Postwissels bij Open Vld

Met veel toeters en bellen je ontslag aankondigen omdat je je tot in het diepst van je ziel gekwetst voelt om dan amper een paar weken later gewoon terug te keren als blijkt dat er toch nog een positie vacant blijkt komt niet erg daadkrachtig over.
Ze had haar afscheid van de nationale politiek ná de verkiezingen in 2024 aangekondigd, niet haar onmiddellijk ontslag. Tot ze vandaag de eed aflegde als minister zat ze nog gewoon op haar stoel in het Vlaams Parlement. Erg consequent is het niet, neen.
Ze kreeg het niet en was kwaad en ging uit de politiek stappen. Om dan even later een ander postje te pakken. Hoe moeten we dit dan aanzien? Niet als een troostprijs? Niet als een postjepakken? Als een weloverwogen en onderbouwde beslissing? Als geloofwaardig?
Als een mea culpa van De Croo aan haar na de bakken van kritiek zoals @Niklas al zei. Een machtspoliticus die weigert om viceminister-president te worden terwijl er nog een heikel dossier wacht waar ze zich heel hard op heeft geprofileerd, dát zou pas vreemd zijn.
 
“De media ga ik zeker volgen in het Vlaams Parlement. Dat is echt mijn dada”, zegt Savenberg die ook al jaren manager is van verschillende artiesten zoals Staf Coppens. “Ik vind Onderwijs ook een bijzonder interessante materie. Ik ga wel moeten bekijken hoe ik het allemaal rondkrijg, want ik werk nu al zeven dagen per week.”


Doe maar rustig he Bob, werk eerst! Daarna parlement!

Wtf..
Hij was eigenlijk gestopt met politiek maar hem wou dit toch graag nog eens meemaken. Euhm ok :unsure:
 
Ze was dus nog steeds parlementslid, gewoon geen kandidaat om het opnieuw te worden.



Als we het over de manier waarop hebben, ben ik toch vooral van mening dat het partijbestuur het gewoon niet goed heeft aangepakt. Als Somers inderdaad al een poos bezig was met zijn vertrek en dat ook heeft gecommuniceerd, dan hadden ze heel die miserie van de afgelopen weken niet gehad. Dus daar valt uiteindelijk zeker wat voor te zeggen hoor, die communicatie.

En daarbij, het is uiteindelijk niet zomaar een postje. Het is een (vice)minister(-president)post waar je wel iemand met een zeker gewicht moet kunnen plaatsen, en liefst ook iemand met dossierkennis. Rutte vinkte zowat alle vakjes af om die positie in te vullen.

Hoeveel politici gaan uiteindelijk een (vice)ministerpost laten liggen uit puur koppigheid? Opportunisme betekent dat je al je principes laat varen ten voordele van een postje. Dat lijkt me hier absoluut niet het geval. Haar opponent De Croo maakt een knieval, Somers wordt in zijn hemd gezet, en ze komt niet terug om staatssecretatis digitalisering te worden, maar op een prominente plek waar ze veel aandacht zal krijgen. Een plek met een beladen dossier waar ze sowieso al een duidelijke visie heeft die ze wil vertalen in concreet beleid. Dus dit lijkt me niet opportunistisch, dit is gewoon pure machtspolitiek geweest waar Rutte (en bij uitbreiding de VLD kiezer) gewoon als winnaar uitkomt. De mediastorm gaat uiteindelijk wel gewoon liggen en dan is het weer business as usual.

En uiteindelijk, je (de burger) hebt liever een minister die al strepen verdiend heeft, en ook effectief iets kan betekenen in de laatste 8maanden van het beleid, ipv een junior die nog niets bewezen heeft en plots gebombardeerd wordt tot vice minister-president.

Een punt dat steeds wederkeert in de communicatie is haar dossierkennis. En dan komt stikstof altijd bovenaan de stapel liggen.

Ik ben eens gaan graven op Google. Zo blijkt dat Gwendolyn eigenlijk pas vorig jaar oog heeft gekregen voor dat dossier, omdat de boerderij van Averbode in haar streek op de rode lijst kwam te staan.


Is dat dan die grondige dossierkennis? Een jaartje er mee bezig geweest? Zo overtuigend vind ik dat niet onmiddellijk
 
Een punt dat steeds wederkeert in de communicatie is haar dossierkennis. En dan komt stikstof altijd bovenaan de stapel liggen.

