga ook wel mee in de redenering dat je niet met 100% zekerheid kan zeggen dat Rutten de beste kandidaat was in de lijst van opportuniteiten - aangezien we die lijst niet kennen. Persoonlijk kan ik me geen andere kandidaat inbeelden, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij/zij/het niet bestaat. Maar dat maakt Rutten in mijn ogen niet onschikt of onbekwaam laat staan een pure postjespakker.
 
Wat ik vooral erg vind is dat er weer een frats is toegevoegd aan het lijstje bloopers van politici. De beeldvorming dat we hier door een bende kleuters worden bestuurd krijgt jammer genoeg wat meer kleur:

- belachelijke coming-out
- verkeersagressie
- vechten met de politie
- racistische uitspraken
- plassen tegen een combi
- vermeende aanklachten voor ongewenste intimiteiten
- enz...

Hoeft niet te verbazen dat het vertrouwen in de politiek afbrokkelt.
 

Ex-vicepremier Vincent Van Quickenborne (Open VLD) klopt zichzelf al op de borst nu de regering het eindspel inzet over het stopzetten van het krantencontract, een overheidsaanbesteding van 125 miljoen euro.

‘Ik heb de voorbije dagen veel contact gehad met premier Alexander De Croo en de vicepremier Paul Van Tigchelt (de opvolger van Van Quickenborne, red.). Maandag baadde de sfeer in het kernkabinet nog altijd in het idee om gewoon door te gaan met het krantencontract. Ik heb mijn nek dan zelf uitgestoken met de oproep om de subsidie volledig stop te zetten.

Over het al dan niet stopzetten van de subsidies heb ik geen mening, maar ik had toch begrepen dat van Quickenborne zich teruggetrokken had op het lokale niveau? Toch kan hij het niet laten om zich federaal te moeien. Wat een clown.
 
Terug
Bovenaan