Overal 30 km/u in bebouwde kom?

808 State

Well-known member

Vooruit en Groen komen met een voorstel om dertig kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Nu is dat vijftig kilometer per uur. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terugdringen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is geen fan een snelheidsverlaging in heel Vlaanderen. "Ik blijf pleiten voor lokaal maatwerk", zo reageert ze.

Aangezien zo goed als elke straat waar meer dan vijf huizen naast elkaar staan onder de noemer bebouwde kom valt betekent dit dat er op veel plaatsen een maximumsnelheid van 30 km/u zal gelden. Binnen stads- en dorpskernen of aan drukke punten zoals scholen valt dit zeker en vast te verdedigen, maar op doorgangswegen die nu ook al bebouwde kom zijn is dit er toch wat over.
 



Aangezien zo goed als elke straat waar meer dan vijf huizen naast elkaar staan onder de noemer bebouwde kom valt betekent dit dat er op veel plaatsen een maximumsnelheid van 30 km/u zal gelden. Binnen stads- en dorpskernen of aan drukke punten zoals scholen valt dit zeker en vast te verdedigen, maar op doorgangswegen die nu ook al bebouwde kom zijn is dit er toch wat over.
Ze kunnen ook gewoon een bord van 50 zetten op die doorgangswegen die bebouwde kom zijn, dan blijft dat bij hetzelfde.
Er zijn ook al veel steden die een algemene zone 30 van hun centrum hebben gemaakt en op veel plekken is dat een goeie zaak, maar om dat nu weer algemeen in te voeren is al even zot als die 90 => 70 een aantal jaar terug. Goed op een aantal plekken, maar onlogisch op evenveel andere plekken.
 
Ze kunnen ook gewoon een bord van 50 zetten op die doorgangswegen die bebouwde kom zijn, dan blijft dat bij hetzelfde.
Er zijn ook al veel steden die een algemene zone 30 van hun centrum hebben gemaakt en op veel plekken is dat een goeie zaak, maar om dat nu weer algemeen in te voeren is al even zot als die 90 => 70 een aantal jaar terug. Goed op een aantal plekken, maar onlogisch op evenveel andere plekken.
Ook VIAS is geen voorstander trouwens, net omdat je zeker in landelijke gemeentes wel een hoop wegen hebt waar die 50 km/u logisch is, en dat daar toch niemand 30 km/u gaat rijden. Persoonlijk denk ik dat die zones waar je 30 moet rijden gewoon dienen om dit onderscheid te kunnen maken, en het omkeren weinig gaat uitmaken.

Maar heb ik dat nu goed gehoord dat in Hasselt heel het centrum 20 km/u is?
 
Maar heb ik dat nu goed gehoord dat in Hasselt heel het centrum 20 km/u is?
Ja, maar die maatregel is ook eerder om paal en perk te stellen aan (elektrische) fietsen en andere nieuwe vervoersmiddelen zoals die steps. Daar bestaat geen specifieke wetgeving voor dus dan maar een algemene verlaging naar 20 km/u. Kan je trouwens met een wagen 20 km/u rijden zonder de hele tijd te switchen van 1e naar 2e?
 
Ja, maar die maatregel is ook eerder om paal en perk te stellen aan (elektrische) fietsen en andere nieuwe vervoersmiddelen zoals die steps. Daar bestaat geen specifieke wetgeving voor dus dan maar een algemene verlaging naar 20 km/u. Kan je trouwens met een wagen 20 km/u rijden zonder de hele tijd te switchen van 1e naar 2e?
Ja, gewoon vast in 2e rijden. Bij sommige auto's gaat dat zelfs in 3e al lukken. Geen enkele reden om naar eerste te gaan aan 20.
 
Maar heb ik dat nu goed gehoord dat in Hasselt heel het centrum 20 km/u is?