Ik ben eens gaan graven op Google. Zo blijkt dat Gwendolyn eigenlijk pas vorig jaar oog heeft gekregen voor dat dossier, omdat de boerderij van Averbode in haar streek op de rode lijst kwam te staan.


Is dat dan die grondige dossierkennis? Een jaartje er mee bezig geweest? Zo overtuigend vind ik dat niet onmiddellijk
Dat is inderdaad een van de punten en hoeveel dossierkennis heeft de andere kandidaat? Meer of minder dan een jaar?
 
Als een mea culpa van De Croo aan haar na de bakken van kritiek zoals @Niklas al zei. Een machtspoliticus die weigert om viceminister-president te worden terwijl er nog een heikel dossier wacht waar ze zich heel hard op heeft geprofileerd, dát zou pas vreemd zijn.

Ofwel moet je een paar weken geleden niet zo impulsief reageren en zo’n grote statements de wereld in sturen.
Ofwel moet je nu een heel klein beetje consequent zijn en wat eergevoel overhouden.

En meer is er niet aan deze zaak. Wat een zielige vertoning is de VLD en wat een slappe dweil is Rutten.
 
Ze had haar afscheid van de nationale politiek ná de verkiezingen in 2024 aangekondigd, niet haar onmiddellijk ontslag. Tot ze vandaag de eed aflegde als minister zat ze nog gewoon op haar stoel in het Vlaams Parlement. Erg consequent is het niet, neen.
Kom, kom... nu trek je een semantische discussie op gang als rookgordijn. Ze kondigde aan dat ze zich bij de volgende verkiezingen niet langer op een federale of nationale lijst zou zetten. Ze zou haar ook volop inzetten voor haar taken als burgemeester van Aarschot.

Letterlijk heeft ze dus niet gezegd dat ze tot dan geen ander mandaat zou opnemen maar iedereen voelt toch wel aan dat ze twee weken later een gigantische bocht neemt. Zeker door haar kritiek op de O-VLD top in te slikken nadat ze haar ministerspost heeft gekregen, zoals ze op VTM nieuws heeft gedaan.
 
Lees je de berichtgeving? Ze lag het n de schaal met Stephanie d'hose, dat waren de enige kandidaten die ze overwogen

Nodeloze steek van je. Je neemt daar een conclusie over van een analyse die je ergens gelezen hebt vermoed ik.

Bij monde van Ongena zelf hoor je hier echter zelf dat er vele andere mogelijkheden waren. Wat al die opties waren weet ik niet. Die uitspraak werd gedaan op de persconferentie en vind je terug rond minuut 10 van die aflevering van Terzake.
 
Dit is een mening, geen feit.

Elke waardeoordeel over een persoon is per definitie subjectief, dus wat is je punt nu?

Los van je persoonlijke visie over right or wrong, wat denk je dat het effect is? Denk je dat dit de VLD goed doet? Denk je dat dit electoraal beloond zal worden?

Ik neem aan dat je VLD stemt. Ben je tevreden over je partij? Geen moeite met alle drama? Content met de huidige generatie VLD politici?
 
Als een mea culpa van De Croo aan haar na de bakken van kritiek zoals @Niklas al zei. Een machtspoliticus die weigert om viceminister-president te worden terwijl er nog een heikel dossier wacht waar ze zich heel hard op heeft geprofileerd, dát zou pas vreemd zijn.

Er was geen mea culpa nodig.
Men kon een keuze maken, men heeft dit weloverwogen gedaan. Men heeft ook in mijn ogen de verkeerde keuze gemaakt daarmee, maar de keuze is gemaakt.
Wat er daarna gevolgd was dat was pijnlijk, maar begrijpelijk vanuit het kamp Rutten.

Maar je moet op dat vlak dan wel consequent zijn en uw woorden hard maken.
Nu ineens uw kar keren omdat men u een ander postje wordt aangeboden is gewoon heel raar, heel raar.
Het gaat dan ook duidelijk niet over de post, maar een post.

Je kan trouwens ook haar niet verwijten dat ze niet weet waarover het gaat. Maar die dossierkennis kan ze ook gebruiken in een schaduwrol, om iemand te helpen van haar partij die de rol vervult. Dat had pas van moed getuigd, u bij u beslissing houden maar wel de politiek en de verwezenlijkingen laten primeren, ook al is dat niet in een rol op de voorgrond.
 
