Postwissels bij Open Vld

Ik heb datzelfde gevoel bij Vooruit, Vlaams Belang, CV&V en PDVA eerlijk gezegd

Pvda en Vb zijn beide partijen die nog nooit in een regering gezeten hebben dus kunnen onder andere rekenen op de proteststemmen.
Vooruit heeft sinds Conner geprobeerd het Deens beleid te volgen en zo stemmen te winnen en als we kijken naar de peilingen werkt dit ook.
De Cd&V blijft de centrum partij dus mensen die niet weten op wat ze willen stemmen of niet links of rechts willen stemmen, stemmen voor de partij of als je een boer bent.
 
“De media ga ik zeker volgen in het Vlaams Parlement. Dat is echt mijn dada”, zegt Savenberg die ook al jaren manager is van verschillende artiesten zoals Staf Coppens. “Ik vind Onderwijs ook een bijzonder interessante materie. Ik ga wel moeten bekijken hoe ik het allemaal rondkrijg, want ik werk nu al zeven dagen per week.”


Doe maar rustig he Bob, werk eerst! Daarna parlement!

Wtf..
Toch leuk voor Bob om er zo op de vooravond van zijn pensioen een mooie flexijob bij te krijgen... 8.472 (bruto) per maand voor de rest van de legislatuur. En dat om de media te gaan volgen in de zetels van het Vlaams parlement... Lees: nieuwssites lezen tijdens de parlementaire zitting.
 
Open VLD, ooit de partij die met de burgermanifesten afstand nam van de cynische politieke machtsspelletjes, is nu de partij die het minachten van de kiezer naar een hoger niveau tilt.

Ruben Mooijman van De Standaard beschrijft het hier wel mooi in zijn commentaarstuk.
 
Hoe meer je erover
Wel opmerkelijk dat de persconferentie om 20u is en niet in primetime tijdens het journaal.
Toch lief hé dat ze de de ploeg van DIW wat extra tijd willen gunnen om met iets goed af te komen. Als ze de persconferentie doen om 16:00 is het wat haastwerk.

Die zitten alle 5 op dit forum blijkbaar...
Ik weet dat het tegen de GDPR en andere shizzle is, maar kunnen we hier geen uitzondering voor maken? Kunnen de mods niet te weten komen wie deze vijf users zijn zodat we de plaatselijke politie kunnen bellen om een dwangbevel tot levenslange collocatie te regelen? Die moeten tegen zichzelf en de maatschappij beschermd worden, want sorry wie vandaag nog zelfs maar durft te overwegen -laat staan ervoor uit te komen- voor de VLD (ik laat met recht en reden de O weg) te kiezen is toch regelrecht krankzinnig en kan niet anders dan beschikken over een IQ dat cijfermatig in de buurt komt van het absolute nulpunt? µ

Heeft iemand het telefoonnummer van het Guiness Book of Records? Ik denk dat ze in Dubai het wereldrecord van het hoogste gebouw kwijt zijn. Sinds gisteren staat er in Brussel aan het hoofdkwartier van de VLD een ivoren toren die de Burj Khalifa doet verschrompelen. Het wereldrecord wereldvreemdheid kan tegelijkertijd ook mee worden uitgereikt.

Hoe durven ze? Hoe fokking durven ze? Hoe durven ze daar met een uitgestreken gezicht nog te beweren verantwoordelijkheid te nemen. De afgelopen weken heeft de VLD aan alles laten zien waarom de politiek in dit land door en door rot is. Een handvol politici die gewoon hun zin doen en postjes onder elkaar verdelen. Nepotisme. Beloftes die met de regelmaat van de klok gebroken worden. De boel verkloten en dan doodleuk de vlucht nemen naar een ander niveau en daar rustig uw tijd afwachten. Minachting voor de democratische principes. De kiezer regelrecht in het gezicht spugen. Het land verpesten en dan doodleuk poen gaan scheppen en de held uithangen op Europees niveau (kuch Guy Verhofstadt)
Ik wil ze niet horen volgend jaar. Ik wil in 2024 geen énkele liberaal ook maar één woord horen over de onafwendbare mokerslag die ze gaan krijgen bij de verkiezingen. Dat ze hun blauw bakkes dichthouden over de hoge scores van extreem rechts en links.. O wee als ik uit hun mond nog maar een hint hoor naar het feit dat ze het signaal van de kiezer begrepen hebben of dat ze niet begrijpen waarom zo veel mensen voor extremen kiezen. Dat ze het verdomme niet wagen. Is er daar nu werkelijk niemand die beseft dat ze met zo'n toestanden de antipolitiek voeden?

