Sneeuwstorm
Well-known member
Het is erover, half Vlaanderen is bebouwde kom. De snelheid moet aangepast zijn aan de plaats/situatie.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Straten die breed genoeg zijn vind ik geen argument. Dat lijkt me nu wel het minimum, maar dat halen we te weinig in Vlaanderen. Een duidelijk apart fietspad zoals in de ideale wereld met idealiter een fysieke afbakening tussen fietspad en autobaan zou wel een argument zijn imo.En mensen wonen niet in woonwijken of bezoeken nooit iemand? Of waarom geef je de indruk dat ik niet in die woonwijk mag zijn?
Ik sprak ook specifiek over woonwijken waar de straten breed genoeg zijn voor fietsers. Dus een fietser die uit een straat knalt, waar je aan 50km/u niets meer aan kunt doen, zal daar al veel minder voorkomen.
Ik ga akkoord met wat je schrijft op die zin in het vet na eigenlijk. Ligt heel Vlaanderen niet vol met zone 30 kernen die historisch gegroeid zijn rond verbindingswegen? Hier in de buurt ken ik toch al twee zo'n kernen. De ene is sinds enkele jaren aangepast zodat al het doorgaand verkeer maar in één richting kan (maar dat is dus nog altijd hopen verkeer), en in de andere richting moet omrijden. In de andere wordt nu moord en brand geschreeuwd omdat men mensen rond het centrum wil laten rijden. In beide gevallen is het alternatief gewoon door iets bredere straten vol met huizen, dus die mensen zijn niet zo blij.Straten die breed genoeg zijn vind ik geen argument. Dat lijkt me nu wel het minimum, maar dat halen we te weinig in Vlaanderen. Een duidelijk apart fietspad zoals in de ideale wereld met idealiter een fysieke afbakening tussen fietspad en autobaan zou wel een argument zijn imo.
En ik gaf dat aan, omdat je toch in principe weinig in zone 30 zones komt. Lijkt mij dan gewoon zo een overdreven reactie om je er echt zo aan te storen.
Nu goed, ik ben misschien een paria in deze context omdat ik nooit problemen heb met een lagere snelheid. Wel vind ik het gewoon ontzettend bizar dat er meteen een comfortreflex gemaakt wordt.
Trager rijden is beter voor de veiligheid door de langere remafstand en verminderde impact bij een aanrijding. Allemaal in functie van de fietser, stepper, voetganger... Ik kan dan moeilijk begrijpen waarom een autobestuurder die in die situaties amper risico loopt, daar zo een probleem mee kan hebben. Gewoon omdat het minder fijn is, of omdat het "onnuttig" aanvoelt.
Terwijl zeker dat laatste gewoon ridicuul is. Iedere veiligheidsmaatregel is "onnuttig" tot je toevallig eens in zo uitzonderlijke situatie komt waarin hij nodig is.
Een heel pak verstedelijkte boerendorpen in de provincie Vlaams Brabant, Antwerpen en Oost Vlaanderen zijn historisch gegroeid langs de grote banen, en de banen zijn destijds ook aangelegd om langs die dorpen te gaan. Dat zijn dus vaak steenwegen die vlak langs of door het centrum lopen en die de afgelopen jaren systematisch zone 30 zijn gemaakt. Ringwegen bestaan in veel gevallen amper tot niet en zijn een ramp om nu nog aan te leggen door de bestaande urban sprawl, de benodigde onteigeningen en de daarbij bijhorende protesten.omdat je toch in principe weinig in zone 30 zones komt.
In cruise snelheid is het verbruik bij 50 wel lager dan bij 30. Dus als er niet te veel remmen/optrekken aan te pas komt, gaat de uitstoot wel beter zijn bij 50km/u.Als we dan toch bezig zijn, de uitstoot van fijn stof en stikstof zal ook wel significant lager zijn bij 30 per uur dan bij 50 per uur.
Dat zou dan ook een tegenargument zijn: bij 30km/u is de NOx-uitstoot 35% hoger dan bij 70 km/u...Als we dan toch bezig zijn, de uitstoot van fijn stof en stikstof zal ook wel significant lager zijn bij 30 per uur dan bij 50 per uur.
Maar dat zijn dan weer allemaal geen argumenten die nu gebruikt worden.
Is dat effectief het argument dat gemaakt wordt? Want ik hoorde enkel wat ook in dat artikel staat, en daar spreken ze gewoon van die 32 doden in de bebouwde kom, algemeen. Trager rijden verhoogt de overlevingskans, dus beter algemeen trager.Ik vind het vooral opvallend dat dat voorstel weer komt uit "er zijn 32 doden gevallen in bebouwde kom, en maar 9 in zone 30, dus moet er meer zone 30 komen."
Misschien moet je ook het aantal km's zone 30 dan afzetten tegen het aantal km's bebouwde kom... Het lijkt mij eigenlijk dat die 9/32 doden in zone 30 een héél slecht cijfer is en eerder aan zou tonen dat zone 30 niet veiliger is.