In het hele commerciële centrum van Hasselt. Dat is toch iets anders dan binnen de bebouwde kom in Hasselt, zoals werd gezegd in het nieuws. Daar hebben ze gewoon een woonerf van gemaakt, en dat zijn ook gewoon kleine straatjes waar de mensen evenveel op straat (moeten) lopen als op het voetpad, waar je met de auto toch al niet veel sneller door kunt. Het oude centrum en de winkelstraten, eigenlijk.
 
Maar heb ik dat nu goed gehoord dat in Hasselt heel het centrum 20 km/u is?
De binnenstad ja, en dat is niet zo gek als het klinkt. Daar zijn genoeg straten waar er zelfs amper een trottoir is om op te wandelen, laat staan fietsen, heel veel kruispunten met voorrang van rechts met daar bovenop beperkte zichtbaarheid waar fietsers/auto's uit kunnen komen.
 
Aalst is nu ook zone 30 binnen heel de ring. Ik ben blij dat mijn auto een snelheidslimiter heeft.
 
De binnenstad ja, en dat is niet zo gek als het klinkt. Daar zijn genoeg straten waar er zelfs amper een trottoir is om op te wandelen, laat staan fietsen, heel veel kruispunten met voorrang van rechts met daar bovenop beperkte zichtbaarheid waar fietsers/auto's uit kunnen komen.
Ja ik had het effectief maar half gehoord hoor (EDIT: staat ook onderaan in artikel zie ik nu), zoals jij en @Loser het uitleggen klinkt het niet zo vreemd. Ik ken Hasselt ook niet echt, ik rij daar normaal enkel maar rond via die "ring". Met mijn vorige wagen, 2007 stadswagentje met weinig koppel, zou 20 km/u aanhouden wel niet evident zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als dat voor fietsen ook geldt ben je eigenlijk al verplicht van een kilometerteller de monteren, want ik heb op mijn stadsfiets geen enkel idee van de snelheid.
Met je stadsfiets rijd je over die baantjes ook niet sneller dan 20. Ik vind trouwens nergens terug dat de beslissing in Hasselt ook zou zijn omdat er geen aparte regeling voor de steps zou zijn? Die is er namelijk wel, er zijn verschillende specifieke beperkingen voor steps. Lijkt me niet dat dat een (belangrijke) reden is om dit door te voeren.
 
Ja ik had het effectief maar half gehoord hoor, zoals jij en @Loser het uitleggen klinkt het niet zo vreemd. Ik ken Hasselt ook niet echt, ik rij daar normaal enkel maar rond via die "ring". Met mijn vorige wagen, 2007 stadswagentje met weinig koppel, zou 20 km/u aanhouden wel niet evident zijn.
Kan ik me inbeelden, maar in alle eerlijkheid, er is absoluut geen reden waarom jij in de binnenstad zou moeten rondrijden. Mensen die er wonen en daar hun wagen moeten/kunnen/willen parkeren zijn de enigen. Al de rest is daar onnodig, aangezien er rond de ring meer dan volgende parkeergelegenheden zijn.
Die maatregel impacteert dus eigenlijk echt maar een beperkt aantal mensen, maar maakt het rondwandelen en bewegen in de winkelstraatjes een pak aangenamer en veiliger
 
Kan ik me inbeelden, maar in alle eerlijkheid, er is absoluut geen reden waarom jij in de binnenstad zou moeten rondrijden. Mensen die er wonen en daar hun wagen moeten/kunnen/willen parkeren zijn de enigen. Al de rest is daar onnodig, aangezien er rond de ring meer dan volgende parkeergelegenheden zijn.
Die maatregel impacteert dus eigenlijk echt maar een beperkt aantal mensen, maar maakt het rondwandelen en bewegen in de winkelstraatjes een pak aangenamer en veiliger
Exact, meteen het verschil tussen Antwerpen en Hasselt, en waarom Antwerpen er nog niet volledig mee doorgaat: In Hasselt kadert dat binnen een volledig plan dat al tientallen jaren bezig is, van voldoende parking net buiten de stad, heel vlotte verbindingen van en naar die parking van onder andere openbaar vervoer, maar ook een netwerk van fietspaden en voetpaden, en stukken groen. De Groene Boulevard, bijvoorbeeld, is een groot voetpad rond de hele stad.