Kom, kom... nu trek je een semantische discussie op gang als rookgordijn.
Helemaal niet. Geen nieuw mandaat meer ambiëren is totaal iets anders dan met onmiddellijke ingang ontslag nemen. Ze heeft het wel met zoveel drama gedaan dat ze de perceptie heeft gecreëerd dat ze al weg was en ik zeg letterlijk dat het - en daarmee bedoel ik zowel het blijven zitten als het aanvaarden van dit mandaat - niet consequent is.
Er was geen mea culpa nodig.
De openlijke bijval die Rutten binnen de partij kreeg doet toch iets anders vermoeden.
Het gaat dan ook duidelijk niet over de post, maar een post.
Ze wordt na haar vernedering door de grote poort weer binnengehaald door haar partij om viceminister-president te worden. Reken maar dat ze heel zichtbaar gaat zijn en haar stempel zal willen drukken.

Je kan dit toch moeilijk een troostprijs noemen, wat het onbegrijpelijk maakt dat haar partij zichzelf zo in de voet heeft geschoten door de opvolging van Van Quickenborne en Somers niet gelijktijdig intern te regelen.

De bevoegdheden die ze nu krijgt sluiten veel nauwer aan bij haar sociaal-liberaal profiel dan het departement justitie. Jurist zijn maakt je niet automatisch een geschikte kandidaat om justitie te leiden, iets wat even goed voor Paul Van Tigchelt geldt. We zullen zien...
 
De openlijke bijval die Rutten binnen de partij kreeg doet toch iets anders vermoeden.

Ze wordt na haar vernedering door de grote poort weer binnengehaald door haar partij om viceminister-president te worden. Reken maar dat ze heel zichtbaar gaat zijn en haar stempel zal willen drukken.

Je kan dit toch moeilijk een troostprijs noemen, wat het onbegrijpelijk maakt dat haar partij zichzelf zo in de voet heeft geschoten door de opvolging van Van Quickenborne en Somers niet gelijktijdig intern te regelen.

De bevoegdheden die ze nu krijgt sluiten veel nauwer aan bij haar sociaal-liberaal profiel dan het departement justitie. Jurist zijn maakt je niet automatisch een geschikte kandidaat om justitie te leiden, iets wat even goed voor Paul Van Tigchelt geldt. We zullen zien...
Dat Somers al gecommuniceerd had in de zomer dat ie ging vertrekken klinkt wel als gewoon een leugen tegenover het publiek, het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat geweten was dat ze nog een ministerpost moesten verdelen en dat ze dan eerst door heel dat circus gegaan zijn. Het is niet gewoon onbegrijpelijk dat de partij en Rutten zichzelf op die manier in de voet zou schieten, het is volstrekt ongeloofwaardig.
 
Laatst bewerkt:
Dat Somers al gecommuniceerd had in de zomer dat ie ging vertrekken klinkt wel als gewoon een leugen tegenover het publiek, het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat geweten was dat ze nog een ministerpost moesten verdelen en dat ze dan eerst door heel dat circus gegaan zijn. Het is niet gewoon onbegrijpelijk dat de partij en Rutten zichzelf op die manier in de voet zou schieten, het is volstrekt ongeloofwaardig.
Vooral het feit dat ze dus al maanden wisten dat er een minister vlak voor de verkiezingen, zonder reden, plots ontslag gaat nemen.
Dat gelooft toch niemand.
 
De manier waarop De Croo de opvolging van Lachaert als partijvoorzitter en Van Quickenborne als minister van justitie heeft bedisseld toont toch aan dat daar in het partijbureau niet (deftig) over is overlegd. Het zou niet verbazen dat de clan De Croo wel degelijk wist dat Somers de uitgang zocht en dacht de opvolging opnieuw en petit comité te kunnen regelen.
 
Nodeloze steek van je. Je neemt daar een conclusie over van een analyse die je ergens gelezen hebt vermoed ik.

Bij monde van Ongena zelf hoor je hier echter zelf dat er vele andere mogelijkheden waren. Wat al die opties waren weet ik niet. Die uitspraak werd gedaan op de persconferentie en vind je terug rond minuut 10 van die aflevering van Terzake.