Zo kwam het voorstel op de radio toch over bij mij.Is dat effectief het argument dat gemaakt wordt? Want ik hoorde enkel wat ook in dat artikel staat, en daar spreken ze gewoon van die 32 doden in de bebouwde kom, algemeen. Trager rijden verhoogt de overlevingskans, dus beter algemeen trager.
Dat daar het meeste kans is om een voetganger aan te rijden is ook nogal logisch natuurlijk.
Volgens mij was er enkele weken terug net een bericht dat die dode-hoeksongevallen gebaat zouden zijn bij een lagere snelheid. Wat mij logisch lijkt, aangezien je gewoon meer tijd hebt om je omgeving in te schatten.Zo kwam het voorstel op de radio toch over bij mij.
Nu, sowieso heeft zo'n loze regel zonder verder uitzoeken geen enkel nut he. Hoeveel van die ongevallen zijn dode-hoekongevallen? Die ga je absoluut niet oplossen door meer zone 30, en ik vermoed zelfs de kans vergroten (want je kan als fiets gewoon in de dode hoek blijven fietsen).
[citation-needed]In cruise snelheid is het verbruik bij 50 wel lager dan bij 30
welja, alles wat ik aanhaal kan ik ook niet bewijzen he, daarom dat ik ook niet weet of het een goed plan is. Mijn eigen mening is dat er best wel veel boerengaten zijn waar de bebouwde kom ook een heel groot stuk steenweg waar amper volk woont met aparte fietspaden bevat, en daar zone 30 lijkt me nogal raar.Volgens mij was er enkele weken terug net een bericht dat die dode-hoeksongevallen gebaat zouden zijn bij een lagere snelheid. Wat mij logisch lijkt, aangezien je gewoon meer tijd hebt om je omgeving in te schatten.
Nu goed, infeite doe jij in elke post net wat je wil aanklagen hé: vanuit veronderstellingen argumenteren dat de snelheid verlagen niet nuttig is.
Ik zou niet weten waar ik die cijfers kan halen, maar in mijn ervaring met verschillende auto's is het zo. Ik zet altijd het huidig verbruik op in de auto, waardoor ik duidelijk verschil kan zien bij de verschillende snelheden.[citation-needed]
Intuitief zou ik zeggen: luchtweerstand is nog altijd significant hoger, en de efficientie van je verbrandingsmotor gaat dat toch niet significant compenseren.
Eerste hit op Google lijkt geen significante vermindering aan te geven:
Traffic speed and emissions - CE Delft - EN
The Dutch Transport Research Centre, AVV, is preparing a brochure for local and regional government departments on how motorway traffic speed affects traffic flow, traffic safety, environmental impact and so on. CE was asked to contribute by reviewing the relationship between vehicle speed and...cedelft.eu
OK, uitstoot is lichtjes minder, en misschien zit de "cruise velocity" factor er niet helemaal in. Maar verre van iedereen valt in die categorie, en optrekken en remmen elimineren uit de beschouwing is gewoon jezelf bedriegen...
Het gaat mij niet per se om het verbruik, maar om de uitstoot. Deze zijn niet per se rechtstreeks gelinkt. Sure er is een positief verband, maarDe optimale snelheid van ICE zit meestal rond de 70-80km/u qua verbruik.
Ik rij vaak 30 (op langere stukken) in derde. Laat me toe om lichtjes op de motor af te remmen in tweede). 50 in vierde is veel lastiger voor mijn auto.Vergeet niet dat aan 30km/u je in lage versnellingen zit, dat doet het voordeel van lagere windweerstand teniet.
Een heel pak verstedelijkte boerendorpen in de provincie Vlaams Brabant, Antwerpen en Oost Vlaanderen zijn historisch gegroeid langs de grote banen, en de banen zijn destijds ook aangelegd om langs die dorpen te gaan. Dat zijn dus vaak steenwegen die vlak langs of door het centrum lopen en die de afgelopen jaren systematisch zone 30 zijn gemaakt. Ringwegen bestaan in veel gevallen amper tot niet en zijn een ramp om nu nog aan te leggen door de bestaande urban sprawl, de benodigde onteigeningen en de daarbij bijhorende protesten.
Beste voorbeeld hier in de ruime regio van hoe het absoluut niet moet met verbindingswegen is Asse. De N9 Aalst - Brussel met aansluitend de N47 (Dendermonde - Brussel) en aansluiting naar E40 (via Ternat) passeren allemaal in een langgerekte zone 30 in het centrum, met het nodige vrachtverkeer en gelijkvloerse spoorwegovergang er nog bovenop. Nu, niet dat die zone 30 in Asse nog veel uitmaakt want je staat daar uiteindelijk toch vaker stil dan dat je beweegt...
Een ander voorbeeld is om vanaf Opwijk richting Brussel te rijden. Dat kan langs de N47 en N9 via Asse (doen we dus niet), oftewel langs de N211 naar de A12. Daarbij passeer je Merchtem en Wolvertem, met jawel, telkens een zone 30 in gans het centrum.
Hoezo je komt in principe weinig in zone 30?
Uitstoot is toch een rechtstreeks gevolg van je verbruik?Het gaat mij niet per se om het verbruik, maar om de uitstoot. Deze zijn niet per se rechtstreeks gelinkt. Sure er is een positief verband, maar