De VLD-top verdient het gewoon om met hoongelach en pek en veren overladen te worden. Nee wacht, dat verdienen zij niet. Zij verdienen zelfs onze minachting niet. Daarvoor is onze tijd te kostbaar. Dat zijn zij zelfs niet waard. Het enige wat de VLD na gisteren verdient is niet minder dan vergetelheid. Totale irrelevantie en vergetelheid. Ze hebben het zelf gezocht.
 
Een vlaams parlementslid die nauw betrokken was bij de regeringsonderhandeling en heeft ingewerkt in het moeilijkste dossier van het moment, een vlaams parlementslid dat dan ook nog veel kiezers vertegenwoordigt. Hoe durven ze dat parlementslid minister te maken, hoe durven ze!!!
 
Laatst bewerkt:
Een vlaams parlementslid die nauw betrokken was bij de regeringsonderhandeling en heeft ingewerkt in het moeilijkste dossier van het moment, een vlaams parlementslid dat dan ook nog veel kiezers vertegenwoordigd. Hoe durven ze dat parlementslid minister te maken, hoe durven ze!!!

Had ze 2 weken geleden de verontwaardigde zelf niet gespeeld dan had er vandaag geen haan over gekraaid. Maar je ontslag geven uit de nationale politiek omdat je een postje niet krijgt en dan zo terugkeren?

Vaarwel! en tot straks!
 
Had ze 2 weken geleden de verontwaardigde zelf niet gespeeld dan had er vandaag geen haan over gekraaid. Maar je ontslag geven uit de nationale politiek omdat je een postje niet krijgt en dan zo terugkeren?
Had de partijleiding, die nota bene wist dat Somers wou opstappen, Rutten toen anders benaderd, dan was die dramatische episode er natuurlijk nooit geweest. 't Is een triestig schouwspel, maar niet om de reden die de meesten er van willen maken, namelijk dat Rutten de onpopulaire, onbeslagen en incompetente postjespakker zou zijn.
 
Een vlaams parlementslid die nauw betrokken was bij de regeringsonderhandeling en heeft ingewerkt in het moeilijkste dossier van het moment, een vlaams parlementslid dat dan ook nog veel kiezers vertegenwoordigd. Hoe durven ze dat parlementslid minister te maken, hoe durven ze!!!
Ironisch genoeg moeten we dit nu eens niet benaderen vanuit het populair/ bekwaam / op de hoogte zijn. De wijze waarop en de argumentering raakt kant nog wal, dat is het probleem natuurlijk. Overkoepelend geld dit helaas ook voor de communicatie van zowel Somers als De Croo - die beiden met uitgestreken gezicht nooit geziene zaken staan te verkondigen en verdedigen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Terecht dat daar behoorlijk wat commentaar mag gegeven worden.

Edit: m.b.t. Somers kan de term postjespakkerij niet meer gepast zijn, hoe kan je het anders noemen? Je maakt de keuze: of minister of burgemeester- nu is het vrije keuze op basis van de opportuniteit die zich aanbied - mss tijd om de spelregels wat aan te passen denk ik dan.
 
Iemand die twee weken geleden stampvoetend en met veel drama aankondigt afscheid te nemen van de nationale politiek. iemand die letterlijk zegt dat ze geen kandidaat is voor een nieuw mandaat in het Vlaams Parlement. Iemand Een vlaams parlementslid die nauw betrokken was bij de regeringsonderhandeling en heeft ingewerkt in het moeilijkste dossier van het moment, een vlaams parlementslid dat dan ook nog veel kiezers vertegenwoordigd. Hoe durven ze dat parlementslid minister te maken, hoe durven ze!!!
FTFY


"Vandaag eindigt mijn nationale politieke rol", schrijft Gwendolyn Rutten.
Rutten zegt dat het tijd is om haar goesting om de samenleving mee vorm te geven op een andere manier in te vullen. Ze is ook geen kandidaat voor een nieuw mandaat in het Vlaams Parlement of in de Kamer en zal dus geen verkiesbare plaats op een van die lijsten van Open VLD ambiëren. Ze blijft wel burgemeester van Aarschot.