Hasselt is ook wel een pakje kleiner dan Antwerpen, dus dat is veel makkelijker te doen, maar het is niet dat het een maatregel in het ijle is. Niet zomaar "vanaf nu 20 per uur", en voor de rest los je het zelf op. Maar toch, in oa Antwerpen blijft het hinken op twee gedachten: langs de ene kant woonerven maken en fietspaden uitbreiden, maar langs de andere kant blijven de auto tot in de stad trekken en zelfs in het verkiezingsprogramma opnemen dat de auto moet blijven.
 
Over de algemene regel: algemene regels uitrollen zijn zelden een ideaal plan. VIAS haar standpunt verwoordt het perfect. Wel is het goed om de discussie aan te zwengelen. Veel gemeentebesturen hebben koudwatervrees wanneer het gaat om aanpassingen van de snelheid. Zone dertig is iets wat absoluut niet stoort wanneer het is uitgerold in logische plaatsen, zoals echte woonwijken. Maar gewoon eender waar borden zetten en klaar, goh... Dan loont het meer de moeite om eerst al eens de 50 te handhaven. En dat zou prio 1 moeten zijn in veel gemeenten. De huidige limieten handhaven voor we verder gaan morrelen IMO
 
Ja, maar die maatregel is ook eerder om paal en perk te stellen aan (elektrische) fietsen en andere nieuwe vervoersmiddelen zoals die steps. Daar bestaat geen specifieke wetgeving voor dus dan maar een algemene verlaging naar 20 km/u. Kan je trouwens met een wagen 20 km/u rijden zonder de hele tijd te switchen van 1e naar 2e?
Hoe gaat men zoiets handhaven? Iedereen die met zijn e-bike harder als 20 rijdt een zwaantje achter sturen? Een spijkermat gooien als er een groep wielertoeristen passeert :D? In steden gaat het toch veel om het wegpesten van de niet "inheemse" bewoner.

Hier in het dorp is het ook zone 30, als je 100 auto's controleert zullen er geen 5 zijn die 30 rijden. Waarom zet je die borden als je nooit controleert?
 
Met zo'n zaken haal je ook de terechte zone 30's onderuit. Ik erger me nu al aan die woonwijken waar ruimte genoeg is voor fietsers, waar niemand op straat loopt en toch zone 30 is geworden.
Hou zoiets enkel voor plaatsen waar het echt nodig is, dan geef je tenminste het gevoel aan de automobilist dat er echt moet opgelet worden.
Ipv dat je het gevoel krijgt dat je gekloot wordt omdat er een politieker in de buurt woont die liever iedereen aan 30km/u ziet rijden.
 
Met zo'n zaken haal je ook de terechte zone 30's onderuit. Ik erger me nu al aan die woonwijken waar ruimte genoeg is voor fietsers, waar niemand op straat loopt en toch zone 30 is geworden.
Daar is het net nodig omdat er ook plots gevaar kan ontstaan, bv een kind dat gewoon even met de fiets de straat op knalt zonder uit te kijken. Dan heb je liever een remafstand van nog geen 15m dan van 30m.

Ik ben eerder verbaasd van het gebrek aan zone 30 op dergelijke wegen. 50 rijden voelt daar gewoon onnatuurlijk aan in mijn persoonlijke rijervaring.

En die woonwijken waar jij over spreekt, normaal gezien moet je daar toch enkel komen als je er woont of iemand bezoekt, niet?
 
En die woonwijken waar jij over spreekt, normaal gezien moet je daar toch enkel komen als je er woont of iemand bezoekt, niet?
En mensen wonen niet in woonwijken of bezoeken nooit iemand? Of waarom geef je de indruk dat ik niet in die woonwijk mag zijn?

Ik sprak ook specifiek over woonwijken waar de straten breed genoeg zijn voor fietsers. Dus een fietser die uit een straat knalt, waar je aan 50km/u niets meer aan kunt doen, zal daar al veel minder voorkomen.
 
Terug
Bovenaan