contextbinder
Well-known member
Dat is een gevaarlijke manier om problemen te gaan benaderen: bij een snelheid 0 is de remafstand het kleinst, bijgevolg ook een geringe kans op een ongeval - maar praktisch niet haalbaar.Trager rijden is beter voor de veiligheid door de langere remafstand en verminderde impact bij een aanrijding. Allemaal in functie van de fietser, stepper, voetganger... Ik kan dan moeilijk begrijpen waarom een autobestuurder die in die situaties amper risico loopt, daar zo een probleem mee kan hebben. Gewoon omdat het minder fijn is, of omdat het "onnuttig" aanvoelt.
Terwijl zeker dat laatste gewoon ridicuul is. Iedere veiligheidsmaatregel is "onnuttig" tot je toevallig eens in zo uitzonderlijke situatie komt waarin hij nodig is.
Idem voor volgende situatie: wanneer plots een kind opduikt en de straat gaat overlopen - bvb. aan een schoolpoort kan je dat verwachten en moet je maatregelen treffen, dezelfde redenering toepassen aan elke woning met oprit op de straat uitgevend = praktisch niet haalbaar. Iemand die er dezelfde wijze van benaderen op nahoud zou evengoed kunnen zeggen dat het verplicht is om een poort met slot te plaatsen om te voorkomen dat er plots kinderen opduiken - wat is immers de kost/moeite van een poort in vergelijking met een mogelijks ongeval.
Ik ben nooit voorstander van een maatschappij, regelgeving, ... whatever te gaan baseren op uitzonderlijke situaties, zo werkt dat niet.
Echt veilige oplossingen zoals volledig gescheiden fietspaden etc. zijn nauwelijks mogelijk - dank u ruimtelijke ordening/lintbebouwing/gebrek aan verbindingswegen/....
Verkeersveiligheid is een belangrijk topic maar dat zal een aantal jaren duren om dat opgelost te krijgen, mijn inziens is het dan ook onmogelijk om daar algemene regels aan te koppelen - dat wordt maatwerk met een massa compromissen "a la Belge" . Hier in de buurt (hol van pluto) zijn zelfs zone's 50 waar je probleemloos 350 kan rijden - bebouwde kom, maar zonder bebouwing - uiteraard dé place to be om te gaan flitsen, wel - dat heeft 0,0 met veiligheid te maken - in de plaats zou men zich beter opstellen in de dorpskern, daar gebeuren minder overtredingen maar deze creëren wel gevaarlijke situaties voor omstaanders.