Komaan, dit getuigt toch van púúr opportunisme. Dit is niveau tweede kleuterklas.
 
Voor mij (persoonlijk) is dit het zoveelste bewijs dat ons politieke systeem ziek is.
Hoe kunnen belangrijke dossiers, die voor de maatschappij wél van belang zijn, opgelost geraken met zo'n stoelendans & vriendjespolitiek.

Tip voor de huidige regering: reeds de gelaatsuitdrukking verbazing & verwondering & consternatie beginnen oefenen voor de volgende 'zwarte zondag'
 
Het zou me niet verbazen dat ze de eerste “zwarte zondag” na juni 2024 retrospectief gaan hernoemen naar “lichtgrijze zondag”.
 
Een vlaams parlementslid die nauw betrokken was bij de regeringsonderhandeling en heeft ingewerkt in het moeilijkste dossier van het moment, een vlaams parlementslid dat dan ook nog veel kiezers vertegenwoordigt. Hoe durven ze dat parlementslid minister te maken, hoe durven ze!!!
Het gaat niet over de persoon, het gaat over de manier waarop. Door eerst te blaten dat ze uit de politiek gaat om daarna zodra er een postje vrij komt de kar te keren geef je toch de pap in de mond als het gaat over postjespakkerij. Sorry maar anders moet open-VLD gewoon duidelijk communiceren dat de mensen het best op de extreme partijen zouden stemmen, dan moeten ze helemaal geen moeite meer doen om te perceptie te keren.
 
FTFY


Komaan, dit getuigt toch van púúr opportunisme. Dit is niveau tweede kleuterklas.
Ze was dus nog steeds parlementslid, gewoon geen kandidaat om het opnieuw te worden.

Het gaat niet over de persoon, het gaat over de manier waarop. Door eerst te blaten dat ze uit de politiek gaat om daarna zodra er een postje vrij komt de kar te keren geef je toch de pap in de mond als het gaat over postjespakkerij. Sorry maar anders moet open-VLD gewoon duidelijk communiceren dat de mensen het best op de extreme partijen zouden stemmen, dan moeten ze helemaal geen moeite meer doen om te perceptie te keren.

Als we het over de manier waarop hebben, ben ik toch vooral van mening dat het partijbestuur het gewoon niet goed heeft aangepakt. Als Somers inderdaad al een poos bezig was met zijn vertrek en dat ook heeft gecommuniceerd, dan hadden ze heel die miserie van de afgelopen weken niet gehad. Dus daar valt uiteindelijk zeker wat voor te zeggen hoor, die communicatie.

En daarbij, het is uiteindelijk niet zomaar een postje. Het is een (vice)minister(-president)post waar je wel iemand met een zeker gewicht moet kunnen plaatsen, en liefst ook iemand met dossierkennis. Rutte vinkte zowat alle vakjes af om die positie in te vullen.

Hoeveel politici gaan uiteindelijk een (vice)ministerpost laten liggen uit puur koppigheid? Opportunisme betekent dat je al je principes laat varen ten voordele van een postje. Dat lijkt me hier absoluut niet het geval. Haar opponent De Croo maakt een knieval, Somers wordt in zijn hemd gezet, en ze komt niet terug om staatssecretatis digitalisering te worden, maar op een prominente plek waar ze veel aandacht zal krijgen. Een plek met een beladen dossier waar ze sowieso al een duidelijke visie heeft die ze wil vertalen in concreet beleid. Dus dit lijkt me niet opportunistisch, dit is gewoon pure machtspolitiek geweest waar Rutte (en bij uitbreiding de VLD kiezer) gewoon als winnaar uitkomt. De mediastorm gaat uiteindelijk wel gewoon liggen en dan is het weer business as usual.

En uiteindelijk, je (de burger) hebt liever een minister die al strepen verdiend heeft, en ook effectief iets kan betekenen in de laatste 8maanden van het beleid, ipv een junior die nog niets bewezen heeft en plots gebombardeerd wordt tot vice minister-president.
 
Het zou me niet verbazen dat ze de eerste “zwarte zondag” na juni 2024 retrospectief gaan hernoemen naar “lichtgrijze zondag”.

Vanzelfsprekend, in die tijd haalde het VB 7% ofzo? Het was vooral de opmars in Antwerpen die schokkend was, maar federaal of Vlaams stelde het Blok niet zoveel voor. De traditionele partijen hadden samen nog altijd 70%, straks halen alle traditionele partijen niet eens meer een normale meerderheid, laat staan een tweederde voor staatshervormingen.

