Overal 30 km/u in bebouwde kom?

Op dat vlak moet je als zwakke weggebruiker ook gewoon de wet van de sterkste ondergaan. Ik kan wekelijks met de fiets ergens mijn voorrang nemen en op een auto rijden, wat ben ik er daar mee? Fietser wint van voetganger, auto wint van fietser, lijnbus wint van iedereen.

Ik moet dagelijks een drukke steenweg over en er stoppen héél veel auto's voor mij als fietser, soms zelfs als ik nog 20m van de oversteekplaats ben. Daar kan ik echt niet over klagen.
Ik denk nu niet dat "de wet van de sterkste" de beste basis is voor een veilig verkeersbeleid.
Dat dat in de praktijk soms nog zo is, maakt toch niks uit?
 
Ik denk nu niet dat "de wet van de sterkste" de beste basis is voor een veilig verkeersbeleid.
Dat dat in de praktijk soms nog zo is, maakt toch niks uit?
Maar het merendeel van de auto's stopt gewoon voor een zebrapad binnen de bebouwde kom. Maar als je als voetganger achter een huis uit komt gelopen en de straat op sprint zonder te kijken, ja dan bestaat de kans dat een auto u aanrijdt en dan heb jij meer pijn dan de chauffeur van de auto...

Is hetzelfde met mensen die ergens "hun voorrang van rechts nemen" zonder af te remmen, dan bestaat de kans dat er wel eens iemand op u zal rijden omdat die niet verwacht dat ge daar tegen 50 een kruispunt gaat opvliegen ...
 
Maar het merendeel van de auto's stopt gewoon voor een zebrapad binnen de bebouwde kom. Maar als je als voetganger achter een huis uit komt gelopen en de straat op sprint zonder te kijken, ja dan bestaat de kans dat een auto u aanrijdt en dan heb jij meer pijn dan de chauffeur van de auto...

Is hetzelfde met mensen die ergens "hun voorrang van rechts nemen" zonder af te remmen, dan bestaat de kans dat er wel eens iemand op u zal rijden omdat die niet verwacht dat ge daar tegen 50 een kruispunt gaat opvliegen ...
Het merendeel waag ik te betwijfelen op basis van mijn eigen ervaringen weliswaar en dan loop ik meestal nog met een wandelwagen rond.
 
Precies een discussie die ik al enkele maanden volg in de Facebookgroep "Ge zijt van Kessel-Lo als..." sinds de invoering van de zone30 in geheel Kessel-Lo, op uitzondering van enkele grote invalswegen na.
Is het traag? Ja. Rijden er u soms elektrische fietsen voorbij? Ja. Zorgt het er wel voor dat ge beter oplet in de kleine straatjes? Ik denk het wel.
Ik kan in elk geval momenteel geen argument bedenken waarom 30 te traag zou zijn in een drukke 'buurt' (want zo is Kessel-Lo wel) waar er veel volk fietst, stept, wandelt,...
 
Laatst bewerkt:
Hier is dat al het geval in sommige woonwijken, het stoort me eigenlijk niet. In vele woonwijken kan je toch geen 50 rijden door bijvoorbeeld geparkeerde wagens, fietsers, etc. Op sommige plekken kan het wat sloom aanvoelen maar als ik dan in de rol van fietser of voetganger kruip is het wel aangenamer geworden.
 
Terug
Bovenaan