In theorie is ieder lid een mogelijke kandidaat dus het zou inderdaad vreemd zijn als er van bij de start maar twee kandidaten waren. Doordat het een vrouw moest zijn vielen er natuurlijk redelijk wat af. Feit blijft wel dat ze bij de overgebleven kandidaten wel gewoon de beste kandidaat was. En zelfs daarbuiten - ik zou me niet meteen een VLD'er met een bepaald gewicht kunnen inbeelden die het beter (/even goed) zou kunnen doen als het potentieel van Rutten.

Elke waardeoordeel over een persoon is per definitie subjectief, dus wat is je punt nu?

Los van je persoonlijke visie over right or wrong, wat denk je dat het effect is? Denk je dat dit de VLD goed doet? Denk je dat dit electoraal beloond zal worden?

Ik neem aan dat je VLD stemt. Ben je tevreden over je partij? Geen moeite met alle drama? Content met de huidige generatie VLD politici?

Je zei, meer is er niet aan de zaak, dus leek me nogal verpakt als een vaststaand feit.
Uiteraard denk ik niet dat dit electoraal beloond zal worden. Maar ik denk niet dat eender welke zet positief had uitgedraaid in de beeldvorming. Er zit danig een negatieve perceptie over die partij dat die op dit moment gewoon niets goed kan doen. Dus dan blijft Rutten gewoon een goede keuze.

En wat mijn persoonlijke mening over de partij betreft; ik weet niet of ik ooit al voor de VLD heb gestemd zelfs eigenlijk. Ik vind het wel gewoon een goede (bestuurs)partij, kan altijd beter, maar ze hebben een gigantisch probleem met hun personeelsbeleid en heersende stammen. Maar dat doet weinig ter zake imo.
 
Dat Somers al gecommuniceerd had in de zomer dat ie ging vertrekken klinkt wel als gewoon een leugen tegenover het publiek, het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat geweten was dat ze nog een ministerpost moesten verdelen en dat ze dan eerst door heel dat circus gegaan zijn. Het is niet gewoon onbegrijpelijk dat de partij en Rutten zichzelf op die manier in de voet zou schieten, het is volstrekt ongeloofwaardig.
Maar door deze leugen te verspreiden schieten ze zich toch evengoed in de voet? Want dan verspreid je een leugen waaruit blijkt dat er een makkelijke oplossing was maar dat bepaalde mensen het dus compleet hebben mismanaged. Waarom zou je dan zo een leugen de wereld insturen? Ze komen er hoe dan ook slecht uit qua beeldvorming, dus ik zie niet in waarom we er dan zouden van moeten uitgaan dat het een leugen is. Als ik een leugen vertel is het om mezelf ergens beter te kunnen voordoen.
 
Maar door deze leugen te verspreiden schieten ze zich toch evengoed in de voet? Want dan verspreid je een leugen waaruit blijkt dat er een makkelijke oplossing was maar dat bepaalde mensen het dus compleet hebben mismanaged. Waarom zou je dan zo een leugen de wereld insturen? Ze komen er hoe dan ook slecht uit qua beeldvorming, dus ik zie niet in waarom we er dan zouden van moeten uitgaan dat het een leugen is. Als ik een leugen vertel is het om mezelf ergens beter te kunnen voordoen.
Het komt beter over als je zo'n beslissing pakt als een bewuste keuze voor iets dan als reactie op een crisis, ook voor zijn burgemeesterschap in Mechelen, in de realiteit zijn die Mechelaars heel waarschijnlijk tweede keus, maar in hoe het nu verteld wordt door Somers klinkt het alsof die beslissing voor hen gemaakt is. Ook voor het imago van de partij en voor Rutten zelf komt het goed uit, Rutten heeft door haar publieke driftbui omdat zij geen postje kreeg nadat er twee mensen gestorven waren een onprofessionele en egocentrische reputatie, het komt haar en de rest van de partij beter uit als die vrijgekomen ministerpost een gewoon een toevallige meevaller was die als manna uit de lucht kwam vallen , eerder dan dat er om haar terug aan boord te halen iemand anders zijn plaats heeft mogen opgeven, wat het beeld dat ze een paar weken geleden geschept heeft enkel versterkt.
 
Terug
Bovenaan