Het zou wel eens kunnen dat er in de toekomst enkel nog een tweederde gevonden kan worden met steun van fascisten of communisten en dat is beangstigend.
 
Het zou wel eens kunnen dat er in de toekomst enkel nog een tweederde gevonden kan worden met steun van fascisten of communisten en dat is beangstigend.
Dat hebben ze bij de laatste staatshervorming al eens opgelost door grondwetsartikel 195 (procedure tot herziening van de Grondwet) zélf voor herziening te verklaren.
 
Vanzelfsprekend, in die tijd haalde het VB 7% ofzo? Het was vooral de opmars in Antwerpen die schokkend was, maar federaal of Vlaams stelde het Blok niet zoveel voor. De traditionele partijen hadden samen nog altijd 70%, straks halen alle traditionele partijen niet eens meer een normale meerderheid, laat staan een tweederde voor staatshervormingen.

Het zou wel eens kunnen dat er in de toekomst enkel nog een tweederde gevonden kan worden met steun van fascisten of communisten en dat is beangstigend.
Men probeerde honderd jaar geleden extreemrechts ook in te kapselen en te beteugelen door hen te laten deelnemen aan het beleid, maar dat is wel anders uitgedraaid. Al maak ik de bedenking of die historische allegorie steek houdt. VB is geen autocratische partij die een afkeer heeft van het democratische bestel, dat was met het VNV en Verdinaso destijds toch wel heel anders.
 
Dat hebben ze bij de laatste staatshervorming al eens opgelost door grondwetsartikel 195 (procedure tot herziening van de Grondwet) zélf voor herziening te verklaren.

Maar ik vind een systeem waarin louter 51% van de parlementsleden de grondwet kan wijzigen ook beangstigend.
Ik zou liever in een land leven met minder wannabe-fascisten (Vlaams Belang blijft een partij met een te ranzig randje) en light communisten (Ecolo) of zelfs de echte (PTB-PvdA). Ondanks dat ik best wel enige sympathie kan hebben voor specifieke standpunten van die partijen is het totaalpakket en hun voorgeschiedenis echt niet oké.
 
Had de partijleiding, die nota bene wist dat Somers wou opstappen, Rutten toen anders benaderd, dan was die dramatische episode er natuurlijk nooit geweest. 't Is een triestig schouwspel, maar niet om de reden die de meesten er van willen maken, namelijk dat Rutten de onpopulaire, onbeslagen en incompetente postjespakker zou zijn.
Neen maar ik verwacht van een politicus wel wat daadkracht en rechtlijnigheid. Politici mogen doen wat ze zeggen. Laar Gwendoline dat nu niet niet gedaan hebben. Met veel toeters en bellen je ontslag aankondigen omdat je je tot in het diepst van je ziel gekwetst voelt om dan amper een paar weken later gewoon terug te keren als blijkt dat er toch nog een positie vacant blijkt komt niet erg daadkrachtig over.

Ik hoop dan ook dat ze niet dezelfde wispelturigheid zal hebben in het stikstofdossier. Soit, over haar competentie gaat het niet wel over haar houding.
 
Had de partijleiding, die nota bene wist dat Somers wou opstappen, Rutten toen anders benaderd, dan was die dramatische episode er natuurlijk nooit geweest. 't Is een triestig schouwspel, maar niet om de reden die de meesten er van willen maken, namelijk dat Rutten de onpopulaire, onbeslagen en incompetente postjespakker zou zijn.
Kom kom alle gebeurtenissen hebben een grote, en terechte, impact op hoe men naar deze benoeming kijkt.
Het gaat niet over haar kennis van het dossier, noch over haar kennis. Ze wou federaal minister van justitie worden en vond dat ze daar recht op had.
Ze kreeg het niet en was kwaad en ging uit de politiek stappen. Om dan even later een ander postje te pakken. Hoe moeten we dit dan aanzien? Niet als een troostprijs? Niet als een postjepakken? Als een weloverwogen en onderbouwde beslissing? Als geloofwaardig?
Dat Somers zomaar zonder deftige reden de handdoek in de ring gooit dat is al treurig, dat er dan deze pijnlijke benoeming plaatsvindt is schrijnend.
 
Terug
Bovenaan